Hop til indhold
  • 0

Efter 18 år begynder IHC system at opføre sig underligt


Jens Due
 Share

Spørgsmål

Hej
Jeg har et hus fra 2004 med en IHC installation. I sommerferien, da vi kom hjem fra ferie, var vores IHC controller holdt op med at virke (måske pga lynneslag). Jeg købte en brugt controller på dba og sendte programmet fra en PC over i controlleren... og siden har hele systemet opført sig meget underligt.

Vi ser bl.a. følgende symptomer:

  • (random) et enkelt lys slukker uden nogen har trykket på en kontakt
  • (random) lys slukker, men tænder igen efter 2-3 sekunder
  • lys slukker/tænder med forsinkelse (først 5-7 sekunder efter et tryk på kontakt)
  • alt lys i huset slukker (som tryk på sluk alt knap)
  • hele systemet resetter, så noget lys slukker og noget lys tænder (alt efter hvordan det sår i programmet)

Hvad kan det være? Har jeg købt en dårlig kontroller i dba? Er der andre elementer i IHC som kan forvirer systemet? 
Hvordan skal jeg starte, for at finde problemet?

Vores IHC system er som sagt 'originalt' fra 2004; en IHC Controller Visual med RS323, 2-3 dimmer, og ellers kun standart input og output. Ingen wireless eller andet nye IHC.

Håber I kan hjælpe.
Jens Due Ohlsen

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er ikke kun spændingen på en strømforsyning som er vigtig. Det er ligeså vigtig at den ikke støjer og kan holde spændingen døgnet rundt.

Du behøver ikke købe en ny LK strømforsyning. Enhver 24V strømforsyning som kan levere strøm nok kan bruges. Alt efter din installation kan det være op til 3A eller 72W. Såvidt jeg husker ligger der et regneark i download sektionen som kan hjælpe dig med at beregne hvor meget strøm din installation trækker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

EjvindHenning og Lars1

Jeg har ikke 'en anden 24 volt strømkilde' som jeg kan sætte på IHC systemet. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal købe en lille hobby strømforsyning alligevel, eller om jeg bare skal købe en ny LK IHC strømforsyning.

Hvis I er sikre på at det er IHC strømforsyningen der er syg, så kan jeg ligeså godt købe den med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der var en serie visual 1 controllere, som havde en RAM-fejl. Så vidt jeg husker, var de ca fra år 2005-2006. Dem skiftede jeg nogle stykker af i sin tid. 

Fejlen viste sig efter flere år, afhængig af hvor avanceret et program der lå i controlleren. Det jeg hørte fra kunderne, var bl.a at lyset pludselig slukkede af sig selv. De kunne godt tænde for lyset bagefter.. I starten skete det ikke så ofte, men problemet tog til, og skete til sidst flere gange om dagen. Tænker ikke at det er usandsynligt, at det er sådan en brugt controller du har fået fat i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
45 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Der var en serie visual 1 controllere, som havde en RAM-fejl. Så vidt jeg husker, var de ca fra år 2005-2006. Dem skiftede jeg nogle stykker af i sin tid. 

Fejlen viste sig efter flere år, afhængig af hvor avanceret et program der lå i controlleren. Det jeg hørte fra kunderne, var bl.a at lyset pludselig slukkede af sig selv. De kunne godt tænde for lyset bagefter.. I starten skete det ikke så ofte, men problemet tog til, og skete til sidst flere gange om dagen. Tænker ikke at det er usandsynligt, at det er sådan en brugt controller du har fået fat i.

Tak for svaret Torben.

Men nu er jeg jo endnu mere usikker på hvordan jeg får fejlsøgt mit anlæg. Jeg kan prøve at ligge et 'simpelt' program over på controlleren, og se om det afhjælper den underlige opførsel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En hobbystrømforsyning vil næppe kunne levere strøm nok. Det giver ikke nogen mening at have strøm på controlleren, hvis du ikke har strøm på I/O modulerne. Der findes tavle strømforsyning fra andre producenter end LK. De er ofte billigere.

At lægge et simpel program i controlleren vil næppe hjælpe meget. Selv hvis det virker, kan du ikke vide om det er fordi at strømforbruget er lavere eller om det er RAM fejlen som er problemet.

Hvis du ikke har mod på at opgrader controlleren til en Visual 3 controller, så vil jeg forslå at du starter med at skifte strømforsyningen. Den bør du under alle omstændigheder skifte hvis du opgrader til en nyer controller. En 18 år gammel strømforsyning har ikke mange leveår tilbage.

Den største udfordring ved en opgradering til en Visual 3 controller er programeringen, da programmet fra TermIHC og Visual 1 ikke kan indlæses i en Visual 3 controller. Alle I/O modulerne kan genbruges og lednings forbindelserne er 95% 1-1. Evt. voice modem og tilsvarende understøttes ikke i Visual 3, men der er ikke mange som bruger dem længere alligevel da de kræver en fast net telefon linie for at virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok