Hop til indhold
  • 0

Lidt hjælp til at komme i gang


Momme
 Share

Spørgsmål

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej 

Jeg har selv leget lidt med det her på det sidste, og jeg er bestemt ikke pc-nørd:) 

Jeg er blevet lidt inspireret af Clemens tråd (men han har jo ikke lavet en vejledning enenu?) og har installeret følgende på min Raspberri pi 3: Domoticz med Homebridge integreret og Openhab2 og har installeret IHC bindingen " binding-ihc - 1.9.0.SNAPSHOT" og fulgt vejledningen fra github java og det certifikat der skal ligges ind drillede en del, men er nu installeret (går jeg stærkt ud fra, da det ikke har meldt fejl)

Jeg har ikke fået sat mig ind i Openhab2 endnu men det kommer nok:) jeg aner heller ikke om Openhab2 læser min .vis fil fra IHC controlleren men går ud fra det se openhab2 loggen:

Citat

2016-10-27 16:16:23.880 [INFO ] [basic.internal.servlet.WebAppServlet] - Started Basic UI at /basicui/app
2016-10-27 16:16:24.372 [INFO ] [assic.internal.servlet.WebAppServlet] - Started Classic UI at /classicui/app
2016-10-27 16:16:24.654 [INFO ] [arthome.ui.paper.internal.PaperUIApp] - Started Paper UI at /ui
2016-10-27 16:16:24.826 [INFO ] [.dashboard.internal.DashboardService] - Started dashboard at /start
2016-10-27 16:16:25.087 [INFO ] [b.core.service.AbstractActiveService] - IHC / ELKO LS refresh and notification listener service has been started
2016-10-27 16:16:25.115 [INFO ] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Connecting to IHC / ELKO LS controller [IP='192.168.1.3' Username='ihccaptain' Password='******'].

Jeg er lidt gået i stå ved "Item Binding Configuration" i vejledningen jeg ved ikke hvor det skal ligges hen, ej heller har jeg fundet ud af at lave så Openhab2 og Domoticz snakker sammen, men det er vel via noget script eller noget?

Her er også en der ser ud til at have det til at virke link

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey,

Er nu også kommet igang med openHAB på en raspberry pi. Har fået lang IHC bindingen ind, importeret certifikatet, lave mine første bindings til switches og det virker! 

Selv Homebridge opsætningen var til at finde ud af. Så nu kan jeg styre diverse lys med HomeKit og Siri. Fantastisk at skulle være fri af LK appen!

Har dog min første dimmer IHC binding til gode, nogen der har prøvet det? Eventuelt vise sine item og site filer? 

@Raverlution er det lykkes dig at få lovet den første IHC binding med openHAB? Hvad er fordelen med domoticz frem for openHAB?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, Jeg har ikke fået leget for meget med det, men jeg har fået lavet bindingen og og lagt et par lampeudtag ind og det kan jeg fint tænde/slukke fra basic websiden, jeg kan dog ikke helt få homebridge til at virke, jeg kan godt finde openhab i appen hjem men det skriver det ikke er understøttet udstyr?

Fordelen med Domoticz må helt klart være brugervendigheden, idet man ikke behøver sidde kode det hele

+ jeg syntes det ser mere lækkert ud, jeg har dog stadig ikke fået sat mig ind i hvordan jeg får openhab og domoticz til at "snakke sammen" så hvis nogen har gjort det må i gerne skrive:)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

håber i kan hjælpe mig.

jeg prøver at sætte openhab2 op til mit ihc og jeg kan læse jeg skal importet certificat ved hjælp af denne:

JAVA_HOME/bin/keytool -importcert -alias <some descriptive name> -keystore <path to keystore> -file <certificate file>

men jeg har ikke nogen igen om hvor mit keystore skulle ligge.

jeg prøver at gøre dette på ubuntu server 16.04

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, eckhardt skrev:

håber i kan hjælpe mig.

jeg prøver at sætte openhab2 op til mit ihc og jeg kan læse jeg skal importet certificat ved hjælp af denne:

JAVA_HOME/bin/keytool -importcert -alias <some descriptive name> -keystore <path to keystore> -file <certificate file>

men jeg har ikke nogen igen om hvor mit keystore skulle ligge.

jeg prøver at gøre dette på ubuntu server 16.04

Hvordan har du installeret Java? det kommer lidt an på det nemlig, men ved mig (Raspberry pi 3) lå det under:

/usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/lib/security/cacerts

 

så det vil sige: JAVA_HOME/bin/keytool -importcert -alias ihccert -keystore /usr/lib/jvm/java-8-oracle/jre/lib/security/cacerts -file IHC.crt
 

IHC.crt har jeg bare lagt ind i min home mappe

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, eckhardt skrev:

så får jeg desværre bare denne fejl..

-bash: JAVA_HOME/bin/keytool: No such file or directory
 

har installeret java 8 fra oracle via apt-get

 

Ja fik jeg også første gang, prøv at installer herfra (gjorde jeg)

sudo su -
echo "deb http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu xenial main" | tee /etc/apt/sources.list.d/webupd8team-java.list
echo "deb-src http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu xenial main" | tee -a /etc/apt/sources.list.d/webupd8team-java.list
apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv-keys EEA14886
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java8-installer

sudo reboot

 

og prøv så igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

På 11/24/2016 at 22:52 , PeterMohr skrev:

It's actually a little easier (I think) to put openhabs "built-in" keystore to work with IHC. No need to do anything special about java install:

Just look here:

 

Sorry for the english, but most easiest way is just to fully ignore the certificate staff as since version 1.7.0 binding trust all controller certificates automatically :) I just updated openhab ihc binding wiki page accordingly.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Pauli Anttila skrev:

 

Sorry for the english, but most easiest way is just to fully ignore the certificate staff as since version 1.7.0 binding trust all controller certificates automatically :) I just updated openhab ihc binding wiki page accordingly.

 

 

Hello

I have Openhab2 installed and of course the IHC binding and homekit aswell. do you have any idea why there are a 5sek delay from where i use the webinterface or Siri or "home" app on iphone to where it actually turn on the the light, but only if you haven´t used the openhab webinterface or "home" app on iphone in some wile (aprox. 30min to 1 hour) ??

Example:

I come home from work, i press the button for the light in the livingroom and now it takes about 5sek before the light goes on (it dosen´t matter if it is the openhab webinterface or homekit you use, the delay is the same. But after i have used the lights, it responds imediately <1sek. until i haven´t used it in some time, then its the same?

I have heard aim not the only one with this problem.

/Kenn

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6/11/2016 at 16:03 , eckhardt skrev:

he he fandt ud af det var fordi jeg manglede $ foran JAVA_HOME ..

nu beder den så om keystore password tænkte det var mit bruger password men det vil den ikke tage
ved du hvad det er den sprøger efter ?

 

Blot for god ordens skyld - hvis nogen slår op i tråden: Standard password for Java keystore er "changeit" - hvis man ikke har ændret det. ^_^

MVH
Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Liltorp skrev:

Hej

Hvordan fisker man "Resource id" på de enheder der er koblet til controlleren?

Jeg benytter udelukkende wireless.

Mvh Lars

Du kan også finde dem i Visual, ved at holde Ctrl nede mens du fører musen hen over de ting du vil se resource id på. Så popper der en boks op med id'et.

 

Eksempel:

Resource Id.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars og Torben

Tak for svarene, det bragte mig noget videre.

Torbens metode er den nemmeste dog kan man ikke se ID på selve enheden. (medmindre jeg gør noget forkert).

Larses metode med at åbne .vis filen (jeg benytter Notepad++) giver alle ID'er, min første tanke da jeg åbnede filen var "Oh Sh..!"2016-12-30_21-07-00.png men efter lidt dukkede dette op:

 

 

 

 

 

Jeg har indrammet nogle ID'er:

Den første er ID for hele enheden "Kombi dimmer...."

Den anden er ID for "øverste højre tryk"

Den sidste er ID for "Tænd/regulér op"

Når man så skal lave Items definitioner er det så ID på enheden man bruger eller kan de alle komme i brug?

Er der evt. nogen der har en .items og en .sitemap fil i vil dele så vi nybegyndere har noget at gå efter?

 

Mvh Lars

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er id på hver enkelt tryk. Så du opretter en switch og linker den til dit input øh f.eks så har den samme funktion som dit tryk... Du kan os linke den til en udgang direkte eller en indgang på en funktionsblok..

Jeg er selv i gang med at sætte openhab 2 op.

Jeg kan ikke oprette eller gemme en items fil med notesblok da den kan gemme i forkert format så skal bruge wordpad.

Hvis du er i tvivl om sitemap eller items opbygning så kig i demo projektet der er det meste hvis brugt..

Ellers spørg hvis der er noget konkret så skal jeg forsøge at svar.. :-)

 

Mvh Danni.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok