Hop til indhold

Opbygning af mindre IHC tavle


Recommended Posts

Controlleren vil nok foretrække at side nederst feks.Og i det hele taget er der noget med at en tavle IKKE må placeres i et skab, i hht SB. Men det er jo installatøren der liger navn til om vametabsberegningen på tavlen holder, ikke den (elektrikker eller anden) som nu måtte stå for selve den fysiske montering.Og når nu det skal være, hvorfor så ikke give hvert outputmodul sin egen sikring. De koster 30,- i Jem&Fix.http://www.jemogfix.dk/Butik/El/Elmateriale/Installation_og_kabler.aspx?pid=9027078&view=1Husk du må ikke forsikre Outputmoduler med 13A. Heller ikke selvom en sikring forsyner alle 16 outmoduler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej LarsTak for input. :) Controlleren sidder nederst, men er den gamle model, så du kan måske ikke huske den :P . Jeg ved ikke om det har betydning, men det ender ikke som et skab, altså der monteres ingen låge, da vi senere opsætter 2 store skydelåger fra gulv til loft, hvor der vil være luft imellem korpus og låger.Den med de 13A havde jeg ikke set :dry: , så det var godt de havde glemt at slå dem ind i jem og fix. Vil det så være smart med en gruppe der kører den ene strømforsyning, controller og andet småtteri, og så grupper på hvert enkelt output, hvor faserne ikke rammer hinanden efter HPFI?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey BjarneDet sidste billede afslører at der ikke er et eneste kabel monteret :P Tror du alt sidder som det skal med hensyn til varme osv.?Vh Jacob
Jeg synes at du skal flytte det sidste inputmodul over i "svagstrømstavlen" til højre, så kommer du ikke for tæt på 230V med dine svagstrømsledninger. Sprømforsyningen skal sidde øverst så den ikke varmer alle andre moduler op (varmen stiger op).Jeg har monteret en hpfi/aut. sikring til controlleren alene, så hvis det ene hpfi-relæ i din tavle slår ud, kører controlleren stadig, og der er lys i den ene halvdel af huset (forudsat at de 2 hpfi'er er til lysinst.)Men ellers ser det meget fint ud. Husk at montere afgreningsklemmer til jord/nul'er. Jeg har brugt 2 stk 2-delte i hver tavle (jeg har 3 ug150-24).Det med skabet, hvis det er, er det jo bare tømren der har monteret det efterfølgende og dermed lavet en ulovlig inst. hehe :whistle: Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om du har planer om at bruge pladsen foran tavlen til opbevaring, men ellers kunne du jo flytte bagpladen i skabet ca. 40cm ud. Der er ikke noget mere trælst end at skal stå med de brede skuldre krampet sammen inde i bunden af et skab.Man kunne jo så også lave adgang fra siden bag ved bagpladen så man nemmere kunne montere kablerne..

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om du har planer om at bruge pladsen foran tavlen til opbevaring' date=' men ellers kunne du jo flytte bagpladen i skabet ca. 40cm ud. Der er ikke noget mere trælst end at skal stå med de brede skuldre krampet sammen inde i bunden af et skab. [b']Det valgte skab er et alm. overskab, så der er fra forkant til forkant tavle 26cm. Jeg kan godt se det ikke er til at bedømme på frontal billeder.Man kunne jo så også lave adgang fra siden bag ved bagpladen så man nemmere kunne montere kablerne..
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om du har planer om at bruge pladsen foran tavlen til opbevaring' date=' men ellers kunne du jo flytte bagpladen i skabet ca. 40cm ud. Der er ikke noget mere trælst end at skal stå med de brede skuldre krampet sammen inde i bunden af et skab.Man kunne jo så også lave adgang fra siden bag ved bagpladen så man nemmere kunne montere kablerne..[/quote']Det sidder imellem skorsten og ydermur og bagved har jeg gemt cisterne, blandeshunt, vand og faldstamme, så det er 100% teknikskab
Link til kommentar
Del på andre sites

HejJeg forstår ikke den med det sidste input modul? vil jeg ikke få større problemer med at få 230v inputterne forbi al svagstrømmen?Vh Jacob
Det kan godt være at jeg ikke har set rigtigt, men er det ikke et inputmodul du har i anden nederste række til venstre i venstre tavle, det er bedst at samle input- og output 24-moduler i den samme tavle, så er det også nemmere at splitte kablerne op mellem input og output fra tryk.Men enig i det med at stå og montere inde i et skab, det er umuligt og vil forlænge montagetiden med 95% timer :unsure: Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er rigtig at det er et input, men til 230v, så jeg troede bare at det hørte hjemme hos 230v output i min venstre side, da det kun skal have 2 parsnoet data til controller, men til gengæld en massen 230v ind.Jeg har søgt efter noget mere konkret hos LK, men de skilter ikke så godt som ønsket, og som jeg skrev i anden tråd, kan de ikke finde en IT mand til at lave deres tavle beregner, så 230v output kan indgå.Hvad er holdningen til korpuset når det ikke er så dybt?Håber på mere hjælp, hvis i støder på noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er rigtig at det er et input' date=' men til 230v, så jeg troede bare at det hørte hjemme hos 230v output i min venstre side, da det kun skal have 2 parsnoet data til controller, men til gengæld en massen 230v ind.Jeg har søgt efter noget mere konkret hos LK, men de skilter ikke så godt som ønsket, og som jeg skrev i anden tråd, kan de ikke finde en IT mand til at lave deres tavle beregner, så 230v output kan indgå.Hvad er holdningen til korpuset når det ikke er så dybt?Håber på mere hjælp, hvis i støder på noget.[/quote']Input 230 skal du sætte hvor det sidder, blandt 230V modulerne. Jeg husker ikke hvorvidt der er en regel omkring placering af gruppetavlen i et skab, sådan er det jo ellers i mange nye typehuse i bryggerset hvor jeg har set den i et højskab ved siden af gaskedlen. Men det kan jo have noget med at tavlen ikke kan komme af med varmen ifølge beregneren.Men ja, du kunne skære korbus ned så lågen kun lige kan lukke. Personligt synes jeg at så fin (og dyr) en IHC-tavle ikke skal gemmes væk. Mine sidder frit synlige ved kældertrappen, og jeg er ved at flytte måleren ind også, så det hele er samlet.Men du kunne også montere låger på tavlerne hvis det er. http://www.elvvs.dk/p/klaplaag-f-ug-150-hvid-13043/
Link til kommentar
Del på andre sites

Der er rigtig at det er et input' date=' men til 230v' date=' så jeg troede bare at det hørte hjemme hos 230v output i min venstre side, da det kun skal have 2 parsnoet data til controller, men til gengæld en massen 230v ind.Jeg har søgt efter noget mere konkret hos LK, men de skilter ikke så godt som ønsket, og som jeg skrev i anden tråd, kan de ikke finde en IT mand til at lave deres tavle beregner, så 230v output kan indgå.Hvad er holdningen til korpuset når det ikke er så dybt?Håber på mere hjælp, hvis i støder på noget.[/quote'']Input 230 skal du sætte hvor det sidder, blandt 230V modulerne. Jeg husker ikke hvorvidt der er en regel omkring placering af gruppetavlen i et skab, sådan er det jo ellers i mange nye typehuse i bryggerset hvor jeg har set den i et højskab ved siden af gaskedlen. Men det kan jo have noget med at tavlen ikke kan komme af med varmen ifølge beregneren.Men ja, du kunne skære korbus ned så lågen kun lige kan lukke. Personligt synes jeg at så fin (og dyr) en IHC-tavle ikke skal gemmes væk. Mine sidder frit synlige ved kældertrappen, og jeg er ved at flytte måleren ind også, så det hele er samlet.Når det er færdigt kommer der to store skydelåger fra gulv til loft, og den ene åbner op for tavle og alt det andet der kan ses på billeder og til den anden side skal pillefyr stå, så det bliver jo egentlig et walkin teknikrumMen du kunne også montere låger på tavlerne hvis det er. http://www.elvvs.dk/p/klaplaag-f-ug-150-hvid-13043/
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

StenJeg synes ikke jeg kan finde noget der passer ind i mit projekt, selvom de skriver at reglerne er meget klare.Skabet jeg har brugt er 92h 60b 32d så tavlen sidder ikke specielt dybt, og der skal ikke være noget foran bortset fra skydelåger der vil køre hen forbi i lukket tilstand, så der vil være 5cm fra forkant korpus til låge.

Link til kommentar
Del på andre sites

StenDet ved jeg nu ikke om det er, det er måske mere usmart, at det ikke er beskrevet bedre i bekendtgørelsen, så der kan komme tvivlsspørgsmål.Det kan jo være at der er nogle installatører eller nogle tæt på dem der kan vurdere min installation, så jeg sætter lige billedet ind igen. 92h 60b 32d på billede ser total dybden ud af mere, men det er et normalt overskabs korpus.ano.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

StenDet ved jeg nu ikke om det er, det er måske mere usmart, at det ikke er beskrevet bedre i bekendtgørelsen, så der kan komme tvivlsspørgsmål.Det kan jo være at der er nogle installatører eller nogle tæt på dem der kan vurdere min installation, så jeg sætter lige billedet ind igen. 92h 60b 32d på billede ser total dybden ud af mere, men det er et normalt overskabs korpus.[attachment=2179]20121109_161204_2012-11-30.jpg[/attachment]

Hvis du ikke benytter skabet til opbevaring vil din tavle som du har beskrevet betragtes som let tilgængelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der ikke for lidt plads mellem siderne på skabet og tavlens sider?

Reglerne er ikke så klare, når det gælder tavler der er mindre end 1 meter. 

Tavlen vil normalt ikke anses for let tilgængelig hvis den bygges ind i et skab der er 60 cm. bredt og 55 cm. dybt.

Der er ikke præcise regler for hvor meget plads der skal være i bredden, det er kun pladsen foran tavlen der er defineret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok