Hop til indhold
  • 0

Begynder spørgsmål til IHC


BSP
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg er ny her på IHC-User.dk. Vi skal bygge nyt hus og overvejer at få installeret IHC. 

Min tanke er at få installeret et basis setup, også udbygge det senere. Jeg tænker umiddelbart at det ikke kan være så meget dyre at få trukket kabler til IHC i forhold til almindelig installation. Så er det kun komponenterne som koster ekstra. (Det kan være jeg bliver overrasket?) Jeg har skal selv programmere systemet.

Jeg regner med kun at skulle have lysdæmper på spots i køkken + gang og et enkelt lampested i stuen fra starten. Til spots kan jeg læse at mange bruger denne dimmer: http://www.lk.dk/produkt/5703302127172/ Har I den monteret synligt i loft eller væg? 

Til almindelige tænd/sluk lampeudtag føres ledningerne vel ud i tavlen til et 230V modul? Hvis der efterfølgende skal tilføjes dimmer, skal det så gøres i tavlen eller skal lampeudtaget skiftes? Mangler der så ikke lavspændingsstyreledninger?

Det er de spørgsmål jeg har lige nu, der skal nok komme flere! :-)

Håber der er nogen som kan hjælpe med disse "sikkert" basale spørgsmål.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, BSP skrev:

Hej.

Jeg er ny her på IHC-User.dk. Vi skal bygge nyt hus og overvejer at få installeret IHC. 

Min tanke er at få installeret et basis setup, også udbygge det senere. Jeg tænker umiddelbart at det ikke kan være så meget dyre at få trukket kabler til IHC i forhold til almindelig installation. Så er det kun komponenterne som koster ekstra. (Det kan være jeg bliver overrasket?) Jeg har skal selv programmere systemet.

Jeg regner med kun at skulle have lysdæmper på spots i køkken + gang og et enkelt lampested i stuen fra starten. Til spots kan jeg læse at mange bruger denne dimmer: http://www.lk.dk/produkt/5703302127172/ Har I den monteret synligt i loft eller væg? 

Til almindelige tænd/sluk lampeudtag føres ledningerne vel ud i tavlen til et 230V modul? Hvis der efterfølgende skal tilføjes dimmer, skal det så gøres i tavlen eller skal lampeudtaget skiftes? Mangler der så ikke lavspændingsstyreledninger?

Det er de spørgsmål jeg har lige nu, der skal nok komme flere! :-)

Håber der er nogen som kan hjælpe med disse "sikkert" basale spørgsmål.

 

 

Vi var igennem samme process for et par år siden.

Min anbefaling er at du gør dig helt klart hvad du vil have ,inden du går i gang.

Vær i øvrigt opmærksom på at led spots ikke er 100% lige til med IHC dimmer.

Nogle ting er simple at lave bagefter og nogle er absolut ikke.

Vi brugte man penge på at få installeret en "lækker " IHC løsning.

Efter gangske få år er min konklusion at mange af funktionaliteterne ikke blev helt hvad vi forventede.

Lige præcist "home automation " området er lige i disse dage i explosiv udvikling ,og der kommer nærmest nye løsninger/produkter dagligt.

Hvorimod IHCs udvikling den seneste tid nærmest er gået i stå.

Læs noget mere her på forummet , utilfredsheden med IHC er stigende.

Da du selv vil "lege" med det, er der i dag alteranativer, som ikke eksisterende for få  år siden.

Mit gæt er at allerede når jeres hus er færdigbygget ,vil IHC virke forældet i forhold til hvad der er på markedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bozidar

Jeg er startet på at lave en IHC specification. Jeg tænker mest almindelig lys styring, scenarier, sluk alt, styring af udendørsbelysning. Senere simpelt alarm system vha. PIR i 3-4 rum.

Jeg har kigget på SmartHouse, men jeg synes det ligner IHC meget.

Det er bekymrende at der ikke rigtig sker nogen udvikling på IHC og jeg kan læse mig til at det kan være ustabilt. Det er et kæmpe minus hvis det kan gå ned - for det sker jo altid når jeg ikke er hjemme. Og så er der ballade i det lille hjem! :-)

Fordelen ved IHC er at det er kendt i DK, hvis vi skulle sælge huset igen. De fleste elektrikere vil kunne ændre i systemet.

Hvad findes der af alternativer til IHC som er simpelt at programmere?

Vi har ikke snakket med elektrikeren endnu, så jeg ved ikke hvad han har af erfaringer?
Det er en fast elektriker som vores byggefirma bruger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Igen

nu er jeg på ingen måde expert i hverken home automation eller IHC.

Vi valgte også IHC fordi at det var det meste brugte og kendte system.

Skal du have reel rådgivning omkring IHC ,er du havney det det rigtige sted.

Der er masser at kompetence på IHC på  dette forum.

De fleste elektrikere kender IHC overordnet ,men kan ikke give dig ordentlig rådgivning.

Men det kan du få her.

Vi fik rigtigt dårlig rådgivning af "byggeelektrikeren" ,og måtte nærmest selv definere løsningerne.

Som jeg ser det er der pt kun 3 reelle valgmuligheder i DK.

IHC,KNX ,Smart house.

Jeg skrev der var alternativer da jeg fik indtrykket af at du selv ville rode med det.

Jeg kan af en eller anden årsag ikke paste en URL ind ,men der er fx en lang tråd på dette forum om netop dette.

tråden hedder udskiftning af IHC - Sådan.

Dette kræver dog noget indsats fra din egen side da det ikke er en standard hyldevare som IHC eller de 2 andre.

Tråden er ikke svaret på alle dine bønner men kan måske give dig et mere holistisk billed af IHC.

Du kan jo sagtens få elektrikeren til at komme med et oplæg på IHC også. Det er ikke så dårligt at jeg direkte vil fraråde dig det.

I øvrigt IHC PIR skal kables.(dvs laves med det samme)

Så vidt jeg husker har "alarm pakken" egne sensorer og bruger ikke "standard pir" vi har i hvert fald 2 typer pir her. Vi kunne kun købe "pakker" ,og kunne ikke skræddersys .

Dvs det skal helst også trækkes med det samme.

Vi endte jo med at fravælge lysdæmpning da elektrikeren direkte sagde at det ikke virkede med LED lys.

Vi kunne nok have tvunget dem til at lave det, men jeg garanterer at ALLE issues måtte vi så selv bokse med bagefter.

Du skal så også have en kontroller ,og diverse input og output moduller hvis du vil kunne slukke alle stik kontakter ..

Nu ved jeg ikke hvad du forventer af priser ,men det løber hurtigt op.

I øvrigt angående programmering :

Det var netop min plan at det ville jeg lære mig selv til simple ændringer. Jeg har indset at der må jeg melde pas ,og skal jeg i mål med det skal jeg betale x tusind kroner til Schneider for et kursus..

Arbejder du med programmering eller lign til dagligt er det måske ikke et issue for dig.

Men det er et stort irritations moment for mig at jeg er afhængig af hjælp udefra for helt simple program ændringer.

Redigeret af bozidar
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej BSP

Velkommen til IHC user.dk

Du skal ikke starte med et basis setup.

Inden I beslutter jer er det vigtigt at I kommer godt rundt i IHCens mange muligheder, hvilket kan være vanskeligt hvis man ikke arbejder med intelligente boliger til hverdag. I er velkommne til at finde viden og inspiration på min hjemmeside www.i-bi.dk.

Under gennemgangen er det vigtigt at I bliver afklaret i forhold til jeres ønsker og krav, både i dag men også i fremtiden. Dermed får I forventningsafstemt hvad I gerne vil have og hvad der til sidst bliver indbygget i huset.

Uden dette arbejde risikerer I at få den installation som elektrikeren syntes er lækker. 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, BSP skrev:

Hej.

Jeg er ny her på IHC-User.dk. Vi skal bygge nyt hus og overvejer at få installeret IHC. 

Min tanke er at få installeret et basis setup, også udbygge det senere. Jeg tænker umiddelbart at det ikke kan være så meget dyre at få trukket kabler til IHC i forhold til almindelig installation. Så er det kun komponenterne som koster ekstra. (Det kan være jeg bliver overrasket?) Jeg har skal selv programmere systemet.

Jeg regner med kun at skulle have lysdæmper på spots i køkken + gang og et enkelt lampested i stuen fra starten. Til spots kan jeg læse at mange bruger denne dimmer: http://www.lk.dk/produkt/5703302127172/ Har I den monteret synligt i loft eller væg? 

Til almindelige tænd/sluk lampeudtag føres ledningerne vel ud i tavlen til et 230V modul? Hvis der efterfølgende skal tilføjes dimmer, skal det så gøres i tavlen eller skal lampeudtaget skiftes? Mangler der så ikke lavspændingsstyreledninger?

Det er de spørgsmål jeg har lige nu, der skal nok komme flere! :-)

Håber der er nogen som kan hjælpe med disse "sikkert" basale spørgsmål.

Kabling til IHC er en del dyre en kabling til alm. installation. Det skyldes IHC er en stjerne installation, hvor alle kabler går fra din tavle og til der hvor forbruget/trykket sidder, mens en alm. installation er en bus installation, hvor du kabler fra et forbrugs sted/afryder til det næste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bozidar

Jeg har kigget på den tråd du nævner. Det er for avanceret i forhold til det jeg vil. Jeg har ingen planer om at lave vores hjem så intelligent. 

Min tanke er at få trukket kabler til PIR og så montere dem på et senere tidpunkt. Jeg har fået at vide at man godt kan lave alarm med alm. PIR, forskellen skulle være at dem til alarm er mindre følsomme? Ellers må jeg montere alarm PIR?

Jeg forventer at jeg godt kan finde ud af programmeringsdelen. Jeg er uddannet svagstrømsingeniør og har haft programmering under min uddannelse, men det er ikke noget jeg arbejder med til daglig. Jeg har også en kammerat som har arbejdet med IHC tidligere, så der vil jeg kunne få hjælp.

Findes der ikke online kursus mere? Jeg kan se i gamle tråde at der har været et online IHC kursus på LK's hjemmeside, men jeg kan kun finde betalte kurser? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Jeg fik måske udtrykt mig forkert. Jeg mener ikke en basis pakke. Jeg mener at jeg vil have trukket ledninger til tryk og rigeligt med ledere så der er også er muligheder for at udvide senere. Få trukket ledninger til dåse så jeg kan montere PIR senere. Og så ellers controller og input/output moduler som er nødvendigt for at kunne bruge huset i starten. 
Så jeg vil have lavet en simple installation som er forberedt til at kunne udbygges. Her er det selvfølgelig vigtigt at forsøge at tænke igennem hvad jeg senere vil udbygge systemet med. Jeg vil kigge på din side!

Vores varme og ventilation bliver fra Danfoss som kan styres med Danfoss Link. Efter hvad jeg kan læse mig til kan det også styres med natsænkning og styres efter vores døgnrytme. Jeg kan ikke se at det kan kobles sammen med IHC, jeg kan godt leve med at skulle styre det fra 2 forskellige apps.

Jeg har ikke overblik over alle detaljer endnu, jeg er tidligt i processen. Så jeg prøver at finde ud af mulighederne og bliver inspireret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutter siden, Lars1 skrev:

Kabling til IHC er en del dyre en kabling til alm. installation. Det skyldes IHC er en stjerne installation, hvor alle kabler går fra din tavle og til der hvor forbruget/trykket sidder, mens en alm. installation er en bus installation, hvor du kabler fra et forbrugs sted/afryder til det næste.

Har du et bud på hvor meget dyre det er, hvis der kun er kabel installation? Altså uden den ekstra udgift til modulerne?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kigget på den tråd du nævner. Det er for avanceret i forhold til det jeg vil. Jeg har ingen planer om at lave vores hjem så intelligent. 

Fair nok ,men hvis det reelt er en lille simpel installation i forbindelse med et nyt  husbyggeri , kan jeg ikke se ideen i at dele det op.

- Kablingen skal laves

- Kontroller

- x antal input og output moduler

Få dem til at lave det hele med det samme. i sparer måske 30K nu ved at lade være. hvad er det i et husbyggeri til et par mill.

 

Min tanke er at få trukket kabler til PIR og så montere dem på et senere tidpunkt. Jeg har fået at vide at man godt kan lave alarm med alm. PIR, forskellen skulle være at dem til alarm er mindre følsomme? Ellers må jeg montere alarm PIR?

Det er så vidt jeg ved korrekt at du kan. Men som jeg forsøgte at forklare i tidligere indlæg .kunne vi kun købe tingene i pakker.

Dvs Alarm pakke betød : x antal følere , "tastatur" ved indgang ,og følere på døre og vinduer. og det hele monteret. = x kroner

Så det er ikke sikkert de vil være med til dit setup. Når i har skrevet under byggekontrakten falder motivationen til fleksibilitet :) 

Men tag en snak med elektrikeren ,det er mulig det er anderledes for jer.

Jeg forventer at jeg godt kan finde ud af programmeringsdelen. Jeg er uddannet svagstrømsingeniør og har haft programmering under min uddannelse, men det er ikke noget jeg arbejder med til daglig. Jeg har også en kammerat som har arbejdet med IHC tidligere, så der vil jeg kunne få hjælp.

så bliver dette nok ikke et issue.

Findes der ikke online kursus mere? Jeg kan se i gamle tråde at der har været et online IHC kursus på LK's hjemmeside, men jeg kan kun finde betalte kurser? 

har selv ledt men har ikke kunnet finde nogle.

 

Lige en kommentar der er relateret til byggeriet og ikke IHC .(nu bliver jeg sikker haglet af de mange elektrikere på dette site)

Min anbefalinger til EL installationen generelt.

- Alle rum skal have sin egen gruppe (sikring ) minimum 1 per rum. selvfølgelige flere til de "tunge rum".

- alt udestrøm skal på egen sikring

- Skal det være rigtigt godt så opgrader til combi relæer.( HPFI indbygget i sikringerne)

Mange vil sige at det ikke er nødvendigt ,men vi har fortrudt vi ikke gik hele vejen og opgraderet til combier.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vi skal helt sikkert have kombi relæer til udendørsbelysning! Jeg vil have det i tankerne at lave flere sikringsgrupper indendørs og evt. vælge kombi relæer til det også. 

Jeg skal helt sikkert snart have en snak med elektrikeren, vi er bare ikke så langt i processen endnu. Vi skal snakke hustegning med byggefirmaet i starten af august. Her skal jeg have skabt kontakt til elektrikeren og så må jeg se hvad han kan tilbyde og hvor flexible han er?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13/7/2016 at 22:01 , BSP skrev:

Har du et bud på hvor meget dyre det er, hvis der kun er kabel installation? Altså uden den ekstra udgift til modulerne?

Det afhænger af om du selv trækker kablerne eller får elektrikeren til det, Men du skal mindst bruge dobbelt så meget kabel. I min IHC installation har jeg brugt over 1000M Link 10 kabel, over 500M 3-5 leder 230V kabel samt over 500M 1 leder 230V ledning. Havde jeg lavet en standard installation uden IHC havde jeg sikkert klaret mig med max 100M 3-5 leder 230V kabel samt over 500M 1 leder 230V ledning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige læst tråden igennem, og vil gerne tilføje et par kommentarer. 

  1. Du må under ingen omstændigheder acceptere at LK´s almindelige lys PIR bliver anvendt som alarm PIR, de er alt for følsomme og vil med garanti give fejlalarmer.
  2. Det er ikke ligegyldigt hvilken lysdæmper du vælger, jeg har selv brugt den du linker til, men er gået fra den til fordel for et wireless Ø80 lampeudtag, som jeg syntes arbejder bedre, og med flere forskellige LED pærer.
  3. Hvis du på et tidspunkt ønsker at skifte til lysdæmpning, sættes lysdæmperen typisk ved tavlen, men kan også placeres ude i installationen. Lysdæmperen er trådløs, så der mangles ikke svagstrømsledninger.
  4. Hvorfor arbejde med 2 forskellige systemer, Danfoss og IHC, når du uden problemer kan samle det hele i IHC systemet. Dermed for du gratis alle mulighederne for at alle systemer tilpasser sig den aktuelle situation, er I hjemme eller ude, sover I eller er I vågne, varmer solen rummet unødigt op så solafskærmningerne skal sænkes, ændring af varmen, ventilation og lys ved til- eller frakobling af alarmen osv.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15 July 2016 at 17:41 , Lars1 skrev:

Det afhænger af om du selv trækker kablerne eller får elektrikeren til det, Men du skal mindst bruge dobbelt så meget kabel. I min IHC installation har jeg brugt over 1000M Link 10 kabel, over 500M 3-5 leder 230V kabel samt over 500M 1 leder 230V ledning. Havde jeg lavet en standard installation uden IHC havde jeg sikkert klaret mig med max 100M 3-5 leder 230V kabel samt over 500M 1 leder 230V ledning.

Jeg må snakke med elektrikeren og høre hvad der er muligt. Og ikke mindst hvad han vil have få at lave sådan en installation som jeg godt kunne tænke mig. Vi har afsat et beløb i budgettet til ekstra hos elektrikeren - det skulle vi gerne holde os indenfor. Så jeg skal have valgt de rigtige løsninger nu, så jeg kan udbygge senere.

Du skriver 1000m Link 10 kabel. Er det 10 leder kabel til lavspændingstryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 15 July 2016 at 18:04 , Henning Pedersen skrev:

Jeg har lige læst tråden igennem, og vil gerne tilføje et par kommentarer. 

  1. Du må under ingen omstændigheder acceptere at LK´s almindelige lys PIR bliver anvendt som alarm PIR, de er alt for følsomme og vil med garanti give fejlalarmer.
  2. Det er ikke ligegyldigt hvilken lysdæmper du vælger, jeg har selv brugt den du linker til, men er gået fra den til fordel for et wireless Ø80 lampeudtag, som jeg syntes arbejder bedre, og med flere forskellige LED pærer.
  3. Hvis du på et tidspunkt ønsker at skifte til lysdæmpning, sættes lysdæmperen typisk ved tavlen, men kan også placeres ude i installationen. Lysdæmperen er trådløs, så der mangles ikke svagstrømsledninger.
  4. Hvorfor arbejde med 2 forskellige systemer, Danfoss og IHC, når du uden problemer kan samle det hele i IHC systemet. Dermed for du gratis alle mulighederne for at alle systemer tilpasser sig den aktuelle situation, er I hjemme eller ude, sover I eller er I vågne, varmer solen rummet unødigt op så solafskærmningerne skal sænkes, ændring af varmen, ventilation og lys ved til- eller frakobling af alarmen osv.

1. Ok det var jeg ikke klar over.

2. Ved spots hvor der ikke er lampeudtag, kan jeg ikke bruge Ø80 modellen. Hvordan monterer du den lysdæmper jeg har linket til? Har du monteret synligt i rummet?

4. Vores byggefirma har som standard Danfoss gulvvarme og ventilation, jeg ved ikke om jeg kan vælge noget andet. Er det kun Nilan ventilation som kan snakke sammen med IHC? 
Jeg kan se på din hjemmeside at du også er energivejleder. Er der forskel i udgifter til opvarmning ved en let gulvvarme installation kontra en almindelig installation i beton? Jeg tænker kun på ren fjernvarme udgifter.

Jeg har kigget på din hjemmeside, der er rigtig mange gode ideer som jeg vil have i baghovedet. Du skriver at man kan bruge sinde udendørskontakter forskelligt sommer og vinter. Kan det programeres ind så funktionen ændres med kalenderen ellers uploades sommer og vinter program i controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det glæder mig at du har fundet inspiration på min hjemmeside.

2: Ø80 modellen kan monteres i denne dåse http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302134750 og dermed monteres ved tavlen.

4: Det er én af ulemperne ved typehuse, deres fokus er på en lav byggepris, fordi det er langt lettere for hr. og fru. Danmark at forholde sig til en pris frem for ”bløde” værdier som komfort og lækre detaljer som giver en fed hverdag i 30 år. For at holde byggeprisen nede anvender de derfor standard materialer og er sjældent villige til at fravige dette uden det koster kassen.

4a. Ja – det er pt. kun et ventilationsanlæg fra Nilan der fuldt ud kan integreres i IHC – det er dog en forholdsvis dyr løsning.

4b: Ja – foruden den rene besparelse på varmekontoen giver den lette installation også mulighed for en effektiv regulering af temperaturen i rummet. Dermed kan varmen fra mange mennesker, solvarme og lignende effektivt anvendes til opvarmning og skal ikke smides ud med ventilationsanlægget eller et åbent vindue. Det er også kun med et let anlæg at funktioner som nat- og dagsænkning bliver anvendelige. Med et let anlæg kan varmen i børneværelset også opfylde barnets behov om 22 – 23 garder til stille leg om dagen og 17 – 18 garder til en god søvn om natten.

Et gammeldags beton gulvvarme anlæg er billiger at etablere, til gengæld har det en reguleringstid på op til 18-24 timer, hvilket umuliggør enhver form for regulering – i princippet skal det ”bare” tændes om efteråret og slukkes om sommeren.

Der bliver dog diskuteret livligt på nettet om både det ene og det andets anlægs fortræffelige egenskaber.

Med til billedet høre også at en moderne bolig ikke har det store opvarmnings behov, vi er næsten derhenne hvor et gulvvarmeanlæg mest er for komfortens skyld.

En moderne boligs største problem kan hurtigt blive overophedning som virkelig kan være slem. Her er især solen den store synder, men også madlavning og mange mennesker bidrager til opvarmning af huset. Med et integreret anlæg hvor varmen og solafskærmningerne er tilsluttet samme anlæg kan solvarmen udnyttes og overophedningen begrænses.

5: Jeg hjælper dagligt de Danske el-installatører og private med skræddersyede IHC løsninger. Her har mange kunder efterlyst en stører grad af fleksibilitet i det installerede program. Jeg har derfor udviklet mit eget koncept, Freedom Living, som væsentligt øger fleksibiliteten af lyset, varmen og alarmanlægget. Herunder funktionaliteten af udendørsstikkontakterne, som med nogle få klik på husets hjemmeside uden videre kan ændres fra tænding af lys i blomsterbede om sommeren til juletræslys om vinteren. Lys i blomsterbede ønskes typisk kun styret fra et indvendigt tryk og slukket når I forlader huset eller går i seng. Juletræslyset ønskes derimod ofte tændt automatisk ved mørkets frembrud, måske inden for et tidspunkt både morgen og aften, evt. med automatisk slukning når I går i seng.

Hvis I vælger at installere et let gulvvarme anlæg og tilslutte dette til IHC anlægget, kan I med konceptet også frit tilpasse varmen til den aktuelle anvendelse af rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
50 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har derfor udviklet mit eget koncept, Freedom Living, som væsentligt øger fleksibiliteten af lyset, varmen og alarmanlægget. Herunder funktionaliteten af udendørsstikkontakterne, som med nogle få klik på husets hjemmeside uden videre kan ændres fra tænding af lys i blomsterbede om sommeren til juletræslys om vinteren. Lys i blomsterbede ønskes typisk kun styret fra et indvendigt tryk og slukket når I forlader huset eller går i seng. Juletræslyset ønskes derimod ofte tændt automatisk ved mørkets frembrud, måske inden for et tidspunkt både morgen og aften, evt. med automatisk slukning når I går i seng.

Tak for alle svarene! Der er mange ting jeg skal være opmærksom på, så der kommer helt sikkert flere spørgsmål når jeg kommer længere i processen. :-)

Du nævner husets hjemmeside. Er det en standard del af IHC eller er det noget du har udviklet via et andet interface?
Jeg har søgt på nettet men jeg synes ikke jeg kan finde noget om en IHC hjemmeside? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I princippet er det en fast del af IHC og heder SceneView - det er dog et rimeligt tidskrævende arbejde at lave det, hvilket bevirker at mange installatører fravælger det. Dermed får du som kunde ikke adgang til alle de indstillingsmuligheder som IHC også tilbyder, hvilket igen betyder at du skal have fat på en tekniker hver gang du ønsker at lave ændringer. Jeg laver som standard altid dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, BSP skrev:

Du skriver 1000m Link 10 kabel. Er det 10 leder kabel til lavspændingstryk?

Ja. Du bør trække et kabel direkte fra tavlen og til hvert tryk temp. sensor etc. så er det nemt at ændre på senere, men du får hurtigt brugt nogle M kable. Et tryk med 4 knapper og 4 dioder kræver 8 leder + nul.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok