Hop til indhold
  • 0

Sløv Controller og LED 2 kanal dimmer problemer


Lars C
 Share

Spørgsmål

Jeg har problemer med min søns IHC installation.

Installationen er små 2 år gammel og har kørt nogen lunde fornuftigt ind til nu. Jeg har dog oplevet at en dimmer ikke helt håndterede efterløb som programmeret. 

Efter nu at have udvidet med en ekstra IHC Led 2 Kanal dimmer opstår mærkelige ting.
Det virker som om der enten er problemer med IHC Controlleren eller med kommunikationen mellem IHC Controller og de 17 stk. IHC Led Dimmer 2 Kanal.

Jeg oplever en meget sløv controller m.v.. 

For eksempel efter at have lagt et tomt projekt på controlleren og herefter lagt selve konfigurationen/IHC projektet ind på controlleren så virker ingen dimmere og wireless tryk som er koblet op mod de forskellige IHC Led Dimmere. De wireless tryk som er koblet mod 230V output relæ virker fint.

Efter 15-30 minutter begynder systemet efterhånden at virke nogenlunde. Dog sløvt og nogle gange skal der trykkes flere gange på et tryk før lyset tænder.

Den sidst tilkomne LED 2 kanal dimmer kom dog aldrig til at virke ordentligt med den tilhørende PIR. En gang imellem tænder den lys på dimmeren. PIR’en virker og tænder fint 230V output relæer.

Alle LED dimmere kan fint tænde, slukke og betjenes på de 2 knapper direkte på modulet.


Installationen består af:
IHC controller 3 seneste firmware
72W IHC strømforsyning
17 stk. IHC Led Dimmer 2 Kanal
1 stk. IHC input 24/3
2 stk. 230 output
3 stk. IHC PIR 24V 180°
Ca. 20 IHC Wireless tryk/relæ (relæ bruges ikke)

Installationens alarmdel er pt. frakoblet i tavlen for enklere fejlsøgning
1 stk. IHC input 24/3
1 stk. IHC output 24
IHC backup
SMS modem
2 Røg melder
3 Alarm pir

De 17 stk. IHC Led Dimmer 2 Kanal moduler er med snoet rød/Lilla parallelkoblet som perler på en snor og til sidst termineret med modstand som foreskrevet. Den samlede længde (snoet rød/lilla) er 3-3,5 meter.


Senest har også forsøgt at reducere antal af 2 kanal dimmere til kun 3 uden at jeg oplevede væsentlige forbedringer - synes stadig controlleren var sløv. (måske ikke testet ordentligt - jeg var meget træt)

Kan controlleren være dårlig eller er der andre problemer?

Mvh Lars

 

Tilføjelse:

Jeg har lige opdaget en meget lille note i vejledningen til dimmerne: ”(1) Hvis der er mere end 8 dimmere skal der anvendes separat strømforsyning

Det er en 72W strømforsyning der lige nu forsyner det hele - Kan det være problemet?
Jeg har en ubrugt 15W strømforsyning liggende jeg kan montere for at strømføde LED dimmerene eller skal det være en 72W?

Eller er det ikke problemet?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har 3 LED dimmer på min controller og ind i mellem er der en af dem som giver problemer/reager anderledes end programmeret. Første gang det skete firmware opgraderede jeg den ramte LED dimmer med samme firmware som allerede lå i den. Det løste problemet i 1 mdr. tid. Da problemet kom tilbage prøvede jeg at firmware opgrader alle LED dimmer og problemet har været væk siden. Det er nok 2-3 mdr. siden problemet sidst er observeret. En firmware opgradering tager ikke lang tid, så jeg vil forslå at du prøver det først.

Jvf. LK's produkt dokumentation, så trækker en LED dimmer op til 100mW på 24V siden. En 15W strømforsyning bør derfor være rigeligt til dine 17 LED dimmer. Husk at forbinde 0V mellem de 2 strømforsyninger, så de har samme 0V potentiale. 24V skal være 2 seperate strømkredse. Jeg har dog svært ved at se hvorfor strømforsyningen skulle være et problem, medmindre det er noget støjmæssigt.

Når du har 17 LED dimmer tvivler jeg på at de alle kan sidde på samme DIN skinne. Du må derfor have et eller flere RS485 kabeler som går mellem 2 DIN skinner. Prøv evt. at erstatte dem med skærmede kabler, hvor skærmen er forbundet til jord eller 0V i den ene enden, og kun den ene ende.

Jeg bemærkede også lige at du skriver at du har et SMS modem. Jeg går udfra at det er monteret som det sidste i perlerækken, da det har indbygget terminerings modstand jvf. LK's dokumentation. Sørg for at der er strøm på det når du tester, således at du ikke får funktions fejl fordi at SMS modemet ikke reager på data fra controlleren. En wireless dimmer med dårlig kommunikations forhold kan bloker for wireless kommunikation med andre wireless enheder. Wireless og RS485 bus kommunikation fungerne stortset ens, så hvis 1 RS485 enhed ikke kommuniker ordentligt kan det få controlleren til at virke sløv.

Hvordan reager dine dimmer hvis du prøver at styre dem manuelt via ServiceView?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for de gode kommentarer.

Firmware:
Jeg vil prøve at firmware opgradere dimmerne selv om de burde være opdateret til seneste.
Lige nu har jeg dog det grundlæggende problem at jeg ikke kan linke en ny dimmer til systemet. 

Strømforsyning:
Enig i dine kommentarer, men jeg undrer mig bare over at LK anviser at der skal bruges separat strømforsyning når der er mere end 8 dimmere. 
Men jeg kan forsøge mig med den 15W jeg har liggende.

RS485:
Der er brugt et snoet par til alle dimmere og afsluttet med en modstand.  
Kabel længder ca.:
70 cm – Fra Controller til første dimmer
10 cm - Mellem dimmere på samme DIN skinne (12 gange)
20 cm - Fra sidste dimmer på en DIN skinne til første dimmer på næste DIN skinne (4 gange) 
70 cm - Fra sidste dimmer på en DIN skinne til første dimmer på næste DIN skinne (1 gang)
70 cm - Fra sidste dimmer på en DIN skinne til SMS modem eller modstand 

SMS modem:
SMS modem er pt. afkoblet og erstattet af foreskrevet modstand.

Serviceview:
Jeg har ikke forsøgt at styre dimmerne i serviceview, men i LK app’en på telefonen. 
Lige efter at jeg lagde projektet på controlleren kunne jeg ikke styre dimmerene, men efter ca.15-30 minutter kunne jeg begynde at styre dimerne fra app’en

Redigeret af Lars C
rettet en fejl (tilføjet "ikke")
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har samme fejl i mit demohus, dog kun med 7 LED dimmer. Vi har, uden resultat, prøvet med særskilt strømforsyning til dæmperne, men giv endelig feed back hvis det ændre noget hos dig. Vi prøvede for noget tid siden at skifte alle kabler til skærmede, hvilket, desværre, kun flyttede problemet til andre udtag.

Men som Larts1 skriver, så virker det at geninstallerer den nyeste firmware i alle dæmperne. Det holder en periode inden det igen skal gøres.

LK er bekendt med fejlen, men jo flere der melder ind, jo bedre. I bør derfor ringe til LK, de vil dog kun snakke med installatører, men I kan jo bare sige at I ringer Andeby El.

Vedr. manglende link af ny dimmer. Det virker kun hvis Visual har forbindelse til controlleren, du kan også prøve at lægge programmet med den nye dimmer i controlleren, hjælper det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Tak for kommentarer om end de ikke er alt for opløftende.

Vedrørende manglende link har jeg altid meget fin forbindelsen fra Visual til controlleren. Jeg tænker derfor at det ikke er problemet, men jeg ser selvfølgelig på det igen med friske øjne.

Der er lige nu besøg i huset, så jeg kan/må ikke rode med installationen før gæster er rejst. Men i starten af næste uge vil jeg i nævnte rækkefølge forsøge med:

1) firmwareopdatering
2) ekstra strømforsyning
3) link af ekstra dimmer

og herefter se om og hvad der hjælper.


Helt generelt er det da ikke holdbart hvis dette er en kendt fejl/udfordring og LK ikke fejlretter - Jeg må kontakte LK i næste uge med en udførlig fejlbeskrivelse hvis det kan hjælpe.

 

 

Redigeret af Lars C
manglende ord tilføjet
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg forklarede ovenfor så var situationen at tryk/controlleren mod dimmere begyndte at virke 15-30 minutter efter genstart, dog sløvt og nogle gange skulle der trykkes flere gange på et tryk før lyset tænder.

I går morges virkede tryk til LED-dimmere pludselig ikke mere (dagen før virkede det) uden at der er rørt eller ændret på installationen. Tryk til 230V relæ virker fortsat fint.

Et tomt projekt efterfulgt af projektet sendt controlleren fik ikke tryk til dimmere til at virke.

Jeg har herefter i nævnte rækkefølge forsøt følgende:

1)
Firmware opdatering af dimmere.
Dette kunne ikke lade sig gøre - der er ikke ordentlig kontakt til dimmere - se fotos.

2)
Kontrol og gennemgang af ledning til dimmere (rød/Lilla, parallelkoblet som perler på en snor).
Justeret lidt, men ingen fejl fundet.

3)
Kontrol og genemgang af afsluttende modstan.

Ingen fejl fundet.

4)
Nyt tomt projekt 
tomt efterfulgt af projektet sendt controlleren.
Situationen blev ikke bedre - Tryk/Controller virker stadig ikke mod dimmere. Tryk til 230V relæ virker fortsat fint.

5)
Egen 15W strømforsyning monteret til dimmere.
Gav måske en lille ændring idet jeg nu havde kontakt til og kunne firmware 2 dimmere. Resten af dimmerne stadig uden for rækkevidde. Det kan være et tilfælde at 2 dimmere kunne firmwareopdateres. 
Situationen blev faktisk ikke bedre - Tryk/Controller virker stadig ikke mod dimmere.
Dimmere kan ikke styres fra Serviceview eller fra app på telefonen.
Dimmere kan fint styres via tryk direkte på modulet.
Wireless tryk til controller/230V relæ virker fortsat fint.

Jeg tænker at controller er dårlig eller at der er et støjproblem. Jeg tænker først at udskifte ledning fra controller til 
dimmere til modstand med skærmet kabel, men måske er det ikke problemet. Det hele har jo virket i ca. 2 år?

 

IMG_1546.jpeg

IMG_1547.jpeg

IMG_1548.jpeg

IMG_1549.jpeg

IMG_1550.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mistænker mere at en af dimmerne har et problem og forstyr kommunikationen med de andre. For at finde den dimmer kan du prøve med halverings tekniken. Først prøver du med halvdelen af dine dimmer tilsluttet. Hvis fejlen fortsat er der halver du igen o.s.v. Hvis fejlen forsvinder prøver du at tilslutte halvdelen af de dimmer som ikke var tilsluttet før o.s.v.

Det kan også være at der er flere dimmer som har problemer samtidig og så kan det være nødvendig at gentage processen et par gange.

Og lige en anden ting som jeg spildte en del tid på da jeg tilsluttede min første LED dimmer. De kræver 230V for at kunne kommuniker med controlleren. Hvis din 230V forsyning er ustabil eller slukket mens du tester vil det også give problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har systematisk testet som foreslået og fået isoleret fejlkilden.

Lang historie.....  og det viste sig, at der på en af dimmerne/ i værelset var blevet monteret en Ikea lampe indeholdende en eller anden form dæmper styring (som ikke blev brugt). Efter at Ikea lampen blev demonteret virkede Controller m.v. straks igen.  Ikea lampen har åbenbart lavet så meget støj, at det lagde hele RS485 bussen ned. Den "skide" lampe har været skyld i MANGE timers fejlsøgning i IHC-installationen. Alle dimmere er fortsat monteret i installationen og de fejler tilsyneladende ikke noget.

Jeg troede, at der var en fejl eller defekt i IHC installationen. Jeg vidste ikke og havde slet ikke overvejet, at der i et rum var blevet monteret en "mærkelig" lampe.

TAK for gode råd og sparring - det har været en meget stor hjælp.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok