Hop til indhold
  • 0

Nyt hus med IHC


HaMe
 Share

Spørgsmål

Hej forum. Jeg er ny i gruppen, som jeg finder meget vidende og interessant. Så jeg håber, at kunne få lidt hjælp til de indledende problemer, som jeg er stødt på. Jeg har ikke meget kendskab til IHC, så jeg har søgt på nettet for at kunne komme så langt, som vist her.

Jeg har fået et nyt hus, som har et IHC-anlæg, som jeg har fundet frem til har følgende controler: wisual 2, HW 6.1, firmw. 2.7.220, softw. 7.7.349. Jeg er kommet ind i controleren via usb, og her opstår problemet. Jeg kan kun åbne service view og får så en oversigt over husets projekt. Her kan jeg godt ændre på visse ting, men jeg kan ikke gemme ændringerne. Det skyldes,at skærmbilledet mangler den øverste værkstedslinie, hvor man kan hente nyt projekt, et gemt projekt og gemme ændringer. 

Her er så mit spørgsmål: hvorfor ligger projektet ikke også under gemte projekter? og hvordan får jeg flyttet projektet over i mappen gemte projekter, så jeg kan redigere og gemme ændringer i projektet. 

På forhånd tak for svar

Mvh HaMe

Link til kommentar
Del på andre sites

22 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

For at ændre i LK IHC programmet skal du have fat i Visual softwaren. Det er et program som skal installeres på din PC. Når du installer programmet får du samtidig installeret en ganske god og pædagoisk PDF fil som giver et rigtigt godt overblik over LK IHC. Jeg vil kraftigt opfordre dig til at bruge et par timer på at læse den. Den svare på alle de spørgmål du har stillet her og flere til.

Visual kan downloades gratis fra LK's website. Det kræver et login, men alle kan gratis oprette sig som bruger.

ServiceView giver dig "kun" adgang til at lave live ændringer i værdier m.m. og alle ændringer er "gemt" og aktive i det øjeblik du har lavet dem. Med Visual kan hente programmet ned på din PC rette og teste det offline, og efterfølgende uplode det nye program til controlleren.

@Mikkel Skovgaardhar lavet dette alternativ til LK IHC Visual https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/10855-ihc-easy/#comment-68536 Det kan du også prøve hvis du har problemer med at downloade Visual fra LK's website.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Lars1. Tak for dit svar. Det er lykkedes mig, ved at downloade Visual softwaren og bruge Mikkel Skovgaards link, at få fat i et projekt over mit hus. Det er imidlertid en slags opstartsprojek kun med rumangivelser, tryk, lampesteder etc, og der er ikke mulighed for at rette på noget. Projektet er ikke nær så udviklet, som det jeg fik frem på serviceView. Hvordan får jeg projektet fra serviceView vist på LK IHC Visuel?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, HaMe skrev:

Hej igen Lars1. Tak for dit svar. Det er lykkedes mig, ved at downloade Visual softwaren og bruge Mikkel Skovgaards link, at få fat i et projekt over mit hus. Det er imidlertid en slags opstartsprojek kun med rumangivelser, tryk, lampesteder etc, og der er ikke mulighed for at rette på noget. Projektet er ikke nær så udviklet, som det jeg fik frem på serviceView. Hvordan får jeg projektet fra serviceView vist på LK IHC Visuel?

Hvis du kun har åbnet Visual softwaren uden at hente projektet så er der bare nogle standard rum vist.

Du kan oppe på værktøjslinjen trykker på "Hent projekt fra controller". Du kan herefter gemme det på din PC så du altid kan komme tilbage.

Nu kan du rette i projektet og trykke på knappen ved siden af og sende det til controlleren igen.

Jeg gemmer en ny version hver gang jeg laver ændringer så jeg evt. kan gå tilbage igen hvis noget fejler eller jeg har mistet overblikket i mine redigeringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, HaMe skrev:

Hej igen Lars1. Tak for dit svar. Det er lykkedes mig, ved at downloade Visual softwaren og bruge Mikkel Skovgaards link, at få fat i et projekt over mit hus. Det er imidlertid en slags opstartsprojek kun med rumangivelser, tryk, lampesteder etc, og der er ikke mulighed for at rette på noget. Projektet er ikke nær så udviklet, som det jeg fik frem på serviceView. Hvordan får jeg projektet fra serviceView vist på LK IHC Visuel?

Som jeg skrev tidligere og som Bjarne har skrevet, skal man downloade projektet fra controlleren for at kunne se det i Visual. Hvordan man gør det står MEGET udførligt beskrevet i den pdf som er installeret sammen med Visual softwaren. Du bør VIRKELIG læse den før du stiller flere spørgsmål her, ellers ender det bare med at ingen gider svare dig. PDF'en giver dig en MEGET grundig gennemgang af hvad LK IHC er, hvad det kan og hvordan man programer det m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars 1 og Bjarne. Tak for jeres svar. Jeg har downloadet Visual softwaren fra LK, men der var ingen pædagogisk PDF- fil at finde (???)

Herfra kan jeg åbne en projektfil (Billede 1) som godt kunne være mit hus. Når jeg går videre herfra til detaljer om soveværelse,får jeg billede 2. Det kunne godt se rigtigt bestykket ud. Billede 3 er der (formentlig) færdige projekt, som jeg jo ikke kan rette i, da det er i serviceViewer uden værkstedslinie. Det er dette billede 3 jeg gerne vil rette i, men ikke kan få over, hvor der kan revideres.

Jeg vil selvfølgelig meget gerne læse den pædagogiske PDF-fil, men kan som sagt ikke finde den.

Mvh HaMe

 

 

 

 

 

 

 

 

20231024_162706 - Kopi.jpg

20231024_171901.jpg

20231024_163542 - Kopi.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
44 minutter siden, HaMe skrev:

Hej Lars 1 og Bjarne. Tak for jeres svar. Jeg har downloadet Visual softwaren fra LK, men der var ingen pædagogisk PDF- fil at finde (???)

Jeg vil selvfølgelig meget gerne læse den pædagogiske PDF-fil, men kan som sagt ikke finde den.

Klik på start knappen i windows menu bjælken og find IHC program gruppen. Deri skulle du gerne have PDF filen. Alternativt kan du klikke på hjælp i Visual. Der får du adgang til stortset den samme hjælpe tekst. Her er den dog målrettet de enkelte funktioner, og giver derfor ikke den sammen grundige indføring i LK IHC verden.

Hvis du ikke kan finde PDF filen, kan den også hentes her. https://www.lk.dk/globalassets/pdf/pdf-support/ihc_manual_2011.pdf (Tak til @Bjarne Sørensen for linket i en anden tråd)

 

Ps. håber du har installeret Visual 2 softwaren. Selvom Visual 3 ligner Visual 2 rigtigt meget og et Visual 2 program kan loades i en Visual 3 controller, så kan Visual 3 softwaren ikke umiddelbart bruges sammen med en Visual 2 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, HaMe skrev:

Herfra kan jeg åbne en projektfil (Billede 1) som godt kunne være mit hus. Når jeg går videre herfra til detaljer om soveværelse,får jeg billede 2. Det kunne godt se rigtigt bestykket ud. Billede 3 er der (formentlig) færdige projekt, som jeg jo ikke kan rette i, da det er i serviceViewer uden værkstedslinie. Det er dette billede 3 jeg gerne vil rette i, men ikke kan få over, hvor der kan revideres.

Jeg glemte lige at kommenter på ovenstående.

 

Jeg vil KRAFTIGT råde dig til at få lavet en backup af programmet som ligger i din controller før du begynder at rode med at uploade nyt program i controlleren. Programmet i billede 1 og 2 er IKKE det samme som på billede 3.

 

Billed 1 og 2 ser ud til at være LK IHC standard program fra deres bolig koncept. Eftersom billed 3 er fra ServiceView og har andre lokations navne er der IKKE tale om det samme program, og du må IKKE uploade standard programmet i controlleren før du har fået lavet en backup af det program som ligger i controlleren. Standard programmet passer ikke til din installation, så uploader du det i din controller komme du ud i et større detektiv og oprydnings arbejde før du igen har lidt lys som funger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak for dit svar Lars1 og tak for din tålmodighed. Jeg fandt PDF-filen i menu-bjælken, så nu skal den studeres. Jeg havde nok på fornemmelsen, billede 1 og 2 var standardprogrammer. Jeg prøver så at finde billede 3-filen på controleren, og så tage en backup. Billede 3 er jo fra serviceVieweren og kan vel ikke føres tilbage til en tråd til controlleren?

Mvh

HaMe

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ligner at du har installeret Visual 1 softwaren, hvilket absolut ikke er kompatibel med Visual 2 controlleren.

Jeg er ikke ved min PC nu og det kan være at jeg tager fejl, med det ser underligt ud med de "plusser" der er ud for lokaliteterne.

Tryk lige på hjælp, om, og se hvilken version du har installeret. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, HaMe skrev:

Tak for dit indlæg Bjarne. Min controller er: wisual 2, HW 6.1, firmw. 2.7.220, softw. 2.7.349, så det burde være ok.

Det Bjarne mener er at du muligvis har installeret softwaren til Visual 1 controllerne, men har en Visual 2 controller. Det vil ikke fungerer hvis det er tilfældet. Jeg har ikke haft fat i Visual i flere mdr. så jeg kan ærligt talt ikke huske om Bjarne har ret eller ej.

LK IHC findes i 4 generationer (flere detaljer står på side 5 i manualen). TermIHC (DOS/terminal baseret programmering), Visual 1, Visual 2 og endeligt Visual 3. Ingen af de 4 generationer funger med hinandens Visual software. Til en Visual 2 controller skal du installer Visual 2 softwaren, til en Visual 1 controller Visual 1 softwaren o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24.10.2023 at 20:06 , HaMe skrev:

Jeg prøver så at finde billede 3-filen på controleren, og så tage en backup. Billede 3 er jo fra serviceVieweren og kan vel ikke føres tilbage til en tråd til controlleren?

Programmet som er grundlaget for billed 3, kan downloades fra controlleren via Visual softwaren. Det er samme måde du laver backup af programmet i controlleren, men det står alt samme beskrevet i detaljer i manualen.

Måske var det en idee at du kontaktede en lokal elektriker med IHC erfaring og fik ham til at lave en backup af programmet, og hjælpe dig med den grundlæggende forståelse af LK IHC. Det bør ikke koste mere end 1-2 timer alt efter hvor meget "undervisning" du har brug for.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for dit svar Lars1. Jeg tror også, at det er en god idé, at få fat i en kyndig elektriker. Jeg har under dokumentation fundet navnet på en, som åbenbart tidligere har arbejdet på projektet, så ham vil jeg lige tale med.

Jeg har lige et andet spørgsmål om alarmen, som du måske også kan svare på. Jeg har skiftet koder på adm. og bruger. Det gik ok. Men der er yderligere en  funktion på alarmdisplayet. Når man forlader huset uden at sætte alarmen, låser døren af sig selv efter kort tid. Man trykker så en anden kode, når man vil ind igen. Mit spørgsmål er: hvordan skifter man denne kode? der står intet om dette i instruktionen og IHC-alarmen.

På forhånd tak.

Mvh HaMe

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, HaMe skrev:

Tak for dit svar Lars1. Det er sikkert en mulighed.

Jeg læste lige dit indlæg igen, og så at du skrev alarmdisplay. Der er ikke noget alarmdisplay i LK IHC. Der er et alarm kode tastatur med et par dioder. Hvis du har noget andet, er det næppe LK IHC alarm, men et trejdeparts alarm anlæg, som via overdragelses relæer eller tilsvarende lever sluk alt funktionalitet og tilsvarende til LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Lars1og tak for dit svar, men det har du så ikke ret i. Her er det alarmtastatur jeg har og den vejledning,som jeg har brugt til at ændre koden til alarmen,men der står ikke noget om, hvordan jeg ænder koden til den låsefunktion af døren, jeg tidligere beskrev.

Mvh HaMe

 

20231030_181616.thumb.jpg.b6b7e5c2cabb394ac54d2ba55610630e.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, HaMe skrev:

Hej igen Lars1og tak for dit svar, men det har du så ikke ret i. Her er det alarmtastatur jeg har og den vejledning,som jeg har brugt til at ændre koden til alarmen,men der står ikke noget om, hvordan jeg ænder koden til den låsefunktion af døren, jeg tidligere beskrev.

Jeg ved ikke lige hvad det er du mener jeg ikke har ret i. Det billed du har vedlagt viser LK IHC alarm kode tastatur. Det er ikke noget alarm display. Et alarm display vil vise noget tekst eller tal alt efter status på alarm anlægget m.m.

Bortset fra det, står der tydligt i manualen at der er 6 bruger koder. Hvad bruger koderne bruges til programmer man i LK IHC programmet. Man kan vælge at hver bebore har sin egen bruger kode, men man kan også vælge at koderne bruges til noget forskelligt. Bruger kode 1 kan f.eks. være til at slå alarmen til, bruger kode 2 at slå den fra, bruger kode 3 at låse døren op etc. etc. etc. Det er altsammen noget man bestemmer i LK IHC programmet i LK IHC controlleren.

 

Bemærk iøvrigt at det er MEGET  vigtigt at du gemmer admin koden. Glemmer du den kan du ikke længere ændre bruger koder i tastaturet og det kan IKKE nulstilles uden at man får fat i et andet kodetastatur af samme model.

 

Sidst men ikke mindst. Tag imod Hennings tilbud. Han har gennem flere år levet at at lave LK IHC programmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for dit svar Lars1. Ja, jeg brugt så en forkert terminologi. Beklager. Jeg er opmærksom på det med admin-koden. Jeg har skiftet den og gemt den et sikkert sted. Det el-firma, som har arbejdet på projektet tidligere eksisterer ikke mere, så jeg vil spørge Henning Pedersen.

Mvh HaMe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok