Hop til indhold
  • 0

Tilbygning og opstart med IHC


hmadsen
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Er ved at lave en tilbygning (2 rum, 1 badeværelse)

Havde egentligt bare regnet med at det skulle være traditionel lysstyring med manuelle kontakter men IHC ser jo ret smart ud.

Har dog et par spørgsmål jeg ikke rigtigt har kunnet finde svar på.


1. Findes der et lampeudtag/trykkontakt som ikke er wireless men som kan fungere uden en controller ? Her tænker jeg at jeg jo lige så nemt kunne trække nogle ledninger så vægtrykket blev koblet direkte til og derfor ikke skulle have batterier som skal skiftes ?

2. Er det realistisk at tro at et wireless batteritryk har en rækkevidde så man kan lave en "sluk alt" funktion som dækker hele huset.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, hmadsen skrev:

1. Findes der et lampeudtag/trykkontakt som ikke er wireless men som kan fungere uden en controller ? Her tænker jeg at jeg jo lige så nemt kunne trække nogle ledninger så vægtrykket blev koblet direkte til og derfor ikke skulle have batterier som skal skiftes ?

Nej. Men jeg forstår heller ikke hvad ideen skulle være med det. Det er jo reelt det samme som en almindelig traditionel 230volt installation, som du vil udføre med svagstrømstryk. Men lampeudtaget skal jo alligevel have 230volt. Så din ide ville forudsætte, at der fandtes et fortrådet lampeudtag med relæ og potentialefri kontakt. Selvom en sådan løsning ville virke, hvis komponenten fandtes, så synes jeg omvendt det giver meget lidt mening, fordi den læner sig så voldsomt op af den traditionelle løsning. 
I øvrigt forsvinder alt det "smarte" som du siger IHC ser ud til at have. 

 

2 timer siden, hmadsen skrev:

2. Er det realistisk at tro at et wireless batteritryk har en rækkevidde så man kan lave en "sluk alt" funktion som dækker hele huset.

Det er dælme svært at svære på, specielt når man ikke engang kender størrelsen på huset :)

I vores hus, som er et vinkelhus på godt 300m2 inkl garage, der har jeg testet med et svagstrømstryk. Jeg kan næsten komme helt ud i krogene. Controlleren (antennen), som i øvrig er placeret på loftet, er ikke placeret i centrum af huset. Men jeg vil tro at den snildt kunne nå det hele, hvis jeg flyttede antennen til centrum.
Her et billede af vores plantegning. Den røde cirkel indikere placeringen af IHC tavlerne/antennen.
 

plantegning m placering af ihc tavle.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, hmadsen skrev:

1. Findes der et lampeudtag/trykkontakt som ikke er wireless men som kan fungere uden en controller ? Her tænker jeg at jeg jo lige så nemt kunne trække nogle ledninger så vægtrykket blev koblet direkte til og derfor ikke skulle have batterier som skal skiftes ?

Ja da - Et kombi relæ har både wireless og relæ, dermed er den super anvendelig til dit formål eller hvis man i en eks. installation ønsker at kunne slukke soveværelseslyset fra et wireless tryk ved f.eks sengen.

 

3 timer siden, hmadsen skrev:

2. Er det realistisk at tro at et wireless batteritryk har en rækkevidde så man kan lave en "sluk alt" funktion som dækker hele huset.

Det kommer, som kandersen også er inden på, an på størrelsen af huset, men også af de materialer huset er bygge af. Beton er ikke så godt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Nej. Men jeg forstår heller ikke hvad ideen skulle være med det. Det er jo reelt det samme som en almindelig traditionel 230volt installation, som du vil udføre med svagstrømstryk. Men lampeudtaget skal jo alligevel have 230volt. Så din ide ville forudsætte, at der fandtes et fortrådet lampeudtag med relæ og potentialefri kontakt. Selvom en sådan løsning ville virke, hvis komponenten fandtes, så synes jeg omvendt det giver meget lidt mening, fordi den læner sig så voldsomt op af den traditionelle løsning. 
I øvrigt forsvinder alt det "smarte" som du siger IHC ser ud til at have. 

Det var sådan set også kun for at undgå at skulle skifte batterier i det trådløse tryk :)

 

6 timer siden, Kandersen skrev:

Det er dælme svært at svære på, specielt når man ikke engang kender størrelsen på huset :)

I vores hus, som er et vinkelhus på godt 300m2 inkl garage, der har jeg testet med et svagstrømstryk. Jeg kan næsten komme helt ud i krogene. Controlleren (antennen), som i øvrig er placeret på loftet, er ikke placeret i centrum af huset. Men jeg vil tro at den snildt kunne nå det hele, hvis jeg flyttede antennen til centrum.
Her et billede af vores plantegning. Den røde cirkel indikere placeringen af IHC tavlerne/antennen.
 

plantegning m placering af ihc tavle.jpg

 

Nu snakker du om en controller.

Men som jeg forstår det så behøver jeg vel ikke en controller overhovedet hvis jeg "bare" vil have tænd/sluk på værelser og så måske en "sluk alt" knap ved døren.

Tænker lidt at hvis det virker så ville jeg fifle lidt og lave en trådløs "sluk alt" knap så den blev inkorporeret med min eksisterende alarm. Den har en udgang som går høj når alarmen tilsluttes og der er jeg sikker på at jeg kender en elektronikmekaniker (Mig selv) som kunne få alarmen til at trykke på "sluk alt" når alarmen blev tilsluttet. Måske endda en "tænd alt" knap som blev aktiveret af udgangen i alarmen som går høj hvis alarmen udløses :)

 

Mit hus er 160 kvm og rimeligt firkantet og alle vægge er murede.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

spørgsmål 1 = Nej

spørgsmål 2 = Ja

Dit spørmål uden at lyde grov er ,,, at du tydeligt nok ikke har den store viden om ihc.. selvfølgeligt derfor du spørger til råds.. Det skal der også være plads til

Jeg vil give de førstkommende sva,r så langt det er muligt ret.. men vil da stadig lige høre ,hvorfor du har tænkt denne løsning?

Hva har du af projekt?  uddyb hva din plan er?.. alt er muligt når det kommer dertil,!!! men et andet spørgsmål er hva der er den bedste løsning og den meste fornuftige løsning.. for at opfylde, hva du har i tankerne...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen min plan var egentligt at "komme igang" med at få konverteret huset til IHC.

 

De fleste rum bliver nu bare som det er idag, med en knap og så noget lys der tænder og slukker, men ideen med at man har en "sluk alt" når man forlader huset tiltaler mig en del så det er sådan set det. På den længere bane kunne jeg forestille mig at man nok finder andre ting hvor man tænker "Ville det ikke være smart hvis man havde en knap her, som gjorde sådan her". Ja og så tænker jeg også på noget alarm integration med min jablotron alarm.

Der findes en controller, men den er vel ikke nødvendig hvis man "bare" vil de ting jeg vil og kun køre wireless. (Som jeg ser det så er controlleren vel primært hvis man har en IHC installation med lavspændingstryk som ikke er wireless) ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Controlleren kan sagtens anvendes i en ren trådløs installation. Man får flere muligheder for at syre ting på tværs, end når man anvender enhederne standalone. Har man kun lys kommer man dog langt uden controller.

Prøv at studere vejledningerne til de trådløse enheder. Der er vist eksempler på hvordan man kan koble tingene samme, og lidt om begrænsningerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok