Hop til indhold
  • 0

Fejl i power up


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Hej i stuerne.

Jeg har en udfordring med FB 5.2.03.e.

Når min controller genstarter er udgangen på denne FB slukket selvom der er varmekald. 
Hvis jeg slukker udgangene manuelt og tænder en af dem igen tænder den udgangen.
Men det opdager jeg først efter et halvt døgn når huset er blevet koldt.

Hvad er det der skal ændres?

44.JPG

5.2.03.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Er det en standard LK FB eller en som du selv har lavet?

Jeg er ikke helt med på hvilke udgang det er som er slukket når din controller genstarter, men mit umiddelbare gæt er at dit problem er at "udgang til pumpe" er OFF når din controller starter, men eftersom den udgang styres af den program stump du har expanded kan du ikke bare tilføje "udgang til pump" som hændelse.

Udover det bør du checke hvilke udgang som bevare status ved genstart, og hvilke som ikke gør. Afhængig af dit program kan begge dele være forkert of forstyre program afviklingen ved genstart.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Er det en standard LK FB eller en som du selv har lavet?

Jeg er ikke helt med på hvilke udgang det er som er slukket når din controller genstarter, men mit umiddelbare gæt er at dit problem er at "udgang til pumpe" er OFF når din controller starter, men eftersom den udgang styres af den program stump du har expanded kan du ikke bare tilføje "udgang til pump" som hændelse.

Udover det bør du checke hvilke udgang som bevare status ved genstart, og hvilke som ikke gør. Afhængig af dit program kan begge dele være forkert of forstyre program afviklingen ved genstart.

Ja det er en original LK blok.
Det er en slagt OR blok, ved en indgang der er høj skal pumpen tænde.
Men hvis controlleren genstarter husker den ikke status.

Jeg er bare ikke skrap til at fikse FB'er, det er 100 år siden, og nu har jeg behovet :) Så jeg håber på at en venlig sjæl kan hjælpe :D  
FB'en ligger i opslaget her over.

1 time siden, Lars1 skrev:

Udover det bør du checke hvilke udgang som bevare status ved genstart, og hvilke som ikke gør. Afhængig af dit program kan begge dele være forkert of forstyre program afviklingen ved genstart.

Hvor ser jeg det? Er det en generel indstilling eller i den enkelte FB?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Bjarne

Jeg har haft blokken langt i min controller, og genstartet fra admin uden problemer, hvis du vedhæfter din kørende fil, evt. uden lyset, så kaster jeg et blik på den.

Hej Henning.

Det vil være perfekt. Jeg har barberet alt andet af, så må du lige se om du kan finde fejlen, ellers sender jeg hele skidtet.

nedbarberet pumpestyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

Jeg har det i controlleren nu, men uanset om jeg genstarter fra admin, reset eller tager strømmen, så svigter det ikke.

Kan i øvrigt se at du har indstillet tiden "Timertid før pumpe stop" til 00:00:00:000, dette kan ikke anbefales da programmet først stopper pumpen når timeren udløber, og det gør den aldrig hvis tiden står til 0, sæt den i stedet til 1 sek.

Kan du selv genskabe fejlen ved at genstarte fra f.eks. admin ? eller er det kun når den selv laver genstart. ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej igen

Jeg har det i controlleren nu, men uanset om jeg genstarter fra admin, reset eller tager strømmen, så svigter det ikke.

Kan i øvrigt se at du har indstillet tiden "Timertid før pumpe stop" til 00:00:00:000, dette kan ikke anbefales da programmet først stopper pumpen når timeren udløber, og det gør den aldrig hvis tiden står til 0, sæt den i stedet til 1 sek.

Kan du selv genskabe fejlen ved at genstarte fra f.eks. admin ? eller er det kun når den selv laver genstart. ?

Tak fordi du gider se på det Henning :)

Jeg har lige genstartet controlleren fra administrator og så er udgangen slukket. Se billede.

Jeg prøver lige at ændre den tid du foreslår.

image.png.86ea4c72e1eebacc75d2bd108fb4c80c.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Tak fordi du gider se på det Henning :)

Jeg har lige genstartet controlleren fra administrator og så er udgangen slukket. Se billede.

Jeg prøver lige at ændre den tid du foreslår.

image.png.86ea4c72e1eebacc75d2bd108fb4c80c.png

Det vil have været interessant at se hvad de interne variabler stod til. De kan måske forklare hvad der går galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne.

 

Prøv lige at slette det link jeg har markeret på vedhæftede billede, og se om ikke det er dét, som driller dig.

Den udgang til ventilmotion, er ikke beregnet til at styre pumpen direkte, og det går helt galt internt i funktionsblokken, når du fører den sammen med udgangen til pumpen.

 

Mvh

Torben

 

 

Slet dette link.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Prøv lige at slette det link jeg har markeret på vedhæftede billede, og se om ikke det er dét, som driller dig.

Den udgang til ventilmotion, er ikke beregnet til at styre pumpen direkte, og det går helt galt internt i funktionsblokken, når du fører den sammen med udgangen til pumpen.

Slet dette link.jpg

Jeg ved ikke lige hvad der går galt her, men i screenshottet længere oppe går pumpe udgangen til en AND blok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, TorbenSørensen skrev:

Hej Bjarne.

 

Prøv lige at slette det link jeg har markeret på vedhæftede billede, og se om ikke det er dét, som driller dig.

Den udgang til ventilmotion, er ikke beregnet til at styre pumpen direkte, og det går helt galt internt i funktionsblokken, når du fører den sammen med udgangen til pumpen.

 

Mvh

Torben

 

 

Slet dette link.jpg

Hej Torben.

 

Ah ja, den tanke havde jeg faktisk lige da jeg sad og kiggede det igennem for 5 minutter siden.
Det kan da sagtens være det der driller. Den pumpe motion må jeg lige have lavet på en anden måde. Det var fordi at den pumpe jeg fik på i maj var groet fast i oktober.
Jeg fjerner lige det link.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg ved ikke lige hvad der går galt her, men i screenshottet længere oppe går pumpe udgangen til en AND blok.

Hej Lars.

Ja det er rigtigt. Det er en AND blok med 4 indgange men hvor jeg kun bruger de to.
Det er pumpeblokken der går til den ene indgang og driftsignalet for anlægspumpe ON fra varmepumpen på den anden indgang.
Udgangen tænder så cirkulationspumpen (anlægspumpen).

Det er fordi at varmepumpen (monoblok) kan ikke lide flow i vandsystemet når den skal starte en afrimning. Så den slukker lige pumpen i 2 sek. og måler efter flow, og starter den så igen.

Men den blok har også stået forkert så jeg i går. Der var alle 4 input ON og output var OFF. Mystisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Lars.

Ja det er rigtigt. Det er en AND blok med 4 indgange men hvor jeg kun bruger de to.
Det er pumpeblokken der går til den ene indgang og driftsignalet for anlægspumpe ON fra varmepumpen på den anden indgang.
Udgangen tænder så cirkulationspumpen (anlægspumpen).

Det er fordi at varmepumpen (monoblok) kan ikke lide flow i vandsystemet når den skal starte en afrimning. Så den slukker lige pumpen i 2 sek. og måler efter flow, og starter den så igen.

Men den blok har også stået forkert så jeg i går. Der var alle 4 input ON og output var OFF. Mystisk.

Så der er tale om 2 forskellige pumpe FB's?

 

Jeg kom lige til at tænke på at hvis den IHC controller som din varme styring ligger i er den samme som du bruger til dine el-måler, kan det være et overbelastnings problem, hvor der kommer for mange events under powerup og så glemmer controlleren at udføre nogle af dem. Som f.eks. at gennemløbe AND programmet når en indgang går ON.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 30.12.2022 at 01:39 , Lars1 skrev:

Så der er tale om 2 forskellige pumpe FB's?

Pumpeblokkens udgang trigger AND blokkens ene indgang og den anden indgang i AND blokken trigges af et input fra varmepumpen.

På 30.12.2022 at 01:39 , Lars1 skrev:

Jeg kom lige til at tænke på at hvis den IHC controller som din varme styring ligger i er den samme som du bruger til dine el-måler, kan det være et overbelastnings problem, hvor der kommer for mange events under powerup og så glemmer controlleren at udføre nogle af dem. Som f.eks. at gennemløbe AND programmet når en indgang går ON.

Det kunne godt virke sandsynligt. Her den anden dag da controlleren genstartede var da jeg om aftenen sag i sofaen med min PC og gik på serviceview. Der var nok gang i både hovedmåleren, vaskemaskine og opvaskemaskine med 1000 pulser pr kWh.
Varmepumpen, el-bilen og vandvarmeren har jeg kunne sætte pulserne ned fra deres målere til 100 pulser pr kWh så de er ikke ligeså stygge.
Men ja, jeg har også 11 rum- og gulvfølere der sender pulstog afsted ind imellem.

Når bilen lader med 3X16A så virker tryk i huset næsten ikke. Man skal trykke flere gange, eller også kommer trykket efter 5 sekunder. Normalt lader bilen med 3X10A kl 1 om natten, der er det billigst og der bliver vi ikkegeneret af at tryk ikke virker.
Det bevirker også at der er lidt pulser der glemmes, det er ikke mange, med det ordner jeg manuelt sidst på hver måned i serviceview.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok