Hop til indhold
  • 0

Setup i nyt hus


morten_j
 Share

Spørgsmål

Har et 15 år gammelt hus, hvor der kører en IHC-controller (intet wireless) - som jeg via Openhab på Raspberry har koblet til Apple Homekit (der kører også et par enheder (kameraer, sensorer) direkte på Homekit). I Openhab/Homekit kører der også et hjemmestrikket alarmsystem vha rules.

Vi skal til at bygge nyt hus andetsteds. Jeg kan se, at IHC er ved at blive faset ud (controller mv.) - hvad skal man skifte over til? - er det Wiser? Jeg har brug for at kunne styre lampeudtag herunder dæmpe lys via Homekit - og så alle enhederne (både lampeudtag, kontakter mv. - og kameraer, sensorer) spiller sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, morten_j skrev:

Har et 15 år gammelt hus, hvor der kører en IHC-controller (intet wireless) - som jeg via Openhab på Raspberry har koblet til Apple Homekit (der kører også et par enheder (kameraer, sensorer) direkte på Homekit). I Openhab/Homekit kører der også et hjemmestrikket alarmsystem vha rules.

Vi skal til at bygge nyt hus andetsteds. Jeg kan se, at IHC er ved at blive faset ud (controller mv.) - hvad skal man skifte over til? - er det Wiser? Jeg har brug for at kunne styre lampeudtag herunder dæmpe lys via Homekit - og så alle enhederne (både lampeudtag, kontakter mv. - og kameraer, sensorer) spiller sammen.

Jeg ville personligt ikke smide penge efter mere af Schneider / LK's intelligente systemer mere. Det går bare ikke at de lukker ned for 60.000 kunder alene i DK.

Jeg ville kigge i retning af noget der er åbent og kan bruges uanset om producenten går konkurs eller deres server lukkes ned.

Måske vælge en gammeldags installation og så forberede til at der kan monteres noget intelligent udstyr i dåserne. Så Europadåser alle steder er et must.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg spurte chatGPT. Svaret var som følger:

Schneider sagde farvel, tog sit grej,
IHC droppet, som var det leg.
"Gider ej mer'" var hvad de tænkte,
En ny sti i livet, tillid de sænkte.

Wiser på væggen, ej "a wise choice,"
Den bruger strøm og har ingen voice.
"Smarthome," de sagde, "det' fremtiden nær,"
Men prisen? Åh gud, det koster så kær.

Så Schneider tænkte, "hvad gør vi nu?"
Måske et system der er lidt mere snu.
De forlod det gamle, og fandt noget nyt,
En løsning, hvor kunderne er snydt!

...

Personligt har jeg været glad for et to delt system. Noget der altid virker (fx IHC) og en flex løsning over på som altid kan pilles af (fx Home Assistant). 

Skriv gerne hvad du vælger ...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har netop læst hele dagen igår om Niko. Og jeg er begejstret for deres system. Minder lidt om IHC og stort set alle tavle IHC komponenter findes også i niko produkter. 
Bevares der er fordele og ulemper her men da niko (https://www.niko.eu/da-dk/produkter/niko-home-control) er udbredt internationalt, tror jeg ikke man løber ind i samme problem som med LK. Fordelen er at det er bus baseret og anvender to ledninger i installationen til svagstrøm. Så kan du vælge at føre alle 230V stikk. Ud til tavlen. Det er en besparelse ift. konventionel ledningsføring. Så kan du vælge at anvende deres zigbee trådløse tryk hvor du ønsker at placere dem. Evt, med en Europa dåse  bagved så du har muligheder at skifte til andre produkter. 
zigbee vs z-wave er der to forskellige standarder og det siges at zigbee er en ulempe da det køre på 2,4 GHz og er mere følsom over for interferens.

https://reolink.com/blog/z-wave-vs-zigbee/#conclusion

Der kunne være interessant at undersøge om niko understøtter andre zigbee komponenter således det ikke er lukket?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har en IHC installation som er koblet op mod min Home Assistant (HA) og LKs annoncering har også sat nogle tanker i gang hos mig. Det gode er at min Visual Controller jo ikke holder op med at virker, men at skriften er på væggen...

Jeg har tidligere kigget på Homey og @Lofterpalle's indlæg om Niko har jeg også kigget på. Jeg er dog lidt loren ved endnu en løsning som binder mig på hænder og fødder til én leverandør, med risiko for at denne "forsvinder" af den ene eller den anden grund. 

Jeg har en række udtag og tryk samt to grupper af halogen spots, som er koblet på Controller. Derudover har jeg 3 trådløse udtag. Derudover har jeg omkring 44 Zigbee og 22 Zwave enheder koblet op mod HA via Zigbee2mqtt og Zwave2mqtt integrationerne. Enheder er primært strømmålere, temperaturfølgere, PIR, lamper, etc.

Tryk

Jeg tænker at anvende Zigbee baserede trådløse tryk (f. eks. Wiser) i stedet for de nuværende LK Fuga trådede tryk.

Udtag

De trådede udtag tænker jeg skal udskiftes med f. eks. Hilux's DIN monterede Zigbee relæ og min lofts- og væg stikkontakter samt trådløst relæ skiftes til f eks. Wiser eller Sonoff's Zigbee baserede relæer.

Konklusion

Ovenstående ændringer vil betyde, at min familie stadigvæk kan tænde, slukke og skrue op/ned for alt via trykkene på væggen og alt kan styres fra HA.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Bjarne B. Dollerup skrev:

Jeg har en IHC installation som er koblet op mod min Home Assistant (HA) og LKs annoncering har også sat nogle tanker i gang hos mig. Det gode er at min Visual Controller jo ikke holder op med at virker, men at skriften er på væggen...

Jeg har tidligere kigget på Homey og @Lofterpalle's indlæg om Niko har jeg også kigget på. Jeg er dog lidt loren ved endnu en løsning som binder mig på hænder og fødder til én leverandør, med risiko for at denne "forsvinder" af den ene eller den anden grund. 

Jeg har en række udtag og tryk samt to grupper af halogen spots, som er koblet på Controller. Derudover har jeg 3 trådløse udtag. Derudover har jeg omkring 44 Zigbee og 22 Zwave enheder koblet op mod HA via Zigbee2mqtt og Zwave2mqtt integrationerne. Enheder er primært strømmålere, temperaturfølgere, PIR, lamper, etc.

Tryk

Jeg tænker at anvende Zigbee baserede trådløse tryk (f. eks. Wiser) i stedet for de nuværende LK Fuga trådede tryk.

Udtag

De trådede udtag tænker jeg skal udskiftes med f. eks. Hilux's DIN monterede Zigbee relæ og min lofts- og væg stikkontakter samt trådløst relæ skiftes til f eks. Wiser eller Sonoff's Zigbee baserede relæer.

Konklusion

Ovenstående ændringer vil betyde, at min familie stadigvæk kan tænde, slukke og skrue op/ned for alt via trykkene på væggen og alt kan styres fra HA.

Jeg ville nok passe på med at vælge wiser, det jo stadig et lukket system og kun aktuelt på det danske marked. Jeg ville gå efter produkter som er mere internationalt på markedet i EU. Det kunne være KNX, Niko og z-wave eller zigbee produkter der hsr åbne protokoller der kan integreres i homey eller fibaro (bare ikke produkter fra SE)

 

jeg ville aldrig lave en løsning der var afhængig af HA, det skal kunne bygge oven på IHC eller niko eller what ever uden det påvirker installationen Dan dag man flytter fra huset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 hours ago, Bjarne B. Dollerup said:

Jeg har tidligere kigget på Homey og @Lofterpalle's indlæg om Niko har jeg også kigget på. Jeg er dog lidt loren ved endnu en løsning som binder mig på hænder og fødder til én leverandør, med risiko for at denne "forsvinder" af den ene eller den anden grund. 

Jeg er helt enig. Ellers ender man med at stå med håret i postkassen igen.

 

12 hours ago, Bjarne B. Dollerup said:

Jeg har en række udtag og tryk samt to grupper af halogen spots, som er koblet på Controller. Derudover har jeg 3 trådløse udtag. Derudover har jeg omkring 44 Zigbee og 22 Zwave enheder koblet op mod HA via Zigbee2mqtt og Zwave2mqtt integrationerne. Enheder er primært strømmålere, temperaturfølgere, PIR, lamper, etc.

Jeg stoler ikke nok på HA til den slags. Jeg har en gang oplevet at det tog mig en uge at komme tilbage til noget der fungerede efter en opdatering og efterfølgende forsøg på restore af backup.

 

4 hours ago, Palleholgerjensen said:

Jeg ville nok passe på med at vælge wiser, det jo stadig et lukket system og kun aktuelt på det danske marked. Jeg ville gå efter produkter som er mere internationalt på markedet i EU. Det kunne være KNX, Niko og z-wave eller zigbee produkter der hsr åbne protokoller der kan integreres i homey eller fibaro (bare ikke produkter fra SE)

Det er ikke klart hvor lukket Wiser er. Det synes efterhånden klart at det er Zigbee under overfladen. I beskrivelsen af supportede devices for Zigbee2mqtt står der også at Wiser er supportet. Det ville således være interessant at se om Wiser kan fungere med en kommerciel 3. parts Zigbee "controller". Det er vist det samme med dele af Niko systemet (men noget af Niko systemet synes at bruge lukkede protokoller).

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Wiser er ikke forskellige fra f. eks. Homey eller Smart Things. Det er en proprietær kontroller, der kan kommunikere med Zigbee enheder.

Jeg ville heller ikke vælge en komplet Wiser løsning, men Wisers komponenter (relæer, tryk, etc.) er Zigbee 3 og vil højst sandsynlig virker med en ZigBee kontroller. Jeg har ikke selv prøvet dem, men jeg har testet både Phillips Hue, Ikea Trådfri og Lidl ZigBee komponenter og de virker alle med min HA.

I forhold til hvilken platform man bør vælge, ser jeg HA som en mere og mere "slutbrugerklar" platform. Med de seneste versioner har de gjort store fremskridt i forhold til at gøre produktet klar til ganske almindelige brugere. Jeg ser HA som en kontroller, der kan kommunikere med standard komponenter via standard protokoller. Jeg har både Z-wave, Zigbee og wifi komponenter i min installation. Jeg kan dog sagtens følge @Lofterpallei pointen omkring hvad man efterlader til de næste ejere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg ville nok passe på med at vælge wiser, det jo stadig et lukket system og kun aktuelt på det danske marked. Jeg ville gå efter produkter som er mere internationalt på markedet i EU.

Mig bekendt er Wiser, Schneiders globale satsning på home automation marked. Det giver ganske simpelt ikke menning hvis de har udviklet Wiser kun for det danske marked når de allerede havde LK IHC.

Når det er sagt, er jeg enig i at det er lukket system og at der er lang vej før de har samme produkt bredde som LK IHC eller deres konkurrenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 hours ago, Bjarne B. Dollerup said:

Wiser er ikke forskellige fra f. eks. Homey eller Smart Things. Det er en proprietær kontroller, der kan kommunikere med Zigbee enheder.

Jeg tror vi skal blive enige om hvad vi mener når vi snakker Wiser. I mine øjne er Wiser er også alle komponenterne. Spørgsmålet er hvorvidt fx en Wiser stikkontakt er standard Zigbee og således kan bruges med non-Schneider Zigbee komponenter. Mindre vigtigt men alligevel interessant er det hvorvidt Wiser kontrolleren kan kommunikere med non-Schneider Zigbee.

Grundlæggende er spørgsmålet hvorvidt man står med håret i postkassen hvis Schneider i morgen holder om med at producere Wiser (uanset hvor realistisk nogen måtte mene dette være).

10 hours ago, Lars1 said:

Når det er sagt, er jeg enig i at det er lukket system og at der er lang vej før de har samme produkt bredde som LK IHC eller deres konkurrenter.

Wiser lyder ikke specielt lukket for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@AstronautI min bog er Wiser, Phillips Hue, IKEA og Lidl samme surdej. De har alle en proprietær kontroller, der kan kommunikere med deres egne komponenter. I alle 4 tilfælde benytter disse komponenter alle Zigbee 3.0 standarden og kan dermed kobles op mod alle andre kontroller, der understøtter Zigbee 3.0. Jeg har testet en Lidl kontroller med IKEA pærer og Hue og IKEA komponenter med Home Assistant. Det virker. Jeg har ikke testet Wiser komponenterne, men Schneider Electric skriver at deres komponenter alle benytter Zigbee 3.0, så det skulle undre mig, hvis de ikke virker med andre kontrollere.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok