Hop til indhold
  • 1

Niko Dæmper Servodan


Klaus Borge
 Share

Spørgsmål

Den fine blok som Henrik S. har lavet er rigtig god men er nu stødt ind i et problem. Man SKAL indstille den til at starte på 100% for at den virker med niveauer. Men hvad så med et manuelt tryk med dæmpe mulighed OG niveau 1+2 uden at den starter på 100% ved tryk?? Er der nogen der kan se en løsning? Jeg ønsker at tænde manuelt på fx 50% og herefter have mulighed for at dæmpe op/ned samt slukke SAMTIDIG med at man skal kunne bruge niveau indgangene til andre funktioner. Jeg tænker kort-tryk = kip = niveau 1/ sluk og langt tryk = følg/dæmp? Vil det virke? Eller har i en bedre ide??

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Well. Hr og fru Jensen må kun skifte en stikkontakt hvis den er uden jord, alt andet el arbejder kræver en autoriseret installatør, så der er ikke rigtig nogen grund til at gøre en IHC tavle hr og fru Jensen venlig.

Ø80 lampe udtag har klemmer på bagsiden så man kan forbinde flere lampe udtag til den samme Ø80 dimmer. Derudover findes der et underlag så du kan monter Ø80 lampeudtag ved siden af tavlen. Der findes ingen underlag så de kan monters i tavlen. 1M dimmerne kan monters i tavlen med de rigtige underlag, men som med alt andet wireless materiel, skal man holde afstand mellem dem af hensyn til den wireless kommunikation.

Minimums belastningen på LK IHC wireless var i de gamle wireless dimmer 5W. Hvad den er idag ved jeg ikke da jeg ikke har nogen af de nye dimmer. 50W som minimums belastning har jeg aldrig hørt om.

Mente mere udseende på en LK gruppetavle bag lågen på et højskab er nemmere at blende ind i indretningen, fremfor en stor gulv-loft industri tavle.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Henrik Stisen skrev:

Så er jeg med på ø80 delen, har aldrig monteret dem. Det giver meget mere mening når der er klemme bagpå også :-) 

 

Ja det er sgu en fed følelse at aflevere en tavle man inderligt er tilfreds med og stolt af, og det er en drøm at komme ud i en fremmed tavle hvor den som lavede den gik op i det, og ikke bare skjulte sit sjusk bag frontplader.

Og fremtidssikring er et must i min verden.

Anekdote:
I mit allerførste hus var der noget telefoni (den gang brugte man fastnet endnu) som kunden absolut ville have et specifikt sted, tiltrods for at jeg påpegede det ville betyde at alt telefonsamtale foregik foran fjernsynet. Men han ville og han fik. Jeg trak så et ekstra kabel et sted hen jeg mente var optimalt hvis nu han fortrød. 2 måneder efter aflevering ringede han for at vi skulle flytte telefonen, og han vidste også det måske ville blive dyrt da vi nok skulle afmontere hele køkkenet for at trække kablet. Jeg kørte der ud, genfandt min markering, borede et hul trak kablet ud og monterede telefonen :-) En af livets små glæder at efterlade ham den dag.

 

Kanon. Mener at der findes et "ekstra" låg til de underlag, så man faktisk ikke kan se selve "lampeledningen". Men syntes ikke umiddelbart at jeg kan finde dem, men har set flere billeder hvor det blot er et hvidt rundt lampeudtag med dæksel på.

En fornuftig historie, så kan man rigtigt gå hjem med god selvtillid. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Henrik Stisen skrev:

Men undrer mig lidt endnu, hvorfor bruger man ikke 1M Fuga wireless dæmpere, kan de ikke det samme? De er bare så meget pænere og nemmere at placere ved tavlen. Og så er de også 100kr billigere.

Det er et godt spørgsmål, har de præcis samme funktioner? Altså er det muligt at benytte scenarier? Kan de også dæmpe største delen af LED pære?
Hvis der svares ja på disse tre spørgsmål. Så ville jeg da også klart syntes at de ville være flottest at sætte op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så vidt jeg har læst mig frem til ja, men eneste erfaring ejg har med IHC Wireless dæmpere er at ejg har bygget en ind i min spisebordslampe sammen med et IHC wireless relæ, for at kunne styre forskellige lysscenarier. Det er de 2 gamle gadelamper som stod ved min grund før de blev til LED, så der er bygget blærrerøvs LED ind som oplyser kuplen, alm. LED pærer til belysning og så er den originale gadebelysning selvfølgelig bevaret. Det hele kører med direkte parring på et fuga wireless med relæ, men det fremgår af materialet at det med controller kan køre som de andre.

Men igen! Ingen erfaring heri, så ingen garanti.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Henrik Stisen skrev:

Så vidt jeg har læst mig frem til ja, men eneste erfaring ejg har med IHC Wireless dæmpere er at ejg har bygget en ind i min spisebordslampe sammen med et IHC wireless relæ, for at kunne styre forskellige lysscenarier. Det er de 2 gamle gadelamper som stod ved min grund før de blev til LED, så der er bygget blærrerøvs LED ind som oplyser kuplen, alm. LED pærer til belysning og så er den originale gadebelysning selvfølgelig bevaret. Det hele kører med direkte parring på et fuga wireless med relæ, men det fremgår af materialet at det med controller kan køre som de andre.

Men igen! Ingen erfaring heri, så ingen garanti.

Der bliver kælet om detaljerne hos dig. 

Man kan håbe at der nogle af de andre der har erfaring med det, så man kan vide hvad der skal benyttes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Henning Pedersen skrev:

1M dæmperne er desværre ikke så gode til LED som Ø80 i HW2 udgaven.

Prøvede kort at tjekke på DimmerTool fra Schnieder. Der virker det da som om de kan dæmpe alle pære fra Osram, så er der da alligevel nogle muligheder. Men har selvfølgelig ikke erfaring med dette. Stort set det første projekt som jeg skal lave fra bunden med IHC. Så det bliver en sjov "udfordring". :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dæmp af LED er et mareridt for hr. og fru Jensen og svært for vi andre. Bliver først rigtig godt når funktionaliteten bliver standardiseret - eller dæmperne bliver fleksible nok. Det sidste jeg har hørt fra LK vedr. samme HW i 1M som Ø80 HW2, er manglende plads i 1M.

10 minutter siden, Niluan skrev:

Så det bliver en sjov "udfordring". :)

Hvis du er interesseret i at det også bliver en lønsom udfordring, er du velkommen til at sende mig en PB med din mailadresse, jeg kan normalt gøre projekterne nemmere for installatøren, hurtigere for montøren og bedre for kunden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Lars1 skrev:

Minimums belastningen på LK IHC wireless var i de gamle wireless dimmer 5W. Hvad den er idag ved jeg ikke da jeg ikke har nogen af de nye dimmer. 50W som minimums belastning har jeg aldrig hørt om.

Minimusmbelastningen for de gamle (ver 1) ø80 lampeudtag og Uni250 (1modul) wireless dimmere er: 20 Watt. 

Minimumsbelastningen for ver. 2 af ø80 dimmer (de nyere) er: 5 Watt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Henrik Stisen skrev:

Men undrer mig lidt endnu, hvorfor bruger man ikke 1M Fuga wireless dæmpere, kan de ikke det samme? De er bare så meget pænere og nemmere at placere ved tavlen. Og så er de også 100kr billigere.

Nej de kan ikke det samme. Bla minimumsbelastningen er forskelling. (Se forrige indlæg). 
Funktionsmæssig er de dog ens, selvom LK har lavet forskellige produkter til dem. (Uni dimmer/Lampeudtag dimmer).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Niluan skrev:

Det er et godt spørgsmål, har de præcis samme funktioner? Altså er det muligt at benytte scenarier? Kan de også dæmpe største delen af LED pære?
Hvis der svares ja på disse tre spørgsmål. Så ville jeg da også klart syntes at de ville være flottest at sætte op.

Pas på med LED. Det er et rent helvede med LED. Og problemet behøver IKKE ligge i dæmperen. Faktisk vil jeg sige, at der ikke er den store forskel hvad Uni250 og ø80 dæmperne angår på lige dette punkt. De dæmper alt afhængig af kilden de er tilsluttet. Dvs både LED kilde og evt driver/trafo. 
På 230volt siden, der er det lidt anderledes og nærmest 100% op til kilden. 

Jeg har både Uni250 og ø80 dæmpere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Niluan skrev:

Prøvede kort at tjekke på DimmerTool fra Schnieder. Der virker det da som om de kan dæmpe alle pære fra Osram, så er der da alligevel nogle muligheder. Men har selvfølgelig ikke erfaring med dette. Stort set det første projekt som jeg skal lave fra bunden med IHC. Så det bliver en sjov "udfordring". :)

Een ting er at LK siger de kan dæmpe. Der er flere forhold at tage højde for, end blot dæmp:ja/nej.
Fx hvor meget kan de dæmpes. Jeg har nogle 12volt spot (på jernkerne trafo) som kun kan tændes på mindst 25% (alt under, så tænder de slet ikke). Men de kan dæmpes ned til 2% når de er tændt. 

Og så er der lige det med kvaliteten af lyset.. Det har dog ingen direkte forbindelse til, hvorvidt de kan dæmpe eller ej. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Kan du ikke sende et link, for jeg kan ikke finde andet end 5W

Jo hvis jeg kan finde den igen.. I dag kan man kun finde specs for den nye ø80. Men jeg fandt tidligere den fra den gamle. Og der stod 20 watt i den. Og jeg husker det ret tydeligt, fordi jeg var lige ved at købe nogle ver 1, indtil jeg opdagede mindst 20 watt. 
I Uni250 står der også 20watt, ligesom Uni400. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Kandersen skrev:

Jo hvis jeg kan finde den igen.. I dag kan man kun finde specs for den nye ø80. Men jeg fandt tidligere den fra den gamle. Og der stod 20 watt i den. Og jeg husker det ret tydeligt, fordi jeg var lige ved at købe nogle ver 1, indtil jeg opdagede mindst 20 watt. 
I Uni250 står der også 20watt, ligesom Uni400. 

Som sagt har jeg aldrig set andet end 5W i specs. på de gamle dimmer og relæer, og jeg har ikke andet end gamle dimmer og relæer, men det er dog også mere end 5 år siden jeg sidst har kigget på specs. på dem.

Edit: Slog lige en tilfældig Ø80 dimmer op. Der står ganske tydeligt 5-250W http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=23&n3=68&n4=190&LKnummer=505D5102

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal heller ikke kunne sige om det har været en fejl.. 
Se bla disse to links netop hvad angår minimumsbelastningen (dog er det ver 2)

https://greenlinedk.s3-eu-west-1.amazonaws.com/files/1020007493 tilslut.pdf

http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=505D5102 (LK´s officielle pdf af ovenstående)

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903522_01.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Kandersen skrev:

Een ting er at LK siger de kan dæmpe. Der er flere forhold at tage højde for, end blot dæmp:ja/nej.
Fx hvor meget kan de dæmpes. Jeg har nogle 12volt spot (på jernkerne trafo) som kun kan tændes på mindst 25% (alt under, så tænder de slet ikke). Men de kan dæmpes ned til 2% når de er tændt. 

Og så er der lige det med kvaliteten af lyset.. Det har dog ingen direkte forbindelse til, hvorvidt de kan dæmpe eller ej. 
 

Hvor langt ned du kan komme ved tænd, afhænger meget at din trafo. Jeg har samme udfordring som dig med et par lavvolt spots. Alt efter trafo, tænder spotsne ved 5-50%, men når de først er tændt kan de ganke rigtigt ofte reguleres ned under tænd punktet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg skal heller ikke kunne sige om det har været en fejl.. 
Se bla disse to links netop hvad angår minimumsbelastningen (dog er det ver 2)

https://greenlinedk.s3-eu-west-1.amazonaws.com/files/1020007493 tilslut.pdf

http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=505D5102 (LK´s officielle pdf af ovenstående)

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903522_01.pdf

Well. Du har linket til den samme dimmer, som jeg, og her fremgår det tydeligt i mærke effekt at den kan gå fra 5-250W.

Edit: Og her er linket til HW v2 Ø80 dimmer, hvoraf det fremgår at de ikke har nogen minimums effekt. http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D903522_02.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Hvor langt ned du kan komme ved tænd, afhænger meget at din trafo. Jeg har samme udfordring som dig med et par lavvolt spots. Alt efter trafo, tænder spotsne ved 5-50%, men når de først er tændt kan de ganke rigtigt ofte reguleres ned under tænd punktet.

Det afhænger af trafo i kombination med kilden. Jeg prøvede nogle andre LED pære, og de kunne godt tænde på lavere %. Til gengæld så de ud af helvedes til, så de røg ud igen. 
Halogen derimod, de kan tændes og dæmpes i hele området, igen på samme trafo.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lars du misforstår. 
Jeg prøver at forklare, at det som jeg har læst i specs for version 1.00 kan have været forkert. Ligesom minimumsbelastningen for version 2.00 også er forkert i nogle tilfælde.
Og derfor smed jeg nogle links til version 2.00, som viser at LK har skrevet to forskellige minimumsbelastninger på denne. Det ene tilfælde "ingen" og det andet tilfælde " 5 watt".  

Jeg påstår ikke, at du påstår noget. Jeg forsøger blot forklare.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok