Hop til indhold
  • 0

Tavle ok?


McenterFreak
 Share

Spørgsmål

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal dog huske at der skal være plads til svagstrømsledningerne, de må ikke komme tættere end 3 mm (såvidt jeg husker) på 230V, respektafstanden SKAL overholdes. Det kan være lidt svært at vurdere om du har taget højde for dette. Det ser lidt rodet ud med de lange ledninger, jeg foretrækker at de er bukket rundt i skarpe buk med en spidstang og er stripset sammen. Så er det nemt at have plads til svagstrømmen til RS 485 kommunikationen med controlleren, og du overholder den regel med at ledningerne skal være fastgjort så de ikke kan forskydes indbyrdes, og dermed komme for tæt på SELV (svagstrømmen)Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er da set værer ;-)De grå ledninger der ikke er tilsluttet ville jeg nok afslutte med en lukket samlemuffe. Så risikerer du ikke de kortslutter noget' date=' hvis den utilsigtet bliver "møvet" rundt et forkert sted i tavlen.[/quote']"Det er da set værer" er ikke godt nok for mig!Det skal være optimalt!!Så Lars, hvad mener du jeg bør gøre bedre? (Bortset fra mufferne på de ubrugte ledninger)P.S. Tavlen er lavet efter inspiration fra min egen tavle, som er lavet af en aut. installatør!
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du skal dog huske at der skal være plads til svagstrømsledningerne' date=' de må ikke komme tættere end 3 mm (såvidt jeg husker) på 230V, respektafstanden SKAL overholdes. Det kan være lidt svært at vurdere om du har taget højde for dette. Det ser lidt rodet ud med de lange ledninger, jeg foretrækker at de er bukket rundt i skarpe buk med en spidstang og er stripset sammen. Så er det nemt at have plads til svagstrømmen til RS 485 kommunikationen med controlleren, og du overholder den regel med at ledningerne skal være fastgjort så de ikke kan forskydes indbyrdes, og dermed komme for tæt på SELV (svagstrømmen)Mvh Bjarne[/quote']Hvis man bruger LKs kabler, skulle der ikke være problemer, ifølge det som de skriver: "Kablerne er godkendt som installationskabler (kan trækkes i samme rør som 230V/400V PVL-ledninger)."Du har nok ret i at ledningerne bør stripses. Det tror jeg at jeg vil gøre
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du skal dog huske at der skal være plads til svagstrømsledningerne' date=' de må ikke komme tættere end 3 mm (såvidt jeg husker) på 230V' date=' respektafstanden SKAL overholdes. Det kan være lidt svært at vurdere om du har taget højde for dette. Det ser lidt rodet ud med de lange ledninger, jeg foretrækker at de er bukket rundt i skarpe buk med en spidstang og er stripset sammen. Så er det nemt at have plads til svagstrømmen til RS 485 kommunikationen med controlleren, og du overholder den regel med at ledningerne skal være fastgjort så de ikke kan forskydes indbyrdes, og dermed komme for tæt på SELV (svagstrømmen)Mvh Bjarne[/quote'']Hvis man bruger LKs kabler, skulle der ikke være problemer, ifølge det som de skriver: "Kablerne er godkendt som installationskabler (kan trækkes i samme rør som 230V/400V PVL-ledninger)."Du har nok ret i at ledningerne bør stripses. Det tror jeg at jeg vil gøre
Jeps det er korrekt med LK's kabler, men det gælder kun når kappen udenom kablet er intakt, når man afisolerer kappen og trækker de tynde ledninger rundt mellem modulerne skal respektafstanden overholdes. Brug evt. frimærker til fastgørelse af ledningerne (små holdere for strips der klæbes fast)Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
"Det er da set værer" er ikke godt nok for mig!Det skal være optimalt!!
Det er vist kun et spørgsmål om "finish".Kan du ikke bytte plads på strømforsyning og klemrækker? Så er det da lidt nemmere at lægge de 1½ kvadrat ledninger pænt. Jeg plejer også, som Bjarne er inde på, at lave lidt skarpere buk og stripse det i bundter vandret over og under modulerne.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
"Det er da set værer" er ikke godt nok for mig!Det skal være optimalt!!Så Lars' date=' hvad mener du jeg bør gøre bedre? (Bortset fra mufferne på de ubrugte ledninger)P.S. Tavlen er lavet efter inspiration fra min egen tavle, som er lavet af en aut. installatør![/quote']Hvis det skal være et udstillings/skuestykke ville det jo se rigtig godt hvis alle kabler var lige, afmålte og rette. Men det betyder jo ikke noget for funktionaliteten eller sikkerheden. Tavlen er ganske overskuelig som den er.PS Jeg kan også godt lide der lige er lidt ekstra kabel/ledning at gøre godt med hvis det skulle vise sig noget skal laves om. Det er sværer når alting er afmålt og stripset fast.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uha, grå flexrør fra jem og fusk, det skære godt nok i mine øjne. Det er en om`er i min verden. Har desværre alt for mange erfaringer med folk der liiiiiige ligger rørene selv, og så skal vi "bare" lige trække ledninger i og montere. Gør dig selv den tjeneste at køb noget ordentligt næste gang. Du har i forvejen ofre mere end normalt for en el-installation, så lad være med at spare på noget af det mest væsentlige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du skal dog huske at der skal være plads til svagstrømsledningerne' date=' de må ikke komme tættere end 3 mm (såvidt jeg husker) på 230V' date=' respektafstanden SKAL overholdes. Det kan være lidt svært at vurdere om du har taget højde for dette. Det ser lidt rodet ud med de lange ledninger' date=' jeg foretrækker at de er bukket rundt i skarpe buk med en spidstang og er stripset sammen. Så er det nemt at have plads til svagstrømmen til RS 485 kommunikationen med controlleren, og du overholder den regel med at ledningerne skal være fastgjort så de ikke kan forskydes indbyrdes, og dermed komme for tæt på SELV (svagstrømmen)Mvh Bjarne[/quote''']Hvis man bruger LKs kabler, skulle der ikke være problemer, ifølge det som de skriver: "Kablerne er godkendt som installationskabler (kan trækkes i samme rør som 230V/400V PVL-ledninger)."Du har nok ret i at ledningerne bør stripses. Det tror jeg at jeg vil gøre
Jeps det er korrekt med LK's kabler, men det gælder kun når kappen udenom kablet er intakt, når man afisolerer kappen og trækker de tynde ledninger rundt mellem modulerne skal respektafstanden overholdes. Brug evt. frimærker til fastgørelse af ledningerne (små holdere for strips der klæbes fast)Mvh Bjarne
Tak for tippet!Det vil jeg sørge forDe der frimærker. hvad er det?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du skal dog huske at der skal være plads til svagstrømsledningerne' date=' de må ikke komme tættere end 3 mm (såvidt jeg husker) på 230V' date=' respektafstanden SKAL overholdes. Det kan være lidt svært at vurdere om du har taget højde for dette. Det ser lidt rodet ud med de lange ledninger' date=' jeg foretrækker at de er bukket rundt i skarpe buk med en spidstang og er stripset sammen. Så er det nemt at have plads til svagstrømmen til RS 485 kommunikationen med controlleren, og du overholder den regel med at ledningerne skal være fastgjort så de ikke kan forskydes indbyrdes, og dermed komme for tæt på SELV (svagstrømmen)Mvh Bjarne[/quote''']Hvis man bruger LKs kabler, skulle der ikke være problemer, ifølge det som de skriver: "Kablerne er godkendt som installationskabler (kan trækkes i samme rør som 230V/400V PVL-ledninger)."Du har nok ret i at ledningerne bør stripses. Det tror jeg at jeg vil gøre
Jeps det er korrekt med LK's kabler, men det gælder kun når kappen udenom kablet er intakt, når man afisolerer kappen og trækker de tynde ledninger rundt mellem modulerne skal respektafstanden overholdes. Brug evt. frimærker til fastgørelse af ledningerne (små holdere for strips der klæbes fast)Mvh Bjarne
Tak for tippet!Det vil jeg sørge forDe der frimærker. hvad er det?
Det er disse her jeg bruger: StripsholdereMvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Du kunne jo også overveje' date=' at opdaterer softwaren til 2.7.166' date=' nu det er en ny installation.[/quote'']Det er gjort. Det var min "lege" controller hjemme før
Tip, også til alle andre: Lad være med at klister Dymo-tape på den blå front på IHC-modulerne med mindre de skal side der permanent, der er en slags film (lak) på de blå dæksler som falder af når man fjerner tapen, så ser det ikke så pænt ud mere. :) Mvh Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er der slet ingen der har lang mærke til at der slet ingen opmærkning af lederene er i tavlen som et minimum skal jordlederne kunne identificeres som man ved hvilket kabel/gruppe den hører tilpå denne tavle er de gule mærker i kan se et merkat der referere til hvilket kabel den enkeldte leder kommer fra[img size=400]http://lh4.ggpht.com/_tyspRLx_L-s/TQaASL_VWcI/AAAAAAAAARs/ZDtN1WK9A74/DSC04708.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
"Det er da set værer" er ikke godt nok for mig!Det skal være optimalt!!
Det er vist kun et spørgsmål om "finish".Kan du ikke bytte plads på strømforsyning og klemrækker? Så er det da lidt nemmere at lægge de 1½ kvadrat ledninger pænt. Jeg plejer også' date=' som Bjarne er inde på' date=' at lave lidt skarpere buk og stripse det i bundter vandret over og under modulerne.[/quote'']Den fik jeg ikke lige svaret på. God ide, den kikker jeg på i morgen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Er der slet ingen der har lang mærke til at der slet ingen opmærkning af lederene er i tavlen som et minimum skal jordlederne kunne identificeres som man ved hvilket kabel/gruppe den hører tilpå denne tavle er de gule mærker i kan se et merkat der referere til hvilket kabel den enkeldte leder kommer fra[img size=400]http://lh4.ggpht.com/_tyspRLx_L-s/TQaASL_VWcI/AAAAAAAAARs/ZDtN1WK9A74/DSC04708.JPG
Det har du fuldstændig ret i, og jeg havde møde med elekrtikeren i går, som gjorde opmærksom på det samme, så det bliver korrigeret, altså alle jordledninger skal være afmærket, så man kan se hvilket kabel de tilhører
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok