Hop til indhold

Tips Til Nybegynder


 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har lige bestilt de sidste stumper, så jeg kan få monteret min visual 2 og koblet til i en del af huset. Min bror er trikker og montere det, men har ikke den store erfarning med IHC. Jeg er selv vant til at programmere så det skræmmer mig ikke. Har læst vejledningen og siddet og rodet lidt med simulering.

Lige til at starte med skal der ikke være noget avanceret. Men skal have kigge lidt på sceneview og lidt 3.parts integrationer. Så advarelse. der kommer nok en del spørgsmål...

Men en ting er at læse vejledninger en anden ting er erfaring.

Så hvilken rækkefølge bør man starte i?

Er der nogen faldgrupper i forhold til programmering osv?

 

på forhånd tak

 

Link til kommentar
Del på andre sites

En klassisk fejl, hvis man har et output 24 modul, er at man glemmer at den skal forsynes med 24V to steder, en til elektronikken og en til udgangen

 

En anden klassisk programmerings fejl, er ved en wireless dimmer, skal "lysindikering" fra produktet trækkes til funktionsblokken..

 

start din programmering med at tilføje alle dine datalinie moduler, og dernest lig alle dine komponenter ind under rummene i venstre side, og husk at udfylde dokumentationen på skærmen samtidigt, det kan hjælpe dig så meget senere hen, eller hvis du sælger hytten, så er det noget nemmere for den nye trikker..

 

Dernæst er det bare at gå igang med funktionsblokkene, tjek på lk.dk om der er en nyerer opdatering af funktionsblokke end den du allerede har, start med simple kip, og få din installation til at virke, og dernæst kan du begynde at lege, og husk så lige at gem basis programmet, så du altid kan vende tilbage...

 

en anden ting som nogle oplever, er at controlleren kan begynde at opføre sig mærkeligt efter noget tid, hvor den tænder flere udgange end den er programmeret til, jeg har selv en idé om at det kan ske hvis man har lavet for mange program ændringer, så der hænger nogle stumper i controlleren, så plejer det at hjælpe at uploade et tomt program, og så lige vente 5 min, og ligge den aktuelle program op igen...

 

God fornøjelse..

 

p.s. Hvis det giver problemer er vi flere herinde, som sidder klar til at hjælpe, men husk så lige at vedhæfte dit program når du spørger ind til noget der ikke virker, så har vi meget bedre mulighed for at se hvad der sker og hjælpe..

Link til kommentar
Del på andre sites

Takker

 

jeg går ud fra man placerer sine in/outputs i de rum hvor de fysisk findes. eks har jeg et 4 tryk ved min entredør, der skal tændes lys i entreen samt udendørs, så jeg har et lampeudtag i entre og udendørs lokationen. Men hvor bør man placere sin funktionsblok? Nogen faldgrupper her eller er det lige meget bare man gør det ens alle steder?

 

Det med genopload af projekt lyder som om der er nogle pointere i memory der ikke bliver nulstillet, hvis projektfilen ikke har samme størrelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som udgangspunkt skal/bør du placere din komponenter og blokke i de rum de tilhører, eksempelvis, så har jeg en lampe udenfor høved døren, som der ikke er noget styring på, andet end tænd og sluk, den er tilføjet som et lampeudtag under lokation "udendørs" og den tilhørende kipblok er "udendørs" men kontakten til at tænde den sidder under lokation "forgang" for det er jo der den fysisk sidder...

 

Ligeledes har jeg alarm over ihc, her sidder alle mine pir under de respektive rum, men funktionsblokken er placeret under en lokation der hedder Alarm...  jeg kunne også have valgt at placere alle mine pir sirener, kodetastaturer mv. under lokation alarm, men det er jo i bund og grund hvad man bedst føler for, og finder nemmest, har også oplevet folk lave hele lortet under samme lok.

Link til kommentar
Del på andre sites

LK's IHC er fuldt af memory leaks. Min egen erfaring er at det er meget vigtigt at du ikke tilføjer komponenter i programmet, som ikke rent fysisk er monteret på de dataliner du angiver. Den anden vej rundt, hvor du har komponenter fysisk monteret men ikke tilføjet i dit program er ligeså slemt. Du behøver ikke have komponenterne linket til nogen funktions blok, men der skal være en 100% 1-1 overenstemmelse mellem komponenter og hvad der fysisk er monteret på dine I/O moduler. Komponenter uden dataliner konfigureret kan LK's IHC heller ikke lide.

Link til kommentar
Del på andre sites

Selv om det ikke skal være noget avanceret i starten, så afhænger mange af de muligheder du har senere af de valg du træffer i dag.

Træk rigeligt med kabler, så der er plads til nye ideer. Undgå at bruge alle input/output adresser, det er surt at have sparet fra starten og så ikke have plads i tavlen til udvidelser.

Jeg sender en PM med lidt mere info

Link til kommentar
Del på andre sites

På 30. november 2015 at 16:54 , BrianPedersen skrev:

En klassisk fejl, hvis man har et output 24 modul, er at man glemmer at den skal forsynes med 24V to steder, en til elektronikken og en til udgangen

 

En anden klassisk programmerings fejl, er ved en wireless dimmer, skal "lysindikering" fra produktet trækkes til funktionsblokken..

 

start din programmering med at tilføje alle dine datalinie moduler, og dernest lig alle dine komponenter ind under rummene i venstre side, og husk at udfylde dokumentationen på skærmen samtidigt, det kan hjælpe dig så meget senere hen, eller hvis du sælger hytten, så er det noget nemmere for den nye trikker..

 

Dernæst er det bare at gå igang med funktionsblokkene, tjek på lk.dk om der er en nyerer opdatering af funktionsblokke end den du allerede har, start med simple kip, og få din installation til at virke, og dernæst kan du begynde at lege, og husk så lige at gem basis programmet, så du altid kan vende tilbage...

 

en anden ting som nogle oplever, er at controlleren kan begynde at opføre sig mærkeligt efter noget tid, hvor den tænder flere udgange end den er programmeret til, jeg har selv en idé om at det kan ske hvis man har lavet for mange program ændringer, så der hænger nogle stumper i controlleren, så plejer det at hjælpe at uploade et tomt program, og så lige vente 5 min, og ligge den aktuelle program op igen...

 

God fornøjelse..

 

p.s. Hvis det giver problemer er vi flere herinde, som sidder klar til at hjælpe, men husk så lige at vedhæfte dit program når du spørger ind til noget der ikke virker, så har vi meget bedre mulighed for at se hvad der sker og hjælpe..

Hvad mener du med man skal tilføje datalinje moduler - skal man da opsætte astmaen har 230 v  output og 24 v /230 v input modulet 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok