Jump to content
  • 0

Nilan ventilationsanlæg effektivitet


Kandersen
 Share

Question

Hey..  Dette har absolut intet med IHC at gøre. Men jeg tror der er en del "derude" som har Nilan ventilationsanlæg, som evt kan svare. Det er nemlig ikke meget info man kan finde andre steder på nettet om dette.

Er der nogen af jer med fx Nilan Comfort anlæg, som bemærker temperaturene fra huset, der kommer ind i anlægget og blive returneret til huset, specielt her i de kolde tider? (det er her jeg bliver mest opmærksom. Og det har vist sig at være med rette). 

Vi har et Nilan Comfort 300LR anlæg. Det er placeret på uisoleret loft. Jf Nilan er det ikke noget problem. 
Der er ikke monteret hverken for eller eftervarmeflade på det. 
Rørføringerne ser "okay" ud. (Jeg har ikke den fjerneste ide om, hvad "okay" betyder. Men de er isoleret). 

Efter de sidste 2 år vi har haft huset nu, så synes jeg at hvergang vi når til vinter tid, så er anlægget ikke skide optimalt, og jeg har en mistanke om, at det trækker temperaturen ned i huset, som fyret omvendt skal kompensere for.
Derfor satte jeg mig for at lave noget log af temperaturerne i håbe om at finde ud af, hvorfor pokker luften der blæses ud i huset er SÅ kold som den er. En detalje som jeg ikke lige havde tænkt over, det er den temperatur som suges FRA huset og TIL anlægget.. Det er rent faktisk den som jeg mener er et rimeligt stort problem.

I skrivende stund ser det således ud:
1158003904_nilantemps.thumb.png.e11a0637dbfe915f52c2f778d8679528.png   

Jeg har samlet alle rum med suge ventiler og taget gennemsnits temperaturen. Den er pt 23.3 grader. Men den temperatur som Nilan anlægget registreret den er 10 grader køligere, 13.3 grader. Da veksleren "kun" er dimentioneret til 85%, så er det klart, at den luft der sendes retur til huset, den er endnu køligere, nemlig 11.9 grader.. 
Det giver sig selv, at det er ekstremt uholdbart. Men det er de 13.3 grader som virkelig bekymre mig, og som jeg mener er helt galt. 

Det skal lige siges, at det pågældende måle sted på billedet, der kører anlægget på trin 1. Hvis jeg sætter anlægget i trin 4 (fuld skrald) så stiger indsug temperaturen naturligvis, og dermed også indblæs. Men det tætteste på rum temperatur jeg har set det, det er ca. 5 grader fra. 
Dvs der er et tab på mellem 5 - 10 grader på indsug, når udendørs temperaturen er omkring 0-1 grader. Så er det svært at opnå noget der bare ligner noget effektivt. 

Umiddelbart skriger det til himlen, at noget rørføring må være gal. Men jeg synes ikke det ser sådan ud, (uden dog at have en tøddel forstand på det). Så spørgsmålet er:
1. Oplever andre lignende erfaringer med deres anlæg i denne tid?
2. Er anlægget evt justeret forkert? 
3. Vil en eftervarmeflade afhjælpe dette, eller vil den bare stå og buldre derudaf, fordi det er indsug det ser ud til det er galt med. Min logik siger mig, at en eftervarmeflade vil være ren tilsætning, når temperaturen på indsug er så lav. 
4. Nogen der kender nogen, som virkelig har forstand på dette, og ved præcis hvor man mest effektivt sætter ind (bortset fra at slukke anlægget). Har læst lidt på nettet af det lidt information der er, og der anbefales det fx ikke man bruger såkaldt Nilan montører. Men det er alt sammen ældre materiale. 

Så al mulig råd/erfaring er meget velkommen her. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • Answers 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
40 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg tror/håber du misforstår..

Når jeg kunne måle en forskel på 2-5 grader på nærmeste udblæsning (udblæsningsventilen i rummet) og fjerneste udblæsning (udblæsningsventilen i rummet) med samme måleapparat. Så bliver du nødt til at forklare mig, hvordan målingerne kan være forkert, og i øvrig, hvor forskellen så kan opstå, hvis det ikke skyldes tab i rør og anlæg?

Vindchill effekt eller fejl i måle metoden, for så stort et varmetab er ikke teknisk muligt.

Jvf. energihåndbogen fra 2019 fra evu.dk er dit varmetab i en uisoleret ventilantions kanal på 160W/kvadratmeter ved 22 grader luft temperatur i kanalen. Det betyder at for en uisoleret kanal på Ø160 har du et varmetab på ca. 80W/m. Ved 40mm. isolering er varmetabet 16W/kvadratmeter ved 22 grader, eller ca. 8W/m for en Ø160 kanal. Ved 80mm isolering er tallene 8W/kvadratmeter eller 4W/m for en Ø160 kanal.

 

40 minutter siden, Kandersen skrev:

Nilan anlægget er isoleret, men kun i frontlågerne, hvilket primære effekt er lydisolering, (det er samme materiale man bruger til at lydisolere fx biler, computere osv med).
Hverken top, bund, bag eller sideplader er isoleret. Så at kalde det isoleret af hensyn til varmetab, det er efter min bedste overbevisning en kende for kreativt fra Nilans side. 

Hele den del hvor der sker luft cirkulation er nød til at være lydisoleret for at have effekt. Bare at lydisoler frontlågerne har ingen effekt. Dit anlæg er derfor MEGET specielt hvis ikke hele den del hvor der sker luft cirkulation er lyd/varme isoleret.

Bortset fra det skrev jeg jo netop at anlægget primært er isoleret afhensyn til lyd, men at denne isolering også virker varme isolerende. Jeg mindes heller aldrig at have set at Nilan påstår andet.

Tallene fra beregning af varmetab i ventilations kanaler kan iøvrigt også bruges til at beregne varmetabet i et uisoleret kontra isoleret ventilations anlæg. Igen understøtter tallene at dit varmetab i anlægget (bortset fra modstrøms veksleren) er stortset ikke eksisterende og man primært isoler af hensyn til lyd og kondens vand.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Vindchill effekt eller fejl i måle metoden, for så stort et varmetab er ikke teknisk muligt.

Jvf. energihåndbogen fra 2019 fra evu.dk er dit varmetab i en uisoleret ventilantions kanal på 160W/kvadratmeter ved 22 grader luft temperatur i kanalen. Det betyder at for en uisoleret kanal på Ø160 har du et varmetab på ca. 80W/m. Ved 40mm. isolering er varmetabet 16W/kvadratmeter ved 22 grader, eller ca. 8W/m for en Ø160 kanal. Ved 80mm isolering er tallene 8W/kvadratmeter eller 4W/m for en Ø160 kanal.

 

Hele den del hvor der sker luft cirkulation er nød til at være lydisoleret for at have effekt. Bare at lydisoler frontlågerne har ingen effekt. Dit anlæg er derfor MEGET specielt hvis ikke hele den del hvor der sker luft cirkulation er lyd/varme isoleret.

Bortset fra det skrev jeg jo netop at anlægget primært er isoleret afhensyn til lyd, men at denne isolering også virker varme isolerende. Jeg mindes heller aldrig at have set at Nilan påstår andet.

Tallene fra beregning af varmetab i ventilations kanaler kan iøvrigt også bruges til at beregne varmetabet i et uisoleret kontra isoleret ventilations anlæg. Igen understøtter tallene at dit varmetab i anlægget (bortset fra modstrøms veksleren) er stortset ikke eksisterende og man primært isoler af hensyn til lyd og kondens vand.

Nu er målemetoden jo ikke den store raketvidenskab.
Et måleapparat med ekstern temperaturføler, der placeres praktisk talt samme sted i kanalen ved udblæsningsventilen. Det kan nærmest ikke gøres mere simpelt. 

Vindchill effekten har selvfølgelig en betydning. Men der skal vel alligevel noget til at have en forskel på helt op til 5 grader på to udblæsninger samme streng.

Jeg skal se om jeg kan genfinde nogle de billeder jeg har af anlægget indvendig. Det er muligt jeg husker forkert ang isoleringen. Men bund og bagplader er jeg 99,9% sikker på ikke var isoleret. Toppen mindes jeg heller ikke som isoleret, selvom jeg kun "så den", de gange jeg var inde og rode på printkortet, som sidder midt i, lige under toppen.   
Jeg kan se på de billeder der findes på nettet, at siderne er isoleret. Så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for om det også har været tilfældet.  
Mht til bunden så var anlægget dog placeret på en 50mm polystyren (flamingo) plade. Det tænker jeg dog mere var et forkølet forsøg på at minimere vibrationer lidt ekstra.. 

Jeg siger bestemt ikke, at jeg på nogen som helst måde er ekspert i dette. Jeg fortæller blot mine oplevelser, og laver visse, for mig, logiske konklusioner.
Når rum temperaturen er 23 grader, og jeg kunne måle helt ned til 10 grader (i meget koldt vejr), på udblæsning i fjerneste rum. Så siger min logik mig, at tabet kun kan foregå i rør/anlæg. Det er helt uden om anlæggets egne sensorer.
Ved brug af anlæggets sensorer, som sagtens kunnen være fejlbehæftet, der kunne jeg aflæse minimum 5 graders tab på indløb, (18 grader, kontra 23 graders rumtemperatur). 

En anden detalje som i øvrig lige slår mig. Ved meget varmt vejr udendørstemperatur på 25-30 grader og loftet hvor anlægget er placeret nok er over 50 grader. Så var det praktisk talt umuligt at få udendørstemperatur i udblæsningen. 
Det er igen et udtryk for, at varmen også breder sig ind i anlægget/rør, og det dermed ikke er isoleret korrekt/nok/whatever. Isoleringsevnen burde vel virke både i kulde og varme, eller?? 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
20 timer siden, Kandersen skrev:

Nu er målemetoden jo ikke den store raketvidenskab.
Et måleapparat med ekstern temperaturføler, der placeres praktisk talt samme sted i kanalen ved udblæsningsventilen. Det kan nærmest ikke gøres mere simpelt. 

Vindchill effekten har selvfølgelig en betydning. Men der skal vel alligevel noget til at have en forskel på helt op til 5 grader på to udblæsninger samme streng.

Vindchill effekten har meget mere betydning end man lige tror. Derfor er det heller ikke nok at man placer sensoren det samme sted i 2 forskellige indblæsnings ventiler. Der skal også være samme luft hastighed ved de 2 målinger, medmindre man anvender et måle instrument som er specielt designet til måle temperatur på luft i bevægelse.

Hvis din teori skal holder stik bør man kunne måle luft temperaturen i kanalen ved at måle kanalens temperatur. Det kan f.eks. gøres ved at klister en temperatur sensor uden på ventilations kanalen, men under isoleringen. Husk varmeledende pasta. Hvis din teori skal holde stik, så skal kanal temperaturen på dette sted være den sammen eller lavere end den du måler på indblæsnings luften.

20 timer siden, Kandersen skrev:

Ved brug af anlæggets sensorer, som sagtens kunnen være fejlbehæftet, der kunne jeg aflæse minimum 5 graders tab på indløb, (18 grader, kontra 23 graders rumtemperatur).

På en kold vinterdag er et temperatur tab på 5 grader i en modstrømsveksler ikke unormalt. Slet ikke på et ældre anlæg.

Hvad temperatur tabet er i modstrømsveksleren på mit anlæg ved jeg ikke. Det er et CompactS anlæg med indbygget varmepumpe og den køre 24/7 i vinter månederne så ofte er min indblæsnings temperatur højre end min udsugnings temperatur.

20 timer siden, Kandersen skrev:

En anden detalje som i øvrig lige slår mig. Ved meget varmt vejr udendørstemperatur på 25-30 grader og loftet hvor anlægget er placeret nok er over 50 grader. Så var det praktisk talt umuligt at få udendørstemperatur i udblæsningen. 
Det er igen et udtryk for, at varmen også breder sig ind i anlægget/rør, og det dermed ikke er isoleret korrekt/nok/whatever. Isoleringsevnen burde vel virke både i kulde og varme, eller?? 

Igen tror jeg at dine målinger er forkerte, for det er fysisk umuligt at flytte så meget varme ind/ud af en ventilations kanal. Hvis du ikke tror på mig, så synes jeg du skal tage et kig i denne https://evu.dk/wp-content/uploads/2019/06/Teknisk-isolering.pdf På side 180-181 har du varmetabs beregninger for ventilations kanaler.

Samtidig bør du kigge på denne oversigt over hvor stor en eftervarme effekt der kræves for at hæve temperaturen 5 grader. Jeg ved godt det er en Nilan oversigt og du ikke stoler på Nilan, men jeg er nu ret sikker på at den er korrekt. https://www.nilan.dk/produkter/tilbehoer/eftervarmeflader/vand-eftervarmeflade-oe160 Som du kan se kræver det 170W at hæve temperaturen 5 grader ved en luft mængde på 100 kubicmeter/m.

Sammenhold tallene for varmetab med hvor stor en varmeeffekt det kræver for at hæve temperaturen 5 grader, så vil du se at det er fysisk umuligt at nå de temperatur fald/stigninger du har målt.

Den eneste forklaring jeg kan finde på at teorien ikke passer med dine måle resultater er at dine måle instrumenter ikke er egnet til den type målinger du har fortaget og dermed er dine måle metoder og resultater forkerte.

Som jeg skrev tidligere så er den temp sensor som sidder ind i min modstrøms veksler en anden type en dem som måler temperaturen på ind og udblæsnings luften i mit Nilan anlæg. Hvis jeg bytter tempsensoren i modstrøms veksleren med en af de andre får jeg nogle målinger som er flere grader forkerte.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bare lige til orientering mht måling af temperaturer så har luftens hastighed  (og dermed windchill) IKKE nogen som helst i indvirkning eller påvirkning på selve temperatur tallet der registreres af sensoren.

Luftens temperatur er uændret uanset om den bevæger sig med 0, 5 eller 50 m/s.

Windchill er den oplevede påvirkning (af temperaturen) på mennesker da der udover den normale varmetab/udveksling der sker via de 3 metoder:

  • termisk (fysisk kontakt, kendes fra gamle kogeplader)
  • convektion (via luft, kendes fra brændeovne)
  • stråling (infrarød, kendes fra terassevarmere)

også sker en fordampning på menneskehudens overflade. Det sker IKKE i en ventilations kanal, og derfor har begrebet ikke noget værdi i denne diskution andet end det forvirrer.

Vind/lufthastighed kan dog godt have en påvirkning af “køle/varmeeffekten” såfremt det medfører at energien kan flyttes et andet sted hen hurtige end ellers, men så er det altså pga de første 2 parametre i Newtons gamle love, og IKKE pga Windchill facktor.

Men bortset fra ovennævnte så kan nogle temperatur sensorer godt være mere/bedre egnet til at måle luft i bevægelse end andre. Det har så nok mest med selve den fysiske udformningen og overfladen at gøre så de bliver mere “følsomme”. Eksempelvis vha ekstra “køleribber og lign. indkapsling istedet for bare et alm. TO-92 transistorhus.

 

Nå men tilbage til jeres diskution så kan Kim selvfølgelig have målt forkert, men der er ingen tvivl overhovedet om at der sker et betydeligt tab i uisolerede eller mangelfuldt isolerede kanaler. Som så resulterer i at man har indblæsning i rummene på måske ned på 10 gr. Og det er eller opleves meget koldt, i et rum der forsøges at holde 21-23 gr. 

virkningsgraderne i x vekslerne er oppe på mere end 80% , ja endog oppe i 90’ erne. Men det hjælper jo ikke meget at få overført den lune 21-23 gr. indeluft til den friske udeluft på lad os sige på 0 gr. og dermed teoretisk burde have en indblæsning lige efter aggregatet på måske 18gr, hvis så man smider varmen væk på loftet i de uisolerede rør, og dermed ender med indblæsning på 10 gr. i rummene.

 

apropos isolering af agregat, så har mit Comfort450 ca.20-30 mm rockwoll i kabinettet, og det står på uisoleret loft. Her kunne jeg da godt smide mere udenpå, men som Lars1 skriver så er det effekten af de første mm der er størst. Ligeledes med mine ø200 rør på det uisoleredelofte der “kun” har 50mm. Her kunne jeg også give dem 50mm mere, men det er nok ikke besværet værd.

Fremføringen efter agregat og til rummene ligger i loftet som jo har 450mm så rørene har nok min. 150mm på den kolde side.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
På 23.4.2022 at 10:50 , Lars1 skrev:

Der skal også være samme luft hastighed ved de 2 målinger, medmindre man anvender et måle instrument som er specielt designet til måle temperatur på luft i bevægelse.

Jeg er fuldstændig klar over, at det er en lavpraktisk løsning jeg brugte. Men jeg mener alligevel det giver rimelig god mening, specielt fordi jeg netop kan se samme mønster i Nilans egne sensorer, (eksempelvis udsugning fra rum og det som Nilan anlægget målte i aggregatet. Der var også et relativt stort tab.  

 

6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Fremføringen efter agregat og til rummene ligger i loftet som jo har 450mm så rørene har nok min. 150mm på den kolde side.

Alle rør "hang" oppe i luften. Og dermed ingen rør nede i isoleringen. Det gjorde det også betydelig nemmere for mig at se, at alle rør var monteret korrekt (udsugning/indlæsning). Men jeg er slet ikke i tvivl om, at tabet må have skyldes den elendige isolering. Intet andet gav mening. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

@Lars JacobsenWindchill effekten kan også opleves selvom man har vintertøj på og dermed ikke har noget bar hud som vinden kan blæse henover. Og som du selv skriver kan forskellige overflader på temp. sensor giver forskelligt resultat når de måler temperaturen på luft i bevæggelse. Det kan godt være det i de tilfælde ikke hedder windchill effekt, men resultatet er det samme. Man skal have den rigtige temp sensor når man vil måle temperaturen på luft i bevægelse, ellers får man et forkert måle resultat.

 

@KandersenJeg havde sådan set ikke forventet at du vil give mig ret, men jeg håber at du og andre kan bruge de links jer har lagt i tidligere indlæg, så diskutionen fremover kan bygge på fakta og ikke tilfældige måle resultater som er lavet under tvivlsomme forhold.

Det sidste jeg vil skrive til dig er at 13 graders temperatur fald fra udsugning til indblæsning er urealistisk selv med max 50mm. isolering om ventilationsrørne og en 10-15 år gammel modstrøms veksler. 5-8 grader under særligt kolde forhold, måske, man IKKE 13 grader.

Skulle de 13 grader være korrekt, så betyder det dog ikke noget i det samlede varme regnskab, da et ventilations anlæg har en alt for lille luft kapasitet til reelt at gøre noget ved rum temperaturen. I den energi guide jeg har linket til er der forskellige regneeksempler. Eksemple 9 viser en besparelse på 11,23KWh/år hvis man isoler 20M Ø200 kanal med en indvendig luft temperatur på 22 grader med 40mm isolering. Eksemple 10 viser en besparelse på 11,9KWh/år hvis man isoler samme kanal med 80mm. isolering. Tilsammenligning viser eksemple 1 at man kan spare 261KWh/år hvis man isoler radiator rør i et typisk en familie hus med 40mm. isolering. Der er selvfølgelig tale om rør som ligger uden for huset's isolering.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
20 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg havde sådan set ikke forventet at du vil give mig ret

Det handler ikke om at give dig ret eller uret. 
For mig handler det om at fortælle mine oplevelser, og derudover bruge min logiske sans. 
En forskel på 10-13 grader kan ikke måles forkert, når det måles med samme instrument. Uanset om det er vind eller ej. 
Jeg erkender, at manglende evne til at kompensere for vinden, det kan give en forskel i sig selv. Men ikke 10-13 grader. 

20 timer siden, Lars1 skrev:

Skulle de 13 grader være korrekt, så betyder det dog ikke noget i det samlede varme regnskab, da et ventilations anlæg har en alt for lille luft kapasitet til reelt at gøre noget ved rum temperaturen.

Det er nu heller ikke så meget rumtemperaturen der har været problemet, selvom det helt klart har ligget i baghovedet, at det må have en vis form for betydning for varmeforbruget. Men varmeanlægget kompensere jo bare den modsatte vej.

Det er derimod det massive kølige træk som kommer fra udblæsningen, som kan være enormt generende, specielt hvis udblæsningen er placeret uheldigt i forhold til hvor man opholder sig. Eksempelvis i stuen, hvor jeg tydeligt kunne mærke det kolde træk, når jeg sad i sofaen. I soveværelset, hvor udblæsningen nærmest var placeret lige over sengen, men den kastede kold luft ud på væggene som "reflekterede" ned i sengen.

Jeg skal måske lige understrege, at mine oplevelser ikke er unikke. Det er faktisk et velkendt problem med ventilationsanlæg. Nilan foreskriver selv at det kan ske. Den eneste reelle løsning, det er at montere en eftervarmeflade. Jeg valgte ikke at gøre det, fordi jeg ikke mente det gav nok mening før jeg havde fundet det egentlige problem. Og dernæst fikset det først. At installere en eftervarmeflade ville jo bare betyde en masse unødig energispild, hvis anlægget ikke er lavet korrekt. (fx ikke nok isolering omkring rørene). 

Min oplevelse afviger kun fra andres oplevelser, fordi jeg har lavet alle disse målinger, og deraf kunne se, hvad det egentlig er der foregår. Uanset om du er enig i målingerne eller ej, så stemmer de meget godt overens med oplevelsen.
Årsag kan vi sagtens være uenige om. Men min logiske sans siger mig, at hvis installationen ikke er isoleret korrekt (nok). Så er det klart, at varmetabet vil være større, end hvis det var isoleret korrekt (nok). Om det så er 13 eller 10 grader er for så vidt underordnet, når man kan mærke det som generende. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
På 26.4.2022 at 10:47 , Kandersen skrev:

Det er derimod det massive kølige træk som kommer fra udblæsningen, som kan være enormt generende, specielt hvis udblæsningen er placeret uheldigt i forhold til hvor man opholder sig. Eksempelvis i stuen, hvor jeg tydeligt kunne mærke det kolde træk, når jeg sad i sofaen. I soveværelset, hvor udblæsningen nærmest var placeret lige over sengen, men den kastede kold luft ud på væggene som "reflekterede" ned i sengen.

Det problem løser du næppe med en bedre isolering af dit anlæg. Du vil fortsat have varmetabet i modstrøms veksleren, og der hjælper kun en eftervarme flade. Men du vil alligevel næppe løse problemet da windchill factoren netop spiller en væsentlig rolle når vi taler følelsens af træk. Selv en indblæsning på 23 grader kan føles kold hvis den sker med for højt tryk i en forkert retning, så luften får god fart på hen over kroppen. Den bedste måde man løser træk problemet på er fremfor alt en korrekt balancering og dimensionering af anlægget. Alternativt større indblæsnings ventiler, retnings bestemte indblæsnings ventiler eller laver ventilations hastighed.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
8 timer siden, Lars1 skrev:

Det problem løser du næppe med en bedre isolering af dit anlæg. Du vil fortsat have varmetabet i modstrøms veksleren, og der hjælper kun en eftervarme flade. Men du vil alligevel næppe løse problemet da windchill factoren netop spiller en væsentlig rolle når vi taler følelsens af træk. Selv en indblæsning på 23 grader kan føles kold hvis den sker med for højt tryk i en forkert retning, så luften får god fart på hen over kroppen. Den bedste måde man løser træk problemet på er fremfor alt en korrekt balancering og dimensionering af anlægget. Alternativt større indblæsnings ventiler, retnings bestemte indblæsnings ventiler eller laver ventilations hastighed.

Helt enig. Men der er pokkers til forskel på 23 grader og så på 10 grader :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
På 29.4.2022 at 11:09 , Kandersen skrev:

Helt enig. Men der er pokkers til forskel på 23 grader og så på 10 grader :)

Jeg tror simpelthen ikke på at den måling er korrekt. Alt teori siger at du umuligt kan tabe så meget varme, selv med usiolerede ventilations kanaler løbende uden for husets isolerings kappe. Du kan måske nå ned på 15 grader ved -10 grader udenfor og uisolerede ventilations kanaler. Med 50mm isolerede ventilations kanalerne vil du ikke komme under 17 grader. Hovedparten af dit varmetab sker i begge tilfælde i modstrøms veksleren.

Men selv hvis du havde en indblæsnings temperatur på 10 grader, så vil det alligevel ikke være noget du vil mærke hvis anlægget havde været dimensioneret, balanceret og installeret korrekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Jeg tror ikke der er så meget andet at gøre ved problemet end at anskaffe en eftervarmeflade. Problemet er det samme for alle ventilations anlæg og skyldes ikke manglende isolering, men at udeluften er køligere om vinteren og dermed falder indblæsnings temperaturen også. Jo kolder indsugnings luften er, jo kolder vil indblæsnings luften blive.

Om sommeren med en rum temperatur på f.eks. 23 grader og en ude temperatur på f.eks. 20 grader kan du nemt have en indblæsnings temperatur på 21 grader.

Om vinteren med en rum temperatur på f.eks. 21 grader og en ude temperatur på f.eks. 10 grader vil din indblæsnings temperatur ikke komme meget over 18 grader. Dette alene p.gr.af tabet i modstrømsveksleren. 18 grader kan føles meget koldt. Specielt hvis det blæses ind med høj fart og man står lige under indblæsningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok