Hop til indhold
  • 0

Skrotte ihc controller ver.3


Torben V
 Share

Spørgsmål

Hej Allaesammen

jeg går lidt og overvejer at (skrotte) min controller var.3, men vil gerne kunne genbruge alle mine ind og udganges moduler samt temperatur/fugt føler.
min tanke er lidt at få alle ind og udgave ind i home Assistant uden en controller og lave alt styring i home Assistant.  
måske ved hjælp af en plc eller Arduino.

Ved ikke om det er helt hul i hovedet, men på et eller andet tidspunkt stopper min controller nok med at virke, den er jo ikke så skide stabil hvis man tit roder i programmeringen.

mvh Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du har brug for noget hardware for at få alle dine moduler til at snakke med HA. Basalt set skal du implementere IHC's puls tog protocol i fx. en PLC. Jeg tænker at det er et relativt stort projekt hvis du ikke har prøvet den slags før. At lave styringen i HA ville være for ustabilt for undertegnede. Jeg har oplevet at der kom en opdatering til HA som i praksis lagde HA ned i 2 uger

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ingen erfaring med Arduino, men efter at have kigget lidt på deres website samt i den gamle Arduino tråd, kan jeg se at nogen har lavet integration mellem LK IHC og Arduino. Linket til hans kode virker dog desværre ikke længere. På OpenHab's website er der derudover links til hvordan man kan kommuniker mellem OpenHab og Arduino. Der er også lidt det samme på HA's website.

Så teoretisk burde det være muligt, men ligesom Astronaut stoler jeg ikke nok på hverken OpenHab eller HA til at lægge min lys styring m.m. i hænderne på dem. Jeg bruger alene OpenHab til data opsamling og web/app bruger interface. Den kommer ALDRIG til at overtage det program som ligger i min LK IHC controller.

Det er dog også muligt at lave noget kode direkte i Arduino, men jeg kan ikke gennemskue hvor mange LK IHC I/O moduler man kan tilslutte pr. Arduino board, samt om man kan kode på tværs af dem. Hvis du laver koden i Arduino vil du have noget som ligner programmet i LK IHC controlleren, og sandsynligvis have nogenlunde samme stabilitet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg giver jer fuldstændig ret i at at det er for usikkert at bruge ha som hoved hjerne, lige nu bliver det brugt til at styre hue, ikea, sonos og masse små esp32 kort igennem esphome. Men det er vigtigt at have en stabil hoved hjerne/backbon som man kan stole på. det lyder ret interesant med en plc som hoved hjerne, men det er godt nok lang tid siden jeg har rodet med det sidst. Astronaut har du noget info/link omkring hvordan man evt. kan tale med ihc modulerne? tænker måske Siemens Logo!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg eksperimenterer med at konvertere mine svagstrømstryk til wifi. Jeg har designet et nyt print med en esp32 der erstatter printet i mine svagstrøms tryk (bestilt i går). Tanken er at køre esphome med MQTT protokollen og forsyne boardet med 5V via de eksisterende ledninger . Det er mest tænkt som et forsøg. Der er flere esp32 versioner på vej (H2 og C6) hvor thread, zigbee og matter er understøttet.

Jeg fik også plads til en temperatur og fugtighedsmåler samt en række neopixels.

Jeg regner med at sætte en dedikeret MQTT broker op og opsætte et dedikeret IoT netværk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Torben V skrev:

Astronaut har du noget info/link omkring hvordan man evt. kan tale med ihc modulerne? tænker måske Siemens Logo!

Der ligger links til kommunikationen mellem LK IHC controlleren og I/O modulerne i bunden af FAQ tråden om IHC EOL.

1 time siden, Torben V skrev:

Men det er vigtigt at have en stabil hoved hjerne/backbon som man kan stole på. det lyder ret interesant med en plc som hoved hjerne

Det bliver svært at få en PLC til at tale direkte med LK IHC I/O modulerne. Du bliver nok nød til at have Arduino eller tilsvarende imellem, men det kræver så en PLC med netværks interface, og disse er IKKE billige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

MartinSJensen, det lyder ret intressant det vil jeg meget gerne høre mere om når du får det til at virke.

Lars1, perfekt det vil jeg da lige prøve at kigge lidt på.
jeg har været inde på https://www.dingus.dk/arduinoihc/ , men kan ikke helt finde ud af om det kun er Arduino til ihc input også hen til ihc controlleren eller om det er også kan bruges som standalone uden en ihc controller. Hvis det er som standalone ville det ikke være noget problem og få det ind i ha. men igen så er det ha der bliver hjernen og det giver jeg jer ret i at det godt kunne give lidt bøvl med de andre i huset hvis det ikke bare spiller hele tiden.
jeg har bygget et værksted hvor der kun brugt esp32 og 5V relæer som bliver styret igennem ha og det køre fint, men jeg har skiftet esp32 kortet en enkelt gang da det simpelthen bare døde, tror det var fordi jeg brugte 5V til tryk og det er nu lavet om til 3,3V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 hours ago, Torben V said:

jeg har været inde på https://www.dingus.dk/arduinoihc/ , men kan ikke helt finde ud af om det kun er Arduino til ihc input også hen til ihc controlleren eller om det er også kan bruges som standalone uden en ihc controller. Hvis det er som standalone ville det ikke være noget problem og få det ind i ha. men igen så er det ha der bliver hjernen og det giver jeg jer ret i at det godt kunne give lidt bøvl med de andre i huset hvis det ikke bare spiller hele tiden.
jeg har bygget et værksted hvor der kun brugt esp32 og 5V relæer som bliver styret igennem ha og det køre fint, men jeg har skiftet esp32 kortet en enkelt gang da det simpelthen bare døde, tror det var fordi jeg brugte 5V til tryk og det er nu lavet om til 3,3V.

Det er et bibliotek der kan bruges til at læse og skrive I/O modulerne - arduinoen overtager reelt IHC controllerens plads. Jeg har kigget lidt på det, men så er man jo stadigt afhængig af I/O moduler og IHC output relæer (der jo også udgår).

Hvis man gerne vil styre det hele fra HA og Esphome kan man tage et kig på Kincony. Man f.eks købe deres board med 56 digitale inputs: https://www.kincony.com/esp32-all-in-one-board-home-assistant.html

Boardet har også en lang række 24 V output der kan aktivere relæer. Man kan også hardcode de mest basale lys funktioner ind i esphome - således man ikke er afhængig af status af HA.

Jeg har bestilt et af deres mindre boards.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 hours ago, Torben V said:

Lars1, perfekt det vil jeg da lige prøve at kigge lidt på.
jeg har været inde på https://www.dingus.dk/arduinoihc/ , men kan ikke helt finde ud af om det kun er Arduino til ihc input også hen til ihc controlleren eller om det er også kan bruges som standalone uden en ihc controller.

Som jeg læser det så er det kode der implementerer IHC protokollen sådan at en Arduino kan snakke med IHC modulerne. Controlleren er således ude af billedet. Koden er ret gammel og skrevet som demo kode. Der er et stykke vej igen for at få den til at lave noget fornuftigt. Jeg tror det bliver svært at få den til at virke med mange IHC moduler på samme tid.

Personligt ville jeg vælge en Raspberry Pi Pico W, som ligesom Arduino og ESP32 kan programmeres vha. Arduino IDE og de fleste libraries kan også bruges. Den har Wifi og nogle interessante PIO funktioner som burde kunne bruges til at implementere IHC protokollen sådan at resten af koden ikke bliver så tidskritisk og sådan at der er ressourcer til andet end WIFI og kommunikation. Hverken ESP32 eller Arduino har PIO funktioner indbygget i hardwaren - det betyder at hver eneste puls skal generere et interrupt. ESP32 reserverer også den ene kerne til Wifi.

Det er i øvrigt spændende at han mener at det hele kan laves uden optocouplere mellem Arduino/ESP32/Pico. Det gør det simplere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Torben V skrev:

jeg har været inde på https://www.dingus.dk/arduinoihc/ , men kan ikke helt finde ud af om det kun er Arduino til ihc input også hen til ihc controlleren eller om det er også kan bruges som standalone uden en ihc controller.

Jeg kender ikke detaljerne i hvordan det er lavet, men i princippet burde der ikke være noget i vejen for at gøre begge dele, bare ikke samtidig. Det er bare et spørgsmål om at rette koden til.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue om det kræver et Arduino board pr. I/O modul eller om flere moduler kan tilsluttet samme board. Et er dog sikkert. Hvert I/O modul kræver sin egen fysiske ind/udgang på Arduino boardet da kommunikationen er simpel bit strøm.

15 timer siden, MartinSJensen skrev:

Jeg har kigget lidt på det, men så er man jo stadigt afhængig af I/O moduler og IHC output relæer (der jo også udgår).

Korrekt, men efterhånden som LK IHC installationerne udskiftes, må man forvente at brugt marked bliver oversvømmmet med brugte I/O moduler, og disse holder nemt 30 år.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Er der nogen af jer der har fået hul igennem til Arduino IHC koden.

Jeg har selv fået hul igennem til et Output modul, så jeg kan styre et f.eks. IHC Output 230 gennem en Arduino Nano

Men jeg kan ikke få noget ind hvis jeg sætter et IHC input 24 til min Arduino og flasher med BasicInput.ino, det virker fint hvis jeg sætter et output fra min IHC Controller på samme indgang på min Arduino.

Så koden virker men den vil bare ikke direkte med et Input modul, er der nogen der kan hjlæpe?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 10/22/2023 at 8:18 PM, Mads M said:

Men jeg kan ikke få noget ind hvis jeg sætter et IHC input 24 til min Arduino og flasher med BasicInput.ino, det virker fint hvis jeg sætter et output fra min IHC Controller på samme indgang på min Arduino.

Så koden virker men den vil bare ikke direkte med et Input modul, er der nogen der kan hjlæpe?

Det burde være præcist samme protocol der kommer fra et input modul som der kommer fra et ulige output fra controlleren. Man bruger det til at koble to controllere sammen (output to input). Har du et oscilloscop du kan sætte på sådan at du kan se hvad der sker? Men når jeg kigger på koden for input så er det noget mystisk omkring bit 8-15 ... jeg er ikke helt sikker på det virker som forventet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har haft en kammerat som til dagligt udvikler embeddede systemer til at kigge på om man vil kunne får en Raspberry PI til at kommuniker med I/O modulerne via GPIO interfacet. Han mener ikke at den er stabil nok til at kunne aflæse tidskritiske signaler som dem som kommer fra input modulerne. Måske er det det samme problem med Arduino boardet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 minutes ago, Lars1 said:

Jeg har haft en kammerat som til dagligt udvikler embeddede systemer til at kigge på om man vil kunne får en Raspberry PI til at kommuniker med I/O modulerne via GPIO interfacet. Han mener ikke at den er stabil nok til at kunne aflæse tidskritiske signaler som dem som kommer fra input modulerne. Måske er det det samme problem med Arduino boardet?

Man kan ikke bruge en Raspberry Pi men man kan bruge en Raspberry Pi Pico. Forskellen er at Arduino, ESP32 eller Raspberry Pi Pico er microcontrollere hvor der ikke kører noget operativsystem på dem. På den måde har man fuld kontrol over timing. En Raspberry Pi er en traditionel CPU med et operativsystem og der vil taskswitch m.m. i praksis gøre det umuligt at få timingen rigtig.

De fleste microcontrollere vil kunne klare timingen med I/O moduler. Hvert I/O modul får deres egen I/O pin. Den konfigureres til enten at være input eller output. Problemet opstår hvis man gerne vil snakke med controlleren over et IP netværk. I praksis er der ingen microcontrollere der har ethernet men man kan få nogen med Wifi. Alternativt kan kan koble en microcontroller sammen med en Raspberry Pi. På den måde står microcontrolleren for kommunikationen med I/O moduler med den præcise timing der er nødvendig. Den kan så bruge en langsom protocol (fx. RS-232, SPI, I2C) til at kommunikere med Raspberry Pi som så snakker med resten af verden over TCP/IP, HTTP, MQTT, whatever. Lidt mere arbejde end med en microcontroller med Wifi.

Under alle omstændighed vil man også skulle implementere protokollen til LK's sensorer. Jeg er ikke helt sikker på at koden fra "dingus" til temperatur virker.

image.thumb.png.89599ab4aac1f045b469efd2ee90f381.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok