Hop til indhold
  • 0

Nyt hus. Hvad skal vi vælge


Mark Thuun
 Share

Spørgsmål

Hej

Faldt over dette forum, og håber i kan hjælpe os med vores nybyggeri.

Vi bygger hus med Lind og Risør, og med i den "pakke" er der ihc netbasic med 5 udgange.

Dette har de fleste valgt omkring os, men jeg mener bestemt ikke det er særligt smart eller fremtidssikret.

 

Problemerne er :

1. Vi får kun 100mbit dataforbindelse i huset. Ja flere og flere ting kører trådløst, men som minimum skal jeg have 1gbit mellem stue og kontor.

2. netbasic er lavet til at kunne klare tv, radio, telefon og internet på samme kabler. Dvs. vi bruger plads på nettet til radio og telefon som vi aldrig vil udnytte.

3. vi har 2 børneværelser, køkken, stue, kontor, forældresoveværelse = 6 rum som skal på løsningen og de tilbyder kun 5 som standard.

 

Evt. løsning med netbasic.

få tilføjet et netværkstræk mellem kontor og bryggers (hvor netbasic skal sidde) og det sammen fra stue. Og så bruge dette til at køre 1gbit via en switch forbundet til det alm netværk.

 

Evt. anden løsning.

Som jeg kan læse mig frem til kan en ihc Net løsning måske hjælpe. Jeg forstår at de trækker to kabler til hvert rum, og de så mødes i et udtag i bryggers. Herfra kan man så patche om man vil have tv signal eller internet de forskellige steder.

Dette byder at vi kan få det vi ønsker hvor vi ønsker.

 

men jeg kan ikke få oplyst pris forskellen, og ved ikke om dette er det smarteste. Nogle steder betvivles om yousee's signal fungerer ordenligt i netværkskabler.

 

Så kære forum. Hvad ville i gøre? Hvad tror i pris forskellen er?

Tænker det om alt andet lige så er billigere at lave nu istedet for senere. Og som standard trækker de ikke netværk i tomrør. 

 

På forhånd tak.

Mark

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Helt klart en IHC net løsning. Basic som du selv er inde på er ikke aktuel nu om dage.

Hvad din leverandør forlanger i merpris ved jeg ikke, men du kan prøve at Google stumperne og så få en indikation. Selvfølgelig er der altid noget montage tid også, men det burde ikke være dobbelt så dyrt. 

Om de kan/vil trække pds i tomrør forstår jeg ikke. Måske fordi de ved at de laver sjusk og ikke kan overholde installations kravene til bla. bøjningsradius.

Men prøv at søge lidt her i forummet hvor emnet har været oppe flere gange før og hvor du kan få inspiration. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kablingen mellem IHC Net Basis enheden og dine udtag er den samme, som mellem det fulde IHC net krydsfeldt og dine udtag, så reelt er forskellen mellem de 2 kun det udstyr der sidder i det centrale krydsfelt, men her vil jeg ligesom Lars Jacobsen aldrig vælge IHC Net Basis. Problemet er bare at det ser ud til at LK har droppet det fulde IHC NET. Tilbage er IHC Net Basis eller LexCOM Home, som jeg virkelig ikke kan gennemskue hvordan skal bruges. Det ser nærmest ud til at man skal have låget af tavlen hvergang man skal patche om, og så giver krydsfeltet ingen mening i min verden.

Som et alternativ til den fulde IHC NET installation vil jeg nok vælge en vægmonteret patch boks, som LK desværre ikke har. Det bliver ikke så elegant som LK's IHC NET, med 100 gange bedre end deres tåbelige alternativer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars og Lars :)

 

Tusind tak for at i gider hjælpe. 

Ja jeg læste godt at ihc net udgår. og overvejer derfor også at finde ud af om LexCom Home kan være det rigtige.

Men på den anden side så overvejer jeg også at få lavet udtag direkte fra netværkskabler fra værelserne og så selv sætte en switch på. 

Og skal man så have coaxkabler til tv, eller måske over netværkskabler og hvordan ? og generelt hvilken slags kabler skal man vælge ? cat 6 ?

Jeg synes jeg har læst at det kan drille med yousee pga. for høje frekvenser?

 

Jeg har prøvet at søge og søge, men har haft svært ved at finde noget om netop ihc net og ihcnet basic. 

Tror de fleste på basic løsningen er meget basic brugere og derfor ikke har de store problemer med de begrænsninger der ligger i det.

 

Vil jo også gerne have en lækker og fleksibel løsning som er lidt fremtidssikret :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har coax rundt til alle rum der er TV (og radio) i, i vores hus (3 plan-54m2 garage). Derudover har jeg dobbelt drop (2Xedb) ved alle TV og flere andre steder i rummene. Ca 20-22 steder. Jeg har lavet det i cat 5E (kører gigabit) i den del jeg byggede for 10 år siden, og det nyeste er cat6.

Det er fleksibelt hvis man vi have en boks på som TV-signal, eller bare streame fra nettet. Eller som nu hvor jeg har min laserprinter stående i garagen fordi jeg renoverer kontoret. Der er altid et sted at sætte udstyret til. Derudover har jer to Unifi AP'er sidende, og en Apple TimeCapsule stående.

Alle netværksstik ender i et 48 huls patchpanel i et væghængt 19" rackskab hvor der sidder 24-ports switch, modem, UPS osv . Det sidder i mit kontor i kælderen. Antennekablerne er også ført her til, hvor de er samlet i en antennefordeler.

Det er det billigste at lave det på denne måde.

Få evt. lavet det som tomrørsinstallation med 3/4" trækrør, så kan du selv trække det og spare en formue.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bjarne det lyder også fedt. 

Jeg tænker at jeg får dem til at trække alle kabler, da konen bliver slemt skuffet hvis jeg skal til at lave en masse arbejde før vi kan bruge tid på alt det andet der skal laves :)

Jeg tror jeg må have en snak med dem om hvad der kan lade sig gøre uden at de kommer med den store bødeblok. Men hælder til en løsning hvor jeg har coax og netværkskabler, og så har det samlet i et krydsfelt med egen switch.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Mark Thuun skrev:

Bjarne det lyder også fedt. 

Jeg tænker at jeg får dem til at trække alle kabler, da konen bliver slemt skuffet hvis jeg skal til at lave en masse arbejde før vi kan bruge tid på alt det andet der skal laves :)

Jeg tror jeg må have en snak med dem om hvad der kan lade sig gøre uden at de kommer med den store bødeblok. Men hælder til en løsning hvor jeg har coax og netværkskabler, og så har det samlet i et krydsfelt med egen switch.

Det synes jeg lyder fornuftigt.

Her i forummet er der også andre der har fået tips til deres nye huse, bl.a. at have PIR i hver rum, eller i hvert fald trækrør til det, for at kunne slukke lyset når rummet forlades, eller tænde når man går ud i gangen, på toilettet mv.

 

God fornøjelse med jeres nye hus.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke IHC net, hverken basis eller fuld. Men min helt klare opfattelse er. Drop det, begge dele. Det er fuldstændig spild af penge. Jeg er egentlig lidt rystet over, at de overhovedet tilbyder den løsning med Basis i dag. Er hele den branche gået totalt i stå i udviklingen??

Bed håndværkerne om at lave et ordentlig stjerne net til dig, med min to RJ45 udtag og 2 kat 6 kabler i alle rum. (toilet/bad skal måske gen-overvejes). Jeg fatter ikke hvorfor de ikke vil trække det i rør. Find nogen der kan og vil det. Det andet lyder ikke rigtigt, og langt fra særligt fornuftigt, medmindre der er opfundet nogle forklaringer, som jeg ikke lige kender til. 

Alle kabler skal føres til et "teknikrum" og ende i patch paneler. Det er samme princip som IHC net. (Dit "teknikrum" bør være tættest mulig på det sted, hvor din internetforbindelse, TV, andet kommer ind).
Herefter sender du resten af installationen i udbud, til hvem der kan levere og opsætte resten af udstyret, så du og din familie kan få det mest optimale net. Eller du kan selv gøre det. 

Samtidig bør du overveje trådløse muligheder (dvs begge dele samtidig). Der er mange trådløse muligheder. Men der er nogle der er lidt bedre end andre. Se evt på Ubiquiti. https://www.ubnt.com/ 
Jeg er selv stor tilhænger af Ubiquiti Unfi produkterne og strukturen i det. Deres APére er rimelige gode, og kan drives via POE. Så i den henseende kan det være værd at overveje, at få trukket nogle ekstra PDS kabler til disse, så du kan lave en ordentlig trådløs dækning i hjemmet. Har man et fuldt ud Unifi net, så er man rigtig godt kørende. Dvs. router, switches og APére i Unifi. Evt en cloud key (hardware) til Unifi controlleren (Software). 
Ubiquiti forudsætter dog en vis minimal viden om netværk. Men er interessen der, så er det ikke så besværligt igen.  

Ovenstående betyder så også, at de kommer til at trække coax kabler til TV. Men sådan må det bare være, indtil der findes en ordentlig løsning. Så længe coax bliver trukket selvstændigt, så kan du altid sløjfe udtagene senere, hvis det bliver aktuelt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

humm.. jeg undres over i anbefaler ihc-net???

hvorfor? 

er vi i 90`erne? håber i har kabler ,murrillefræser og mussefælder i engmass?

Lad mig lige se... 

syntes nu nok mine 2 controllere køre ret stabilt.. læg lige mærke til genstart..

Nu vil jeg ikke være grov.. men syntes der er nogen der hænger lidt i bremsen med gammel teknologi og måske som tiden går måske burde kigge lidt fremad og være en smule åbensynet..

jeg har i hvert fald med min opsætning.. ikke haft problemer siden jeg fattede hvordan man skulle opsætte sit system.. eller lave de blokke man manglede..

Er klar til en sviner :-) men vi kommer sku bare ikke uden om,at det bare køre med en fuld wireless instalation her.. så ..  nu vil jeg for at provokere da lige vise et shots at den controller der tager sig af førstesalen ;-)

jeg håber at den er lige så stabil inder der spilles for smart :-(

 

Programeringsfejl-- og atter programeringsfejl..  eller sagt på en anden måde, så er 98 % af de funktionsfejl brugere af ihc ,... fejl 40

Det eneste tidspunkt jeg har oplevet fejl er da jeg så vidt jeg husker kørte et 6,5 megabyte program.. jeg syntes det kunne være sjovt at overvåge alt..

Det var lige fra antal tastetryk.. ..tiden pr.tastetryk..  til tiden dimmer var tændt.. til tidspunkt for hvor nogen ting blev aktiveret.. osv osv..

Ja.. det gav forsinkelse.. men meget at den gamle opsætning/overvågning var da sikkert fejl i programeringen.. For ikke at forglemme havde jeg også logging kryds over controllerne så jeg kunne se genstartsfaserne.. der gik jo lidt sport i den :-)

Men overordnet set er mit indtryk at mange af jer stadig hælder til ihc-net.. forstår egentligt ikke hvorfor? jo.. hvis man alligevel skal bygge nyt.. og faktisk alligevel ikke..

bruger i også stadig 56k modem.. eller eller fastnet tlf??

Det tror jeg ikke? men hvorfor har jeg helt ærligt tanken.. at det er fordi i hælder til det i har..  fordi,det er sådan jeres hus er bygget..

 

Skift så den drejeknap tlf ud og kom videre.. !! hvis ikke i vil genkendes som ham, der drøner byen rundt på en puch maxi med grøn overfrakke på..

 

Ej.. helt ærligt.. håber sku i kan se hav jeg mener :-))

 

Mvh.Carsten

 

------image.thumb.png.af8b792bb74546e7ee19b13ed5fe9c65.pngimage.thumb.png.6e701b3c9394da215dbcaf9c7c3e8576.pngimage.thumb.png.af8b792bb74546e7ee19b13ed5fe9c65.png

image.thumb.png.6e701b3c9394da215dbcaf9c7c3e8576.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg skulle bygge nyt idag, vil jeg til enhver tid vælge at få lavet en fysisk net installation svarende til den fulde IHC net installation, ene og alene fordi det ikke begrænser mig på nogen måde, som ren wireless eller tilsvarende vil gøre.

  • Man skal fortsat have antenne kabler til TV'en. IHC NET PDS kablerne kan bruges som antenne kabler hvis man omsætter antenne signalet fra et 75Ohm signalt til et 100Ohm signal, og bruger de rigtige patch kabler i den anden ende, som omsætter den modsatte vej. Der findes produkter på marked som gør dette.
  • IHC NET PDS kablerne kan bruges til udstyr som kan POE forsynes, som f.eks. webcams etc. således at man har strømforsyningerne samlet et central sted, isteddet for at skulle skabe plads til dem der hvor webcam'et sidder.
  • Wireless er blevet bedre, men det er fortsat max 450Mbit hvis ellers sol, måne og alle stjerne står i den rette position samtidig, og man har bedt 10 gange til sin personlige wireless gud. Realiteten er at wireless sjældent leverer mere end 25Mbit pr. enhed når der er mere end 1 enhed tilsluttet. En kablet installation vil uden større problemer level 1Gbit samtidig til alle tilsluttede enheder.

Dette var bare 3 eksempler. Når man nu stadigvæk har udstyr, som kræver en kablet installation, hvorfor så ikke lave en kablet installation, som kan bruges til flere formål. Det forhindre jo ikke nogen i at lave en wireless installation ved siden af.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er kommet frem til flg. løsning.

TV bliver coax kabler, som samles i bryggers og ryger i en antenneforstærker. (Muligvis med en Macab løsning, men tror det bliver coax)

Så vil jeg ved alle tv udtag, og evt. andre steder få sat netværksstik med cat 6a kabler som så skal samles i et rackskab i bryggers i et keystone system.

Her vil jeg så sætte en hylde med en switch og så udvidde efter behov. 


Det virker som den mest fleksible løsning umiddelbart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, cs skrev:

Det tror jeg ikke? men hvorfor har jeg helt ærligt tanken.. at det er fordi i hælder til det i har..  fordi,det er sådan jeres hus er bygget..

 

Skift så den drejeknap tlf ud og kom videre.. !! hvis ikke i vil genkendes som ham, der drøner byen rundt på en puch maxi med grøn overfrakke på..

 

Ej.. helt ærligt.. håber sku i kan se hav jeg mener :-))

Jeg forstår godt hvad du mener. Men jeg tror ikke helt du kan se problemet, eller rammer den rette modtager.
Som jeg forstår det, så er det nærmest et krav fra bygge firmaerne (altså dem der bygger huse i dag), at kunderne tager IHC pakken med. Det er DET de tilbydes. Og jeg har sågar set nogle skrive, at de ikke kan fravælge det. Det er hovedrystende! 

Det svare til at Samsung hænger fast i CRT TV i dag, fordi de ikke kan finde ud af at bygge andet. Og kunderne kan ikke få lov at vælge noget andet. 

Det er efter min mening et massivt problem, som jeg synes bør stoppes, promte!

Hvis jeg skulle bygge nyt hus i dag, så ville jeg ikke være i tvivl. Huset skal bygges som JEG vil have det, (selvfølgelig ud fra at det rent fysisk er muligt og/eller eksistere). Enten kan firmaet levere det som jeg vil have, eller så får de slet ikke opgaven. Jeg ville være ragende ligeglad med, hvad de kan/ikke kan. Det er ikke dem der betaler, og det er ikke dem der står med "aben" i fremtiden. 

Jeg er rystet over at se, at der tilsyneladende er firmaer som kun kan tilbyde IHC basis. I min verden, der burde den slags firmaer slet ikke eksistere i en verdendel som Danmark/vestlig verden. De hæmmer udviklingen! De burde omvendt have lagt pres på producenterne (fx LK) og fortalt dem, at enten så følger de (LK) med tiden, ellers så droppes deres produkter. Det kan ikke være svært det her. (KNX er ikke en løsning, efter min mening. Det er et vanvittigt dyrt projekt, som kun kan sælges til erhverv, fordi de de betaler ca. 1/3 af prisen). Oven i det så bør disse firmaer der bygger huse se lidt bredere og finde alternativer til deres kunder. SmartHouse kunne være et alternativ. Det ville i sig selv lægge pres på LK. 

Og mht til netværk, så er der kun een løsning. 
Få trukket alle kabler, som tidligere omtalt, til et centralt sted i min kat 6. Så er kunden sikret temmelig mange år ude i fremtiden, da det alene er et spørgsmål om, hvad udstyr der sættes i den anden ende. 
En 100% trådløs løsning er IKKE en løsning, hverken i dag eller de mange næste år. Kan/vil firmaet ikke trække kablerne (i rør), så bør man ikke bruge det firma. Kunden skal sgu da ikke gå ned på alternativer eller leve med besværligheder, blot fordi firmaet ikke magter opgaven.. Det er helt hul i hovedet det her. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Mark Thuun skrev:

Jeg er kommet frem til flg. løsning.

TV bliver coax kabler, som samles i bryggers og ryger i en antenneforstærker. (Muligvis med en Macab løsning, men tror det bliver coax)

Så vil jeg ved alle tv udtag, og evt. andre steder få sat netværksstik med cat 6a kabler som så skal samles i et rackskab i bryggers i et keystone system.

Her vil jeg så sætte en hylde med en switch og så udvidde efter behov. 


Det virker som den mest fleksible løsning umiddelbart.

Ikke umiddelbart - Det ER, efter min bedste overbevisning, den eneste rigtige løsning i dag. 
Jeg kan ikke anbefale at du går på kompromis med steder du vil have udtag. Mit argument skal ses i forhold til prisen at gøre det første gang, kontra prisen og besværet med at måske skulle gøre det senere. Hvis du er 110% sikker på, at du ikke får et behov i et bestemt rum, de næste 20-30 år ude i fremtiden, så kan du overveje at spare disse få kroner :)
Inden så kan det være du skal tænke placering af udtag, eller evt bare forberedelse af udtag. Dvs har du et rum hvor du ikke lige kan se et behov i dag, så kan du fx forberede det, ved at få kablerne trukket, (til patch panelet) og så afslutte udtaget i blænd dæksel.

Igen, prisen og besværet med at gøre det senere, står slet ikke mål med den evt besparelse det vil være at undvære det under opbygningen. 

Hvis de mennesker der byggede vores hus i 2007 havde tænkt sådan, så havde jeg sluppet for en del besvær med at få kablet net i (foreløbig) den ene afdeling. Men min opfattelse er, at dem der byggede det, de vidste ikke bedre. Og de havde tilsyneladende heller ikke en rådgiver bag sig der vidste bedre. Eller måske ville de ikke betale prisen, fordi de ikke kunne se behovet. Faktum er dog, at de mindre end 4 år efter valgte at sælge huset, hvorfor deres valg i den grad slet ikke gav mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mark Thuun skrev:

Jeg er kommet frem til flg. løsning.

TV bliver coax kabler, som samles i bryggers og ryger i en antenneforstærker. (Muligvis med en Macab løsning, men tror det bliver coax)

Så vil jeg ved alle tv udtag, og evt. andre steder få sat netværksstik med cat 6a kabler som så skal samles i et rackskab i bryggers i et keystone system.

Her vil jeg så sætte en hylde med en switch og så udvidde efter behov. 


Det virker som den mest fleksible løsning umiddelbart.

Hvis du sørger for at alle coax og net kabler trækkes i rør, så kan du altid skifte dem hvis behovet opstår.

Der findes også væg monterede patch bokse, så du undgår et stort voldsomt rack skab, som rager 1/2 meter ud i rummet. Personligt synes jeg rack skabe er for voldsomme til en familie huse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Lars1 skrev:

Hvis du sørger for at alle coax og net kabler trækkes i rør, så kan du altid skifte dem hvis behovet opstår.

Der findes også væg monterede patch bokse, så du undgår et stort voldsomt rack skab, som rager 1/2 meter ud i rummet. Personligt synes jeg rack skabe er for voldsomme til en familie huse.

Ja men jeg skal også have plads til en nas + mulighed for at gemme alt i et skab.

Og hvem ved om fremtiden bringer en lille server :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Kandersen skrev:

Og mht til netværk, så er der kun een løsning. 

Få trukket alle kabler, som tidligere omtalt, til et centralt sted i min kat 6. Så er kunden sikret temmelig mange år ude i fremtiden, da det alene er et spørgsmål om, hvad udstyr der sættes i den anden ende.

Kat 6 alene gør det ikke. Hvis du vil bruge dine net kabler til antenne signaler eller tilsvarende, så skal de også være godkendt til 700MHz eller mere. Kablerne skal kun kunne klare 200MHz for at kunne blive Cat 6 eller 7 godkendte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Hvis du sørger for at alle coax og net kabler trækkes i rør, så kan du altid skifte dem hvis behovet opstår.

Der findes også væg monterede patch bokse, så du undgår et stort voldsomt rack skab, som rager 1/2 meter ud i rummet. Personligt synes jeg rack skabe er for voldsomme til en familie huse.

Man behøver ikke nødvendigvis et rackskab. Og slet ikke til et patchpanel. Det fylder ikke meget i dybden, og kan derfor skrues op et alt hvad der er 19". Evt noget man selv bygger. 
At bygge det ind i væggen synes jeg kun er en god løsning, hvis man kan trække det hele ud på een gang, så man kan komme til at lave ændringer bagefter (såfremt der sker et brud eller lign).

Behovet for et decideret rackskab starter som regel, når/hvis man fylder udstyr i, som fx larmer. Eller man bare vil have noget der ser "smart" ud. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Mark Thuun skrev:

Ja men jeg skal også have plads til en nas + mulighed for at gemme alt i et skab.

Og hvem ved om fremtiden bringer en lille server :)

Personligt vil jeg sætte en hylde under patch boksen i steddet. Så undgår du også varme problemer med din NAS og server. En router, NAS boks og lille server kommer hurtigt op på 100W, og 100W i et lukket rum på 0,25 kubic meter kan hurtigt give en temperatur på 30 grader eller mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Man behøver ikke nødvendigvis et rackskab. Og slet ikke til et patchpanel. Det fylder ikke meget i dybden, og kan derfor skrues op et alt hvad der er 19". Evt noget man selv bygger. 
At bygge det ind i væggen synes jeg kun er en god løsning, hvis man kan trække det hele ud på een gang, så man kan komme til at lave ændringer bagefter (såfremt der sker et brud eller lign).

Behovet for et decideret rackskab starter som regel, når/hvis man fylder udstyr i, som fx larmer. Eller man bare vil have noget der ser "smart" ud. 

Jeg tror du skriver til den forkerte. Jeg agiter netop IKKE for at man sætter et rack skab op.

Jeg ved godt de fås i små udgaver, men der er altid mindst 1/2M dybe, da der ellers ikke vil være plads til andet end 19" patch paneler, og så giver der ikke længere mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Lars1 skrev:

Kat 6 alene gør det ikke. Hvis du vil bruge dine net kabler til antenne signaler eller tilsvarende, så skal de også være godkendt til 700MHz eller mere. Kablerne skal kun kunne klare 200MHz for at kunne blive Cat 6 eller 7 godkendte.

Jeg tror ikke umiddelbart på en løsning med at bruge netkabler til antenne signaler som vi kender det i dag. Det er jo det IHC net gør. Jeg tror at antenne (coax) forsvinder helt på et tidspunkt. Og så bruges der IP trafik til antenne/TV signaler i form af streaming. Et cat 6 kable er 10Gbit, og mere end rigelig til at flytte TV signaler selv med meget høj opløsning og evt. HDR. Den store udfordring for dette, det er udstyret i den anden ende. Ikke selve kablerne. 
Men det er selvfølgelig ikke til at vide, for det er et gæt ude i fremtiden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg tror ikke umiddelbart på en løsning med at bruge netkabler til antenne signaler som vi kender det i dag. Det er jo det IHC net gør. Jeg tror at antenne (coax) forsvinder helt på et tidspunkt. Og så bruges der IP trafik til antenne/TV signaler i form af streaming. Et cat 6 kable er 10Gbit, og mere end rigelig til at flytte TV signaler selv med meget høj opløsning og evt. HDR. Den store udfordring for dette, det er udstyret i den anden ende. Ikke selve kablerne. 
Men det er selvfølgelig ikke til at vide, for det er et gæt ude i fremtiden. 

Hvorfor trække netkabler, som ikke også kan bruges som antenne kabler? Det er kun 1kr. mere pr. meter, hvis der overhovedet er en forskel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Lars1 skrev:

Hvorfor trække netkabler, som ikke også kan bruges som antenne kabler? Det er kun 1kr. mere pr. meter, hvis der overhovedet er en forskel.

Hvilket netkabel mener du? Hvis det er kat 7, så er det jo ikke bare mer-prisen, men også det at de er noget mere vanskelige at have med at gøre, (ihvertfald de kat 7 kabler jeg har set). 
Men som udgangspunkt er jeg dog enig, at man bør trække det bedste mulige, som understøtter whatever der er og kommer ud i fremtiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Lars1 skrev:

Både Cat 6 og Cat 7 godkendte netkabler findes i en 200MHz og en 700MHz udgave. Forskellen på Cat 6 og Cat 7 kabler er primært at i Cat 7 kabler er parne individuelt skærmede, mens Cat 6 fåes i en uskærmet udgave og en udgave hvor alle 4 par er skærmet sammen.

Okay, så det er mindst cat 6 skærmet kabler du mener så? Det er jeg enig i. De er bare et helvede at have med at gøre :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok