Hop til indhold
  • 0

IHC Visual 3 "i fejltilstand" ...


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Den 23. December klokken 13.10 genstartede vores IHC controller spontant. Vi var ikke hjemme og er stadigvæk ikke kommet hjem. Der var ingen aktivitet i hjemmet på det tidspunkt. Jeg kan se at controlleren er gået i fejltilstand hvor hverken datalinjemoduler, wireless eller DIN dimmers virker. Jeg kan kontakte controlleren over nettet og visual kan også få fat i programmet men selve controller funktionen synes død. Er det enden på vores IHC "oplevelse"? Er der nogen der har erfaring med "I fejltilstand"?

 

image.png.9cbd798d73e38560dc859585b0a5dbec.png

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Opdatering: Nu er vi kommet hjem og efter nogle timer er controlleren i live. Men alle wireless devices er i zombie-mode.

Jeg uploadede den reset firmware der ligger her på sitet. Det fik controlleren til at vise datalinje forbindelser og at RF modulet var i live. Herefter uploadede jeg en kopi af mit projekt og nu kom DIN Dimmerne i live og det samme gjorde wireless devices men kun i zombie-mode.

Zombie-mode betyder er wireless komponenter både er linket og ikke linket. Kigger jeg i visual så er de alle unlinket. Bruger jeg service view så kan jeg tænde og slukke outputs. Betjener jeg inputs så viser service view at de skifter state men de fleste trigger ikke noget output selvom de skulle (dem der virker er dem der kontrollerer DIN dimmers). Kigger jeg i kaptajnen så er listen over linkede devices tom (se billede).

image.thumb.png.65545c5e9f859b9b000eaa032099efaa.png

Men på siderne for de individuelle rum kan man se både batteri og signalstyrke (se billede).

image.thumb.png.100ed61ac2efc29aca9a75d3906e9ed0.png

Alle wireless komponenter er således i et mystisk state hvor de både er linket og ikke linket. Mystisk. I morgen vil jeg manuelt genlinke det hele.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, Henning Pedersen said:

Hvis du ikke har prøvet et uploade et tomt projekt med genstart, så prøv det lige inden du laver for meget. Jeg er ikke helt med på hvad der sker ved det, men det retter ofte nogle mærkelige fejl.

Det prøvede jeg flere gange. Desværre var controlleren i et state hvor den end ikke ville acceptere upload af et tomt projekt. Jeg prøvede også at lægge nyeste firmware ind (den samme som allerede lå på controlleren). Det gav heller ikke gevinst.

Det var først da jeg uploadede reset firmwaren at den blev til at arbejde med. Da uploadede jeg først et tomt projekt og så en backup af det oprindelige. Det gav gevinst. Bortset fra at alle wireless devices var i zombie state.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Astronaut skrev:

Nej. Den kender jeg ikke og har aldrig set den. Ved du hvordan man aktiverer den?

Jeg ved det faktisk ikke, men muligheden for at skifte controller, uden at skulle linke alle wireless enheder igen, var et stort salgs argument da Visual 3 controlleren blev lanceret. Den eneste gendan funktion jeg kan finde i Visual 3 villedningen er controller -> instillinger -> gendan. Måske andre har andre mere viden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Astronaut skrev:

Nej. Den kender jeg ikke og har aldrig set den. Ved du hvordan man aktiverer den?

Fremgangsmåden for brug af gendan funktionen ved installation af ny controller er at isætte det gamle sd kort i den nye controller, forbinde med visual og trykke gendan. Så hentes projektet fra sd kortet og alle wireless links er genoprettet. Super nemt.

I dit tilfælde skulle du ha taget sd kortet ud med det samme, inden du begyndte at uploade tomme projekter, da dette overskriver kortet. Derefter, når controlleren ikke længere var i fejltilstand, kunne du have isat kortet og prøvet ad. Om det kunne have hjulpet ved jeg ikke, men det er for sent nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Allan Nissen skrev:

Fremgangsmåden for brug af gendan funktionen ved installation af ny controller er at isætte det gamle sd kort i den nye controller, forbinde med visual og trykke gendan. Så hentes projektet fra sd kortet og alle wireless links er genoprettet. Super nemt.

I dit tilfælde skulle du ha taget sd kortet ud med det samme, inden du begyndte at uploade tomme projekter, da dette overskriver kortet. Derefter, når controlleren ikke længere var i fejltilstand, kunne du have isat kortet og prøvet ad. Om det kunne have hjulpet ved jeg ikke, men det er for sent nu.

Gendan funktionen må gøre mere, for man kan også skifte en controller ved at uploade en backup af projektet fra den tidligere controller. Denne metode betyder dog at man skal rundt og linke alle wireless enheder igen. Med gendan metoden bliver disse linket automatisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Lars1 skrev:

Gendan funktionen må gøre mere, for man kan også skifte en controller ved at uploade en backup af projektet fra den tidligere controller. Denne metode betyder dog at man skal rundt og linke alle wireless enheder igen. Med gendan metoden bliver disse linket automatisk.

Gendan funktionen henter det projekt som ligger på sd kortet inkl wireless links og placerer det i controlleren. Intet andet.

Hver gang man sender sit projekt til controlleren bliver sd kortet overskrevet. Derfor det er vigtigt ikke at sende et projekt med sd kortet isat, hvis man vil kunne gendanne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Allan Nissen said:

Hver gang man sender sit projekt til controlleren bliver sd kortet overskrevet. Derfor det er vigtigt ikke at sende et projekt med sd kortet isat, hvis man vil kunne gendanne.

Det kunne lyde som om det ville være en god at tage backup of SD kortet sådan at man har wireless links gemt. I praksis gør det ikke noget at det er et gammelt projekt der bliver restored. Jeg kan givetvis finde en nyere version fra en backup senere. Jeg går ud fra at man skal slukke controlleren inden man tager SD kortet ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Allan Nissen skrev:

Gendan funktionen henter det projekt som ligger på sd kortet inkl wireless links og placerer det i controlleren. Intet andet.

Så simpelt er det desværre ikke. Såvidt jeg har forstået, så bliver projektfilen indlæst fra SD kortet, når man trykker reset eller sætter strøm på controlleren. Gendan funktionen gendanner bare wireless links. Det er ihvertfald sådan jeg læser det i Visual 3 hjælpe teksten (søg på gendan)

I Visual 2 ligger wireless link informationerne ikke i projekt filen, men i en seperat database i controlleren. Mig bekendt er dette det samme på Visual 3 contoller, med den lille forskel at databasen kopieres til SD kortet sammen med projekt filen. Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen wireless link informationer i mine Visual 3 projekt filer, hvilket også forklare hvorfor man kun kan gendanne wireless links mellem Visual 3 controller og ikke ved skifte fra Visual 2 til Visual 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige en lille opdatering på denne.

Da jeg før jul skiftede en V3 controller via gendan, glemte jeg at der også var et scenedesign projekt til SMS modulet på den "gamle" controller. Jeg havde derfor ikke forventet at han havde fået nogen SMS beskeder, men det havde han. Så Scenedesign projekter kommer også med over. :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok