Hop til indhold

IHC-controlleren udgår


Lars1
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Lars1 skrev:

@Allan LytkenTak for dit indlæg, som jeg dog vil tillade mig at korriger lidt.

1. Det er et kendt faktum at man ikke er garanteret at Z-Wave produkter er kompatible. Den certificering du nævner er Z-Wave plus, som mig bekendt er en certificerings ordning for Z-Wave produkter, men der er ikke noget krav om at man som producent skal lade sine produkter certificer for at man kan markedsførede dem som Z-Wave produkter. Jeg har selv haft et par Z-Wave produkter som ikke var kompatible. Det er godt nok nogle år siden, og de er forlængst sendt til genbrug, men det ændre ikke ved at der findes produkter på marked som sælges som Z-Wave produkter, men som ikke er kompatible med alle andre Z-Wave produkter.

2. Jeres produkt er vældigt interessant, hvilket er årsagen til at jeg nævner jer i min FAQ. Jeres produkter er imidlertid ikke interessante p.gr.af Z-Wave, men fordi i har fundet/produceret produkter som gør det muligt at bruge kablede produkter sammen med Z-Wave, da Z-Wave ellers er ren wireless. Om jeres produkter er så gode at man kan lave ligeså avancerede ting med dem som med LK IHC eller om det mere er forud bestemte funktioner som med Carlo Gavazzi og om der er mulighed for OpenHab eller Home Assistant adgang er jeg fortsat i tvivl om. Derudover vil jeg ligesom Bjarne gerne bruge de tryk jeg allerede har, da de passer bedre i designet af mit hus end jeres matrix tryk.

At man kan bruge LK kompatible temp. sensor sammen med jeres produkter gør dem dog endnu mere interessante. Vi mangler så bare at i få fundet en måde så vi også kan bruge vores LK IHC LED dimmer sammen med jeres produkter, så vil det være perfekt. (Har for nylig investeret i en større mængde af disse :angry:) Men såvidt jeg forstår er det en lukket protokol, som Schneider beskytter ligeså godt om kronjuvelerne.

1. Z-Wave standarden er snart 25 år gammel og ligesom de andre standarder fra den gang (ZigBee) er der sket rigtigt meget siden da.
I den tidlige periode skal der nok have være problemer med kompatibilitet og der var helt sikkert nogle alvorlige problemer med sikkerhed.
Der er sket rigtigt meget siden. Jeg har været med de seneste 10 år og i den periode har Z-Wave alliancen (https://z-wavealliance.org/) sikret en certificering, hvor ikke blot produktet men også firmwaren skulle overholde helt konkrete krav, som blandt andet betyder der skal understøtter COMMAND CLASSES og måden de kommunikerer på.
Dette sikre, at produkter der er certificeret kan tale sammen. Det har været et krav indtil for 1½ år siden, at alle produkter der sælges, skal være certificeret. Ellers kunne man ikke købe Z-Wave chips. Der er desværre blevet løsnet lidt på de krav, men certificeringen er stadig et krav, hvis du vil mærke dine produkter med Z-Wave Plus.

2. Alle vores produkter tale Z-Wave trådløst, men de fleste kræver 230V eller 24V for at være repeatere.
Vores produkter og mange andres produkter er helt åbne og har ikke nogen forudbestemt funktioner.
Når du køber vores Matrix ZDB, så tænder den for den interne dimmer på tast 1, lige ud af kassen, men det kan ændres til lige det du vil.
Faktisk består en Matrix ZDB af 4 tryk, 4 LED og 1 Lysdæmper. ZRB består af 4 tryk, 4 LED og 2 relæer.
De kan bruges og programmeres helt uafhængigt af hinanden. Et tryk kan bindes til den interne lysdæmper eller en dæmper eller relæ i en anden enhed. Den kan også bruges som tryk til scener med 1, 2 og 3 tryk eller holdt eller sluppet. De 4 LEDer kan tændes, slukkes, justeres i niveau og farve hver for sig.
Du kan med parameter sætte funktioner op, som bestemmer sammenhænge mellem enhederne. Lys rødt bag tast 1, når tasten er aktiv og grønt når den er passiv.

Ønsker i at bruge de eksiterende svagstrømstryk fra IHC, så kan det lade sig gøre med vores ZIF5028, men i vil aldrig få funktionaliteten op på Matrix niveau.

3. Hvis en LK enhed har en potentialefri udgang, så kan vi tage den ind. Har en LK enhed en indgang vi kan styre med en udgang, så kan vi styre den.
Jeg tror desværre ikke vi kommer til at kunne tale med IHC enheder via deres protokol ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Enig her. 
har også læst op på Logic og jeg savner helt tydeligt information om slutbrugeren selv kan programmere de ønsket funktioner som Henning nævner. 
som jeg tolker det, er det slutbruger/installatør der skal oplyse hvilke funktioner der skal programmeres og Logic sørger for dette bliver gjort efter kundens ønske. Det er jo et meget lukket system?

Hej Palle
Slutbrugeren kan selv ændre alt der er i systemet, som jeg skriver til Henning.
Vi tilbyder at lave en løsning, som slutbrugeren ønsker den skal se ud. Derefter kan kunden selv tilrette løsningen, som behovet ændre sig.
Det gør vi fordi der er mange, for hvem det at opbygge et total setup fra bunden, ville ende i frustation og utilfredshed med systemet.
Dem der har evnerne kan selv købe alle enhederne og i princippet lave det vi gør.
Det er totalt åbent og alle enheder fra de 750+ firmaer der udvikler til Z-Wave kan plugges lige ind i løsningen.

Derudover findes der en markedsplads hos fibaro, som tilbyder QuickApps til udvidelse af funktionalitet og integration til alt muligt.
Der findes også masser af fora, som deler deres viden og løsninger, helt som i har kendt det med IHC

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Allan Lytken skrev:

2. Alle vores produkter tale Z-Wave trådløst, men de fleste kræver 230V eller 24V for at være repeatere.

Jeg ønsker slet ikke wireless. Wireless er IMHO en nødløsning og en evig problem kilde. Dette gælder ikke bare LK's wireless produkter, men RIGTIG mange andre wireless produkter, incl. wireless ethernet, mobil tlf. etc.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

Ønsker i at bruge de eksiterende svagstrømstryk fra IHC, så kan det lade sig gøre med vores ZIF5028, men i vil aldrig få funktionaliteten op på Matrix niveau.

Et tryk skal ikke have nogen anden funktion end at reager på et tryk. Resten programmers i en controller. At sætter dimmer m.m. i et tryk gør dem bare dyre, når der ikke er brug for dimmerne.

1 time siden, Allan Lytken skrev:

3. Hvis en LK enhed har en potentialefri udgang, så kan vi tage den ind. Har en LK enhed en indgang vi kan styre med en udgang, så kan vi styre den.

Jeg tror desværre ikke vi kommer til at kunne tale med IHC enheder via deres protokol ;)

LK's LED dimmer styres desværre via en RS485 bus med LK's proprietær kommunikations protokol. Men hvad med deres I/O moduler. Du skriver til Bjarne at LK IHC temp. sensor funger sammen med jeres system. Eftersom de kommuniker med en simpel bit strøm og LK IHC I/O moduler kommuniker på sammen måde, kan man så også bruge LK IHC I/O modulerne med jeres system?

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Allan Lytken skrev:

Hej Bjarne
Vores Matrix er lavet til Fuga, men jeg mener en af faglærerne på Tec Frb har en løsning.
Jeg vender den lige med ham og kommer tilbage.
Dine temperatursensorer kan kobles på indgangene på vores ZIF5031. Den har 4 indgange og 10 230V udgange (max 5A) https://logic-group.com/zif5031-interface-til-gulvvarme-230v/

Dine pulsindgange kan kobles direkte på vores ZIF5029, som har 6 pulsindgange og 6 udgange (max 13A) https://logic-group.com/zif5029-din-skinne-modul-til-forbrugsmaalere-12-24v/

Du kan som privat købe alle vores produkter hos Wattoo og om lidt også hos Computersalg.
Som elektriker kan du også købe dem hos Solar og Lemvigh-Müller.

Jeg må desværre trække lidt i land.
Da jeg slog Zigza temperaturfølere op, fik jeg fejlagtigt læst mig til det var PT1000 sensorer. Det er det vi kan få direkte ind på indgangene i ZIF5031.
Lars har gjort mig opmærksom på min fejl og som jeg også har skrevet i svaret til ham, så kan vi ikke kommunikere på IHC's protokol.

Jeg undskylder fejlen

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg ønsker slet ikke wireless. Wireless er IMHO en nødløsning og en evig problem kilde. Dette gælder ikke bare LK's wireless produkter, men RIGTIG mange andre wireless produkter, incl. wireless ethernet, mobil tlf. etc.

Et tryk skal ikke have nogen anden funktion end at reager på et tryk. Resten programmers i en controller. At sætter dimmer m.m. i et tryk gør dem bare dyre, når der ikke er brug for dimmerne.

LK's LED dimmer styres desværre via en RS485 bus med LK's proprietær kommunikations protokol. Men hvad med deres I/O moduler. Du skriver til Bjarne at LK IHC temp. sensor funger sammen med jeres system. Eftersom de kommuniker med en simpel bit strøm og LK IHC I/O moduler kommuniker på sammen måde, kan man så også bruge LK IHC I/O modulerne med jeres system?

1. Det er der selvfølgelig flere holdninger til.
Jeg respekterer dine argumenter, men vil nu stadig mene, at de protokoller der er fremme i dag, er ret stabile. Der kan ske udfald, men fordelene med fleksibilitet og simplificering opvejer i min optik klart fordelene ved fortrådte løsninger.
Det er rigtigt nogle trådløse bånd er er mere udsatte for støj end andre. 2.4Ghz oplever jeg oftere problemer med end de lavere frekvenser som 868 Mhz og 433Mhz.
Der er heldigvis andre systemer, som er fortrådte blandt andre dem du selv har nævnt.

2. Her er jeg helt uenig. Jeg vil til en hver tid gå efter stabilitet. Derfor vil vores løsninger i prioriteret rækkefølge være kodet
  - i enheden vha. parameter, det kan være lyset i tasten skal lyse rødt når tændt og grønt når slukket.
  - som associeringer hvor enhederne taler direkte sammen, som når en tast skal styre en anden lysdæmper end sin egen.
  - som scener baseret på et tryk, som en sluk alt eller andre ting der ikke kan laves direkte i associeringer. Sonos, VELUX, Somfy, Philips Hue, IKEA, iRobot m.m.

På den måde er systemet ikke så sårbart. Hvis din controller i din løsning og i øvrigt rigtig mange andre controllere (SmartThings, Google Home, til dels Homey m.f.) bliver slukket eller går ned, så kan intet styres længere.
I vores opsætning vil din basale kontrol over huset stadig virke, så du kan tænde lyset på tasterne, korrespondance virker og lyset tænder når du går ud på badeværelset

3. Beklager. Mit svar til Bjarne byggede på min manglende viden om Zigza. Vi kan desværre ikke kommunikere via IHC protokollen og regner heller ikke med at komme til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Allan Lytken skrev:

Jeg respekterer dine argumenter, men vil nu stadig mene, at de protokoller der er fremme i dag, er ret stabile. Der kan ske udfald, men fordelene med fleksibilitet og simplificering opvejer i min optik klart fordelene ved fortrådte løsninger.

Jeg har arbejdet professionelt med IT i over 20 år og set MANGE forskellige løsninger både med kablet systemer og wireless systemer. Der er selv den dag i dag LANGT færre problemer med kablede systemer.

Wireless er flexibelt hvis du lige skal flytte en afbryder, men hvis du skal flytte noget som kræver mere strøm end en afbryder, så skal du alligevel til at trække kabler. Derudover vil jeg ikke kalde wireless simpelt.

Specielt for kommunikation mellem tavle komponenter giver wireless INGEN mening for mig. Slet ikke når disse er forbundet til tryk rundt i huset via kabler. Man har i såfald valgt det værste af 2 verdener.

Men lad nu den diskution ligge. Jeg tvivler på at vi nogensinde bliver enig.

2 timer siden, Allan Lytken skrev:

På den måde er systemet ikke så sårbart. Hvis din controller i din løsning og i øvrigt rigtig mange andre controllere (SmartThings, Google Home, til dels Homey m.f.) bliver slukket eller går ned, så kan intet styres længere.

I vores opsætning vil din basale kontrol over huset stadig virke, så du kan tænde lyset på tasterne, korrespondance virker og lyset tænder når du går ud på badeværelset

Jeg er oprindeligt udlært elektriker tilbage i 1999 og lavede dengang bl.a. installationer med LK IHC. Jeg har selv haft LK IHC i samtlige mine boliger de sidste 25 år. Det er først med LK IHC visual 3 controlleren, at jeg har set controller stå af. Billedet er det samme for stortset alle andre tilsvarende produkter som findes på marked idag.

Jeg har tilgengæld set RIGTIGT mange problemer med wireless enheder både LK's og andre. Det er ganske rigtigt ikke hele huset som er mørklagt, men jeg skal hilse og sige at det er pænt irreterende når lyset ikke kan tænde midt om natten fordi der IGEN er problemer med den wireless kommunikation mellem controlleren og wireless enheden.

At en controller står er er muligt, men ikke et særligt realistisk scenarie. Det er langt mere realistisk at et eller andet forstyre den wireless kommunikation, hvilket er fuldt ud ligeså irreterende som hvis controlleren giver op.

2 timer siden, Allan Lytken skrev:

3. Beklager. Mit svar til Bjarne byggede på min manglende viden om Zigza. Vi kan desværre ikke kommunikere via IHC protokollen og regner heller ikke med at komme til det.

Der er ikke megen protokol over kommunikationen mellem en LK IHC controller og et I/O modul, eller I/O modul og LK IHC/Zigza temp. sensor. Det er en simpel ukrypteret standard bit strøm med start/stop bit og paritet. Den præcise opsætning kan jeg ikke huske, men der var en som afkodede kommunikationen via et osciloskop for nogle år siden. LK IHC SMS modem og LK iHC LED dimmer derimod er en anden sag. Der er der tale om kommunikation via en RS485 bus, så der er der tale om en reel protokol.

Hvis i havde en gateway, som kunne forbindes til LK IHC I/O modulerne og f.eks. OpenHab, så kan jeg spare 50-100.000 i nyt udstyr når jeg engang skal erstatte min LK IHC installation. Jeg har pt.

  • 2 LK IHC controller
  • 15 input moduler med hver 16 indgange
  • 20 output moduler med hver 8 udgange
  • 15 temp. sensor
  • 6 LED dimmer
  • 8 wireless dimmer (nødløsning for at kunne % styre lysniveauet)
  • og så det løse som jeg har glemt i farten.
Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for den gode introduktion om jeres produkter, @Allan Lytken. Det er meget interesant og det vil for mit vedkommende være en overskuelig opgave at udskifte mit IHC hardware med LogicGroup + et par enkelte andre produkter.

Hvilken af jeres komponenter er det som kan forsynes med 48V via eksisterende kabling?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

28 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg har arbejdet professionelt med IT i over 20 år og set MANGE forskellige løsninger både med kablet systemer og wireless systemer. Der er selv den dag i dag LANGT færre problemer med kablede systemer.

Wireless er flexibelt hvis du lige skal flytte en afbryder, men hvis du skal flytte noget som kræver mere strøm end en afbryder, så skal du alligevel til at trække kabler. Derudover vil jeg ikke kalde wireless simpelt.

Specielt for kommunikation mellem tavle komponenter giver wireless INGEN mening for mig. Slet ikke når disse er forbundet til tryk rundt i huset via kabler. Man har i såfald valgt det værste af 2 verdener.

Men lad nu den diskution ligge. Jeg tvivler på at vi nogensinde bliver enig.

Jeg er oprindeligt udlært elektriker tilbage i 1999 og lavede dengang bl.a. installationer med LK IHC. Jeg har selv haft LK IHC i samtlige mine boliger de sidste 25 år. Det er først med LK IHC visual 3 controlleren, at jeg har set controller stå af. Billedet er det samme for stortset alle andre tilsvarende produkter som findes på marked idag.

Jeg har tilgengæld set RIGTIGT mange problemer med wireless enheder både LK's og andre. Det er ganske rigtigt ikke hele huset som er mørklagt, men jeg skal hilse og sige at det er pænt irreterende når lyset ikke kan tænde midt om natten fordi der IGEN er problemer med den wireless kommunikation mellem controlleren og wireless enheden.

At en controller står er er muligt, men ikke et særligt realistisk scenarie. Det er langt mere realistisk at et eller andet forstyre den wireless kommunikation, hvilket er fuldt ud ligeså irreterende som hvis controlleren giver op.

Der er ikke megen protokol over kommunikationen mellem en LK IHC controller og et I/O modul, eller I/O modul og LK IHC/Zigza temp. sensor. Det er en simpel ukrypteret standard bit strøm med start/stop bit og paritet. Den præcise opsætning kan jeg ikke huske, men der var en som afkodede kommunikationen via et osciloskop for nogle år siden. LK IHC SMS modem og LK iHC LED dimmer derimod er en anden sag. Der er der tale om kommunikation via en RS485 bus, så der er der tale om en reel protokol.

Hvis i havde en gateway, som kunne forbindes til LK IHC I/O modulerne og f.eks. OpenHab, så kan jeg spare 50-100.000 i nyt udstyr når jeg engang skal erstatte min LK IHC installation. Jeg har pt.

  • 2 LK IHC controller
  • 15 input moduler med hver 16 indgange
  • 20 output moduler med hver 8 udgange
  • 15 temp. sensor
  • 6 LED dimmer
  • 8 wireless dimmer (nødløsning for at kunne % styre lysniveauet)
  • og så det løse som jeg har glemt i farten.

Ikke at vi skal måle, men jeg har da også været i det professionelle marked inden for IT et par år. Faktisk siden 1986 ;) både som udvikler og supporter.
Med fleksibelt mente jeg i alle slags udvidelser. Ny lysgruppe, nyt tryk, ny stikkontakt. Alt det kræver blot 230V. Resten klares med Z-Wave.
Nye sensorer er oftest på batteri og en del af dem med op til 10 års drift.
Jeg mener også der er løsninger til begge, både dem som ønsker kablet og os der går med det trådløse. Begge har sine styrker og svagheder.

Det kursus du tog i forbindelse med din uddannelse i IHC, modul 1.4, blev lavet om for et par år siden. IHC er skrevet ud og erstattet af krav om undervisning i åbne protokoller i form af Z-Wave og ZigBee. Og så skal der stiftes kendskab til en 3. protokol som eksempel EnOcean eller lignende.
Kravet er dog, at det skal være åbne protokoller og ikke lukkede.
Der undervises i øvrigt i vores løsning på flere af de tekniske skoler, blandt andet den største på Frederiksberg.

Med hensyn til din installation, så lyder det som en af de største jeg har hørt om.
Kan du regne det om i antal tryk, for jeg regner ikke med jeg blot kan sige 15 * 16 = 240 tryk. Det ville være 60 Matrixer. Det har selv ikke jeg :)
160 udgange lyder også højt til kun at være lysgrupper. Hvad har du ellers udgange til ? Stikkontakter ? 
15 temp sensorer, 6 stk LED og 8 stk Dimmere giver sig selv.

Det kunne være sjovt at regne en pris til konvertering af dit anlæg, inklusiv programmering, selvom jeg god ved du selv vil stå for det :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Tak for den gode introduktion om jeres produkter, @Allan Lytken. Det er meget interesant og det vil for mit vedkommende være en overskuelig opgave at udskifte mit IHC hardware med LogicGroup + et par enkelte andre produkter.

Hvilken af jeres komponenter er det som kan forsynes med 48V via eksisterende kabling?

 

Hej navnebror ;)

Vores Matrix ZDB og ZRB kan begge forsynes med 42V til 240V.
Udgangene kan dog kun bruges, hvis du giver den 230V, men tasterne og baggrundslyset virker fint med 48V.

Hvis du vil se det i funktion, så tag fat i mig eller Nicklas. Så kan vi mødes i et af vores udstillingshuse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige nu, Allan Lytken skrev:

Hej navnebror ;)

Vores Matrix ZDB og ZRB kan begge forsynes med 42V til 240V.
Udgangene kan dog kun bruges, hvis du giver den 230V, men tasterne og baggrundslyset virker fint med 48V.

Hvis du vil se det i funktion, så tag fat i mig eller Nicklas. Så kan vi mødes i et af vores udstillingshuse.

Hvor meget har du i dit hus, talt i antal tryk og antal lysgrupper, og eventuelle andre ting.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, Allan Lytken skrev:

Hvor meget har du i dit hus, talt i antal tryk og antal lysgrupper, og eventuelle andre ting.

Regner med den var til mig. Har netop selv lige siddet og talt op og kigget priser på jeres komponenter.

Min installation er ikke så stor som mange andre, da det kun bliver udvidet ifb med renovering.

WL Kombidimmer 7
WL Lampeudtag dimmer 2
WL Tryk 6 tast 3
WL Puckrelæ 3
Fugt/temperatur sensor 1
WL Stikkontakt 3
Tryk 4 tast med 2 led 1
Relæudgang 230V 3
WL Tryk 4 tast 4
Skumringsrelæ 1
PIR 24V 3

 

Som jeg får til dette

Logic Group komponent Antal
Matrix kombidimmer ZDB5100 8
Dimmy lysdæmper ZDI5200 3
Matrix batteritryk ZBA7140 8
Matrix Stikkontakt ZSO7300 2
ZIF5028 Din skinne modul 1
Fibaro Home Center 3 1

Mangler så en erstatning for Puck relæer samt en fugt sensor.

Derudover en irobot, lidt Philips Hue samt Sonos (som styres via IHC-Captain i dag).

Jeg kommer ikke til at investere i det i år, da vi har andre planer, men det er noget jeg vil kigge mere ind i næste år, og så må tiden vise hvilke andre alternativer der dukker op.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Allan Lytken skrev:

Med hensyn til din installation, så lyder det som en af de største jeg har hørt om.

Kan du regne det om i antal tryk, for jeg regner ikke med jeg blot kan sige 15 * 16 = 240 tryk. Det ville være 60 Matrixer. Det har selv ikke jeg :)
160 udgange lyder også højt til kun at være lysgrupper. Hvad har du ellers udgange til ? Stikkontakter ? 
15 temp sensorer, 6 stk LED og 8 stk Dimmere giver sig selv.

Det kunne være sjovt at regne en pris til konvertering af dit anlæg, inklusiv programmering, selvom jeg god ved du selv vil stå for det :)

 

Er jo altid lidt af en udfordring for os nørder når man går all in på magnetkontakter, varmestyring und das ganzen.. 

Jeg har kæmpet for at holde mig på 1 controller og har gået på kompromis med eks. Parallelkobling af tryk i enkelte rum.. Men tænker Lars1 har taget skridtet til 2 controllere..

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Allan Nissen skrev:

Regner med den var til mig. Har netop selv lige siddet og talt op og kigget priser på jeres komponenter.

Min installation er ikke så stor som mange andre, da det kun bliver udvidet ifb. med renovering.

WL Kombidimmer 7
WL Lampeudtag dimmer 2
WL Tryk 6 tast 3
WL Puckrelæ 3
Fugt/temperatur sensor 1
WL Stikkontakt 3
Tryk 4 tast med 2 led 1
Relæudgang 230V 3
WL Tryk 4 tast 4
Skumringsrelæ 1
PIR 24V 3

 

Som jeg får til dette

Logic Group komponent Antal
Matrix kombidimmer ZDB5100 8
Dimmy lysdæmper ZDI5200 3
Matrix batteritryk ZBA7140 8
Matrix Stikkontakt ZSO7300 2
ZIF5028 Din skinne modul 1
Fibaro Home Center 3 1

Mangler så en erstatning for Puck relæer samt en fugt sensor.

Derudover en irobot, lidt Philips Hue samt Sonos (som styres via IHC-Captain i dag).

Jeg kommer ikke til at investere i det i år, da vi har andre planer, men det er noget jeg vil kigge mere ind i næste år, og så må tiden vise hvilke andre alternativer der dukker op.

 

 

Det kan kun blive et overslag, men ud fra det du angiver her, vil du lande omkring 33.000 kr. inkl. moms.
Det betyder du modtager en pakke, hvor alt er fuldt integreret, som vi i fællesskab er blevet enige om.
Du vil i løsningen have følgende

  • Alt lysstyring inkl. korrespondance, tidsstyret baggrundslys, inkl. puck med relæ og temp/fugt sensor
  • Scener som Sluk alt, tænd alt, hjemme, gæste scene, natlys
  • Udvidelser i form af QuickApps til
    • udelys-styring efter solens rytme (hvis du har udelys på),
    • simulering når i er på ferie,
    • integration af Sonos med mulighed for automatisk tænding, når du f.eks. går ud på badeværelserne
    • Integration af Philips Hue og IKEA
    • Integration af iRobot (S9 serien)
    • mulighed for overvågning af dør/vindues kontakter (hvis du tilkøber det eller selv køber og opsætter)
  • Der vil være 1. års service, som giver mulighed for, at vi op til 8 gange kan hjælpe dig med at ændre i dit system, vha. fjernopkobling
  • Selvfølgelig er det inklusiv dokumentation til elektriker og dig, samt gennemgang af systemet, når det er installeret.

Har du ikke selv en elektriker eller selv kan, har vi også en elektriker, som på timepris kan installere det for dig. 
Det vi koste ca. 3.500 kr. inkl. moms

Du kan sagtens vælge flere ting som

  • bevægelsesfølere på batteri
  • kontakter på døre/vinduer
  • Ude bevægelsesfølere på 230V
  • Røgmeldere på 240V + batteribackup
  • Styring af VELUX vinduer og gardiner
  • Sensor som ser om emhætten er i brug, så vinduerne automatisk kan ventileres/åbnes
  • og meget mere

Alt det kan vi tale om, når du skal til at kigge på det og hvis du vil give os et skud ;)

I øvrigt har vi en præsentation af systemet, til dem som lige skal have det sidste skub for at tage beslutning ;)
Det sker på Udsigten i Strøby Egede, den 26. september og er ganske gratis og inklusiv lækker mad.
Dem der deltager vil få et godt tilbud på dagen, hvis de inden udgangen af 2023 bestiller en integreret løsning.

 

Hvis du blot køber enhederne uden integration, scener, QuickApps og serviceaftale, så vil det koste omkring 21.500 kr

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet er alle os med primært wireless. LK efterlader os uden nogen vej fremad. Reelt skal alle wireless komponenter udskiftes. Hvis blot de offentliggjorde wireless protokollen så var der mulighed for at komme noget af vejen. Jeg har i øvrigt svært ved at tro at hardware til den underliggende Wavenis protocol udgår for den bruges vist til vandmålere o.lign.

At lave en løsning for wired moduler burde være straight forward. Protocollen er noget med 16 pulser hvor længden afgør on eller off. Jeg tænker at en Raspeberry Pi Pico e.lign. nemt vil kunne styre ca. 24 input og output moduler (en Pico W har 24 GPIO pins). Der er lidt med at gå fra 5V til 24V men det burde være til at overkomme fx. med multi channel optocouplers. Man kan så lade den snakke med verden med MQTT og så er man videre på et open source produkt. Det burde ikke blive rigtigt mange linjer kode. Måske et par hundrede for der er allerede sample kode for hvordan man får netværk og MQTT op at køre. Læg en smule til at for at håndtere multi puls sensorer som fugt og temperatur. 

Desværre har jeg personligt kun 2 input moduler og resten er wireless så det rækker som en skrædder i helvedet. Derfor kommer jeg ikke til at arbejde på det.

 

PS: Her er kommunikationen mellem controller og moduler. Synes ret nemt. Detaljer ligger på wikipedia og passer godt med min hukommelse.

undefined

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, Allan Lytken skrev:

Hej Palle
Slutbrugeren kan selv ændre alt der er i systemet, som jeg skriver til Henning.
Vi tilbyder at lave en løsning, som slutbrugeren ønsker den skal se ud. Derefter kan kunden selv tilrette løsningen, som behovet ændre sig.
Det gør vi fordi der er mange, for hvem det at opbygge et total setup fra bunden, ville ende i frustation og utilfredshed med systemet.
Dem der har evnerne kan selv købe alle enhederne og i princippet lave det vi gør.
Det er totalt åbent og alle enheder fra de 750+ firmaer der udvikler til Z-Wave kan plugges lige ind i løsningen.

Derudover findes der en markedsplads hos fibaro, som tilbyder QuickApps til udvidelse af funktionalitet og integration til alt muligt.
Der findes også masser af fora, som deler deres viden og løsninger, helt som i har kendt det med IHC

Hej Allan 

Mange tak for svar, og den gode introduktion af jeres produkter på jeres hjemmeside.

Jeg har læst alle indlæg igennem her og er egentligt også på jagt efter en løsning eftersom LK har valgt at lade controlleren udgå. For mit vedkomne vil jeg skulle udskifte hele min IHC med logicgroup helt på egen hånd, men det bliver ikke i år, men måske i løbet af næste år. 
Jeg har læst meget på jeres hjemmeside og mit første indtryk er at det lader til at være den rigtige vej at gå. Dog synes jeg der nogle faldgrupper man lige skal være opmærksom på som IHC bruger, da min installation ikke er den med komplekse men der noget der ikke falder helt ind i jeres sortiment som kan erstattes 1:1

Her er hvad min IHC installation består af nu:

1. 5 Stk IHC 230V outputmoduler:

Min installation er nok ikke den mest komplekse, men jeg har styret stikkontakter, magnetventil, og lys hvilket kan forstå gøres med jeres outputmoduler (ZIF5030). Men kan åbenbart også anvende (ZIF5028+29) med ekstern strømforsyning. 
 

2. 1 stk. IHC 1-10V output til lys:

Hvilket modul erstatter dæmp med 0-10V?
 

3. 1 stk. IHC 2 kanals lysdæmper 

Kan den ZIF8220: universel lysdæmper erstatte den?

4. 2 stk IHC 24V output moduler

Den ene modul (Backup) er til tyverialarm+røgalarm forsynet fra 12V batteribackup modul. Hvilken muligheder er der for at bevare LK IHC, intern lydgiver, ekstern lydgiver, kodetastatur, røgalarm, og alarm PIR? Har i nogler erfaringer fra tidligere kunder hvor i har fundet en læsning ved at bevare IHC alarm eller anden løsning hvorvidt i har kunne bevare IHC alarm PIR da de sidder monteret i alle hjørner i mange huse.
 

5. 5 stk. IHC 24/3 inputmoduler 

Den ene modul (Backup) er til tyverialarm+røgalarm forsynet fra 12V batteribackup modul.
Ellers er de brugt til pulsopsamling, 24V pir sensor i bolig, Dørlås. Vil jeg kunne anvende (ZIF5029)?

Derudover er der temp. Føler og solsensor til udv. Lys og ind. Lysstyring.

6. Div. Tryk og lampeudtag er kun med Wireless - nogle med batteritryk med alm. 230V LK stikkontakt ved døre. (230V stikk. V. Døre vil jeg beholde div, ikke zwave styret)

Jeg har ekstern antenne da Wireless ikke vil kunne nå helt ud til controller i tavlen. Vil jeg få disse udfordringer med jeres løsning? Jeg forstår jeres zwave teknologi, de danner netværk med hinanden, men hvor sikkert er det at det virke alle steder, og igennem armeret betonvægge og helt ud til en gruppetavle uden for bolig? I laver jo typehuse, hvor vægge er lette vægge og gruppetavle er placeret i bryggers. I mit scenarie sidder det i et skur udenfor for bygningen. Alt andet lige vil jeg jo skulle bruge et hav af ZDI5200, der koster tæt på 800 stk. i indkøb. 

Ellers så har jeg alternativet at anvende fortrådet løsning fra tavlen til lampeudtaget fra et af jeres ZIFxxx moduler.

7. Sidste ting er om kan udskiftning fra IHC til jeres løsning gøres i step? Huset vil være totalt mørkelagt når hele installationen skal udskiftes. Kan man tage et rum ad gangen for at sikre sig det hele virker inden man går videre med næste?

 

Min sidste bekymring er omkostningen for hele udskiftningen, moduler koste en del pr. Stk. Og det hele vil løbe hurtigt op i flere tusinde kroner. 

Kan du ud fra det jeg har listet komme med et ca. overslag?

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Allan Lytken skrev:

Med hensyn til din installation, så lyder det som en af de største jeg har hørt om.

Kan du regne det om i antal tryk, for jeg regner ikke med jeg blot kan sige 15 * 16 = 240 tryk. Det ville være 60 Matrixer. Det har selv ikke jeg :)
160 udgange lyder også højt til kun at være lysgrupper. Hvad har du ellers udgange til ? Stikkontakter ?

Nu kan LK IHC meget andet end at styre lyset. Jeg har f.eks. både brand og indbruds alarm via LK IHC samt varme styring. Alene mine telestater koster 16 udgange. Dertil kommer 8 udendørs PIR, 12 brand melder m.m. Så nej jeg har ikke behov for 60 Matrixer. Kun ca. halvdelen af mine I/O moduler bruges til lys. Resten er til røgmelder, indbuds pir, temp. sensor, ledelys LED på tryk, telestater m.m.

Min installation er uden tvivl en af de større, men langt de fleste LK IHC installationer har mindst 4*16 indgange, 8*8 udgange + tryk, røgsensor, PIR, temp. sensor, wireless m.m. Selv små installationer har ofte hardware for +10.000 kr. når man tæller alle tryk, I/O moduler m.m. med. Det er ret mange penge at smidde i skralde spanden, plus at man skal ud og købe nyt.

Jeg kommer næppe selv til at købe en, men hvis i lavede en alternativ version af et af jeres moduler, hvor man kan tilslutte x antal LK IHC I/O moduler, så tror jeg der er mange som vil vælge jeres produkter når de engang skal konverter. Som jeg tidligere skrev er kommunikationen med I/O modulerne en simpel bit strøm, som bør være relativ nem at afkode. Jeg har nogle ideer til hvordan det kan laves. Dem deler jeg gerne med jer hvis i er interesseret, men det er for komplekst at gøre i en tråd som denne. Bl.a. måden LK IHC temp. sensor tilsluttes kan drille, men jeg har en idee til hvordan det løses.

Link til kommentar
Del på andre sites

11 timer siden, Martin Abildgaard skrev:

Er jo altid lidt af en udfordring for os nørder når man går all in på magnetkontakter, varmestyring und das ganzen.. 

Jeg har kæmpet for at holde mig på 1 controller og har gået på kompromis med eks. Parallelkobling af tryk i enkelte rum.. Men tænker Lars1 har taget skridtet til 2 controllere..

Jeg kunne teoretisk nøjes med 1 controller, men jeg valgte ret tidligt at bruge 1 controller til alarm og varme styring og 1 til resten.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Astronaut skrev:

Desværre har jeg personligt kun 2 input moduler og resten er wireless så det rækker som en skrædder i helvedet. Derfor kommer jeg ikke til at arbejde på det.

Heldigvis har jeg kun brugt wirelesss til dimmer, og nogle enkelte mobile stikkontakter. Ligenu er jeg ret glad for min skeptis overfor wireless. :)

 

6 timer siden, Astronaut skrev:

PS: Her er kommunikationen mellem controller og moduler. Synes ret nemt. Detaljer ligger på wikipedia og passer godt med min hukommelse.

Har du et link? Jeg har forsøgt at finde det, men det er ikke lykkes mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 hours ago, Lars1 said:

Har du et link? Jeg har forsøgt at finde det, men det er ikke lykkes mig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Home_Control#

I gamle dage var der et online LK kursus hvor de viste protokollen og hvordan man kunne se den på et oscilloscop. Jeg tror wikipedia artiklen passer godt med hvad jeg kan huske.

I øvrigt har vi vist også et problem med de nye 2 kanal dimmere. Ud over at der aldrig er kommet en opdatering på de problemer folk oplever så har jeg ikke set noget forsøg på at dekode protokollen.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 8.9.2023 at 23:07 , Lars1 skrev:

Der er ikke megen protokol over kommunikationen mellem en LK IHC controller og et I/O modul, eller I/O modul og LK IHC/Zigza temp. sensor. Det er en simpel ukrypteret standard bit strøm med start/stop bit og paritet. Den præcise opsætning kan jeg ikke huske, men der var en som afkodede kommunikationen via et osciloskop for nogle år siden. LK IHC SMS modem og LK iHC LED dimmer derimod er en anden sag. Der er der tale om kommunikation via en RS485 bus, så der er der tale om en reel protokol.

Hvis i havde en gateway, som kunne forbindes til LK IHC I/O modulerne og f.eks. OpenHab, så kan jeg spare 50-100.000 i nyt udstyr når jeg engang skal erstatte min LK IHC installation. Jeg har pt.

  • 2 LK IHC controller
  • 15 input moduler med hver 16 indgange
  • 20 output moduler med hver 8 udgange
  • 15 temp. sensor
  • 6 LED dimmer
  • 8 wireless dimmer (nødløsning for at kunne % styre lysniveauet)
  • og så det løse som jeg har glemt i farten.

Jeg tror desværre ikke der findes noget på markedet der kan kommunikere med LK IHC input og outputmoduler som erstatning for IHC controlleren. Jeg ved ikke om vi kan regne med SE kommer med en brugbar løsning og hvis de gør, ender nok med vi kunder alligevel skal investere en masse penge. 
Hvorfor er de lige SE har valgt at lade visual 3 udgå?  Det var vist fordi nogle af de komponenter, der anvendes i IHC controlleren var udgået, og kræver nye godkendelser hvilket tager 3-4 år. SE har sovet i timen, fordi fik de arbejdet på godkendelserne allerede da de vidste komponenten var udgået i oktober 2022, havde de været længere inde i processen og måske kunne de have repareret controllerne der gik i stykker indtil godkendelserne var på plads. Bedste scenarie var at vi kunne havet fået nye controllere i løbet af 2024/2025.

Det forstår jeg simpelhen ikke, at man i den professionelle branche ikke spiller på to strenge, en løsning de gør nu, med rep. af controllere er fin løsning, men de skulle allerede i oktober 2022 havde arbejdet hårdt på, at få godkendelse på plads, men SE valgte at droppe controlleren. Det jo ubegribeligt svært at fatte med den beslutning.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg tror desværre ikke der findes noget på markedet der kan kommunikere med LK IHC input og outputmoduler som erstatning for IHC controlleren.

At noget ikke findes er ikke ensbetydende med at det ikke kommer i fremtiden. Sålænge der var en LK IHC controller på marked, var der ikke rigtigt noget marked for alternative gateways da de det vil kræve MEGET reengineering at få dem til at kommuniker med LK IHC wireless og RS485 bussen. Nu er controlleren væk, så nu er der et hul i marked for en LK IHC gateway som kan kommuniker med LK IHC I/O moduler. Hvis vi tager et af Logic Group's I/O tavle moduler som udgangs punkt, så kan hovedparten genbruges. Det er kun selve ind og udgangs delen som skal redesignes, således at i steddet for en fysisk ind/udgang, så er det en data port med 16 indgange eller 8 udgange pr. port. En sådan gateway vil gøre en konvertering af 90% af alle LK IHC installationer til en økonomisk overkommelig opgave, og muliggøre en gradvis udskiftnign. Der er IMHO et stort marked for den som kommer først.

For 10-15 år siden var der faktisk en LK IHC bridge på marked. Den var den del af produktet Elektronic Housekeeper. Produktet havde en kort levetid, da det var baseret på Z-Wave, men mange af hans komponenter var ikke kompatible med andre Z-Wave komponenter og så var det baseret på en abonnements ordning og krævede konstant internet adgang for at virke. Dertil kommer at supporten var ikke eksisterende, som det kan ses i denne tråd. https://www.ihc-user.dk/forum/forums/topic/1680-housekeeper/#comment-11339 Jeg kan ikke huske hvordan han kommunikerede med LK IHC, men jeg er ret sikker på at det ikke var via netværks interfacet. Hvis du søger på housekeeper her på boardet, vil du finde et par tråde om emnet, men ikke nogen reel brugbar information desværre.

 

2 timer siden, Palleholgerjensen skrev:

Jeg ved ikke om vi kan regne med SE kommer med en brugbar løsning og hvis de gør, ender nok med vi kunder alligevel skal investere en masse penge. 
Hvorfor er de lige SE har valgt at lade visual 3 udgå?  Det var vist fordi nogle af de komponenter, der anvendes i IHC controlleren var udgået, og kræver nye godkendelser hvilket tager 3-4 år. SE har sovet i timen, fordi fik de arbejdet på godkendelserne allerede da de vidste komponenten var udgået i oktober 2022, havde de været længere inde i processen og måske kunne de have repareret controllerne der gik i stykker indtil godkendelserne var på plads. Bedste scenarie var at vi kunne havet fået nye controllere i løbet af 2024/2025.

Det forstår jeg simpelhen ikke, at man i den professionelle branche ikke spiller på to strenge, en løsning de gør nu, med rep. af controllere er fin løsning, men de skulle allerede i oktober 2022 havde arbejdet hårdt på, at få godkendelse på plads, men SE valgte at droppe controlleren. Det jo ubegribeligt svært at fatte med den beslutning.

Jeg kender ikke Schneiders planer, og havde ikke mulighed for at deltage i deres Q&A møder. Men de har i flere år sagt at de arbejder på en gateway mellem LK IHC og Wiser samt KNX. Derudover sagde de allerede da Visual 3 controlleren blev frigivet at det vil være den sidste LK IHC controller.

Jeg tror det eneste som er kommet bag på Schneider er hvor hurtigt Visual 3 controlleren blev udsolgt. Deres plader om godkendelser er noget ævl. Det er interne godkendelser som mangler. De eneste eksterne godkendelser de har brug for er til CE mærket. Markeds standarder er også noget ævl. De havde ikke noget problem med at frigive Visual 3 controlleren, selvom den LANGT fra levede op til datiden markeds standarder.

At lave en Wiser/KNX gateway som også kan kommuniker med LK iHC wireless og RS485 bus er en større opgave end at finde erstantning for de komponenter som er udgået i den eksisterende controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Astronaut skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_Home_Control#

I gamle dage var der et online LK kursus hvor de viste protokollen og hvordan man kunne se den på et oscilloscop. Jeg tror wikipedia artiklen passer godt med hvad jeg kan huske.

Tak for linket.

 

10 timer siden, Astronaut skrev:

I øvrigt har vi vist også et problem med de nye 2 kanal dimmere. Ud over at der aldrig er kommet en opdatering på de problemer folk oplever så har jeg ikke set noget forsøg på at dekode protokollen.

Jeg har været ramt af problemerne med den underlige opførsel, men de har nu kørt over 1 år uden problemer. Løsningen er tilsyneladen at firmware opdater alle dimmer samtidig med samme firmware 2-3 gange i træk. Flere gange hvis du har mere end 3 dimmer. Det var i hvertfald sådan at jeg løste mit problem.

At dekode RS485 protokollen, vil nok kræve noget mere arbejde end at sætte et oscilloscop på en data forbindelse og se bit mønsteret. Nok derfor ingen endnu har kastet sig over opgaven. Men hvem ved. Måske er der nogen som får blod på tanden, nu hvor der ikke længere er en LK IHC controller på marked.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars1 skrev:

At noget ikke findes er ikke ensbetydende med at det ikke kommer i fremtiden. Sålænge der var en LK IHC controller på marked, var der ikke rigtigt noget marked for alternative gateways da de det vil kræve MEGET reengineering at få dem til at kommuniker med LK IHC wireless og RS485 bussen. Nu er controlleren væk, så nu er der et hul i marked for en LK IHC gateway som kan kommuniker med LK IHC I/O moduler. Hvis vi tager et af Logic Group's I/O tavle moduler som udgangs punkt, så kan hovedparten genbruges. Det er kun selve ind og udgangs delen som skal redesignes, således at i steddet for en fysisk ind/udgang, så er det en data port med 16 indgange eller 8 udgange pr. port. En sådan gateway vil gøre en konvertering af 90% af alle LK IHC installationer til en økonomisk overkommelig opgave, og muliggøre en gradvis udskiftnign. Der er IMHO et stort marked for den som kommer først.

 

Det ville være rart for mange boligejere hvis output og inputmoduler kan genbruges det ville hjælpe spare meget tid og tænke over hvilken vej man skal gå.

homeautomation udvikler sig enormt.
Men som jeg forstår det på SE spørgemøde, var der ikke planer om at forsætte med salget af input og outputmoduler, og samme svar var med øvrige IHC komponenter som PIR, følere osv. Det er så længe lager haves, og så er man alligevel endt i en blindgyde hvis et af disse moduler eller komponenter står af.
Det er bare rigtig svært lige nu tror jeg at finde en løsning.  Dem der har v2 controller kan heldigvis tænke i andre baner længere ude i fremtiden end os kunder/elinstallatører der har den ustabile v3 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

56 minutter siden, Palleholgerjensen skrev:

Det ville være rart for mange boligejere hvis output og inputmoduler kan genbruges det ville hjælpe spare meget tid og tænke over hvilken vej man skal gå.

homeautomation udvikler sig enormt.
Men som jeg forstår det på SE spørgemøde, var der ikke planer om at forsætte med salget af input og outputmoduler, og samme svar var med øvrige IHC komponenter som PIR, følere osv. Det er så længe lager haves, og så er man alligevel endt i en blindgyde hvis et af disse moduler eller komponenter står af.
Det er bare rigtig svært lige nu tror jeg at finde en løsning.  Dem der har v2 controller kan heldigvis tænke i andre baner længere ude i fremtiden end os kunder/elinstallatører der har den ustabile v3 controller.

En gateway vil i mine øjne aldrig tjene som andet end en overgangs løsning. Det giver ikke mening at bruge en gateway i en ny installation, men som overgangs løsning giver det RIGTIG meget mening, og jeg tror på at det er et stort marked for sådan en gateway, og at dem som kommer med sådan en gateway, vil være foran på point når resten af installationen skal erstattes med noget andet.

Medmindre du bruger LED dimmer, så kan du erstatte din Visual 3 controller med en brugt Visual 2 controller.

Jeg er på ingen måde overrasket over at Schneider lader alle deres IHC komponenter udgå efterhånden som de bliver udsolgt. Det har været deres strategi siden Visual 3 controlleren blev frigtivet. Faktisk er jeg mest overrasket over at de overhovedet frigav Visual 3 controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er chokeret over at man trækker controller produktet tilbage fra den ene dag til den anden. I praksis står alle os der er afhængig af en V3 controller i en situation hvor en fejl på controlleren vil indebære lang nedetid. At skifte et helt IHC anlæg ud med noget andet er ikke en simpel opgave. Specielt når der ikke lige findes et alternativ.

Historien om at de "opdagede" at nogle af komponenterne var udgået er enten total bullshit eller et tegn på at Schneider er håbløst inkompetente. Man finder ikke bare ud af efter komponenterne er udgået. Det er noget der kommunikeres i lang tid i forvejen fra producenterne (og det burde LK også have gjort med controlleren).

Det burde efterhånden være klart at Schneider ikke har solgt så mange V3 controllere eller IHC anlæg de senere år. Men V3 controlleren er designet. Softwaren er skrevet. De store udgifter er allerede betalt.

Udgifterne til komponenter og produktion kan ikke være høje. Controlleren er ikke et hi tech produkt. Det burde have været muligt at indkøbe de kritiske komponenter til lager uden at løbe den helt store risiko.

I mine øjne er det langt mere sandsynligt at Schneider mangler folk der kan fikse de fejl der stadigvæk er i controlleren og i LED dimmerne. Det ser ud som om det har været et ret lille team der har lavet softwaren (der var et Easter Egg i softwaren med navnene på dem der lavede visual programmet). Hvis man ikke har været god til at holde på folk så skal der ikke mange opsigelser til før man reelt ikke kan gøre noget. Så er produktet dødt.

Jeg kan roligt sige at jeg vil gøre alt for at undgå Schneider i fremtiden efter det her.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok