Hop til indhold
  • 0

IHC anlægs eget strømforbrug


Jens Christoffersen
 Share

Spørgsmål

Hej

Vi ser på et hus på 250m2, hvor der er IHC i huset. Da jeg har hørt nogen side, at IHC-anlæggets eget strømforbrug kan være flere tusinde kroner om året, vil jeg gerne vide hvad strømforbruget ved at have IHC faktisk er. Altså IHC installationens eget strømforbrug. Ved tavlen. Ved lampeudtag, strømudtag, osv.

Det er et hus fra 2007 på 250m2. Da jeg jo ikke ejer huset, eller har bestilt IHC installationen, eller kender den videre, kan jeg ikke give så mange detaljer om installationen. Den så dog ret gennemført ud. Tavlen med IHC elementer fyldte vel 70-80cm x 70-80cm med IHC elementer tæt side om side. 

- Kan man sige et cirka strømforbrug på sådan en installation?

Og ja, jeg ved det vil være et cirka-tal.

Jeg kom for skade at stille det samme spørgsmål på recordere.dk. Og i stedet for svar på hvor megen egen-strøm en IHC installation bruger, blev det til diskussioner af fordele man får. Hvorfor bekymre sig om det. Du burde ikke købe så stort et hus hvis du går op i strømforbrug, osv., osv..
Jeg kender fordelene ved IHC. Jeg kender min økonomi. Jeg er ikke en nærrigrøv. Jeg vil blot gerne vide hvad et IHC anlægs eget strømforbrug er...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har tidligere opladet et Excel ark som du kan finde i downladsektionen. Det er beregnet til at anslå egetforbruget i fbm backup modul /tider.

Mener min IHC strømforsyning trækker 25w i "stand-by" om natten, på en fuldt udbygget installaion. Ingen ledige i/o på controlleren, Men heller ingen wireless enheder.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selv om den Excel fil Lars har lavet er fin, kan den være svær at anvende hvis du ikke har et vist kendskab til IHC mm.

Men et egetforbrug på 15-30w er meget normalt.

Jo mere der indbygges i anlægget jo højere bliver egetforbruget selvfølgelig, 15w hvis det kun er lys og op til eller over 30w med alarm og varmestyring mm.

Omregnet til kr/øre bliver det ca. 325 - 650 kr pr år. ved 2,5 kr/kwh.

Held og lykke med hushandlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De fleste IHC installationer er de sidst 15 år blevet bygget med en 72W strømforsyning. LK's IHC kan derfor max have et strømforbrug på 1.600 kr ved en KWH pris på 2,5KR. Typisk er det dog under det halve. En IHC installation på ca. 80*80 CM tæt pakket, lyder til at være controller, strømforsyning og 15 I/O moduler. En fuld IHC installation kan have op til 24 I/O moduler + batteri backup, dimmer etc.

Du kan ikke bruge IHC installationens størmforbrug alene til noget. Du er også nød til at kigge på de besparelser du har med IHC. F.eks. PIR sensor ved udendørs lys. Hvis de køre over IHC har de et strømforbrug på under 1W alt incl. hvis det er den nyeste model. Hvis det derimod er nogle gamle 230V PIR, som køre som standalone, kan de have et standby strømforbrug på op til 25W hver.

Kort sagt. Hvis du er bekymret for LK's IHC strømforbrug, bør du også kigge på standby forbruget på alle andre elektriske enheder i huset. Jeg har set et moderne gas fyr, som brugte for 1.500KR størm om året, eller et ventilations anlæg som brugte strøm for 8.000 om året, og det var uden køling/varme plader.

Prøv også at checke dit fjernsyn m.m. Mit 3 år gamle panasonic fladskærms TV har et standby forbrug på 65W og et aktivt forbrug på 80W. Min internet router og FW har et strømforbrug på 20W. Jeg bruger IHC til at slukke for fjernsynet, min internet forbindelse, radio m.m.når jeg ikke er hjemme. Mit standby forbrug pr. dag når jeg er bortrejst er ca. 2KWH. Sidst jeg glemte at bruge bortrejst knappen i min IHC installation, var mit standby forbrug pr. dag ca. 4KWH. Så hos mig er mit totale standby forbrug mindre fordi jeg har IHC end hvis jeg ikke havde IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu kørt med en bimåler på min IHC-installation i 3 døgn præcis.

Der er brugt 0,37kWh pr dag, svarende til 135kWh pr år = ca 330 kr.
Jeg lader måleren side så kan jeg komme med lidt mere info når de 9 stk telestater af 3-4W begynder at forbruge strøm når varmesæsonen starter. (De to i garagen er 230V så de kommer ikke med i forbruget).

Her er mit setup:
Den nye 72W PSU
5 stk input 24/24
2 stk input 24/3
6 stk output 24
7 stk output 230
1 stk IHC Visual Controller/Viewer HW 6.1
Ca 2-3 aktive LED i tryk samlet set.
2 stk Servodan 41-262 PIR
9 stk Zigza temperaturfølere.
(Ingen tændte telestater til gulvvarmen).
Derudover har jeg 11 stk wireless dimmere i øjeblikket, men de forbruger intet fra strømforsyningen.

Mit hus er på 210m2 i 3 plan og garage på 56m2.

Min tavle fylder til sammenligning 115 cm i bredden og 125cm i højden. Undertavlen i garagen er kun 25 bred og 70 høj.

Jeg sparer en del strøm om året ved at have IHC. Primært pga PIR i gang/bad, styring af udv. lys. Sluk alt når alarmen tilkobles, osv osv.
Vi har et lavt forbrug på ca 5000 kWh/år 2 voksne, 2 teenagere og en på 4 år.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok