Hop til indhold

Hvilken controller har jeg.


Lars1
 Share

Recommended Posts

LK har siden LK IHC blev lanceret i 1991 lavet 4 forskellige generationer af LK IHC controller. De er alle næsten 100% HW kompatible, hvilket vil sige at man kan op/nedgrader sin LK IHC installation ved kun at udskifte controlleren. Alle I/O moduler som er forbundet til I/O portene på en controller vil virke med samtlige generationer af LK IHC. LK IHC enheder som er tilsluttet controllerne via RS485 bussen eller wireless vil som udgangs punkt virker ved en opgradering, men ikke nødvendigvis ved en nedgradering. Enkelte produkter som f.eks. voice og ældre SMS modems er dog ikke understøttet af Visual 3 controllerne.

Visual 2 programmer kan bruges direkte i Visual 3 controller uden ændringer, ligesom et TermIHC program kan bruges direkte i en Visual 1 controller uden ændringer. Dette er desværre den eneste software kompabilitet der findes på tværs af de 4 generationer.

En fuld oversigt over LK's IHC produkt portefølge kan findes her. https://www1.lk.dk/katalog/fam/14.html

 

Visual 3 (August 2017 - August 2023):

Visual 3 controlleren er den sidste generation af LK IHC. Der kommer ikke nogen ny LK IHC controller fra Schneider. Controlleren kan genkendes ved

  • Vare nr. 820B1600
  • En QR kode på fronten.
  • En reset knap på fronten.
  • SD card i toppen.
  • Antenne nederst til højre
  • S0 indgang øverst til venstre
  • RS485 bus i toppen.

lk-ihc-controller-visual-3.png.d70e4092940015a0fd06ce7a939facb9.png

Visual 2 (2006 - 2017):

Visual 2 findes i 3 udgaver. Det er desværre meget svært at se forskel på dem, og for varianterne med viewer kræver det at man logger på AdminView for at se om det er en HW 6.1 eller HW 6.2 controller man har. Det var en kort overgang muligt at købe en ekstern viewer til HW 6.1 uden viewer. Desværre har jeg ikke kunnet finde noget billed af den.

  • Alle Visual 2 varianter
    • Antennen sidder øverst til venstre
    • LAN stik nederst til højre
  • HW 6.1 uden viewer (2006-2012
    • Vare nr. 820B1202
    • Teksten på controlleren er "IHC Visual Controller"
  • HW 6.1 med viewer (2006-2012) / HW 6.2 med viewer (2012-2017)
    • Vare nr. 820B1400
    • Teksten på controlleren er "IHC Visual Controller/Viewer"

lk-ihc-controller-visual-2.png.e74aaa6415db9e21b37be01543126fa3.png

Visual 1 (2000-2006):

Visual 1 controlleren ligner TermIHC controlleren rigtig meget, og bliver ofte forvekslet med denne, men man kan genkende en Visual 1 controller på nedenstående punkter.

  • Vare nr. 120B1202
  • Tekst på controlleren. Modul 1 tekst "IHC controller Visual". Modul 2 Ingen tekst.

image.png.ad6458454a159b88bc2ef52c8f76bdbe.png

 

TermIHC (1991-2000):

TermIHC controlleren ligner Visual 1 controlleren rigtig meget, og bliver ofte forvekslet med denne, men man kan genkende en TermIHC controller på nedenstående punkter.

  • Vare nr. 120B1200 og 120B1201
  • Tekst på controlleren. Modul 1 tekst "IHC controller", Modul 2 tekst "IHC I/O Interface"

image.png.8b1499c0cfd18e0c332cc8ef063b79f7.png

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

PS, det er en Visual 1 du viser. Bare lidt lille.

Jeg faldt over billedet i den LK IHC produkt oversigt, som Bjarne sendte i en anden tråd. Glemte bare at få rettet teksten til. :) Hvis du falder over et bedre billed erstatter jeg det gerne, men ellers tror jeg det er godt nok som det er nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Super arbejde Lars.

Der er vist også et andet sted har på sitet lavet en slags tidslinje med beskrivelser af flere af controllerne.

Der findes også Buslink Master og Gate, jeg brugte dem en gang i et kæmpe hus til at føre signaler mellem controllerne. Det med at internettet aldrig glemmer ved jeg ikke, jeg har ikke lige kunne støve noget op på det. 

Der er også det fede Time Controle modul til at konfigurere ure til TermIHC. 

Derudover findes der også et viewermodul til en Visual 1.

Derudover er der alle Elko Livings produkter, dem der er grå, de er lavet til det norske marked men kan det samme som de danske, dog havde de også en norsk visual software. 

 

IHC TimeControl TermIHC.PNG

IHC Visual1 Viewer.PNG

Redigeret af Bjarne Sørensen
Billeder sat ind i stedet for links
Link til kommentar
Del på andre sites

Målet var bare at lave en nem oversigt, så man hurtigt kan afgøre hvilken controller der er tale om, da det spørgsmål har været oppe og vende et par gange på det sidste.

Jeg har også noget dokumentation liggende på et analog indgangs modul. Det blev vist aldrig frigivet, men det var en del af det oprindelige IHC design, som LK købte tilbage engang i 80'erne, og som senere blev til det vi kender som LK IHC.

LK IHC er også solgt under branded Thorsman i bl.a. Tyskland og Holland, men sikkert også en lang række andre lande.

Langt hen af vejen, glemmer internettet aldrig, men google og andre søgemaskiner er bare blevet så "intiligente" at de ikke viser søge resultater som ikke er blevet opdateret indenfor de sidste 12 måneder, for hvem gider se uaktuelle informationer. :) Skulle nogen have lyst til at se nogle gamle LK IHC produkter, så prøv at søg på IHC på genbyg.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

På 1.3.2024 at 13:46 , Bjarne Sørensen skrev:

Derudover findes der også et viewermodul til en Visual 1.

Jeg er ret sikker på at viewer modulet er til HW 6.1 uden viewer. Mig bekendt har der aldrig været et viewer modul til Visual 1. Det var noget som kom med Visual 2, hvor den første controller blev solgt i 2 udgaver. En med viewer og en uden viewer. Fortrød man og ville opgrader til en med viewer kunne man købe et eksternt viewer modul i steddet for en ny controller. Mener prisen for controller uden viewer var ca. 2/3 af controllerne med viewer og en løs viewer var ca. halv pris af en controller med viewer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok