Hop til indhold
  • 0

Mærkelig alarmgivning


Tkhansen
 Share

Spørgsmål

Vores overfaldsalarm (kun skaldalarm) aktiveres sommetider om natten ved at lyset begynder at blinke, men der er ingen lydgivning. Tester vi alarmen rigtigt ved at åbne døren, så er der både lys og lyd. 

Det er ikke den manglende lyd der er problemet, men det at alarmen tilsyneladende bliver delvist aktiveret ved en fejl. Det stopper straks når jeg indtaster koden i tastaturet.

Nogen der har nogle erfaringer med den type af oplevelse?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det lyder godt nok også mystisk. 
Har du kigget i service view for at se hvad den viser. Alarmen har en indbygget log, og når alarmen er aktiveret, så kan du i service view se, hvad der har udløst den, og hvornår. Denne info bliver stående indtil næste gang alarmen udløses.
 

1 time siden, Tkhansen skrev:

Det er ikke den manglende lyd der er problemet

Jeg synes omvendt netop det er den manglende lyd som er problemet. Hvis alarmen er blevet aktiveret, så bør der jo netop være både lys og lyd. Jeg kan ikke se i Fbén, at der findes en delvist aktivering, eller at det skulle være muligt. Så spørgsmålet er om der er en defekt et sted, (periodisk). 

Jeg tror du skal kigge lidt nærmere i service view og så finde ud af, om alarmen vitterlig er registreret som aktiveret. Hvis det er tilfælde, så vil jeg fejlsøge efter to ting:
1. Hvad der aktiverede alarmen, (tvivler lidt på du kan se det præcist i loggen, når du kun har skalsikring. Men Fbén kan sende en besked om at skalsikring har aktiveret alarmen til modem, så den burde også kunne vise det i service view på een eller anden måde).
2. Hvorfor der ikke er lyd. (Dette må være en selvstændig fejl)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/10/2017 at 11:56 AM, Kandersen said:

Det lyder godt nok også mystisk. 
Har du kigget i service view for at se hvad den viser. Alarmen har en indbygget log, og når alarmen er aktiveret, så kan du i service view se, hvad der har udløst den, og hvornår. Denne info bliver stående indtil næste gang alarmen udløses.
 

Jeg synes omvendt netop det er den manglende lyd som er problemet. Hvis alarmen er blevet aktiveret, så bør der jo netop være både lys og lyd. Jeg kan ikke se i Fbén, at der findes en delvist aktivering, eller at det skulle være muligt. Så spørgsmålet er om der er en defekt et sted, (periodisk). 

Jeg tror du skal kigge lidt nærmere i service view og så finde ud af, om alarmen vitterlig er registreret som aktiveret. Hvis det er tilfælde, så vil jeg fejlsøge efter to ting:
1. Hvad der aktiverede alarmen, (tvivler lidt på du kan se det præcist i loggen, når du kun har skalsikring. Men Fbén kan sende en besked om at skalsikring har aktiveret alarmen til modem, så den burde også kunne vise det i service view på een eller anden måde).
2. Hvorfor der ikke er lyd. (Dette må være en selvstændig fejl)

Hej Kandersen - jeg prøver lige at trække lidt på dig. Nu havde den hændelse til at ske her forleden og kigger så i serviceview, og kan se dato/tidspunkt, men den logger ikke hvor alarmen opstår. Kan jeg aktivere det noget sted?

Alarm.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Tkhansen skrev:

Hej Kandersen - jeg prøver lige at trække lidt på dig. Nu havde den hændelse til at ske her forleden og kigger så i serviceview, og kan se dato/tidspunkt, men den logger ikke hvor alarmen opstår. Kan jeg aktivere det noget sted?

Alarm.png

Der må næsten være en programmeringsfejl i funktionsblokken, der gør at den Log ikke bliver opdateret.. Det ser ud til at der er rettet i funktionsblokken (ligner fb. 9.10/ 9.1.10), så du er nok nødt til at uploade projektet, for at vi kan fejlsøge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er tilføjet nogle indgange for magnetkontakter i din alarmfunktionsblok, som giver "Ingen log" når de bliver aktiveret. Det kan enten være magnetkontakt i terrassedør køkken eller magnetkontakt terrassedør stue, som har aktiveret din alarm. De 2 steder vil komme med teksten "Ingen log".

Jeg har tilføjet tekst til de 2 magnetkontakter, så de nu også viser sig i loggen. Så burde du kunne se hvor problemet med alarmen er, næste gang den går igang. Det kan du se i serviceview.

 

Tkhansen_rettet.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Godt at se Torben bar denne her videre. 

Jeg er godt nok nysgerrig efter, hvad du kommer frem til. Jeg har en mistanke om, at du har fundet en uheldig "feature" i alarm blokken. Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit lille hoved, hvordan noget kan udløse en "delvis" alarm som du beskriver det. Eller dvs jeg har en teori omkring reaktionstider. Hvis det er korrekt, så har funktionsblokken en decideret uhensigtmæssighed. 

Men lad os nu se hvad der sker, når du får en log der viser, hvad der har startet det hele. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Han kunne f.eks. tilkoble som han plejer, og åbne døren. Kommer der en "hel" eller en "halv" alarm. Jeg tænker at der "kun" kommer en "halv" alarm, idet magnetkontakterne var tilføjet senere. Selv om Torben har lavet tekst til de alarmer der er tilføjet, kan der stadig være mangler til de nye magnetkontakter. Men som jeg skrev, så er det nemt at teste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Han kunne f.eks. tilkoble som han plejer, og åbne døren. Kommer der en "hel" eller en "halv" alarm. Jeg tænker at der "kun" kommer en "halv" alarm, idet magnetkontakterne var tilføjet senere.

Men Henning. Det er jo ikke det han skriver i hans første indlæg. Der skriver han netop at de har testet det ved at åbne døren. Og der kommer en "hel" alarm. 
Se..

På 10/10/2017 at 10:02 , Tkhansen skrev:

Tester vi alarmen rigtigt ved at åbne døren, så er der både lys og lyd. 

Og det er før Torben ændre noget.

6 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Selv om Torben har lavet tekst til de alarmer der er tilføjet, kan der stadig være mangler til de nye magnetkontakter. Men som jeg skrev, så er det nemt at teste.

Hvad får dig til at tro, at de er nye?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Men Henning. Det er jo ikke det han skriver i hans første indlæg. Der skriver han netop at de har testet det ved at åbne døren. Og der kommer en "hel" alarm. 

Korrekt - min fejl - Torben skriver at det er "terrassedøren" i køkken og stue der giver de dårlige alarmer. TKHansen skriver "døren" hvilket sikkert er yderdøren til bryggers eller entre. Det skulle selvfølgelig havde fremgået klare af mit indlæg at testen skal udføres ved at åben én af terrassedørene.

 

6 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvad får dig til at tro, at de er nye?

Torben skriver:

16 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Der er tilføjet nogle indgange for magnetkontakter i din alarmfunktionsblok, som giver "Ingen log" når de bliver aktiveret. Det kan enten være magnetkontakt i terrassedør køkken eller magnetkontakt terrassedør stue, som har aktiveret din alarm. De 2 steder vil komme med teksten "Ingen log".

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men det nye er jo ikke magnetkontakterne.
Det "nye" er at Torben fandt ud af, at det er dem der logger "ingen log". Og nu har han tilføjet log teksten korrekt for hver kontakt. Det er det nye. 
Selve magnetkontakterne er ikke nye.

Det bør ende ud i, at Tkhansen næsten gang kan se, præcis hvilke(n) kontakt der udløste den "halve" alarm. 
Men det forklarer ikke, hvordan den kan udløse en "halv" alarm. Og det er den del jeg synes er mest interessant og som jeg venter meget spændt på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du nærlæser Torbens indlæg så skriver han: "Der er tilføjet nogle indgange for magnetkontakter i din alarmfunktionsblok" Dermed er funktionsblokken ændret, idet der er TILFØJET nogle "nye" indgange for magnetkontakter. Om disse "nye" indgange for magnetkontakter er programmeret korrekt INDE i funktionsblokken stiller jeg spørgsmål ved, men det er som nævnt let at teste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du nærlæser Torbens indlæg så skriver han: "Der er tilføjet nogle indgange for magnetkontakter i din alarmfunktionsblok" Dermed er funktionsblokken ændret, idet der er TILFØJET nogle "nye" indgange for magnetkontakter. Om disse "nye" indgange for magnetkontakter er programmeret korrekt INDE i funktionsblokken stiller jeg spørgsmål ved, men det er som nævnt let at teste.

Hmm.. Jeg tror jeg forstår hvad du mener nu. Indgangene til magnetkontakterne er blevet tilføjet til blokken, og det er det du mener er det nye? 
Tkhansen´s .vis fil burde give svaret. Og når han ramler ind i problemet igen, så bør loggen indikere, hvad der aktiverede den, (sandsynligvis een af magnetkontakterne).

Men de kan vel ikke tilføjes forkert, og stadigvæk have den rette funktion, eller?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey alle sammen. Jeg vil gerne lige sige tusind tak for hjælp og input. Jeg tænker lige at prøve Hennigs forslag af, med at sætte alarmen til og så, en af gangen, åben terassedør i hhv. stue og køkken og se om det kan fremprovokere problemet. Det var en stor, stor hjælp at få indsnævret hvor problemet kunne befinde sig Torben, og, Kandersen, i første omgang super at blive informeret om at der var et sted hvor den logger begivenhederne. Det har jeg tidligere forsøgt at få den til andetsteds, uden held.

Jeg uploader den nye vis fil i morgen efter mit forsøg. Såfremt forsøget ikke giver noget, må jeg så blot vente til problemet opstår igen og se hvad der så sker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Godt at du nu ved hvilken del der skaber problemerne. 

Udskift/tjek installationen til/fra magnet kontakten. Der er ikke rigtig så mange andre muligheder.
Mit bud er en løs forbindelse eller lign, (defekt kabel/ledning) som måske viser sig bedst i koldt vejr pga ledningers ændring af kulde/varme. Kan kablet evt være blevet klemt et sted eller noget i den stil.  
En anden mulighed kan være afstanden til metalpladen. Hvis den i forvejen ligger lige på grænsen, så er det måske afstanden som ændre sig pga kulde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, TorbenSørensen said:

Inden du skiller hele huset ad, så prøv lige at tjekke i IHCAdministrator, om der er sammenfald med, at din controller er genstartet samme tidspunkt som alarmen gik. 

Det er ikke utænkeligt at du rammer noget her Torben. Jeg kan se at den siger oppetid på 1 dag 12 timer og ++...det kunne godt være sammenfaldende. Hvad er dine tanker i den forbindelse?

Jeg må nok vente på at næste event indtræffer for at se om det er det samme der gør sig gældende igen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Tkhansen skrev:

Det er ikke utænkeligt at du rammer noget her Torben. Jeg kan se at den siger oppetid på 1 dag 12 timer og ++...det kunne godt være sammenfaldende. Hvad er dine tanker i den forbindelse?

Jeg må nok vente på at næste event indtræffer for at se om det er det samme der gør sig gældende igen. 

Det jeg har i tankerne er, at der måske er en fejl i alarmblokken, som giver alarm på magnetkontakten når controlleren genstarter, såfremt alarmen er tilkoblet når det sker.. Du kan prøve at teste den teori ved at tilkoble alarmen som du plejer, og derefter genstarte controlleren fra IHCAdministrator og se om der er gevinst.. Der går nok lige et halvt til et helt minut fra du trykker på genstart, til controlleren er oppe at køre igen og alarmen (måske) går.

Sidder desværre ikke lige med IHC Visual her så jeg kan kigge i dit program, men du kan lige prøve at lave den test, så vi kan se om det overhovedet er den fejl, der skal ledes efter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben, du er SPOT on...! Jeg prøvede her i eftermiddags at genstarte controlleren med skaldalarmen sat til. Jeg når at høre lydgiveren i et split-sekund, så stopper den, og lyset begynder at blinke fuldstændig som beskrevet ift det oprindelige problem...

 

Jeg har fundet ud af mit back-up batteri er fladt. Jeg er i gang med at få det skiftet. Jeg tænker ikke at det har betydning?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok