Hop til indhold

Konkrete Erfaringer Med Ihc Og Styring Af Radiatorer Efterlyses


Recommended Posts

Udskifte mit Danfoss Living Connect med IHC på radiatorerne? Skal, skal ikke? Kan det fungere optimalt og i så fald hvordan og i hvilket setup?

 

Jeg ved der er skrevet meget her i forumet omkring styring af radiatorer med IHC, men der er utroligt få erfaringer fra "real life" at finde, så har virkelig svært ved at træffe en beslutning. 

 

Så hermed en opfordring til at komme med KONKRETE erfaringer så emnet kan blive belyst Dvs. undlad venligst de teoretiske kommentarer ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har konverteret til let gulvvarme (varmeslanger i trægulvs konstruktion uden beton), og erstattet den Danfoss varmestyring (ikke Danfoss living) jeg købte for 5 år siden (før LK kom med temp. sensor) med varmestyring via LK's temp sensor. Jeg har idag en meget mere stabil temperatur, og en lavere varme regning, fordi jeg nu kan sænke temperaturen når jeg er bort rejst (gør jeg en del), uden at jeg kommer hjem til et iskoldt hus. Derudover styre jeg fremløbs temperaturen efter ude temperaturen.

 

Alt i alt er jeg meget glad for skiftet, men økonomisk kan det ikke hænge sammen. Men komforten er bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Udskifte mit Danfoss Living Connect med IHC på radiatorerne? Skal, skal ikke? Kan det fungere optimalt og i så fald hvordan og i hvilket setup?

 

Jeg ved der er skrevet meget her i forumet omkring styring af radiatorer med IHC, men der er utroligt få erfaringer fra "real life" at finde, så har virkelig svært ved at træffe en beslutning. 

 

Så hermed en opfordring til at komme med KONKRETE erfaringer så emnet kan blive belyst Dvs. undlad venligst de teoretiske kommentarer ;-)

Er det et Danfoss Living Connect med Danfoss' controller du har? I så fald er det jo et lukket system som er svært/umuligt at integrere med andre styringer. Danfoss laver faktisk også en Z-version af radiatortermostaten som kan styres af en Z-wave controller. Hermed fås der fuld fleksibilitet og ultimativt har man fuldt overblik og styring af sit anlæg via smartphone, tablet eller pc.

 

En IHC radiatorstyring bliver let kluntet og ikke så let styrbar fra centralt hold. Dertil kommer det æstetiske - prøv at sammenholde en Conrad ventil med en Danfoss LC. WAF faktoren hælder helt klart mod Danfoss løsningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Søren

 

Jeg har lige udskiftet mine gamle danfoss radiator ventiler med nye danfoss telestater som er koblet på IHC.

Der er selvfølgelig også sat temperaturfølere op som er koblet med IHC.

Jeg kan rigtig godt lide at få det kørt sammen med IHC det gør at man har nogle flere muligheder med dag sænkning, ferie sænkning mv.

Jeg har det sat op på iPad så jeg kan få et overblik der og sætte temperaturen mv. Temmeligt fedt.

Det jeg har givet lidt køb på er at man ikke lige på radiatoren kan stille på temperatuen. Man skal have fat i sin iPhone eller iPad. Det gør det knap så gæste venligt. Men til gengæld så når man får det rigtigt indstillet skal man ikke rigtig pille ved det mere.

Det jeg bøvler med ved det er at jeg har en relativ høj indgangsvarme på radiatorerne og for at det ikke bliver får hård en varme i rummet så skal jeg pulse telestaterne noget mere end det den medfølgende funktionsblok 5.2.05.a ligger op til. Derfor har jeg lavet en ekstra blok jeg sætter ind mellem den og så telestaten som kan pulse varmen inden for nogle intervaller. Men det er jeg ved at finjustere i øjeblikket på forskellig vis.

De største plusser er nok:

  1. At man ved at varmen er sat til det man vil have hele tiden for det kan man bare indstille/programmere sig ud af.
  2. Man kan sætte og styre temperaturen når man ikke er hjemme.
  3. Man kan monitorere temperaturen når man ikke er hjemme.
  4. Temperatur føleren sidder et sted i rummet hvor man kan monitorere rummets temperatur og ikke bliver påvirket af den direkte varme fra radiatoren.
  5. Da jeg har føler på vinduerne slukker varmen også af sig selv når vinduerne åbnes og tænder selvfølglig selv igen.
  6. Med "pulsningen" af varmen er opvarmingen også blød og behagelig.

Dette er alt sammen i sammenligning med mine gamle almindelige danfoss ventiler. Jeg kender ikke meget til danfoss living.

Hvis jeg skulle udtale mig om det er det uden meget belæg. Men det skulle nok være at her er det samlet i et system hvor man så bedre kan få temperatur mv. til at være afhængig/påvirket af mange andre ting som ens IHC nu kan.

 

Jeg håber det gav lidt feedback på dit tanke dilemma. Sig endelig til hvis der er mere jeg kan uddybe med mv. Jeg sidder jo lige midt i det selv og arbejder med det.

 

VH

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det et Danfoss Living Connect med Danfoss' controller du har? 

 

Ja, det virker også ret godt, men som du skriver har jeg ikke muligheden for styring via smartphone og tablet som med f.eks. Z-wave

 

 

WAF faktoren hælder helt klart mod Danfoss løsningen.

 

Faktisk ikke helt enig. Danfoss touchskærm vs. LK app på iPhone og iPad, der vinder LK altså herhjemme ;-) Termostaterne er iøvrigt også skjulte bag radioatorskjulere, så det er lidt underordnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Faktisk ikke helt enig. Danfoss touchskærm vs. LK app på iPhone og iPad, der vinder LK altså herhjemme ;-) Termostaterne er iøvrigt også skjulte bag radioatorskjulere, så det er lidt underordnet.

 

Det med WAF faktoren gik faktisk ikke på styringen men på den fysiske radiatortermostat. Men det er klart at det ikke har nogen betydning hvis de er skjulte.

 

Jeg har iøvrigt også LK appen (IHCRemote) men bruger den egentlig ikke da den ikke kan integreres med fjernbetjening af fjernsyn, musik, billedvisning mm. F.eks. er det rart at kunne skifte til "fjernsynsbelysning" samtidig med at TV'et betjenes osv. Jeg har derfor valgt en mere integreret app/løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor justerer du ikke bare pause/puls tiderne på FB 5.2.05.a (Varme On/ Varme Off parametrene under indstilling)?

Og har du ikke et link til de Danfoss radiator telestater du har brugt?

 

Hej Jesper.

 

Det prøvede jeg også til at begynde med, men det var ikke nuanceret nok. Jeg skal bruge noget som pulser mindre og mindre jo tættere på den ønskede temperatur den kommer. Ellers bliver varmen meget hård ind til du kommer op til hystereseområdet du kan indstille i den medfølgende blok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jesper.

Det prøvede jeg også til at begynde med, men det var ikke nuanceret nok. Jeg skal bruge noget som pulser mindre og mindre jo tættere på den ønskede temperatur den kommer. Ellers bliver varmen meget hård ind til du kommer op til hystereseområdet du kan indstille i den medfølgende blok.

Nå ja - det er klart...

Havde du ikke et link til de Danfoss radiator telestater du har brugt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Mon ikke det bare er en af disse 2; 014G0001 eller 014G002:

http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/585573_MNU17513698_SIT20.html

 

Har godt nok hørt at de ikke skulle kunne anvendes med andet en Danfoss egen systemenhed/controller, men de har (eller har haft) én der kan styres af andre:

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/living-connect_OEM_VQIDA15T_013R9563.pdf

Der er desværre ikke opgivet noget typenummer.

Link til kommentar
Del på andre sites

denne her http://www.vvs-shoppen.dk/danfoss/danfoss-telestat-til-gulvvarmesystem-460957010/ skulle passe selvom der står til gulvvarne, jeg har sat den på en retur termostat hos mig til håndklædetørre

 

Hej ihcJesper

 

Det er præcis denne som Michael har fundet et link til jeg har brugt.

 

Undskyld mit sene svar men tak til Michael som var noget hurtigere end mig  :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Newbie.

 

Kan du komme lidt nærmere indpå hvordan du har løst udfordringen med pulstiderne i 5.2.05.

 

Jeg har samme problem med at varmen kører vildt hurtigt op.

 

:-)

 

Hej Torben

 

Ja det er jo blevet noget af en funktionsblok jeg efter hånden har fået lavet som supplement til 5.2.05.

Den kobles på 5.2.05 ved at man sætter dens udgang telestat til min PWM blok så skal den også have dens ønskede temperatur og så den nuværende fra selve termoføleren.

Den er opbygget i nogle temperaturinteraller som man selv kan sætte samt nogle tider (som man også kan sætte) (on og off) som den skifter mellem i de forskellige intervaller. Jo tættere temperaturen komme på den ønskede temperatur jo mindre aktive pulser sender den til termoaktuatoren således at den lige som bremser op inden den når den ønskede temperatur.

Lige nu lider den lidt af at hvis den puls frekvens man har sat i et interval ikke altid (hvis det nu er meget koldt ude) er nok til at presse temperaturen opad så skal den have et ekstra nøk hvis den har stået i stampe i et interval i et stykke tid uden at komme tættere på den ønskede temperatur. Det har jeg lavet et fix på som jeg tester i øjeblikket.

 

Jeg håber dette gav lidt mening.

Ellers må du spørge hvis der er noget jeg skal præcisere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben

 

Ja det er jo blevet noget af en funktionsblok jeg efter hånden har fået lavet som supplement til 5.2.05.

Den kobles på 5.2.05 ved at man sætter dens udgang telestat til min PWM blok så skal den også have dens ønskede temperatur og så den nuværende fra selve termoføleren.

Den er opbygget i nogle temperaturinteraller som man selv kan sætte samt nogle tider (som man også kan sætte) (on og off) som den skifter mellem i de forskellige intervaller. Jo tættere temperaturen komme på den ønskede temperatur jo mindre aktive pulser sender den til termoaktuatoren således at den lige som bremser op inden den når den ønskede temperatur.

Lige nu lider den lidt af at hvis den puls frekvens man har sat i et interval ikke altid (hvis det nu er meget koldt ude) er nok til at presse temperaturen opad så skal den have et ekstra nøk hvis den har stået i stampe i et interval i et stykke tid uden at komme tættere på den ønskede temperatur. Det har jeg lavet et fix på som jeg tester i øjeblikket.

 

Jeg håber dette gav lidt mening.

Ellers må du spørge hvis der er noget jeg skal præcisere.

Den PWM blok, er det en du vil ligge ud, når den er klar ?

 

Jeg vil gerne være med til at teste :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok