Hop til indhold

Spørgsmål

Jeg har 400 m slanger til mit jordvarmeanlæg, som jeg ligeledes gerne vil bruge til køling i mit ventilationsanlæg.

Jeg kan ikke finde en brugbar styring til dette.

Opbygningen af kølesystemet er planlagt som følger:

En motorventil til styring af vandflow til kølefladen.

En cirkulationspumpe

En temperatursensor i udsugningskanalen. Til styring af start og stop af køl.

En temperatursensor i indblæsningskanalen. Til styring af åbningsgraden af motorventilen.

 

Normalt er giver temperatursensorerne til ventilationskanaler et 0-10 V signal. Kan dette signal anvendes i IHC?

Motorventiler kan fås med både 230 V og 24 V forsyning, begge med 0-10 V signal til styring. Strømforsyningen til motorventil kan dermed tages direkte fra en output controller. Hvad med 0-10 V signalet?

Der findes allerede en pumpestyring i IHC visual. Den burde kunne anvendes til cirkulationspumpen.

 

Jeg mangler forslag til hvilken IHC komponenter der kan anvendes, samt en funktionsblok, som styrer det hele.

Hvis det ikke er muligt, at styrer systemet over IHC, modtager jeg ligeledes forslag til evt. standalone systemer, som kan anvendes til styringen. Er der nogle der har kendskab til LK TEKLON? Kan det anvendes og hvordan fungerer det?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

 

Spændende projekt. Har selv IHC,  jordvarme og ventilation men dog ikke med indbygget køle/varmeflade. Kan dog eftermonteres hvis det giver mening/værdi.

IHC kan godt styre sådan et setop. 

Temperatur følerne:

Hvis ikke anlægget og komponenter er monteret kunne man jo bare vælge IHC temperatur følere. Hvis der allerede er monteret følere der giver 1-10V skal der lige et ekstra modul til (se http://www.zigza.dk/IHC_Analog_0-10V_H) Bemærk sensorene ka nok ikke levere signal både til den nye styring og en evt. eksisterende (ventilations)styring.

Motorventil:

Der findes en 1-10V outmodul http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=120B1246

Men mon ikke det nemmeste bare var at styre reguleringstiden på ventilen ved at koble 24V/230V forsyningen ind og ud. Det kan gøres reversibet så der reguleres lidt op eller lidt ned.

Der er i øvrigt lavet en "udekompenserings FB" til at styre en "motorventil" som kan findes her på siderne. Den regulere op/ned alt efter behov og temperaturen.

 

Det "styrings relaterede" kan vi sagtens klare her på sitet, men det der er relateret til selve køle/ventilationsanlæget vil jeg foreslå og henvise dig til sites som http://heatpump.dk

En tegning af den foreslåede/påtænkte installation vil også være en god ide. Med min viden skal du nok bruge en såkaldt 4-vejs ventil eller alternativt 2 stk 3 vejs ventiler, til at koble om fra "varmemode" til "kølemode"

 

Kender i øvrigt ikke noget til LK teklon eller andre PLC systemer, men har et alternativ kunne også være en dedikeret controller feks. en TA. Se https://varmtvandfrasolen.dk/57-solvarme-og-varmestyringer.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

 

Spændende projekt. Har selv IHC,  jordvarme og ventilation men dog ikke med indbygget køle/varmeflade. Kan dog eftermonteres hvis det giver mening/værdi.

IHC kan godt styre sådan et setop. 

Temperatur følerne:

Hvis ikke anlægget og komponenter er monteret kunne man jo bare vælge IHC temperatur følere. Hvis der allerede er monteret følere der giver 1-10V skal der lige et ekstra modul til (se http://www.zigza.dk/IHC_Analog_0-10V_H) Bemærk sensorene ka nok ikke levere signal både til den nye styring og en evt. eksisterende (ventilations)styring.

Motorventil:

Der findes en 1-10V outmodul http://www1.lk.dk/servlet/katalog?LKnummer=120B1246

Men mon ikke det nemmeste bare var at styre reguleringstiden på ventilen ved at koble 24V/230V forsyningen ind og ud. Det kan gøres reversibet så der reguleres lidt op eller lidt ned.

Der er i øvrigt lavet en "udekompenserings FB" til at styre en "motorventil" som kan findes her på siderne. Den regulere op/ned alt efter behov og temperaturen.

 

Det "styrings relaterede" kan vi sagtens klare her på sitet, men det der er relateret til selve køle/ventilationsanlæget vil jeg foreslå og henvise dig til sites som http://heatpump.dk

En tegning af den foreslåede/påtænkte installation vil også være en god ide. Med min viden skal du nok bruge en såkaldt 4-vejs ventil eller alternativt 2 stk 3 vejs ventiler, til at koble om fra "varmemode" til "kølemode"

 

Kender i øvrigt ikke noget til LK teklon eller andre PLC systemer, men har et alternativ kunne også være en dedikeret controller feks. en TA. Se https://varmtvandfrasolen.dk/57-solvarme-og-varmestyringer.

 

 

Hej Lars

Systemet er ikke bygget endnu. Der skal være lidt varmer i vejret, inden jeg vil afbryde jordvarmeslangerne.

 

Det eneste IHC temperatursensor jeg har kunne finde, er dem til rumtemperatur. Tror ikke de umiddelbart kan ombygges til måling af temperaturer i kanaler.

Findes der andre temperatursensor?

Løsningen med et ZIGZA modul lyder fornuftig.

 

Jeg havde læst om IHC 0-10 output modul. Kunne ikke læse ud fra LK beskrivelse, at dette modul kunne bruges til en motorventil.

 

Der er vedhæftet et princip for opbygningen af systemet. Regnede med motorventilen kun skulle være 2-vejs. Der skal ikke varme i fladen.

Dette kan muligvis give lidt problemer, når både varmepumpe og kølefladen kører. Tror dog dette kun vil være hvis en af delene køre, når den anden starter op.

Ved start af den anden del, kan dette betyde, at flowretningen i jordvarmeslangerne bliver vendt.

Køleflade princip_0.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok havde ikke lige forestillet mig at køre det i "parallel" drift via et T stykke. Her ville jeg nok anvende en 3-vejs ventil til at skifte brinen  mellem enten køledrift, eller VP. Nøjagtigt som VP gør med varme/varmtvand.

IHC temperatur sensorer til "løs" montering kan du også få hos Zigza.

Og så forstår jeg ikke hvorfor du vil have "reguleringsventilen" ind over. Og slet ikke som 1-10V styret, men OK det kan da lade sig gøre. Reguleringsbehovet kan klares ved at styre pumpen/cirkuleringen, for ofte er der enten behov for køl, eller ikke. Tror ikke der er grund til at gøre det mere "optimalt" i første omgang.

Har du regnet på effekten, behovet eller virkningen ?

Hvor stor er køle/varmefladen ? Fabrikat/datablad.

Hvilket ventilations anlæg ? Typisk luftskifte/flow/indstilling ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Grunden til "paralle" driften er, at i de perioder, hvor varmepumpen producerer varmt vand, kan jeg udnytte, vandet der kommer fra varmepumpen er kølet lidt mere, end vandet direkte fra slangerne i jorden.

Jeg vil have en motorventil i systemet, da indblæsnings temperaturen ikke må blive for lav. Kanalerne er ikke kondensisoleret.

Ventilations aggregatet er et Nilan comfort 600. Ved normal drift kører det med ca. 230 m³/h. Ved "køl" (åben bypass) ca. 350 m³/h.

Ved et flow på vandsiden på kølefladen på 500 l/h og en delta T på 5 K er der en køleeffekt på ca. 3 kW.

Ved det lave ventilations flow kan jeg dermed opnår en afkøling på ca. 6 K. Det er lidt teoretisk afkøling. Ved ikke om det er muligt, at opnår en delta T på 5 K på vandsiden.

Skulle den blive lidt laver er det også ok. Det er tråds alt næsten gratis køling. Det koster lidt strøm til en pumpe, samt lidt ekstra strøm til aggregatet, når tryktabet øges med kølefladen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis den overskudsvarme du oplever i huset kommer fra solvarme igennem vinduerne, ville solafskærmninger kunne løse en stor del af problemet. Udvendige er bedre end indvendige. Hvis du har varmestyringen over IHC, og dermed temperatursensor i alle rum, kan de endda via IHC gøres fuldautomatiske.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8/1/2018 at 21:36 , Lars Jacobsen skrev:

Jeg har tidligere læst den tråd. 

Der er mange gode forslag i tråden, dog er jeg, efter mange overvejelser, kommet frem til, at det rigtige for mig, er køleflade i aggregater. 

Jeg er klar over køleeffekten er minimal, men i forhold til energimængde der skal bruges i systemet er det godt. 

Skulle det vise sig, at køleeffekten er alt for lille, er indkøbet af køleflade og pumpe ikke spildt. Så bliver løsningen indbygning af en kølemaskine. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis den overskudsvarme du oplever i huset kommer fra solvarme igennem vinduerne, ville solafskærmninger kunne løse en stor del af problemet. Udvendige er bedre end indvendige. Hvis du har varmestyringen over IHC, og dermed temperatursensor i alle rum, kan de endda via IHC gøres fuldautomatiske.

Huset er orienteret, så hovedparten af vinduerne vende mod øst og vest. Ved de vestvendt vinduer på 1. sal er det et 3 m stort udhæng. Solindfaldet er dermed begrænset en hel del allerede. 

Rum temperaturen styres ikke over IHC. Det styres af en gulvvarme styring fra uponor. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du nærmest har stumperne i forvejen og selv kan lave det maste så, ja gå dog bare igang. Viser det sig det ikke kan køle nok er det bare ærgelig. Mange bruger rigtig mange penge på hobby og legetøj så om der skulle ryge et par tusind og lidt tid/timer hist og her er vel ok.

Så find/indkøb nogle stumper og fortælle hvad du vil have kodet. Så skal en eller anden her på sitet nok være behjælpelig med at lave en IHC FB som styring. Det er umiddelbart ikke så svært. Det værste er nok at få defineret hvorledes der skal reguleres (hvor meget og i hvilke step).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er selve elektriskedel i systemet færdig. Nu mangler jeg blot en functionsblok til styring af det.

Systemet består af følgende komponenter:

  1. temperaturføler i udsugningskanalen
  2. temperaturføler i indblæsningskanalen
  3. 2-vejs motorventil 1-10 V
  4. cirkulationspumpe tilsluttet IHC 230 V outputmodul
  5. 1-10 v LK outputmodul

Jeg har hentet den functionsblok ned, som ligger på denne side, som kan styre fremløbstemperaturen i et varmeanlæg ud fra ude temperaturen. Den kan jeg umiddelbart ikke anvende.

functionsblokkens funktion skulle gerne være:

  1. temperaturføleren i udsugningskanalen overstiger en sættemperatur på f.eks. 24 °C.
  2. programmet åbner motorventilen helt, og giver start signal til pumpestyringen.
  3. hvis temperaturen i indblæsningskanalen falder under en sættemperatur på f.eks. 16 °C, skal udgangssignalet sænkes med 1 V.
  4. efter en sættid på f.eks. 1 min. hvis indblæsningstemperaturen stadig er under sættemperaturen på 16 °C, skal udgangssignalet sænkes med yderlige 1 V. dette skal loope, indtil temperaturen er minimum de ønskede 16 °C
  5. hvis temperaturen siger til f.eks. 17 °C, skal skal udgangssignalet hæves med 1 V
  6. udsugningstemperaturen falder til under sættemperaturen på de 24 °C.
  7. motorventilen lukkes helt, og pumpen stoppes.

Jeg regner med jeg kan anvende pumpestyringen, som allerede er i LK IHC visual. Der i er der både pumpe- og motorventilmotion. 

Jeg håber en her på siden kan hjælpe med denne programering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan godt prøve at lave et bud her i weekenden.

Det er jo faktisk bare en termostat med regulerbar hysterese du er ude efter. En rigtig PID regulering er det ikke.

Og bemærk IHC 1-10V output ikke kan styres i faste step som du ønsker. Den virker ligesom en fortrådet uni dimmer, hvor udgangssignalet er bare 1-10V istedet for 0-230V.

Skal man regulere i faste trin eller % skal der anvendes en 1-10 konverter sammen med en trådløs dimmer.

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9879922_04.pdf

Så løsningen bliver lidt "knold og tot" med reguler lidt, hjalp det ikke så reguler lidt, hjalp det ikke så reguler lidt osv.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå var lige ved at kikke på det.

Det ser ikke ud til at man kan vælge retning man vil regulere up/ned på 1-10V modulet. 

Der er indgang for soft tænd (reguler op fra 0 til 10V) og soft sluk (reguler ned fra 10 til 0V)

Så er der indgang for touch regulering, som regulere op og/eller ned. Man kan ikke påvirke hvad retning modulet skal regulere næste gang og det er et problem.

Har man f.eks. tændt med soft tænd og fået reguleret til 100%. Så vil du gerne have logikken skal regulere lidt ned efter 1 minut. OK det sker sikkert ved den første påvirkning af touch indgangen. (aktiveres f.eks. som langt tryk i 1 sekund). Så er der blevet reguleret ned på måske til 95%. Efter yderligere 1 minut skal der igen reguleres ned. Men hvad retning reguleres ved påvirkning af touch indgangen ? Jeg gætter på modsat af sidst, idet sådan plejer touch at fungere. dvs. man altså skal holde styr på hvilken retning man sidste regulerede og hvilken man vil regulere denne gang.  Også først give en påvirkning i 1 sekund (for at skifte og fortsætte i samme retning som tiltænkt) og derefter påvirkning i 2 sekunder. Det første sekund for at kompensere for "retnings skiftet" og så yderligere 1 sekund for at lave selve reguleringen.

Det kan lade sig gøre, men er dømt til at gå galt og komme ud af sync på et tidspunkt.

Så inden jeg programmere noget "ubrugeligt i praksis, vil jeg gerne have input. Skal jeg fortsætte eller skifte spor og satse på at lave det til en wireless dimmer med 1-10V converter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/2/2018 at 16:03 , Lars Jacobsen skrev:

Se evt. også denne tråd:

 

Jeg har rettet den Fb til, som var i denne tråd. Selv justeringdelen virke nu fint til mit brug, når jeg kører en simulering.

Jeg har prøvet, at lave en pumpe og ventilmotionering i den. Dette kan jeg ikke få til at virke. Jeg er slet ikke stærk i programmeringen, så håber der er en behjælpelig sjæl, som kan fortælle mig, hvad der er galt.

Temperatur styring (trinløs regulerings termostat).ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Funktionen af 1-10v converteren, gjorde der måtte laves lidt om.

converteren slukker helt for 1-10v signalet, når styringen kom under 8%. Dette betød motorventilen ikke lukkede, når styringen satte niveauet til 0%

Der er nu indsat en tællertid, således motorventilen får tid til at lukke.

Temperatur styring (trinløs regulerings termostat).ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok