Hop til indhold
  • 0

Projektering af egen IHC installation


johnnyn
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Er ny her inde og inden for IHC. Har tidligere skiftet diverse komponenter i forbindelse med job, samt haft udvidet kursus hvor man laver funktionsblokke.

Står og skal bygge nyt, og vil derfor prøve med IHC. Har ikke lavet nogen installationer med det før ud over det på kursus samt skole.

Søger lidt inspiration til ting der kan laves med IHC, og har fundet lidt på her på forum

 

 

Det jeg har kigget på jeg vil lave er følgende

 

Lys inst (scenarie, dæmp, pir osv)

Forberede stik med ekstra leder til evt tænding af gulv lamper osv

Gulvvarme

Styring af sonos *edit* via raspberry pi

Ringeklokke via ihc

Notifikation ved endt VM / TT brug

Udv stik med mulighed for at komme på skumring (Jule lys fx)

Udv lys med sensor samt skumring

*tilføjet*

Postmelder funktion 

 

Der påtænkes og rode i IHC captain / openHAB / Home Assistant med raspberry pi.

 

Hvordan er IHC ved brug sammen med

boligventilation, hvad kan opnåes her? Har kigget lidt på LKs film på youtube.

Alarm?

Her under skal sikring i vinduer vil blive etableret. Hvordan forbinder i magnet kontakt ledning til IHC kablet? Sætter i en dåse eller ligger det mellem ramme og væg?

Røg alarm?

Udv stik slukke ved alarm - er det en god ide? 

 

 

mvh johnny

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Velkommen til.

Fin liste, jeg ville vælge både tyveri- og røgalarm, evt med overfaldsalarm.

Hvis du integrerer gardinerne, kan du forebygge en del af den overophedning mange oplever i en moderne gennemisoleret og tæt bolig.

Desuden kan du overveje: Garageporte, gaspejse, ovenlysvinduer, haven, blink i udvalgte rum når maden er færdig, rengøringslys.

Jeg anbefaler normalt ikke "rutelys", en PIR sensor i rummene giver samme virkning og langt flere muligheder. f.eks. dæmpet belysning om natten.

Hvis du vil udnytte varmeanlægget optimalt bør du overveje varmerør i varmefordelingsplader frem for varmerør nedstøbt i beton.

Vindues/dør kontakter monteres skjult i rammen, de er "født" med 2 meter kabel som kan føres til dåse for PIR eller temperatursensor, evt. med en forlængelse.

Ventilationen kan godt komme på IHC, det er dog en forholdsvis dyr løsning. Men ønsker du at anlægget automatisk skal tilpasses jeres aktuelle brugsmønster, er I hjemme, sover I, har I gæster mm. eller hvis du bare vil have nem adgang til anlægget med fuld mulighed for at indstille efter behov, så er det en rigtig god ide.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/3/2018 at 00:20 , Henning Pedersen skrev:

Velkommen til.

Fin liste, jeg ville vælge både tyveri- og røgalarm, evt med overfaldsalarm.

Hvis du integrerer gardinerne, kan du forebygge en del af den overophedning mange oplever i en moderne gennemisoleret og tæt bolig.

Desuden kan du overveje: Garageporte, gaspejse, ovenlysvinduer, haven, blink i udvalgte rum når maden er færdig, rengøringslys.

Jeg anbefaler normalt ikke "rutelys", en PIR sensor i rummene giver samme virkning og langt flere muligheder. f.eks. dæmpet belysning om natten.

Hvis du vil udnytte varmeanlægget optimalt bør du overveje varmerør i varmefordelingsplader frem for varmerør nedstøbt i beton.

Vindues/dør kontakter monteres skjult i rammen, de er "født" med 2 meter kabel som kan føres til dåse for PIR eller temperatursensor, evt. med en forlængelse.

Ventilationen kan godt komme på IHC, det er dog en forholdsvis dyr løsning. Men ønsker du at anlægget automatisk skal tilpasses jeres aktuelle brugsmønster, er I hjemme, sover I, har I gæster mm. eller hvis du bare vil have nem adgang til anlægget med fuld mulighed for at indstille efter behov, så er det en rigtig god ide.

 

Jeg har tænkt på det med gardiner, der er 2 vinduer som kunne have gavn af dette. Overvejer tyveri samt røg alarm.

Det med ventilation ved jeg ikke helt endnu, men kan da se lidt ide i det, i forhold til komfort styring 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎22‎-‎03‎-‎2018 at 20:55 , johnnyn skrev:

Dette er tilføjet listen. Hvilken føler vil du bruge?

Du skal bruge en induktiv aftaster, jeg mener at der er en varebeskrivelse og bestillings nummer på den under funktionsblokken til postmelder. Marker blokken og tryk F1.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du anskaffer fx en Raspberry Pi med OpenHAB, så åbner der sig en verden med integrering utallige komponenter og systemer, herunder styring af standard Wavin gulvarmeanlæg, Nilan ventilationsanlæg, Sonos, TV og receiver, push-besked services o.m.a. stort set uden yderligere omkostninger. (https://docs.openhab.org/addons/bindings.html)

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/3/2018 at 15:22 , Bjarne Sørensen skrev:

Du skal bruge en induktiv aftaster, jeg mener at der er en varebeskrivelse og bestillings nummer på den under funktionsblokken til postmelder. Marker blokken og tryk F1.

Okay det vil jeg kigge nærmere på. Men får lige tegnet et kabel ekstra ind til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 26/3/2018 at 16:13 , Claus Skovgaard skrev:

Hvis du anskaffer fx en Raspberry Pi med OpenHAB, så åbner der sig en verden med integrering utallige komponenter og systemer, herunder styring af standard Wavin gulvarmeanlæg, Nilan ventilationsanlæg, Sonos, TV og receiver, push-besked services o.m.a. stort set uden yderligere omkostninger. (https://docs.openhab.org/addons/bindings.html)

Mvh Claus

Har Raspberry pi, faktisk et par stykker. Brugte IHC captain til en svendeprøve i 2016, og har rodet lidt med openHAB, men kun installeret det og kigget i det efterfølgende. Men det var helt sikkert planen og få sat op, for styring af sonos. Har en 5 enheder, så det helt oplagt :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, johnnyn skrev:

Okay det vil jeg kigge nærmere på. Men får lige tegnet et kabel ekstra ind til det.

Det samme kabel kan med fordel anvendes til en udvendig PIR som kun "ser" ind mod huset. Derved tænder lyset kun når personen går ind på jeres areal, ikke når naboen går forbi på fortovet.

1 time siden, johnnyn skrev:

Hvordan er folks erfaring med alarm og røgalarm? Bruge i også IHC, eller har valgt en ekstern løsning?

Det er meget blandet, de fleste vælger røgalarm og ca 1/2 delen vælger tyverialarm. Jeg anbefaler altid begge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 31/3/2018 at 09:53 , Henning Pedersen skrev:

Det samme kabel kan med fordel anvendes til en udvendig PIR som kun "ser" ind mod huset. Derved tænder lyset kun når personen går ind på jeres areal, ikke når naboen går forbi på fortovet.

Det er meget blandet, de fleste vælger røgalarm og ca 1/2 delen vælger tyverialarm. Jeg anbefaler altid begge.

Okay tak for svar vil kigge lidt mere på det.

 

Hvordan er folks erfaring med ventilation. Jeg har fået tilbudt et Genvex. Er det ligegodt og snak med som Nilan?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, johnnyn skrev:

Okay tak for svar vil kigge lidt mere på det.

 

Hvordan er folks erfaring med ventilation. Jeg har fået tilbudt et Genvex. Er det ligegodt og snak med som Nilan?

Jeg har to Dantherm og et Kinetic i mit hus / Garage. Dantherm er jeg super glad for. Det holder huset tørt og velventileret. Kinetic er kun til 1. Salen hvor der ikke var plads til at køre rør på fra kælderen og anlægget skulle kunne sidde på et lille loft. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Genveks er "klassikeren" og er blevet synonym for ventilation med varmegenvinding. De benytter metal(alu)-veksler som nogle foretrækker frem for den "plastik" der benyttes i bla. Nogle vil derfor argumentere for de er bedre.

Personlig har jeg ikke noget at udsætte på funktionen af mit Nilan 450 anlæg med "plastik" veksler, bortset fra styringen der er 1. Generation af CTS602 hvor der ikke er 2 modbus porte/tilslutningen, ingen fugtsensor, og kun 1 bruger preset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har fugt sensor i mine Dantherm anlæg, så de kører behovsstyret. Hastigheden tilpasses efter fugtindhold i boligen, og yderligere styring er ikke nødvendig. Men kunne være rart at kunne aflæse hvilket af de tre trin det kører i, og ville være rart at kunne sætte det manuelt på i trin tre. Det kan du hvis du køber en ekstra styring og er fiks på fingrene. 

Jeg mener det er Ole her på forummet der har lavet noget. 

Men ellers har jeg set et par her i gruppen rode med Nilan over ihc. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke nogen af dem der umiddelbart "snakker sammen" med IHC. Til Nilan findes der officiel understøttelse via en ekstra Schneider PLC til mindst kr. 5.000 eller via Visility touch skærm til kr. 10.000

Alternativet er at finde i andre tråde og består af en Raspi + rs485 dongle ialt ca. Kr. 500  + en masse timer ......

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok