Hop til indhold
  • 0

IHC Alarm og Skalsikring


Rasmus123
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er ved at bygge nyt hus og skal selv lave el, da jeg er elektriker. Jeg har arbejdet lidt med IHC, men er på ingen måde god til det, derfor har jeg en række spørgsmål.

Jeg vil lave alarm med skalsikring og til det har jeg følgende

Input:

11 IHC Alarm Pir, på hver sin indgang

18 magnetkontakter, på hver sin indgang

IHC kodetastatur (Udvendig)

IHC statustryk

Sabotagekreds for magnetkontakter

Sabotagekreds for Alarm Pir

Output:

Intern lydgiver

Ekstern lydgiver

 

Jeg vil have to alarmtyper, totalalarm, hvor rumsensor og skalsikring er aktiv og en skalsikring hvor kun denne er aktiv. Dette er nok meget normalt

Spørgsmål1: På mit kodetastatur vil jeg kunne til- og frakoble totalalarm med en kode og til- og frakoble skalsikring, hvilken FB skal jeg anvende?

Spørgsmål 2: Hvordan til og frakobler jeg skalsikringen når jeg befinder mig indendørs?

Spørgsmål 3: Jeg vil gerne på et tryk ved hvert vindue frakoble skalsikringen på det vindue hvor trykkes er monteret, det vil sige et enkelt vindue af gangen. Når vinduet herefter bliver lukket i 30 sek. skal skalsikringen på det pågældende vindue koble til igen. Nogen der kan hjælpe med det?

 

Nogle der kan hjælpe?

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
58 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Jeg vil have to alarmtyper, totalalarm, hvor rumsensor og skalsikring er aktiv og en skalsikring hvor kun denne er aktiv. Dette er nok meget normalt

Det er den måde IHC alarm funger på, og efter min mening den eneste rigtige måde. 

59 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Spørgsmål1: På mit kodetastatur vil jeg kunne til- og frakoble totalalarm med en kode og til- og frakoble skalsikring, hvilken FB skal jeg anvende?

Jeg mener ikke du kan koble skalsikring til via kodetastatur. Det skal "vistnok" være via et tryk eller lign.
(pt døjer jeg selv lidt med, hvad der er smartest mht skalsikring).

1 time siden, Rasmus123 skrev:

Spørgsmål 2: Hvordan til og frakobler jeg skalsikringen når jeg befinder mig indendørs?

Det er her svaret på dit spørgsmål 1 kommer ind :)

1 time siden, Rasmus123 skrev:

Spørgsmål 3: Jeg vil gerne på et tryk ved hvert vindue frakoble skalsikringen på det vindue hvor trykkes er monteret, det vil sige et enkelt vindue af gangen. Når vinduet herefter bliver lukket i 30 sek. skal skalsikringen på det pågældende vindue koble til igen. Nogen der kan hjælpe med det?

Er sikker på en habil IHC programmør som Henning kan klare den sag for dig med bind for øjnene.
Personligt er jeg imod sådanne "overrules", fordi vi er mennesker, og vi har det med lyn hurtigt at glemme. Så hvis man laver sådan noget, så bør man sætte en timer på, eller en advarsel om, at et vindue fx ikke længere er tilkoblet skalsikringen. Jeg kan godt se behovet kan opstå varme sommerdage/nætter. Men det strider helt principielt imod skalsikringsprincippet. Og derfor bør man tage sig forbehold, fx ved at tænde en lampe/diode/whatever, som indikere, at her er der tale om en afvigelse fra en funktion. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Forstiller mig bare at det må være muligt at forlade hjemmet og tilkoble skalsikringen udefra, fordi der er eventuelt familliemedlemmer i huset som ønsker skalsikring aktiv.

@Kandersen. Kan sagtens forstå hvad du mener i dit svar til spørgsmål 3, synes bare muligheden for at åben et vindue, netop for at få luft på varme nætter, vil være en god mulighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
56 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Forstiller mig bare at det må være muligt at forlade hjemmet og tilkoble skalsikringen udefra, fordi der er eventuelt familliemedlemmer i huset som ønsker skalsikring aktiv.

Yep, men det kan du jo også med en tryk i huset. Og hvis du har behovet "udefra", så fx via IHCRemote appen, hvis du har adgang til din IHC controller udefra.

57 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Kan sagtens forstå hvad du mener i dit svar til spørgsmål 3, synes bare muligheden for at åben et vindue, netop for at få luft på varme nætter, vil være en god mulighed.

Jeg kom lige til at tænke på, at @Henning Pedersen for forholdsvis kort tid siden vist en video der visnok viser, hvordan han laver det til hans kunder. Jeg mener netop det var med mulighed for at koble et vindue midlertidigt fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 29.5.2020 at 13:03 , Kandersen skrev:

Jeg kom lige til at tænke på, at @Henning Pedersen for forholdsvis kort tid siden vist en video der visnok viser, hvordan han laver det til hans kunder. Jeg mener netop det var med mulighed for at koble et vindue midlertidigt fra.

Det er nok den her du tænker på: https://drive.google.com/open?id=1b0IudnCJPamDzLYnP0u0YbF-uCapHCig det er ikke lavet med automatisk tilbagestilling til normal, men det kunne sagtens laves.

Et par betraktninger: Med magnetkontakter i alle vinduer og døre, er der normalt ikke behov for 11 indvendige alarm PIR, og da alarm PIR er for langsomme til lyset, er det bedre at vælge nogle få velplacerede alarm PIR og så opsætte alm. lys PIR til lyset i alle rum, også køkken, stue og værelser.

Jeg er ikke sikker på at skalsikringen kan til- frakobles via kodetastaturet i LK´s funktionsblok til alarmen, men det kan i mine. Jeg laver det normalt også sådan at skalsikringen automatisk bliver tilkoblet når huset sættes i "Nat" mode. Den automatiske tilbagestilling til "Dag" mode kan ske fra et hvilket som helst rum, enten ved at PIR sensoren "ser" dig efter et valgfrit tidspunkt, eller du manuelt tænder lyset fra et alm. tryk.

Hvis du ønsker inspiration til fede funktioner er du velkommen til at finde inspiration på min hjemmeside www.i-bi.dk, du er også velkommen til at kontakte mig på telefon 20 62 00 30.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det er nok den her du tænker på

Netop!

19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

det er ikke lavet med automatisk tilbagestilling til normal, men det kunne sagtens laves.

Jeg mener det er bidende nødvendigt, at hvis man laver en mulighed for at koble noget fra som er vitalt, så skal der være en slags påmindelse eller andet, (alternativ automatisk tilbagestilling), som sikre, at det bliver sat tilbage. Vi er mennesker, og vi vil før eller siden afvige fra selv vigtige regler (og vaner). 

19 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Den automatiske tilbagestilling til "Dag" mode kan ske fra et hvilket som helst rum, enten ved at PIR sensoren "ser" dig efter et valgfrit tidspunkt, eller du manuelt tænder lyset fra et alm. tryk.

Nu er det jo ikke "farligt" at glemme at tilbagestille "skalsikringen aktiveret". Der sker højst det, at alarmen hyler, når nogen åbner døren/vinduet. Det farlige er, hvis den ikke bliver aktiveret, når den skal. 

Det er fede nok funktioner du har lavet til tilbagestillingen af skalsikringen, men:
Man skal passe på med at lave "usikre" smarte "tilbagestillings" metoder, som kan få uhensigtsmæssige konsekvenserne. Fx:
Hvad nu hvis en person skal op og på toilettet midt om natten.. Ikke smart at "nat" så bliver til "dag" og skalsikringen slår fra. 
PIR løsningen kan måske være effektiv nok, men det skal være i kombination med andet/andre PIR. Og selv der kan det blive svært at vide præcist, om det er okay at slå skalsikringen fra. 
At tænde lyset er også en skidt ide, der oftest fungere ret dårligt om sommeren, da det formodentlig er lyst uden for. Eller hvis man tænder lyset, for at gå på toilettet midt om natten. Det bør ikke resultere i, at skalsikringen slås fra.
Det er også vigtig at huske, at funktionerne skal, så vidt muligt, også kunne reagere på andre (små børn) i familien. Et barn som har sit eget værelse med skalsikring på vinduerne, det kan blive et "hovedbrud", når barnet er stort nok til at selv kunne åbne vinduet, men ikke nødvendigvis er i stand til at forstå skalsikringen. I værste fald er det her Hennings geniale løsning kommer ind, hvor man i en periode er nødt til at deaktivere skalsikringen i det rum. 

Det kan være udfordrende at forudsige een person. At skulle forudsige en hel familie med voksne og børn, det er nærmest em umulig opgave. 

Så jeg holder på, den bedste løsning (sikreste) er - Det manuelle tryk.
Det er muligt det er irriterende, at man skal huske at trykke (deaktivere skalsikring). Men jeg tror ikke man glemmer det ret mange gange, førend man er træt af konsekvensen ved at glemme det :)

Og så skal der selvfølgelig altid være en visuel indikation af, om skalsikringen er slået til eller fra.
Hvis det var forholdsvis nemt at lave, så burde alle døre/vinduer indikere dette. Jeg har bare aldrig set nogen gå vidt for skalsikring. Hvis jeg havde mulighed for det på en nem måde, så blev der monteret een lille diode i vinduer og døre (evt to dioder, så man også kan indikere om vinduet/døren er koblet fra skalsikringen), strategisk placeret, så man ikke var i tvivl om skalsikringen var slået fra eller til, inden man åbner.
Det sker nok først den dag jeg skal bygge et nyt hus, eller der kommer en nem måde at integrere noget trådløst på, selvom jeg helst foretrækker kabel. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg mener det er bidende nødvendigt, at hvis man laver en mulighed for at koble noget fra som er vitalt, så skal der være en slags påmindelse eller andet, (alternativ automatisk tilbagestilling), som sikre, at det bliver sat tilbage. Vi er mennesker, og vi vil før eller siden afvige fra selv vigtige regler (og vaner). 

Det er vi ikke uenige i, og der bliver sikkert også indarbejdet en eller anden form for valg af auto eller manuel tilbagestilling i funktionsblokken. Den nuværende funktionalitet blev lavet til forrige sommer, og her ville en automatisk tilbagestilling virke irriterende, da deaktiveringen så skulle foretages hver aften.

Jeg forstår fuldt ud dine overvejelser, det var også derfor jeg skrev at det kun sker efter et valgfrit tidspunkt, og tidspunkt er selvsagt individuelt for hvert enkelt rum. Du kan altså godt få automatisk "Dag" mode når første morgenmand går på badeværelset, eller vente til du kommer ud i bryggerset. Og hvis første person skal op længe før 2. m/k, så indstiller du bare tiderne så de passer til 2. persons morgen rutiner.

Til indikering bruger du da bare iPaden, der får du ikke kun alle de indikeringer du ønsker, du får dem også samlet ét sted og skal ikke gennemsøge hele huset for at evt. at finde ud at der alle vinduer var aktive.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du kan altså godt få automatisk "Dag" mode når første morgenmand går på badeværelset, eller vente til du kommer ud i bryggerset. Og hvis første person skal op længe før 2. m/k, så indstiller du bare tiderne så de passer til 2. persons morgen rutiner.

Jo men som jeg prøvede at sige, så vil næsten enhver form for automatik betyde et fast scenarie. Om det er tid + rutine eller tid+rutine+bestemt PIR, så er det et fast scenarie. (AND/OR eller AND and OR).
Problemerne opstår, når man ikke har alle mulige tænkte scenarier med (og umulige, da det er mennesker vi har med at gøre). Man kan nå rigtig langt ved at kombinere flere sandsynligheder, og det vil virke perfekt i 9x% af tilfælde. Men forudse afvigelser, det er nærmest umuligt.

Det er næppe et stort problem, hvis man har gennemtænkt det mest sandsynlige. Men 100% garanti, det sker ikke :)

Mht oversigt, så er jeg mest tilhænger af, at jeg kan se hele husstanden på een gang. Dvs en slags plantegning. 
Men det ændre jo ikke ved, at hvis man står foran et vindue, og ikke lige har tablet/mobil ved hånden, så ved man ikke om vinduet er slået til/fra. Og jeg nægter partout at rende rundt med en tablet/mobil i baglommen når jeg er hjemme :D
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Kandersen skrev:

Jo men som jeg prøvede at sige, så vil næsten enhver form for automatik betyde et fast scenarie. Om det er tid + rutine eller tid+rutine+bestemt PIR, så er det et fast scenarie. (AND/OR eller AND and OR).
Problemerne opstår, når man ikke har alle mulige tænkte scenarier med (og umulige, da det er mennesker vi har med at gøre). Man kan nå rigtig langt ved at kombinere flere sandsynligheder, og det vil virke perfekt i 9x% af tilfælde. Men forudse afvigelser, det er nærmest umuligt.

Der er faktisk ikke så meget at bekymre sig om. Som jeg skrev så sker det automatiske skift til "Dag" mode EFTER et fast tidspunkt. altså ikke PÅ et fast tidspunkt. der er altså intet problem i at familien vælger at sove længere en dag, så skal skiftet bare når de står op. Og skal familien meget tidligt op, f.eks. for at nå et morgenfly, så sættes huset supernemt i "Dag" mode fra trykket ved f.eks. brygges døren. Dermed skulle familien være dækket ind, så ingen grund til at gøre det sværere end højst nødvendigt.

 

39 minutter siden, Kandersen skrev:

Mht oversigt, så er jeg mest tilhænger af, at jeg kan se hele husstanden på een gang. Dvs en slags plantegning. 
Men det ændre jo ikke ved, at hvis man står foran et vindue, og ikke lige har tablet/mobil ved hånden, så ved man ikke om vinduet er slået til/fra. Og jeg nægter partout at rende rundt med en tablet/mobil i baglommen når jeg er hjemme 

Det er selvfølgelig et privat valg, jeg vil dog påstå at det bliver fars opgave at deaktiverer vinduerne hvis sommeren bliver for varm, så selv uden tablet så VED far allerede hvilke vinduer der deaktiverede. Men det er selvfølgelig klart at en diode eller to i hvert vindue eller dør vil give en her og nu information, om det er antallet af udgange værd er så en anden historie og igen et personligt valg.

Men som jeg også skrev tidligere, så bliver der på sigt indarbejdet ét eller flere valgmuligheder for automatisk tilbagestilling, om dette skal være via iPad, et fysisk tryk, den udvendige temperatur, antal dage eller måske en dato eller noget helt andet ved jeg ikke nednu, men det kunne Rasmus jo få indflydelse på. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at komme med indput.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Der er faktisk ikke så meget at bekymre sig om

Nej, derfor skrev jeg også, at det er ikke et stort problem.

23 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at komme med indput.

Mine bedste bud er skudt af:
1. Manuelt tryk. Dvs manuelt afkobling af skalsikring.

2. Skal det være automatisk afkobling, så ser jeg ingen anden løsning end at kombinere det med så meget som muligt, evt inkl tid.
Her er det husstandens rutiner der er afgørende, hvorfor netop et individuelt program, som du er mester i, vil være at foretrække. 

3. En kombination af ovenstående.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Gode betragtningeri kommer med, tak for det.

Hvis jeg skal komme med et input til hvordan en eventuel delvis til- og frakobling af skalsikring skal forgå, havde jeg forstillet mig følgende:

Man har et tryk ved hvert vindue, dette kunne være wireless. Hvis dette tryk aktiveres så deaktiveres skalsikringen på det pågældende vindue, og forbliver deaktiv i alt den tid magnetkontakten på vinduet ikke er aktiveret. Når så vinduet lukkes, så aktiveres magnetkontakten og skal sikringen på vinduet skal igen blive aktiv. En eventuel timer på 30 sec kan tilføjes hvor magnetkontakten skal være aktiveret før skalsikringen bliver aktiv. Dette for at undgå fejlalarm hvis f. eks. vinduet blæser i og åbner igen lige efter.

Så mangler der bare en indikering af deaktiveret skalsikring. Dette kunne gøres på et tryk med dioder hvor en af dioderne indikere at skalsikringen er deaktiv.

Et spørgsmål til de alarmpir jeg vil installere. Det var min mening at anvende nogle af dem til at styre lys med, men kan se at Henning Pedersen skriver at AlarmPir er for langsomme. Dette var jeg ikke klar over, er det noget man kan finde i et datablad?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Et spørgsmål til de alarmpir jeg vil installere. Det var min mening at anvende nogle af dem til at styre lys med, men kan se at Henning Pedersen skriver at AlarmPir er for langsomme. Dette var jeg ikke klar over, er det noget man kan finde i et datablad?

Jeg har endnu ingen erfaring med dette selv, men tænker at funktionen af en PIR, er ret afhængig af placering/temperatur/omgivelser.. Så jeg regner med, at skulle lave en del tests, for at se hvordan de virker, præcis der hvor jeg vil bruge dem..

Jeg har også læst, at der anbefales hver sin PIR til hhv. Daglig brug og Alarm, men synes det bliver lidt meget at have hængende. Har overvejet, om man ikke kan "filtrere" det alm. PIR-signal via programmering i stedet.. 

 

Her LK's beskrivelse af deres Alarm-PIR:

"IHC Control® Alarm PIR 12 V / 120 C
Denne PIR benyttes udelukkende til alarmformål og er derfor
omtalt i afsnittet ”Alarm komponenter", side 37. Den er beregnet til
montering i hjørner, og er mere træg i reaktionen end de øvrige
PIR følere, for at undgå falsk alarm."

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Rasmus123 skrev:

Et spørgsmål til de alarmpir jeg vil installere. Det var min mening at anvende nogle af dem til at styre lys med, men kan se at Henning Pedersen skriver at AlarmPir er for langsomme. Dette var jeg ikke klar over, er det noget man kan finde i et datablad?

Jeg bruger indtil flere alarm PIR til lys, og jeg har ikke nogle problemer med dem.
Jeg forstår helt specifikt heller ikke, hvorfor Henning (og andre) mener de er for langsomme. De er jo netop fantastisk hurtigere end lys pir. (plus de er væsentlig billigere). Hvis man bruger de rette funktionsblokke, så har jeg, som sagt, ingen problemer med dem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kun dårlige oplevelser med Alarm PIR af forskellig fabrikat, hvor kunden oplever at de nærmest når at stoppe op for at gå tilbage til trykket før lyset tænder. Så i min optik giver det ikke mening at spare lidt på kort sigt, hvis man så skal leve med daglige irritationer over langsomt lys.

Men hvis Kandersen har nogle der virker korrekt til lyset, og uden programmæssige tricks kan bruges til alarmen uden fejlalarmer, så er det rigtig godt. Hvilke bruger du?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har kun dårlige oplevelser med Alarm PIR af forskellig fabrikat, hvor kunden oplever at de nærmest når at stoppe op for at gå tilbage til trykket før lyset tænder.

Det er ret underligt, for en alarm pir skal jo netop reager hurtigt på enhver bevægelse. Og derfra er det jo bare op til funktionsblokken at tænde lyset og starte timeren. 

20 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvilke bruger du?

Jeg bruger dem der fulgte med alarm systemet da vi købte huset. De var allerede monteret, så jeg har bare udnyttet dem :-D
Og så har jeg købt en af dem fra Zigza, som jeg bruger til at tænde/slukke lyset i vores garage. 

Det er bare "dumme" alarm pir´s. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 6/6/2020 at 6:47 PM, Henning Pedersen said:

Jeg har kun dårlige oplevelser med Alarm PIR af forskellig fabrikat, hvor kunden oplever at de nærmest når at stoppe op for at gå tilbage til trykket før lyset tænder. Så i min optik giver det ikke mening at spare lidt på kort sigt, hvis man så skal leve med daglige irritationer over langsomt lys.

Er Lk iblandt dem der har givet dig problemer?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
57 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Er Lk iblandt dem der har givet dig problemer?

Ja, de gamle har kunderne også haft udfordringer med. Den nye har jeg ikke prøvet til lys, så det ved jeg ikke. Men privat ville jeg ikke tage chancen, og slet ikke til mine kunder. Som jeg skrev først, så er der normalt ikke behov for alarm pir i hvert rum. Sæt 2 eller 3 Alarm pir strategiske gode steder og brug lys pir til lyset. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 6/1/2020 at 3:41 PM, Henning Pedersen said:

Men som jeg også skrev tidligere, så bliver der på sigt indarbejdet ét eller flere valgmuligheder for automatisk tilbagestilling, om dette skal være via iPad, et fysisk tryk, den udvendige temperatur, antal dage eller måske en dato eller noget helt andet ved jeg ikke nednu, men det kunne Rasmus jo få indflydelse på. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at komme med indput.

Hej Henning. Du spurgte til eventuel input til hvordan delvis frakobling af skalsikring skal ske, vil du give kommentar på dette, jeg har sat det ind herunder:

  • Man har et tryk ved hvert vindue, dette kunne være wireless. Hvis dette tryk aktiveres så deaktiveres skalsikringen på det pågældende vindue, og forbliver deaktiv i alt den tid magnetkontakten på vinduet ikke er aktiveret. Når så vinduet lukkes, så aktiveres magnetkontakten og skal sikringen på vinduet skal igen blive aktiv. En eventuel timer på 30 sec kan tilføjes hvor magnetkontakten skal være aktiveret før skalsikringen bliver aktiv. Dette for at undgå fejlalarm hvis f. eks. vinduet blæser i og åbner igen lige efter.
  • Så mangler der bare en indikering af deaktiveret skalsikring. Dette kunne gøres på et tryk med dioder hvor en af dioderne indikere at skalsikringen er deaktiv.

Er det muligt at lave to koder på IHC Alarmtastaturet, en kode der slår total alarm fra og til og en anden kode der slår Skalsikring til og fra?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Rasmus123 skrev:
  • Man har et tryk ved hvert vindue, dette kunne være wireless. Hvis dette tryk aktiveres så deaktiveres skalsikringen på det pågældende vindue, og forbliver deaktiv i alt den tid magnetkontakten på vinduet ikke er aktiveret. Når så vinduet lukkes, så aktiveres magnetkontakten og skal sikringen på vinduet skal igen blive aktiv. En eventuel timer på 30 sec kan tilføjes hvor magnetkontakten skal være aktiveret før skalsikringen bliver aktiv. Dette for at undgå fejlalarm hvis f. eks. vinduet blæser i og åbner igen lige efter.
  • Så mangler der bare en indikering af deaktiveret skalsikring. Dette kunne gøres på et tryk med dioder hvor en af dioderne indikere at skalsikringen er deaktiv.

Jeg har lige lavet et nyt indlæg omkring dette emne, dine betraktninger kommer med, takker.

28 minutter siden, Rasmus123 skrev:

Er det muligt at lave to koder på IHC Alarmtastaturet, en kode der slår total alarm fra og til og en anden kode der slår Skalsikring til og fra?

Jeg ved ikke med LKs funktionsblokke, men mine kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok