Jump to content
IHC-User.dk
  • 0
Ole Christensen

Kabling i tavle mellem Data-0-24V ?

Question

Recommended Posts

  • 0

Noget parsnoet.Hvis du er 100% sikker på du ikke kommer i nærheden af 230V og kun har med data & 12-48V at gøre kan du bruge næsten hvad som helst, f.eks. ringeledning, tlf. kabel, ellet ethernet kat. 3-7 kabel.Forudsat det er deminsioneret til strømmen der skal løbe i det. Det nyttet jo ikke at anvende 0,4 tråd til 12V med 5 A ;) Hvis du kommer i nærheden af 230V er der krav til isoleringen og derfor anbefales LK´s IHC-Link kabel. mht valg af par samt farver har LK et forslag i deres vejledninger, men der er ingen krav.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

siden dette nu er til diskution:IHC-kabel er godkendt, men skal man eks. dække tre ourput-moduler (230v) med et kabel, så vil der være spænd hvor der ikke er strømpe på lederne hvis man går til f.eks. det midterste modul og derfra til modulerne ved siden af. - på Output-moduler vil da isolerte tråde gå relativt tæt på 230V - UDEN kappe. Hvordan er egentlig det ? - godkendt, eller ? tak :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

hvis du cat5 kable skal du bare holde de 8 mm til alle 230VAC kabler (lidt nemmer hvis man deler tavlen i en 24VDC og en 230vac del med selv ad skildelse eller 2 tagler (den kan jo nomalt ikke være i en)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
siden dette nu er til diskution:IHC-kabel er godkendt' date=' men skal man eks. dække tre ourput-moduler (230v) med et kabel, så vil der være spænd hvor der ikke er strømpe på lederne hvis man går til f.eks. det midterste modul og derfra til modulerne ved siden af. - på Output-moduler vil da isolerte tråde gå relativt tæt på 230V - UDEN kappe. Hvordan er egentlig det ? - godkendt, eller ? tak :)[/quote']Hej Lau.Reglen siger 8mm. og du skal sikre at hvis en ledning går løs, at den ikke kan forskubbe sig tættere end de 8mm.Jeg plejer at tage et IHC kabel, afisolere et stykke tage det par fra jeg skal bruge, samt laver en krølle på +24V. klipper et stykke på 56mm af kappen, jeg rykkede af. sætter på de resterende ledere og fører videre. ved næste moduls klemmer. samme nummer.Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
hvis du cat5 kable skal du bare holde de 8 mm til alle 230VAC kabler (lidt nemmer hvis man deler tavlen i en 24VDC og en 230vac del med selv ad skildelse eller 2 tagler (den kan jo nomalt ikke være i en)
Man må ikke benytte cat5 kabel med ihc 72w strømforsyning uden sikringer foran, da cat5 ikke er beregnet til en strøm på 3A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

HejFor der ikke skal ske fejl eller ulovligheder, så brug IHC link kabel, og fastgør med kabelbinder eller lign. i tavlen, så er der ikke noget at komme efter. Jeg kan ikke se noget ide i at bruge nogle alternativer som måske er ulovlige eller laver skade i tavlen!!!http://www.ihc-user.dk/forum/vis-mig-din-ihc-tavle/2801-husker-du-at-spaende-skruernehilsen C_Rosholt

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Hej Lau.Reglen siger 8mm. og du skal sikre at hvis en ledning går løs' date=' at den ikke kan forskubbe sig tættere end de 8mm.Jeg plejer at tage et IHC kabel, afisolere et stykke tage det par fra jeg skal bruge, samt laver en krølle på +24V. klipper et stykke på 56mm af kappen, jeg rykkede af. sætter på de resterende ledere og fører videre. ved næste moduls klemmer. samme nummer.Martin[/quote']Hej Martin,Har du mulighed for at tage et closeup billede af hvordan du har gjort. Jeg forstår ikke helt din beskrivelse. Tager du et stykke parsnoet ledning ud af et IHC Link kabel, klipper et stykke kappe af IHC Link kablet og trækker det ud over det parsnoede stykke ledning og forbinder det til 24V/0V på de 2 outputmoduler?På forhånd tak.Mvh. Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Mon ikke det er noget der ligner dette:[attachment=1318]sektion 2.JPG[/attachment]Der kunne selvfølgelig også være trukket et stykke hvid kappe isolering på de udtagne ledere/par så det er dobbelt isoleret og helt sikkert. Så er der ikke noget at komme efter hvis man ikke kan overholde de 8 mm respektafstand til 230V.
Ja det ser jo fint ud - er det IHC Link kabel med 10 ledere du har brugt der og så bare ladet de 8 være ubrugte? Eller er det den 6 ledede version?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Det ligner lidt, men jeg har dog betydelig kortere frie ledere, rent faktisk går min yderkappe helt op til modulet. jeg har også flere gange kørt den vandret direkte fra modul til modul, ved godt det skygger lidt for klemmerne til 230V, men jeg syntes det ser mere overskueligt ud, og så tit er man jo heller ikke på klemmerne..

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Det ligner lidt' date=' men jeg har dog betydelig kortere frie ledere, rent faktisk går min yderkappe helt op til modulet. jeg har også flere gange kørt den vandret direkte fra modul til modul, ved godt det skygger lidt for klemmerne til 230V, men jeg syntes det ser mere overskueligt ud, og så tit er man jo heller ikke på klemmerne..[/quote']OK - det lyder til at være en fin løsning. Jeg skal lige høre om du et stykke parsnoet ledning ud af et IHC Link kabel, klipper et stykke kappe af IHC Link kablet og trækker det ud over det parsnoede stykke ledning og forbinder det til 24V/0V på de 2 outputmoduler? Eller lader du bare de resterende ledere være ubrugte og så kun bruger et enkelt par?Mvh. Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Du kan sagtens køre eks. 3 moduler i det samme kabel, hvis de eks. sad på samme skinne.eks. 10 leder ført til 1. modul. Afisoler kabel og tag 1. par fra, samt +24V, som sløjfes.Der trækkes et stykke kappe på resterende ledere, sammen med +24V. Ved næste modul laves samme nummmer. når du ikke skal montere flere, lader du bare resten være ubrugte. Således at de ikke kan komme inden for de 8mm til stærkstrøm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hej,mange tak for svarene - så kan jeg få monteret min nye Wireless Viewer controllerhelt rigtigt. Det anede mig nok at de elektrikere der har lavet tavlen i mit hus for 10 år siden ikke havde lavet det rigtigt mht. afstand mellem svagstrøm og stærkstrøm. Har haft dem forbi flere gange for at rette diverse fejl ved installationen, som var opstået pga. de havde hoppet over hvor gærdet er lavest. Men nu gider jeg ikke mere - jeg bliver ved med at finde fejl. Mvh. Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

En lille kommentar. jeg tror ikke elektrikkeren bevidst hopper over hvor gærdet er lavest, men blot gør som de plejer. Som regel skal alting bare laves hurtigst muligt og billigst muligt. Derfor får de "dårlige vaner". Det skal nok virke, men det er ikke altid tingen bliver lavet mest hensigtsmæssigt set fra kundens synspunkt. Derfor er det altid en god ide at bruge MEGET lang tid og energi på at få afklaret forventningerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
En lille kommentar. jeg tror ikke elektrikkeren bevidst hopper over hvor gærdet er lavest' date=' men blot gør som de plejer. Som regel skal alting bare laves hurtigst muligt og billigst muligt. Derfor får de "dårlige vaner". Det skal nok virke, men det er ikke altid tingen bliver lavet mest hensigtsmæssigt set fra kundens synspunkt. Derfor er det altid en god ide at bruge MEGET lang tid og energi på at få afklaret forventningerne.[/quote']Hej Lars,nej du har nok ret. Sådan er det desværre i alle brancher efterhånden :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hej Lars,Jeg skal lige høre lidt mere om dit "patchpanel" koncept i toppen af dit billede. Har du ført alle dine kabler ind til klemrækker, som du så har ført videre til enkelte udgange på dine output moduler? Sådan at du teknisk set kan patche alt fra computeren? Kan se i bunden af billedet at du dog har nogle stykker som for mig at se er "always on" Måske du har et billede der viser lidt mere af konceptet :-)På forhånd tak.Mvh. Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja alle mine kabler ender i en "klemrække" i tavlen. 230V i almindelige rækkemufer og 24V i LSA lister.Så kan jeg altid "patche" forbindelser op efter behov. Og kablerne bliver ikke for korte hvis man pludselig kommer i tanke om at møblere om i tavlen. Det kan godt være "patchkablet" bliver for kort men det kan nemt skiftes.Fra hver af allle mine stikkontakter, lampeudtag og lign. forbrugssteder er der trukket en 5x1,5 til tavlen. Her har jeg prøvet på at lave en fuld kabling så alle faser har hver sin egen udgang på et 230V modul. Det kræver mange udgange/moduler, men ja så kan hver stikkontakt/lampe også styres individuel fra computeren.Enkelte steder som udvendige lamper på husmuren er der dog kun trukket 3x1,5 og de er sløjfet sammen for at spare udgange.Mine biller har vist været i et par andre tråde også, men her er da lige et par af dem igen:FunctionBlocks.zip

post-2618-13549257076787_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Sikke en herlig løsning. Nu arbejder jeg selv som IT mand til daglig med speciale i bl.a. netværk. Her har man jo længe brugt løsningen som du bruger. Det ser ud til det er sådan min tavle skal bringes til at se ud med tid. Desværre kommer det nok til at kræve en del "nedetid" da der er tale om en eksisterende installation og ikke bare lige noget man gør en formiddag. Men det er supersmart at alt er "patchet" op og dermed kan programmeres uden at skulle have tavlen rykket rundt hver gang. Er det rigtigt forstået at det du har nederst i din tavle (fra det oprindelige billede) er eks. stikkontakter der har konstant spænding?Mvh.Brian

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, jeg er også fra "netværk og telecom" brancen og dermed "miljøskadet". Der er nok ingen elektrikkere der vil lave det sådan ;-) Den nederste klemrække er som sagt kablingen til mine udelamper. Der er kun en fase+nul. Øvrige steder er der 3 faser + nul. Udelamperne var nok ikke "patchet" endelig op da billedet blev taget. De var forberedt og sløjfet sammen og mangler forbindelsen til 230V udgangen (den som kommer fra modulet øverst og som ender i de tomme klemrækker).

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Ja' date=' jeg er også fra "netværk og telecom" brancen og dermed "miljøskadet". Der er nok ingen elektrikkere der vil lave det sådan ;-) Den nederste klemrække er som sagt kablingen til mine udelamper. Der er kun en fase+nul. Øvrige steder er der 3 faser + nul. Udelamperne var nok ikke "patchet" endelig op da billedet blev taget. De var forberedt og sløjfet sammen og mangler forbindelsen til 230V udgangen (den som kommer fra modulet øverst og som ender i de tomme klemrækker).[/quote']Ha ha - så er vi 3 - men jeg er nok mere til at trykke på tasterne end at trække i kablerne - men stadig opdraget med at kabling/racks/psus skal være markeret og ryddelig gjort - og derfor kom det også som et shock da jeg pillede åbnede dækpladerne i mit nye hus - det er så også lidt specielt lavet:Strøm fra gaden ind i garagen --> El måler --> Op i huset til sikringstavler --> Ned i garagen igen til IHC --> Retur til huset.og intet er markeret af.Lars: Hvis du en dag kommer til Nordjylland så giver jeg en god ramme øl eller et par gode druer for en gennemgang af mit setup ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.