Hop til indhold

Ny controller på vej


yampa
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Lars1 skrev:

Hvis du prøver at sammenligne den "nye" controller med den gamle vil du opdage at det ikke er andet end en HW opgradering svarende til opgraderingen fra HW6.1 til HW6.2 samt nogle enkelte nyheder, som har været standard på alle andre IHC systemer i +10 år. Med andre ord. Det er stadigvæk en Skoda. Den har bare fået en større motor, centrallås og el-sidespejle samt et folkevogns logo.

Er der nogen der ved om hardwaren for cpu og ram er ændret i forhold til hw 6.2 ? Jeg tænker om de måske i samme omgang har "opgraderet" dette også, for at gøre den endnu hurtigere til de virkelig tunge programmer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

@phl

Inden der (igen) udbryder en person/følelses debat omkring emnet har jeg den opfattelse at svar ikke har noget at gøre om status på den der spørger eller skriver. Det eneste det siger noget om er hvor erfaren man er her på boardet, ikke nødvendigvis at man ved noget om emnet. Man tro mig, de fleste med +100 indlæg ved efterhånden noget om IHC eller har erfaring med emnet.

Når spørsmålet som du bragte op i den anden tråd har været diskuteret flere gange i løbet af de sidste x år - og der stadig ikke er nogen der har en formel/officiel udtalelse fra LK/Schneider, ja er der nok ikke noget at sige til at "rygterne" bliver manet i jorden for 20. gang. Vi vil se den før vi tror på det. Det var så heldig/tilfældig at kontrolleren blev officielt beskrevet og omtalt på hjemmesiden et par dage efter dit spørgsmål, men det tror jeg INGEN havde forventet. Så enten må du have haft kontakt med "nogen" som reelt vidste noget, eller også var det bare dårlig timing. For var der nu gået 1/2 år mere, så havde du nok accepteret svaret, uden at se det som et angreb på din newbie status. 

Og i øvrigt jo det er en ny controller, men det er ikke den revolution man skulle forvente, men det er der jo ikke noget at sige til, hvis det er et 2-3 år gammelt produkt det bare har trukket i langdrag med at få færdigt og lanceret.  Var den kommet for 2-3 år siden ja så var den nok OK. Idag er forventningerne bare meget højere, så her sakker de (igen) bare mere bagud af dansen - desværre. For jeg så dem gerne som det ultimative og foretrukne valg. Nu bliver produktet valgt pga "det plejer at være godt" og det er jo nyeste udgave, så må det jo være supergodt.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hej Martin

Nu er jeg ikke så erfaren med IHC har selv blot haft TERM så er helt sikkert ikke så erfaren som jer andre.

Men bemærk at hele debatten udspringer af at jer spørger om der ikke kommer en ny controller og med bare 8 indlæg er det jo klart jeg ikke har skrevet så meget som mange andre her.

Men min forventning var som bare baseret hvilket år TERM IHC-en, og hver af de efterfølgende modeller blev introduceret - fremskrev jeg denne udvikling så skulle efteråret 2017 være tiden til en ny controller.

At du siger der at LK de seneste år har præsenteret ideer og tanker de seneste år - og nogle så er taget af bordet - er vel blot udtryk for ansvarlighed - hvis alle tanker blev ført ud i livet - gik det da med garanti galt for enhver virksomhed.

At du siger brugerne derfor tale af erfaring - så må man jo blot i hvert fald i bagklogskabens lys - sige at erfaringen lige her fejlede. Måske skulle man netop med erfaring tænke, at de kunne være at Newbies måske kunne komme med nogle vurderinger - der er mere værd end erfaring. Erfaring kan jo netop være med til at begrænse nytænkning og kreativitet samt at man træffer beslutning alene baseret på historiske erfaringer og ikke anerkender at udviklingen krævet at man nytænker.

Men at man kan blive "Platinium" bruger - alene ved at lave indlæg efter indlæg uden nogen substans er da meget tankevækkede. Læste lige alle indlæg i den tråd jeg lavede og det første jeg tænke hvorfor hvis man mener man ved så meget om IHC skriver man frem og tilbage i nærmest uendeligheder på dette forum - er jo ikke et nyt facebook eller snapchat medie. Men var blot mine tanker - for prøv at læse indholdet i tråden - hvor meget en SD-kort kan fylde i en debat

Jeg synes du bør sætte dig ind i den "nye" controller før du begynder at udtale dig om den. Du kan også bare læse de andre tråde her på boardet. I flere af dem bliver den "nye" controller faktisk analyseret for nyheder, eller retter mangel på samme. Du bliver slemt skuffet når du lære den "nye" controller at kende. Det er ikke andet end en oversolgt HW opgradering som LK har holdt tilbage i over 2 år.

Omkring hvad LK tager er bordet, synes jeg du skal prøve at kigge på nogle af de ting som de har frigivet, som f.eks. 1-10V wireless dimmer. Der er tale om en 1-10V converter, som skal tavle monteres. Dæmpnings signalet skal den have fra et wireless lampe udtag, som ikke kan tavle monteres. Så for at få en 1-10V wireless dimmer til at virke skal du både købe 1-10V convertere samt et wireless lampe udtag. Begge til mellem 500-1000 kr. stykket.

En anden tåbelig løsning som er ud fra LK's lab. er integration med Nilan ventilations anlæg. En integration som kræver en LK PLC til +5.000 kr. og som ikke kan andet end styre hastigheden på nilan anlæget. Man kan ikke bruge temp. og fugt sensorne i Nilan anlægget i sit program, som man kan hvis man bruger Visility board integrationen.

En af de ting som LK har taget af bordet er bus baserede tavle dimmer med samme funktionalitet som de wireless. Det er noget som er blevet efterspurgt MANGE gange og det var faktisk klart til prod. da det blev stoppet af Schneider. Ikke fordi det ikke virkede, men fordi at Schneider ikke ønsker at LK IHC skal blive så godt at det kan konkurer med deres KNX, home Lync og Space Lync.

Omkring Platinum bruger, så skal du nok tage det op med dem som har kodet Software til dette board. LK IHC er ikke de eneste som bruger dette SW. Det er et standard cloud produkt, som kan customiseres med loger etc. Platinum bruger status er imidlertid noget som ikke kan customiseres.

Link til kommentar
Del på andre sites

17 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Og i øvrigt jo det er en ny controller, men det er ikke den revolution man skulle forvente, men det er der jo ikke noget at sige til, hvis det er et 2-3 år gammelt produkt det bare har trukket i langdrag med at få færdigt og lanceret.  Var den kommet for 2-3 år siden ja så var den nok OK. Idag er forventningerne bare meget højere, så her sakker de (igen) bare mere bagud af dansen - desværre. For jeg så dem gerne som det ultimative og foretrukne valg. Nu bliver produktet valgt pga "det plejer at være godt" og det er jo nyeste udgave, så må det jo være supergodt.

Jeg synes jeg læste et sted her på forumet fornyligt, at der sågar er folk der køber nyt hus, men de kan ikke fravælge IHC styringen.. Det er efter min mening fuldstændigt grotesk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er så blevet gjort til Member kan jeg se nu - så måske var min formodning om en ny controller ikke helt skidt. Ved godt jeg ikke er ret erfaren - eller rettere er helt uerfaren - men tænkte nu der måtte komme noget snart. Ja hvis den var kommet om 2 år havd jeg aldrig kritiseret nogle - men troede da nogle bare vidste lidt omudviklingen. Men lad det ligge - hvad er alternativet og kan man skifte og genbruge noget at installationen jeg har.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis der er tale om selve installation er der reelt kun et alternativ til IHC og der er SamrtHouse. Javist der er også KNX men til et almindeligt privat hjem bliver det nok lige dyrt nok (endnu).

Men hvad er det man vil opnå med et alternativ ? Hvad mangler du ? Der findes masser af "smarte systemer" men det er ofte bare app fjernbetjente stikkontakt plug-ins, og ikke integrerede husinstallationer. Så findes der 3.part controllersystemer der kan benyttes som fællesplatforme, men det er en jungle og kræver stor egenindsats for det er ikke færdig systemer man bare lige køber, men noget der bliver lavet ad-hoc af den enkelt husejer efter forgodtbefindende, fordi man kan, eller finder det interesant. Derfor er IHC stadig en sikker havn, men man behøver altså ikke den nyeste controller for at få et velfungerende system. Der er muligvis en feature eller 2 man endnu ikke kan få med IHC eller den er for dyr/bøvlet/dårlig at implemtere, ja så er man nødt til at ty til de nævnte 3. part systemer. Søg lidt på forummet, de tråde med flest indlæg handler ofte om lige netop dette emne. Ja der findes sågar en hel sektion om det.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg er så blevet gjort til Member kan jeg se nu - så måske var min formodning om en ny controller ikke helt skidt. Ved godt jeg ikke er ret erfaren - eller rettere er helt uerfaren - men tænkte nu der måtte komme noget snart. Ja hvis den var kommet om 2 år havd jeg aldrig kritiseret nogle - men troede da nogle bare vidste lidt omudviklingen. Men lad det ligge - hvad er alternativet og kan man skifte og genbruge noget at installationen jeg har.

Well. Rygterne om en ny controller har floreret jævnligt de sidste 3-4 år, så det er faktisk ikke uden grund at bl.a. jeg har været hård ved rygterne, også vil jeg fortsat ikke den controller som LK er kommet med for ny. Det er ikke andet end gammel vin på nye flasker. Der er ikke nogen reelle nyheder i den "nye" controller. Det er bare en HW opgradering som HW 6.1 til HW 6.2

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars ,

Rygter er der jo altid masser af - og det typiske for rygter er der ingen hold er i dem.

Baggrunden som matematikker var som bare at de tidligere controllere blev en lanceret i år 2000, den næste i 2012 den efterfølgende i 2012 og ja så tilsiger logikken jo nyeste version i ca 2018. Tager man månederne med - så svarede omkring 3. Kvartal 2017 som tidspunktet for en ny controller.

Så mit spørgsmål om ny controller var baseret på historik - som så holdt stik. Men virker mærkeligt synes jeg at der allerede i 2013 skulle være rygter om ny controller når den sendte var fra 2012 - kan du se min pointe.

og ja næste controller hvis du spørger mig tror jeg kommer omkring år 2022 - og jeg har ingen rygter om der skulle komme en ny snarligt

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Lars ,

Rygter er der jo altid masser af - og det typiske for rygter er der ingen hold er i dem.

Undskyld, men hvad er forskellen på de rygter som har floreret de sidste 3-4 år og det rygte du bragte til torvs?

1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Baggrunden som matematikker var som bare at de tidligere controllere blev en lanceret i år 2000, den næste i 2012 den efterfølgende i 2012 og ja så tilsiger logikken jo nyeste version i ca 2018. Tager man månederne med - så svarede omkring 3. Kvartal 2017 som tidspunktet for en ny controller.

Så mit spørgsmål om ny controller var baseret på historik - som så holdt stik. Men virker mærkeligt synes jeg at der allerede i 2013 skulle være rygter om ny controller når den sendte var fra 2012 - kan du se min pointe.

og ja næste controller hvis du spørger mig tror jeg kommer omkring år 2022 - og jeg har ingen rygter om der skulle komme en ny snarligt

Dine beregninger er desværre baseret på forkerte data.

  • Den første IHC controller (term IHC) kom på gaden i 1991.
  • Den næste i 2000 (Visual 1). Opgraderingen fra TermIHC til Visual 1 var et stort skridt med masser af ny funktionalitet, og en ny måde at kode på.
  • I 2006 kom Visual 2. Overgangen fra Visual 1 til Visual 2 var også et stort skridt med masser af ny funktionalitet og en ny måde at kode på.
  • I 2012 kom der en HW opgradering af Visual 2 controlleren. Ingen ny funktionalitet over hovedet, og ingen ny måde at kode på.
  • I år kom Visual 3. Overgangen fra Visual 2 til Visual 3 er uden nævneværdig ny funktionalitet og man koder på præcis samme måde. Faktisk kan man flytte sit Visual 2 program til en Visual 3 controller uden at ændre et komma, og sandsynligvis også uden at køre det gennem Visual 3 softwaren, men det kan først dokumenteres når controlleren en gang i fremtiden rent faktisk kommer i handlen.

Hvordan du ud fra de årstal kan slutte at der skulle komme en ny controler i slutning af i år/starten af næste år er mig en gåde. Den nu værende controller er en HW 7 controller. TermIHC må være HW 1. Hvordan HW 2-5 er placeret ved jeg ikke, men jeg for mig at se er det MEGET ustabilt hvornår LK kommer med nye HW versioner eller ny funktionalitet. Faktisk skulle den nuværende controller have været release i 2015.

Du kan se LK IHC årgangene her. http://www.lk.dk/mit-lk/ihc-software

Link til kommentar
Del på andre sites

IHC Term, 1991 - 2000,              9 år.
Visual 1, 2000 - 2006,                 6 år.
Visual 2, HW 6.1, 2006 - 2012,  6 år.
Visual 2, HW 6.2, 2012 - 2017,  5 år.

 Peter har da lidt ret i, at rygter om en ny controller i 2013 var helt skævt i forhold til det billede, altså 1 år efter HW 6.2 kom.  2015 kan jeg heller ikke få til at passe. Den nye burde efter den statistik været kommet i 2018 eller senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Kandersen skrev:

IHC Term, 1991 - 2000,              9 år.
Visual 1, 2000 - 2006,                 6 år.
Visual 2, HW 6.1, 2006 - 2012,  6 år.
Visual 2, HW 6.2, 2012 - 2017,  5 år.

 Peter har da lidt ret i, at rygter om en ny controller i 2013 var helt skævt i forhold til det billede, altså 1 år efter HW 6.2 kom.  2015 kan jeg heller ikke få til at passe. Den nye burde efter den statistik været kommet i 2018 eller senere.

At hverken 2013 eller 2015 passer efter jeres matematiske modeller, skyldes det at LK at ikke arbejdede med planer om en ny controller, eller skyldes det at jeres modeller ikke er korrekte? Jeg vil sige det sidste.

Statistik er dejligt. Man kan altid lave en model som understøtter det budskab man gerne vil ud med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars, 

Der kom en model i 2000, den næste i 2006 - seks år efter. Efterfølgeren kom i 2012 - seks år efter. Da jeg skrev tænkte jeg 2012+6 = 2018 , så kunne der jo nok komme en i 2017-2018. 

Det var som bare +6 år hver gang sådan ca. fra 2000. 

Det jeg mente at hvis der har gået rygter i 4 år om en ny controller - altså ca. år 2013 - så skulle rygterne være startet året efter controlleren den kom i 2012 - det tænkte jeg er må være rygter de fleste da mått kunne mane i jorden - det er vel en rimelig hypotese - der så var næsten 100% korrekt.

Tænker ikke man kan bruge statistik så det altid understøtter alle budskab - hvordan skulle det så kunne være 1 år pludselig?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars1.
Nu er der jo ikke tale om en stor videnskablig analyse, baseret på tusindvis af informationer, der skal understøtte valide og håndfaste argumenter, med henblik på at nå en entydig sandhed.

Jeg argumenterede for, hvorfor og hvordan jeg nåede frem til det som jeg skrev. Du behøver ikke forstå det eller være enig. Det er helt i orden med mig. Normalvis ville det dog klæde en "sund" debat, hvis man i det mindste argumenterede for, hvorfor man var uenig. Ellers er det, for mig, bare en ligegyldig information. 

At jeg forstod hvad Peter mente, behøver skam ikke betyde, at Peter (eller jeg) tager fejl. Men hvis du også synes det, så er det også helt i orden med mig. 

Link til kommentar
Del på andre sites

27 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Det jeg mente at hvis der har gået rygter i 4 år om en ny controller - altså ca. år 2013 - så skulle rygterne være startet året efter controlleren den kom i 2012 - det tænkte jeg er må være rygter de fleste da mått kunne mane i jorden - det er vel en rimelig hypotese - der så var næsten 100% korrekt.

Tænker ikke man kan bruge statistik så det altid understøtter alle budskab - hvordan skulle det så kunne være 1 år pludselig?

Fordi den eneste forskel på en HW 6.1 og en HW 6.2 controller er at der er mere RAM i en HW 6.2 controller, samt udkiftet nogle komponenter som er udgået af marked. Ellers er den 100% identisk med en HW 6.1 controller. Der kom jo heller ikke nogen nye funktioner sammen med HW 6.2 udover et nyt bolig koncept program, og helt frem til slutningen af 2016 hvor LK stoppede supporten af HW 6.1 delte HW 6.1 og HW 6.2 både firmware og visual versioner.

Den primære grund til at HW 6.2 controlleren kom på marked var fordi at LK's bolig koncept program var blevet for stort til at kunne loades i den mængde RAM som en HW 6.1 controller besider. HW 6.2 controlleren var aldrig tænk som andet end en kort overgangs løsning. Men som vi alle efterhånden godt ved, så er LK IHC ikke et strategisk produkt for Schneider, så de ryger ofte bagerst i køen hos udviklerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

37 minutter siden, Kandersen skrev:

Lars1.
Nu er der jo ikke tale om en stor videnskablig analyse, baseret på tusindvis af informationer, der skal understøtte valide og håndfaste argumenter, med henblik på at nå en entydig sandhed.

Man kan vist rolig sige at jeres analyse hverken er videnskabelig, eller en analyse for den sag skyld. Baseret på de samme data kan man jo opstille denne model baseret på hvornår der er kommet ny controler, som kræver ny software, og dermed ikke bare er en HW opgradering.

IHC Term, 1991 - 2000,              9 år.
Visual 1, 2000 - 2006,                 6 år.
Visual 2 2006 - 2017,                 11 år.

Når man ser bortfra at TermIHC levede i 9 år (hvilket i også gør), så viser denne model skulle Visual 3 være kommet i 2012, hvilket passer meget godt med at HW 6.2 controleren var en nødløsning for at løse et akut resouce problem i HW 6.1 controlleren.

I jeres "analyse" ser i også bort fra det faktum at den "nye" controller har været klar siden 2015, hvilket LK så flot har dokumenteret via screenshots af adminview med HW og SW datoer i deres manual.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars1 - Problemet, eller forskellen består i, at du ikke anerkender Visual 2 HW 6.2 som en ny controller. Det gjorde både Peter og jeg. Og det er klart, at hvis du hiver en periode ud på 6 år af vores "model", så vil den pr automatik ikke stemme overens med dit billede af virkeligheden. 
Så spørgsmålet er nødt til at blive besvaret først: Hvad er definitionen på en ny controller?
Hvis HW 6.2 ikke er en ny controller.. Er Visual 3 (2017) så? Hvis ikke. Så er den nyeste controller i din model Visual 2, HW 6.1. Dvs, så er der i din model kommet to controllere på 15 år, (fra 1991 til 2006). Deraf kan man så godt få den tanke, at så ville der måske komme en ny controller 7½ år efter. Altså 2013. 

30 minutter siden, Lars1 skrev:

I jeres "analyse" ser i også bort fra det faktum at den "nye" controller har været klar siden 2015, hvilket LK så flot har dokumenteret via screenshots af adminview med HW og SW datoer i deres manual.

Jeg ser ikke bort fra det. Faktisk bruger jeg det slet ikke. For hvad jeg kan bruge disse oplysninger til, når det viser sig at controlleren (Visual 3) først kom i 2017. Så er det jo hammerende lige gyldigt hvornår dokumentationen og/eller sw/hw versioner er fra. Det ændre ikke ved, at 2017 var året den kom. 
Men igen - Hvad er en ny controller i dit perspektiv. Og hvad er en ny controller i mit (og Peter´s) perspektiv. Så længe vi ikke ser ens på det, så kommer vi aldrig i nærheden af at være enige. Men nu forstår jeg til gengæld godt, hvorfor du ser anderledes på det. Og det er helt i orden med mig. Men for mig er en ny controller en ny controller, uanset hvor mange nye funktionerne den kommer med (eller mangel på samme).

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænker ikke der er behov for at diskutere årstal længere - da det ikke var det der var mit ærinde da jeg lavede denne tråd.

Og som ny er jeg så åbenbart kommet til at stille spørgsmål på den forkerte tråd, hvilket heller ikke var hensigten at ødelægge andres emner

For nu at skære det ind til benet, så har jeg en TERM IHC controller. Jeg bruger primært min IHC installation til at tænde og slukke for udtag.

Min installation består af følgende:

1 IHC controller

15 stk  230 v output moduler

1 stk. 24 v output modul

8 stk 24 v input moduler

4 lysdæmpere

1 SMS model (ikke IHC)

1 backup enhed

1 strømforsyning

Alt er trådet ud til udtag og stik - ingen wireless.

Jeg har alm tryksteder, pir sensorer, skumringsanlæg, og dørfølere og postkassealarm.

Min udfordring er at IHC Term skal programmeres via DOS og via et 232-stik i PCen tror jeg det hedder. 

Jeg har derfor en meget gammel PC med DOS og 232 stik som jeg bruger til at programmere det hele med. Men PCen er ved at gå ned - så jeg står i den udfordring at TERM IHC jo også er ved at være forældet i min verden. 

Den er super nem at programmere og har altid været 100% stabil, har aldrig været gået ned. Selv min datter på 10 år kan lave mindre ændringer i programmet, for f.x at ændre tryksteder/kip mv. 

Men men men - så kommer udfordringen. Hvad skal jeg skifte til?

Da jeg skrev tråden tænkte jeg - skal jeg skifte til Visual 2 HW 6.2 eller kom der måske meget snart en ny controller som der jo kom Visual 3. 

Skal jeg nu den er kommet vælge Visual 2 HW 6.2 eller Visual 3 eller er det helt andre muligheder der er relevante at overveje som alternativ til IHC?

Ville da være rart hvis man også kunne tænde og slukke lys via ens telefon og checke om alt lys er slukket på telefonen.

Jeg er jo ikke professionel - så skal også være til at programmere for almindelige "borgere" som ikke er "eksperter" - er Visual 2 og 3 til at gå til for menig mand?

Jeg læste så herinde en masse kritik at IHC for ikke at være tidssvarende og alt får ustabil - kan jo ikke leve med at min installation får ned 1 gang om ugen og skal genstartes. Det er fint nok med kritik af IHC - men hvad er så bedre tænker jeg - og der synes ikke være noget svar, Bedre ved og mærke, set i lyset af min nuværende installations opbygning. Så skal være rimelige alternativer der også gerne er fremtidssikrede - som IHC måske ikke er? hvis LK som nogle skriver snart helt opgiver IHC!

Andre lande må jo også have intelligent styring. LK er jo gammelt dansk - og ja enig i LK har ikke været den mest progressive spiller - og har måske tidligere mere hold stædigt fast i at holde det danske marked for dem selv. Men lad nu også det ligge.

Hvad tænker vi - hvad skal jeg gøre ved min IHC Term controller eller hele min IHC installation.

Husk jeg var Newbie - herinde for bare et par dage siden :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvad tænker vi - hvad skal jeg gøre ved min IHC Term controller eller hele min IHC installation.

Hvis det var mig, så ville jeg nok gå efter en Visual 2 HW 6.2. Måske en brugt. Men det må i den grad komme an på, hvor meget den kommer til at koste. Den skal under halv pris førend jeg synes det ville være det værd, (Dvs omkring 2500,-) for ellers kunne du lige så godt gå efter en Visual 3.

Men jeg tror desværre at dine problemer først starter der. Så vidt jeg husker fra en anden tråd, så er det vist ikke så nemt at komme fra en IHC Term til en Visual controller. Der er sikkert en guru eller to herinde, som ved lige præcis hvordan man grejer den. 

Alternativer - Tja, der er ikke rigtig nogen, medmindre du er forberedt på at lave markant om i din installation, og ellers poste en hulens masse penge i det. Smart House kunne være en mulighed der ligger nogenlunde lige til. 
Igen - Hvis det var mig, så ville jeg ikke kigge efter alternativer, medmindre det er alternativer som kan bygges mere eller mindre direkte ind, uden al for meget ændring, og ikke mindst have support for de mest almindelige trådløse formater i dag. Specielt zwave er efter min mening et minimums krav i dag. Markedet for zwave er eksploderet helt vildt de sidste par år, ikke mindst fordi man har fået skabt nogle rimelige heftige standarder. Jeg mener ikke man kan få zwave til Smart House, endnu.

Årsagen til at jeg vil have Zwave, det er fordi der er nogle ting som gør livet enormt meget nemmere. Det er ikke fordi IHC ikke direkte selv kan det. Det er bare væsentlig mere besværligt og hunde dyrt. Fx en zwave bevægelsessensor. De kører på batteri (og virker gerne i mindst 2 år). Og kan derfor placeres ekstremt nemt. En AeoTec Multi sensor 6 koster godt 450,-, så har man lux, temperatur, vibration og bevægelsessensor, samt et par relæer for tænding af lys eller lign, i een lille enhed. Til 450,- der kører på batteri, så bliver tingene pludselig langt sjovere, end at først betale en bondegård for sensorer, og derefter skulle trække kabler, rode med input moduler osv.. 

Ellers er der kun tilbage at gøre som jeg og en masse andre. Kombinere det med 3. part produkter. Men det er bestemt ikke noget man bare lige sætter sig ned og gøre fra den ene dag til den anden. Det kræver en del indblik i computere, software, opsætning osv. Har du det, så mangler du bare en masse tålmodighed, indtil man lige lære tingene at kende. 
Denne løsning er ikke en løsning jeg kan anbefale, medmindre man som bruger selv brænder for det. Men i mangel af alternativer, så er det mig bekendt den eneste mulighed, for at presse mest muligt ud af IHC og få et rigtig smart hjem. Det er heller ikke en løsning man skal forvente har en ekstrem høj drift stabilitet. Faktisk, fordi vi er ude i 3. part, så kan det vise sig at man bruger enormt meget tid på ting, som ikke helst virker efter hensigten. Fx Domoticz, der pt har nogle periodiske problemer med at holde forbindelse til en Zwave controller.. Det er bare sådanne irriterende detaljer man skal være forberedt på, når man begiver sig ud i dette. Om det så er anderledes end at sidde med en IHC controller der genstarter hver uge, det ved jeg ikke. Men så længe IHC genstarter, og ikke går helt ned, så er det nok nemmere at leve med. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kandersn,

Tak for et godt langt og lidt teknisk svar - ikke nær alt jeg forstod.

Men som jeg lærer er det nok pt smartest og enkles at blive på Ihc.

Men er der nogle der ved om det er svært at gå fra Ihc term til visual hw 6.2 eller visual 3 - og hvad er det svære? 

Er det at ombytte controlleren i tavlen, lave programmeringen eller kan input og output komponenterne ikke bruges?

Er det lige så nemt at programmere visual hw 6.2 eller visual 3 som term Ihc modulet? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke IHC term, så mht om det er lige så nemt i Visual, der må jeg være dig svar skyldig. Jeg synes det er nemt i Visual, selvom man engang imellem skal tænke mellem linjerne. 
Selve fortrådningen er vist til at overkomme. Da det vist mere eller mindre skal flyttes direkte over. 
Det svære skulle være, igen så vidt jeg synes jeg kunne læse ud af en anden tråd, at få dit IHC Term program over i Visual. Det er ikke så længe siden (2-4 mdr) der vist var en der spurgte til det samme. Men jeg kan ikke huske om det svære lå i at finde en DOS maskine, eller om det var selve IHC term programmet der skal "konverteres" til Visual. Det kan også være jeg husker helt forkert.. Prøv om du kan finde tråden om det.
Ellers er jeg sikker på der er andre her der ved langt mere om det, og kan guide dig mere direkte, hvis det er den vej du vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

19 timer siden, Kandersen skrev:

Så spørgsmålet er nødt til at blive besvaret først: Hvad er definitionen på en ny controller?

Nej vi behøver ikke definer hvad en ny controler er. Min pointe er at man kan ikke bruge release datoer på tidligere controler til at forudsige  hvornår der vil komme en ny. Der er MANGE andre parameter som har mere indflydelse. En af de væsentlige. LK's udviklings budget, og LK IHC's strategiske placering i Schneiders produkt protefølge.

17 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Min udfordring er at IHC Term skal programmeres via DOS og via et 232-stik i PCen tror jeg det hedder.

Ville da være rart hvis man også kunne tænde og slukke lys via ens telefon og checke om alt lys er slukket på telefonen.

Hvad du skal vælge som erstatning for din TermIHC controller, afhænger 100% af hvilke ønsker du har, som den nuværende controller ikke kan opfylde. Hvis det bare er ovenstående, vil jeg gå efter en brugt HW6.1 eller HW6.2 controller. HW 6.1 er ikke længere supporteret (supporten stoppende med udgangen af 2016). HW 6.2 supporten stopper sikkert med udgangen af 2017 eller 2018, afhængig af hvorgodt salget af HW 7 controlleren går. Med de få nyheder der er i en Visual 3 controller, og de får forskelle der er i forhold til en Visual 2 controller, vil jeg max ofre 500-1000 kr. ekstra for en Visual 3 controller.

14 timer siden, Kandersen skrev:

Specielt zwave er efter min mening et minimums krav i dag. Markedet for zwave er eksploderet helt vildt de sidste par år, ikke mindst fordi man har fået skabt nogle rimelige heftige standarder. Jeg mener ikke man kan få zwave til Smart House, endnu.

Pas på med ZWave. Det er ikke altid at ZWave produkter fra forskellige leverandør kan kommuniker med hinanden.

14 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men er der nogle der ved om det er svært at gå fra Ihc term til visual hw 6.2 eller visual 3 - og hvad er det svære? 

Er det at ombytte controlleren i tavlen, lave programmeringen eller kan input og output komponenterne ikke bruges?

Er det lige så nemt at programmere visual hw 6.2 eller visual 3 som term Ihc modulet? 

Der er ikke noget svært ved at gå fra TermIHC til Visual hvad enten det er Visual 1, 2 eller 3. Man er bare nød til at kode sit program fra grunden igen. Der findes ikke nogen auto konvertering.

Alle dine eksisterende I/O moduler kan genbruges. Termineringen på controlleren sidder dog not lidt anderledes, men det er også den største udfordring ved den fysiske udskiftning af controllerne.

Om det er net at programer Visual er smag og behag. Prøv at downloade Visual softwaren, følg den medfølgende villedning, og prøv dig så frem. Du kan også hente et af LK's bolig konsept programer, og kigge på hvordan de har lavet programeringen.

Der er ikke noget Visual HW 6.2. Der er Visual 2, som kan bruges på HW 6.1 og HW 6.2 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har fået pris på visual 2 på ca 4900 kr. Inkl moms og visual 3 på 6500 kr. Inkl moms lyder det som en fair pris?

Jeg må prøve at downloade programmet - finder der en brugervejledning lige so  til Ihc term - som viser hvordan man programmere de forskellige funktioner og menuerne i programmet?

Er her ingen i dette forum der har Ihc term?

skal lige høre hvad er forskellen på at tænde og slukket på hpfi relæet og trykke på reset knappen på controlleren - i relation til controlleren?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Begge priser lyder som priser på nye controller, men ikke helt ved siden af for nye controller.

Du kan download alt SW til TermIHC, Visual 1, Visual 2 og Visual 3 på LK's support side, og der følger villedninger med til dem alle. Jeg har lagt linket i flere af de tråde, hvor du har spurgt.

Jeg gætter på du mener reset på HW 7 controlleren. De andre har ingen reset knap. Såvidt jeg ved laver reset bare en reboot af controlleren, svarende til en reboot af din PC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok