Hop til indhold
  • 0

Best practice Openhab2 (binding ver 1), Homekit og IHC


EjvindHald
 Share

Spørgsmål

Tilføjelse December 2019: Nedenstående gælder for IHC Binding version 1. Indlæg vedr. Binding version 2 findes her.

Jeg har brugt nogen tid på Openhab2 med integration til bl.a. IHC og Homekit. En del fra dette forum - bl.a. Pauli Anttila og Claus Skovgaard - har givet væsentlige bidrag, så jeg kunne komme videre. Derfor vil jeg hermed komme med, hvad jeg synes er 'best practice' og simpelt, så andre måske kan spare lidt tid.

Et vigtigt kriterie er, at IHC systemet skal kunne fungere selvstændigt uden at være afhængig af 3. parts software fra fx Openhab eller Apple. Det betyder, at man ikke i væsentlig grad må være afhængig af denne type software for at kunne foretage de mest basale ting i sit hus. 

Løsningen er ret simpel - efter setup af bindings behøver man faktisk kun lave én fil kaldet ihc.items, og den kan se sådan ud:

5898ce9681973_Itemseksempel.thumb.png.79d38402e2e0b5c3308fe8a9d762ff16.png

Eksemplet viser, at udgangen styrer on/off visning i Homekit, mens en tænding i Homekit ved at trykke på ikonet aktiverer øverst venstre svagstrømstryk, og slukning aktiverer øverst højre svagstrømstryk. Det betyder, at man ikke aktiverer output i IHC direkte, men kun input - fuldstændig som hvis man fysisk trykker på et svagstrømstryk.

Resource ID fra IHC kan ses ved at hold CTRL knappen nede i Visual, mens man kører musen over elementet. Tallet 80 betyder, at pulsen varen 80 millisekunder.

Pauli Anttila fra dette forum har lavet en rigtig smart binding, hvor man for hver funktion - fx en spot i loftet - kan angive, hvad i IHC der skal vise status i Homekit, hvad der påvirkes i IHC, når man i Homekit sætter noget ON og ditto, når man sætter OFF i Homekit. Det er konfigureret i tegningen herover, og det ser således ud i Iphone:

 

5898cf3650465_Homekitstatus.thumb.png.74245b633163da1ecded22754d231834.png

 

Det er dokumenteret af Pauli, men den fulde konsekvens og muligheder fandt jeg først efter indlægget fra Claus Skovgaard. Eksempelvis kan man tilføje Alarm til Homekit, hvis man har tiltro til Apples eksterne sikkerhed. Her er pegepinden til IHC dog ikke input, men til en Alarm funktionsblok. Se dette eksempel fra Visual:

5898cfaa43437_AlarmIHChomekit.png.697e65bd8d7eb07db1c0342808e7e828.png

 

Samlet betyder det, at IHC holder al logik med mulighed for egne add-ons, hvis der er behov. Man behøver kun at lave ihc.items og ingen rules eller sitemap, hvis man benytter Habpanel eller Homekit bruger interface.  

Jeg benytter hw 6.1 med firmware 2.7.199 og har endnu ikke oplevet genstart af controller eller andre problemer. Der er ca. 60 IHC elementer koblet til, og svartiden er instant - dvs. < 1 sekund. Det afvikles på den mindste model af Synology NAS server, som jeg i forvejen har tændt 24/7 til backup formål. Openhab2 har installationspakker til bl.a. Windows, Synology og RPi. 

mvh / Ejvind

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
14 timer siden, EjvindHald skrev:

Jeg benytter hw 6.1 med firmware 2.7.199 og har endnu ikke oplevet genstart af controller eller andre problemer. Der er ca. 60 IHC elementer koblet til, og svartiden er instant - dvs. < 1 sekund

Fin guide Ejvind. Jeg vil lige komme med et fif til dem som har problemer med svartider eller lign.

Efter jeg opgraderede min controller (HW 6.2) til firmware 2.8.3, begyndte jeg ind i mellem at opleve lange svartider (og sommetider ingen respons overhovedet). Jeg kunne se i diverse logs at opdateringer fra controller fint kom over til openHAB, men mine kommandoer kun ind i mellem gjorde. I forum fandt jeg at også at @Raverlution og @Johan Vase også har observeret det samme.

Løsningen er en work-around med to elementer.

  1. Opjuster timeout på IHC (i openhab.cfg eller ihc.cfg) fra 5000 (default) til 10000. Det løste "blokeringen" og jeg kunne se i loggen at der nu altid kom svar (dog først efter ca. 7 sekunder).
  2. Indsæt en rule som sender en dummy kommando til controlleren fx hvert kvarter. Dette løste at den nu aldrig hænger mere.
    Switch ihc_keepalive	""		{ihc=">[ON:0x505a:100]", autoupdate="false"}
     
    rule "Avoid IHC command delay"
    when
    	Time cron "0 12/15 * * * ?"
    then
    	sendCommand(ihc_keepalive, ON)
    end

     

Det er en work-around, men det ser ud til at virke. Jeg tror årsagen er IHC-controlleren, og det er jo svært at gøre noget ved.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvad får dig til at tro det er IHC controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7/2/2017 at 16:21 , Claus Skovgaard skrev:

Jeg kører også med HW6.2 og FW 2.8.3, jeg oplever at den mister forbindelsen og har svært ved at forbinde igen, ved genstart af min router kan den nogen gange forbinde igen, min Visility Dashboard kører uden problemer. Også når OH ikke virker.

vedhæftet er et udtræk af min log når den prøver at forbinde igen. 

Jeg ved af LK har laver ændringer i måden man logger på IHC'en i den nye 2.8.3 FW ihvertfald for 3.parts enheder. Visility havde menlig også udfordringer, men er løst nu.

 

håber nogen kan fortælle mig eller lede mig hen mod hvorfor min OH2 falder af.

 

IHC_connect_error.txt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎25‎-‎02‎-‎2017 at 08:00 , Mads M skrev:

Jeg kører også med HW6.2 og FW 2.8.3, jeg oplever at den mister forbindelsen og har svært ved at forbinde igen, ved genstart af min router kan den nogen gange forbinde igen, min Visility Dashboard kører uden problemer. Også når OH ikke virker.

Er det ikke netop dette problem, som @Claus Skovgaard løser via sin keep alive rule, der er nævnt ovenfor i denne tråd? Har du indsat denne regel og ændret timeout, som han foreslår?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/2/2017 at 11:49 , EjvindHald skrev:

Er det ikke netop dette problem, som @Claus Skovgaard løser via sin keep alive rule, der er nævnt ovenfor i denne tråd? Har du indsat denne regel og ændret timeout, som han foreslår?

Ikke helt for min er ikke langsom/delay min mister forbindelsen, men jeg prøver Claus's råd 

Tak. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7/2/2017 at 11:40 , Claus Skovgaard skrev:

Fin guide Ejvind. Jeg vil lige komme med et fif til dem som har problemer med svartider eller lign.

Efter jeg opgraderede min controller (HW 6.2) til firmware 2.8.3, begyndte jeg ind i mellem at opleve lange svartider (og sommetider ingen respons overhovedet). Jeg kunne se i diverse logs at opdateringer fra controller fint kom over til openHAB, men mine kommandoer kun ind i mellem gjorde. I forum fandt jeg at også at @Raverlution og @Johan Vase også har observeret det samme.

Løsningen er en work-around med to elementer.

  1. Opjuster timeout på IHC (i openhab.cfg eller ihc.cfg) fra 5000 (default) til 10000. Det løste "blokeringen" og jeg kunne se i loggen at der nu altid kom svar (dog først efter ca. 7 sekunder).
  2. Indsæt en rule som sender en dummy kommando til controlleren fx hvert kvarter. Dette løste at den nu aldrig hænger mere.
    
    Switch ihc_keepalive	""		{ihc=">[ON:0x505a:100]", autoupdate="false"}
     
    
    rule "Avoid IHC command delay"
    when
    	Time cron "0 12/15 * * * ?"
    then
    	sendCommand(ihc_keepalive, ON)
    end

     

Det er en work-around, men det ser ud til at virke. Jeg tror årsagen er IHC-controlleren, og det er jo svært at gøre noget ved.

Den løsning fungerer 100% for mig, jeg var også begyndt at bøvle med alt for lange svartider. Tak for tippet!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virkede også for mig med at ændre timeout, havde problemet med at OH mistede forbindelsen og ikke kunne forbinde igen. 

Jeg oprettede også en udendørs temperatur binding som sender temperaturen til controlleren hvert kvarter, så for jeg også noget ud af den keepalive besked ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6/2/2017 at 20:45 , EjvindHald skrev:

Jeg har brugt nogen tid på Openhab2 med integration til bl.a. IHC og Homekit. En del fra dette forum - bl.a. Pauli Anttila og Claus Skovgaard - har givet væsentlige bidrag, så jeg kunne komme videre. Derfor vil jeg hermed komme med, hvad jeg synes er 'best practice' og simpelt, så andre måske kan spare lidt tid.

Et vigtigt kriterie er, at IHC systemet skal kunne fungere selvstændigt uden at være afhængig af 3. parts software fra fx Openhab eller Apple. Det betyder, at man ikke i væsentlig grad må være afhængig af denne type software for at kunne foretage de mest basale ting i sit hus. 

Løsningen er ret simpel - efter setup af bindings behøver man faktisk kun lave én fil kaldet ihc.items, og den kan se sådan ud:

5898ce9681973_Itemseksempel.thumb.png.79d38402e2e0b5c3308fe8a9d762ff16.png

 

Jeg har nu kontakt til min IHC via openhab, og det virker, men Homekit udfordrer mig lidt, min linie ser således ud:
Switch LightKontor "Loftlys Kontor" <light> ["lightning"] {ihc="549467"} 
Switch LightKitchen "Loftlys Køkken" <light> ["lightning"] {ihc="5030494"}
(dette virker fint i openhab til on/off)
Men, på min iphone, i Home appen, kan jeg fint finde openHAB og forbinde til den, men den skriver (Ikke understøttet)
Så vidt jeg har forstået på din forklaring, så behøver jeg ikke de ekstra parametere du har til sidst, eller gør jeg? hvis jeg bare vil have en knap til on/off, eller skal jeg bruge hex?
Er der andet det skal opsættes for at få det til at virke?

fullsizeoutput_14a3.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er helt korrekt, at du ikke behøver de ekstra parametre, som jeg har vist til sidst. Og det er også fint at se bort fra dem for at afprøve, om der er hul igennem. Men i den færdige installation synes jeg, at det klart er en fordel at aktivere IHC logik og lade dermed IHC være en slags 'Master'. Herved undgås dobbelt logik eller andre tiltag for at sikre synkronisering mellem IHC og andet software.

Mht. til dit spørgsmål, så gør du det korrekt ved først at afprøve, at du kan sætte on/off i Openhab. Det betyder, at dine IHC værdier er OK - dvs. du har angivet korrekt tal for link til Visual. Om du bruger hex eller decimal er underordnet - jeg har brugt hex, fordi jeg åbner Visual filen i notesblok og brug 'Søg' til at finde dem med.

Så problemet er snarere relateret til dit Homekit binding. Vær opmærksom på, at der - ligesom ved fysiske Homekit produkter - skal angives en PIN code. Se dette link
Kontroller at denne PIN code er angivet korrekt. Når du afprøver det, så kan det være en god ide at fjerne installationen (ikke app'en, kun dit 'hjem') helt fra din IPhone og så tilføje igen. I visse tilfælde kan app'en på IPhonen ikke finde ud af at sync'e korrekt ved ændringer. Øvrige muligheder er at læse logfilen, som Openhab laver eller enable Homekit loggen som vist i linket. Du kan også lave en 'ClearPairings' a la Bluetooth i OSGI consollen. Du kan se her, hvordan du aktiverer denne consol.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, EjvindHald skrev:

Det er helt korrekt, at du ikke behøver de ekstra parametre, som jeg har vist til sidst. Og det er også fint at se bort fra dem for at afprøve, om der er hul igennem. Men i den færdige installation synes jeg, at det klart er en fordel at aktivere IHC logik og lade dermed IHC være en slags 'Master'. Herved undgås dobbelt logik eller andre tiltag for at sikre synkronisering mellem IHC og andet software.

Mht. til dit spørgsmål, så gør du det korrekt ved først at afprøve, at du kan sætte on/off i Openhab. Det betyder, at dine IHC værdier er OK - dvs. du har angivet korrekt tal for link til Visual. Om du bruger hex eller decimal er underordnet - jeg har brugt hex, fordi jeg åbner Visual filen i notesblok og brug 'Søg' til at finde dem med.

Så problemet er snarere relateret til dit Homekit binding. Vær opmærksom på, at der - ligesom ved fysiske Homekit produkter - skal angives en PIN code. Se dette link
Kontroller at denne PIN code er angivet korrekt. Når du afprøver det, så kan det være en god ide at fjerne installationen (ikke app'en, kun dit 'hjem') helt fra din IPhone og så tilføje igen. I visse tilfælde kan app'en på IPhonen ikke finde ud af at sync'e korrekt ved ændringer. Øvrige muligheder er at læse logfilen, som Openhab laver eller enable Homekit loggen som vist i linket. Du kan også lave en 'ClearPairings' a la Bluetooth i OSGI consollen. Du kan se her, hvordan du aktiverer denne consol.

Tak for dit svar, jeg må prøve at lege videre med det i morgen, nu er aftenen gået med sonos, og en del youtube videoer, jeg er sådan indrettet, at jeg lærer / fatter tingene bedre ved at se det på youtube, men jeg burde vel også kunne styre min sonos fra HomeKit...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Habpanel er rigtig smart, og du behøver ikke sitemap fil hertil - det er meget nemt at sætte op med drag and drop funktionalitet.

Sitemap filen skal kun bruges, hvis du vil benytte BasicUI web adgang eller Openhab IPhone app.

Sitemap er uden betydning for Homekit funktionalitet. Hvis Homekit ikke fungerer, så check først nedenstående røde fremhævede settings i PaperUI for Homekit:OpenhabConfig.thumb.png.4b1d1ed8a2c0d8c461a5824634d69ef9.png

Hvis disse settings er OK, så check for fejlbeskeder i logfilen jr. nedenstående eksempel på fejlfri stop og start af servicen:

OpenhabMainlog.thumb.png.da5fc94e733c3aca4b8cb35c635333b5.png

Er dette også OK, så prøv med de forslag, som jeg angav i forrige indlæg i denne tråd. Håber du kan få det til at fungere :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, EjvindHald skrev:

Habpanel er rigtig smart, og du behøver ikke sitemap fil hertil - det er meget nemt at sætte op med drag and drop funktionalitet.

Sitemap filen skal kun bruges, hvis du vil benytte BasicUI web adgang eller Openhab IPhone app.

Sitemap er uden betydning for Homekit funktionalitet. Hvis Homekit ikke fungerer, så check først nedenstående røde fremhævede settings i PaperUI for Homekit:OpenhabConfig.thumb.png.4b1d1ed8a2c0d8c461a5824634d69ef9.png

Hvis disse settings er OK, så check for fejlbeskeder i logfilen jr. nedenstående eksempel på fejlfri stop og start af servicen:

OpenhabMainlog.thumb.png.da5fc94e733c3aca4b8cb35c635333b5.png

Er dette også OK, så prøv med de forslag, som jeg angav i forrige indlæg i denne tråd. Håber du kan få det til at fungere :-)

 

Jeg har været ved at kikke i loggen, og der er noget Error på homekit, men forstår ikke hvad der er galt, gør du? alle de andre ting du siger, skulle der være styr på..

2017-04-18 22:07:19.946 [ERROR] [org.apache.felix.configadmin        ] - [org.osgi.service.event.EventHandler, org.osgi.service.cm.ManagedService, id=302, bundle=187/mv$
java.lang.NullPointerException
        at org.openhab.binding.lgtv.internal.LgtvBinding.updated(LgtvBinding.java:322)[187:org.openhab.binding.lgtv:1.9.0]
        at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updated(ManagedServiceTracker.java:189)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updateService(ManagedServiceTracker.java:152)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.provideConfiguration(ManagedServiceTracker.java:85)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.ConfigurationManager$ManagedServiceUpdate.provide(ConfigurationManager.java:1461)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.ConfigurationManager$ManagedServiceUpdate.run(ConfigurationManager.java:1417)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run0(UpdateThread.java:141)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run(UpdateThread.java:109)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
        at java.lang.Thread.run(Thread.java:745)[:1.8.0_121]
2017-04-19 08:38:17.656 [ERROR] [lfe.hap.impl.http.impl.BinaryHandler] - Exception in binary handler
java.io.IOException: Connection timed out
        at sun.nio.ch.FileDispatcherImpl.read0(Native Method)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.SocketDispatcher.read(SocketDispatcher.java:39)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.IOUtil.readIntoNativeBuffer(IOUtil.java:223)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.IOUtil.read(IOUtil.java:192)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.SocketChannelImpl.read(SocketChannelImpl.java:380)[:1.8.0_121]
        at io.netty.buffer.UnpooledUnsafeDirectByteBuf.setBytes(UnpooledUnsafeDirectByteBuf.java:447)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.buffer.AbstractByteBuf.writeBytes(AbstractByteBuf.java:880)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.socket.nio.NioSocketChannel.doReadBytes(NioSocketChannel.java:242)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.AbstractNioByteChannel$NioByteUnsafe.read(AbstractNioByteChannel.java:119)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKey(NioEventLoop.java:511)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKeysOptimized(NioEventLoop.java:468)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKeys(NioEventLoop.java:382)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.run(NioEventLoop.java:354)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.util.concurrent.SingleThreadEventExecutor$2.run(SingleThreadEventExecutor.java:112)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.util.concurrent.DefaultThreadFactory$DefaultRunnableDecorator.run(DefaultThreadFactory.java:137)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at java.lang.Thread.run(Thread.java:745)[:1.8.0_121]
2017-04-19 08:38:17.712 [ERROR] [.hap.impl.http.impl.AccessoryHandler] - Exception caught in web handler
java.io.IOException: Connection timed out
        at sun.nio.ch.FileDispatcherImpl.read0(Native Method)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.SocketDispatcher.read(SocketDispatcher.java:39)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.IOUtil.readIntoNativeBuffer(IOUtil.java:223)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.IOUtil.read(IOUtil.java:192)[:1.8.0_121]
        at sun.nio.ch.SocketChannelImpl.read(SocketChannelImpl.java:380)[:1.8.0_121]
        at io.netty.buffer.UnpooledUnsafeDirectByteBuf.setBytes(UnpooledUnsafeDirectByteBuf.java:447)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.buffer.AbstractByteBuf.writeBytes(AbstractByteBuf.java:880)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.socket.nio.NioSocketChannel.doReadBytes(NioSocketChannel.java:242)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.AbstractNioByteChannel$NioByteUnsafe.read(AbstractNioByteChannel.java:119)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKey(NioEventLoop.java:511)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKeysOptimized(NioEventLoop.java:468)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.processSelectedKeys(NioEventLoop.java:382)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.channel.nio.NioEventLoop.run(NioEventLoop.java:354)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.util.concurrent.SingleThreadEventExecutor$2.run(SingleThreadEventExecutor.java:112)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at io.netty.util.concurrent.DefaultThreadFactory$DefaultRunnableDecorator.run(DefaultThreadFactory.java:137)[185:org.openhab.io.homekit:2.0.0]
        at java.lang.Thread.run(Thread.java:745)[:1.8.0_121]

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kender ikke denne fejlbesked. Men jeg ved, at der er nogle ting, som skal være installeret for at det virker korrekt. Se dette link. Især er det vigtigt, at det er Oracle Java og i nyeste version og ikke andre Java varianter. Det skal også være korrekt version mht. 32/64 bit. Jeg benytter Synology NAS, og der er ikke pre-installeret nyeste Java version, hvilket man selv skal sørge for. Hvis det ikke hjælper, så prøv at søg på https://community.openhab.org/ og evt. selv oprette et indlæg, hvis ingen andre har haft et tilsvarende problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17/4/2017 at 21:00 , BrianPedersen skrev:

Jeg har nu kontakt til min IHC via openhab, og det virker, men Homekit udfordrer mig lidt, min linie ser således ud:
Switch LightKontor "Loftlys Kontor" <light> ["lightning"] {ihc="549467"} 
Switch LightKitchen "Loftlys Køkken" <light> ["lightning"] {ihc="5030494"}
(dette virker fint i openhab til on/off)
Men, på min iphone, i Home appen, kan jeg fint finde openHAB og forbinde til den, men den skriver (Ikke understøttet)
Så vidt jeg har forstået på din forklaring, så behøver jeg ikke de ekstra parametere du har til sidst, eller gør jeg? hvis jeg bare vil have en knap til on/off, eller skal jeg bruge hex?
Er der andet det skal opsættes for at få det til at virke?

fullsizeoutput_14a3.jpeg

Kan se at du har lavet samme lille fejl som jeg selv har bøvlet med i 2 dage.

Det hedder ["Lighting"]  og ikke  ["Lightning"].   Et lille "n" gør hele forskellen :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har rodet med min IHC og openHAB i en uges tid, og har da fået det basale til at virke og kan nu tænde lys på toilettet med siri :-)

Efter opdatering af IHC Firmware, installation af java etc på min NAS og gennemlæsning af mange sider foreslået af storebror google.
Den her side er da en af de bedre, så tak til jer for det.

Jeg har et problem med en IHC 350 lysdæmper (trådet model) som i måske ved skruer op og ned for lyset når man holder et
tastetryk inde i længere tid.
Hvordan får man lige det til at virke med openHAB og IHC??
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, rdaf2014 skrev:

Kan se at du har lavet samme lille fejl som jeg selv har bøvlet med i 2 dage.

Det hedder ["Lighting"]  og ikke  ["Lightning"].   Et lille "n" gør hele forskellen :-)

HOLD NU OP!!! hvis det er det eneste, så jubler jeg sgu.. havde stort set opgivet at få det til at virke..  / lagt det lidt på hylden pga tid... men det skal prøves i aften...  indtil videre så takker jeg for hjælpen.. dejlig med folk der gider hjælpe på det her område.. jeg oplever meget indenfor dette emne at folk holder kortene tæt til kroppen... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, BrianPedersen skrev:

HOLD NU OP!!! hvis det er det eneste, så jubler jeg sgu.. havde stort set opgivet at få det til at virke..  / lagt det lidt på hylden pga tid... men det skal prøves i aften...  indtil videre så takker jeg for hjælpen.. dejlig med folk der gider hjælpe på det her område.. jeg oplever meget indenfor dette emne at folk holder kortene tæt til kroppen... 

Fordi der er alt for meget "gør det selv", og folk dermed skal huske, hvad faen det var de gjorde/ikke gjorde galt, og det kan i sig selv være svært at forklare, hvis det har været en on/off oplevelse.. Jeg opfatter det ikke som direkte en modvilje med at dele.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Fordi der er alt for meget "gør det selv", og folk dermed skal huske, hvad faen det var de gjorde/ikke gjorde galt, og det kan i sig selv være svært at forklare, hvis det har været en on/off oplevelse.. Jeg opfatter det ikke som direkte en modvilje med at dele.

Det var hellerikke ment mod dig, eller nogle herinde.. men generelt på det store internet.. jeg oplever bare at det er svært at finde en god guide til at starte fra scratch for nogle der ikke ved en skid om raspberry pi og linux..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja men jeg mener det faktisk også generelt. 
Det hele bunder netop i, at det vi sidder og nørder i, er ekstremt dårligt beskrevet for almindelige dødelige som os. Så ikke nok med vi skal hakke os igennem noget der til tider er komplet volapyk for os, så skal skal vi samtidig huske hvad vi gjorde, så vi kan hjælpe andre med det bagefter, altså hvis det nogensinde lykkes os at få et brugbart resultat.
Det er en svær opgave. Vi dvæler nok ved resultatet, når/hvis vi nogensinde får noget til at fungere :D

Sådan er "open source" alt for ofte. Ja selv kommercielle produkter kan være sådan :angry: Og jo mindre "nørd" man er, desto sværere bliver det, for os. Det er først når vi fordyber os i noget, og bruger voldsom lang tid på det, at vi bliver rigtige "nørder". Men til den tid er vi langt foran, der hvor andre "nye" starter. Og så kan vi slet ikke huske det mere.

Det er ihvertfald mit bud på, hvorfor det oftest kan føles lukkede, og man føler man sidder alene med det altid. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, BrianPedersen skrev:

HOLD NU OP!!! hvis det er det eneste, så jubler jeg sgu.. havde stort set opgivet at få det til at virke..  / lagt det lidt på hylden pga tid... men det skal prøves i aften...  indtil videre så takker jeg for hjælpen.. dejlig med folk der gider hjælpe på det her område.. jeg oplever meget indenfor dette emne at folk holder kortene tæt til kroppen... 

Det var desværre ikke bare det... må kikke der hele igennem igen.. overvejer også at starte forfra for at prøve om det hjælper...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok