Hop til indhold

Udendørs wireless stikkontakt


Peter286
 Share

Recommended Posts

HejVille høre om det er muligt at få en udendørs wireless stikkontakt ala dem man kan få til indendørs. Jeg er nemlig i den uheldige situation at jeg ikke kan styre dem via ihc'en. Ved godt at man bare kan købe en billig udendørs timer som i princippet kan det samme men vil gerne have det over ihc'en. Og ja det er til julelyset. Hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal dog vide at puck relæ kun er beregne til en temp. på -5 - 50 grader, så der er ikke nogen garanti for det virker på en kold dag :evil:Det er også i dette område at radioen er test om det er stabil, så i teorien kan det begynde at udsende støj så andre ting stopper med at kunne komikere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du er ikke så heldig' date=' at forsyningen til din udvendige kontakt kommer fra et alm lampested i loftet? For så kunne du skifte det til et wireless, og rykke den faste fase fra den udvendige kontakt, over på tændledningen på udtaget.[/quote']Nu er det godt nok en Elektrikker der har lavet det, men da vi kun har spots i køkkenet og derfor ingen lampeudtag, tror jeg ikke det er tilfældet, og derudover har de kørt nogle af stikkontakterne ved bordpladen i forbindelse med den udendørs stikkontakt. Så når jeg tænder/slukker stikkontakten i køkkenet tænder/slukker den udendørs også. Det er sådan fordi jeg efter installationen bad om at de lavede det om, fordi jeg skulle kunne styre stikkontakterne ved bordpladen via slukalt(kaffemaskine mv) - men de kunne åbenbart kun lave det så meget om at i stedetfor kun at få en stikkontakt at styre så fik jeg flere at styre på engang. Ja jeg ved så godt jeg bare kan købe nogle trådløse stikkontakter, men det koster jo bare også penge.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Du er ikke så heldig' date=' at forsyningen til din udvendige kontakt kommer fra et alm lampested i loftet? For så kunne du skifte det til et wireless, og rykke den faste fase fra den udvendige kontakt, over på tændledningen på udtaget.[/quote']Nu er det godt nok en Elektrikker der har lavet det, men da vi kun har spots i køkkenet og derfor ingen lampeudtag, tror jeg ikke det er tilfældet, og derudover har de kørt nogle af stikkontakterne ved bordpladen i forbindelse med den udendørs stikkontakt. Så når jeg tænder/slukker stikkontakten i køkkenet tænder/slukker den udendørs også. Det er sådan fordi jeg efter installationen bad om at de lavede det om, fordi jeg skulle kunne styre stikkontakterne ved bordpladen via slukalt(kaffemaskine mv) - men de kunne åbenbart kun lave det så meget om at i stedetfor kun at få en stikkontakt at styre så fik jeg flere at styre på engang. Ja jeg ved så godt jeg bare kan købe nogle trådløse stikkontakter, men det koster jo bare også penge.

Normalt ville man trække en 5 leder frem til stikkontakter over bordplade? Så har du måske en ekstra ledning fremme? Hvis ikke kan du måske bore op i udtag forsigtigt fra underskabet. Er blevet gjort før og så sætte et relæ der.

Link til kommentar
Del på andre sites

Normalt ville man trække en 5 leder frem til stikkontakter over bordplade? Så har du måske en ekstra ledning fremme? Hvis ikke kan du måske bore op i udtag forsigtigt fra underskabet. Er blevet gjort før og så sætte et relæ der.

Jeg har aldrig set en 5 leder til stikkontakter over bordpladen, udover i de installationer jeg selv har lavet, og det er til dato kun min egen + et par venners. Så at der er normalt at bruge en 5 leder til til stikkontakter over bordpladen vil jeg sætte et MEGET stort spørgsmåls tegn ved. Loven forskriver da heller ikke noget krav andet end at der skal være en seperat gruppe til køkkenet. Den forskriver ikke noget om hvorvidt den skal bruges til stikkontakter over bordpladen, eller om det skal være en 2 polet eller 4 polet gruppe.

 

Hvis der havde været en 5 leder, vil jeg tror at hans elektriker havde været smart nok til at bruge den ene leder til den udv. stikk.

 

At bore op i udtaget fra underskabet kan sjældent lade sig gøre. Dels fordi at stikkontakterne ofte sidder mindst 10 cm. over bordpladen, men også fordi de ofte er forsænket ind i væggen. Derudover er det næppe lovligt. Det er dog 15 år siden jeg sidst arbejde som elektriker, så reglerne kan være blevet læmpet sidenhen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bordplade er ca 87 høj. Måske 90. Idag sætter man dem ca 105 ok. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Idag bruges der så meget kraft over bordplade at det er bedst og billigst at sætte 4 pol i tavle og trække 5. Leder ud. R og S (l1 og l2 til stikkontakter og f.eks t(l3) til opvasker. El alle tre faser til stikkontakter. Kaffe maskine, el kedel osv. El quooker.

Det er hvertfald det man nemmest plejer. Har aldrig lavet et køkken uden det. Da det er nemmest.

Og hvorfor kan der ikke bores ti cm indi væg? Der kan bores fra hver side jo? I dåse og underbordplade. Sådan plejer jeg at tage strøm til vandkølere osv i kontor miljøer.

Køre service som elektriker i Kbh og nord sj

Link til kommentar
Del på andre sites

Bordplade er ca 87 høj. Måske 90. Idag sætter man dem ca 105 ok. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Idag bruges der så meget kraft over bordplade at det er bedst og billigst at sætte 4 pol i tavle og trække 5. Leder ud. R og S (l1 og l2 til stikkontakter og f.eks t(l3) til opvasker. El alle tre faser til stikkontakter. Kaffe maskine, el kedel osv. El quooker.

Det er hvertfald det man nemmest plejer. Har aldrig lavet et køkken uden det. Da det er nemmest.

Og hvorfor kan der ikke bores ti cm indi væg? Der kan bores fra hver side jo? I dåse og underbordplade. Sådan plejer jeg at tage strøm til vandkølere osv i kontor miljøer.

Køre service som elektriker i Kbh og nord sj

Jeg sagde ikke noget om at jeg ikke var enig i at man burde trække en 5 leder til stikkontakter over bordpladen. Jeg gør det jo selv når jeg fusker for venner og familien. ;) Men derfra og til at det er normalt er der et langt stykke. Desværre bliver meget el arbejde lavet billigst muligt, også kommer der en 3 leder til opvaskemaskinen og stikkontakerne over bordet, og en anden til stikkontakten ved døren. Så er loven krav opfyldt.

Link til kommentar
Del på andre sites

I følge min SB står der at i et køkken skal der være 3 disponible stikkontakter som er fordelt på 2 grupper. Ikke noget med, at køkkenet skal have sin egen gruppe.

Mvh. Søren.

Men stå der ikke et andet sted at der skal være 1 gruppe pr. påbegyndt 50 KVM + 1 til køkkenet? At så kraft grupper til komfur og vaskemaskine etc. tæller med i det samlede antal er noget helt andet. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Men stå der ikke et andet sted at der skal være 1 gruppe pr. påbegyndt 50 KVM + 1 til køkkenet? At så kraft grupper til komfur og vaskemaskine etc. tæller med i det samlede antal er noget helt andet. ;)

Helt nøjagtigt står der at der skal være der skal være 1 lysgruppe pr påbegyndt 50m2 (dog mindst 2) - det betyder at evt. kraftgrupper ikke tæller med. 

 

Der skal være 3 stikkontakter i et køkken, fordelt på mindst 2 lysgrupper (en dobbelt stikkontakt tæller kun som en i den her sammenhæng). Her tæller stikkontakter til faste brugsgenstande ikke med (eksempelvis stikkontakt til køleskab/fryser/microvn osv). Der står også at stikkontakterne skal anbringes med så stor indbyrdes afstand som muligt

 

Der står også at en 2 eller 3-faset gruppe kun tæller som en. Så kan man altså ikke snyde og lave 3P+n gruppe til køkkenet, og nøjes med at trække en 5g1,5 til køkkenet, som Jesper foreslår - det skal være to separate grupper. De behøves dog ikke kun at blive brugt til køkkenet.

 

Hvis I vil se de nøjagtige regler, kan I finde dem her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Søg på "kapitel 801" - (CTRL + F) - det er den 6 gang I finder ordet hvor kapitlet starter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt nøjagtigt står der at der skal være der skal være 1 lysgruppe pr påbegyndt 50m2 (dog mindst 2) - det betyder at evt. kraftgrupper ikke tæller med. 

 

Der skal være 3 stikkontakter i et køkken, fordelt på mindst 2 lysgrupper (en dobbelt stikkontakt tæller kun som en i den her sammenhæng). Her tæller stikkontakter til faste brugsgenstande ikke med (eksempelvis stikkontakt til køleskab/fryser/microvn osv). Der står også at stikkontakterne skal anbringes med så stor indbyrdes afstand som muligt

 

Der står også at en 2 eller 3-faset gruppe kun tæller som en. Så kan man altså ikke snyde og lave 3P+n gruppe til køkkenet, og nøjes med at trække en 5g1,5 til køkkenet, som Jesper foreslår - det skal være to separate grupper. De behøves dog ikke kun at blive brugt til køkkenet.

 

Hvis I vil se de nøjagtige regler, kan I finde dem her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Søg på "kapitel 801" - (CTRL + F) - det er den 6 gang I finder ordet hvor kapitlet starter.

Tolkningen af reglerne er altid genstand for en god diskution. Vi burde have et seperat forum til dette. :)

 

Hvis nu man i en 3 polet 10A gruppe bruger den ene fase til stikkontakter over køkken bordet, og de 2 andre til faste inventar, som opvaske maskine, køleskabe, komfur (ja jeg har set indtil flere ovne og komfur, som kun kræver 1 fase 10A) etc. Er det så en lys gruppe eller en kraft gruppe?

 

Hvis man sætter 2 stikkontakter ved siden af hinanden på hver sin fase. Tæller det så som 1 eller 2 stikkontakter?

 

Hvis man sætter 3 stikkontakter ved siden af hinanden og fordeler dem på 2 grupper. Er lov kravet så overholdt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er den. Som regel er lys gruppe på anden gruppe og køleskab m.m måske på 3 gruppe. I en ny køkken installation må man absolut ikk opsætte dobbel stikkontakt da der ik er jord i.

Mit foreslag med 5 leder er kun til stik over bordplade og ikk andet.

Muligvis har du 13 ampere i til opvasker så kan du måske tage installation derfra og opsætte noget wireless ved siden af. Så har du jo ca 600watt til udendørs lys osv.

Men for at komme tilbage til ?, så bor ned under pladen forsigtigt og sætte dit udstyr der. Husk jord med ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Denne tråd tog vist en uventet drejning, fik Peter286 svar??

 

Da jeg stod for samme udfordring i forbindelse med terrassebelysning, lavede jeg en forskruningsdåse med en wireless stikkontakt indbygget. Den er ikke overdrevet køn, så den havnede på soklen under terrassen (ikke helt efter forskrifterne, men det kan jeg leve med), men hvis den kan sidde et sted hvor den ikke rigtig ses, er det en udemærket løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er den. Som regel er lys gruppe på anden gruppe og køleskab m.m måske på 3 gruppe. I en ny køkken installation må man absolut ikk opsætte dobbel stikkontakt da der ik er jord i.

Mit foreslag med 5 leder er kun til stik over bordplade og ikk andet.

Muligvis har du 13 ampere i til opvasker så kan du måske tage installation derfra og opsætte noget wireless ved siden af. Så har du jo ca 600watt til udendørs lys osv.

Men for at komme tilbage til ?, så bor ned under pladen forsigtigt og sætte dit udstyr der. Husk jord med ud.

?? De dobbelte stikkontakter jeg har i mit køkken er der da jord i

Link til kommentar
Del på andre sites

Fordi der er ikke er nogen med respekt for sig selv kunne finde på at sætte sådan en fætter op idag, og at det ikke har været lovligt at sætte dem op i ny installationer i mere end 10 år.

Jeg spurgte fornyligt en elektriker/installatør hvad forskellen på en jordet kontakt og

en ikke joredet kontakt. Han sagde: Ingenting!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok