Hop til indhold
  • 0

Fejl på IHC?


NikolajV
 Share

Spørgsmål

Hej Forum

Jeg har et loftudtag der mildest talt opfører sig underligt. Jeg kan tænde for lampen og den lyser fint. Det bliver den ved med indtil det bliver tændt eller slukket for noget som helst andet lys i huset. Meget upraktisk. Når lyset så er blevet slukket på denne underlige måde, skal man trykke to gange på kontakten for at tænde igen. 

Jeg tænkte at det var en fejl i kodningen, men nu har jeg været inde og kigge. Jeg kan ikke se forskel på kodningen og den tilsvarrende kodning i naboværelset. 

Når jeg kigger i service view kan jeg se kontakten blive aktiveret/deaktiveret fint når man trykker. Jeg kan se at udgangen går på 'On' når man tænder.

image.png.9b09ba875c7e6d8c5d1182ecc9eaa9c7.png

Det underlige er, at når lyset bliver slukket via den underlige "interferens", bliver udgangen stående på 'On'. Man skulle altså tro at der var strøm på udgangen. 

Det forklarer jo hvorforman skal trykke 2 gange for at tænde igen. Første gang sætter output til 'Off', anden gang sætter den tilbage til 'On' og tænder lyset.

 

Er det noget nogen har set før og kender årsagen til?

Er min IHC mon gået i stykker?

 

Mvh

Nikolaj

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Den lampe der tændte da du lagde dit projekt i controlleren skal du lige se nærmere på i Visual.

Åbn produktet (lampen) i venstre vide i installationsvinduet. Dobbektklik på den og tryk på "Konfigurer udgang"

Står den til initialværdi on? Sæt den til off.

Står den til on vil den være tændt når du lægger projektet op igen.

Se lige om problemet er forsvundet.

Er det ikke det kan din udgang være konfigureret 2 steder i projektet. Nemmeste måde at checke din projektfil (efter du har downloadet den) med dette fede værktøj Mikkel har lavet, så ser du i oversigten under outputmoduler om udgangs nummeret er brugt 2 gange:

http://jemi.dk/ihc/docs/

Ellers er der også denne mulighed:

Gå ind i konfigurer udgang, skriv ned hvilken udgang den sidder på. Vælg så det øverste udgang "Ikke konfigureret". Tryk ok og luk. Åben igen, og se om udgangen står som ledig eller er optaget (er det en ni Visual kan du se det). Er den optaget er udgangen også konfigureret et andet sted.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutes ago, Nicholai85 said:

Forsøgt at kode det om så kontakten tænder et andet lys, og lampeudtaget bliver tændt af en anden kontakt? 

God ide. Jeg kunne bytte om på kontakten i de to værelser. 

Jeg ved bare ikke hvordan :blink: Er det i ServiceView eller skal man ind i IHC visual? Jeg kan se (ved 'hover' med musen) hvilken udgang/indgang tingene er på, men jeg synes ikke jeg kan ændre dem...

 

MVh

Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, NikolajV skrev:

Hej Forum

Jeg har et loftudtag der mildest talt opfører sig underligt. Jeg kan tænde for lampen og den lyser fint. Det bliver den ved med indtil det bliver tændt eller slukket for noget som helst andet lys i huset. Meget upraktisk. Når lyset så er blevet slukket på denne underlige måde, skal man trykke to gange på kontakten for at tænde igen. 

Jeg tænkte at det var en fejl i kodningen, men nu har jeg været inde og kigge. Jeg kan ikke se forskel på kodningen og den tilsvarrende kodning i naboværelset. 

Når jeg kigger i service view kan jeg se kontakten blive aktiveret/deaktiveret fint når man trykker. Jeg kan se at udgangen går på 'On' når man tænder.

image.png.9b09ba875c7e6d8c5d1182ecc9eaa9c7.png

Det underlige er, at når lyset bliver slukket via den underlige "interferens", bliver udgangen stående på 'On'. Man skulle altså tro at der var strøm på udgangen. 

Det forklarer jo hvorforman skal trykke 2 gange for at tænde igen. Første gang sætter output til 'Off', anden gang sætter den tilbage til 'On' og tænder lyset.

 

Er det noget nogen har set før og kender årsagen til?

Er min IHC mon gået i stykker?

 

Mvh

Nikolaj

 

 

 


Jeg tror jeg vil fejlsøge ud fra:
1. Hvad er det præcist som slukke lyset. Du skriver den lyser fint, indtil noget andet lys bliver slukket.. Det er den detalje jeg vil lede efter.
2. I dit billede herover kan vi kun se FBén.. Men hvad har du så i venstre side under produktet.. Er der måske en "sluk alt". Det kunne også forklare, at det slukke?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så lykkedes det mig ar kode det om. Det var den med drag-n-drop jeg ikke havde gennemskuet. Jeg har ledt som en gal efter en "edit" af en slags. 

Nå, jeg fik byttet om, så kontakten i den ene værelse tænder loftudtaget i det andet, og omvendt. Samme problem :-(

Sagen er den at når lyset slukker når en hvilken som helst afbryder i huset aktiveres. Om jeg tænder i soveværelset på 1. sal, slukker nogle spots i køkkenet eller hvad jeg nu kan finde på. Enhver aktivering an en afbryder slukker loftlyset på værelset. 

En nyt screenshot med venstreside:

image.thumb.png.be6ea9032f2b378d1968dfd799d7a1c6.png

 

Jeg kan også uploade en .vis fil, hvis det kan hjælpe (og den ikke indeholder data der giver alle adgang til min IHC).

Tak for hjælpen hertil :-)

 

Mvh

Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, NikolajV skrev:

Så lykkedes det mig ar kode det om. Det var den med drag-n-drop jeg ikke havde gennemskuet. Jeg har ledt som en gal efter en "edit" af en slags. 

Nå, jeg fik byttet om, så kontakten i den ene værelse tænder loftudtaget i det andet, og omvendt. Samme problem :-(

Sagen er den at når lyset slukker når en hvilken som helst afbryder i huset aktiveres. Om jeg tænder i soveværelset på 1. sal, slukker nogle spots i køkkenet eller hvad jeg nu kan finde på. Enhver aktivering an en afbryder slukker loftlyset på værelset. 

En nyt screenshot med venstreside:

image.thumb.png.be6ea9032f2b378d1968dfd799d7a1c6.png

 

Jeg kan også uploade en .vis fil, hvis det kan hjælpe (og den ikke indeholder data der giver alle adgang til min IHC).

Tak for hjælpen hertil :-)

 

Mvh

Nikolaj

Umiddelbart er det ikke noget galt i det du viser her. 

Jeg tror du skal prøve at sende et TOMT projekt til din controller, og bagefter dit rigtige projekt. Af det programmet viser herover, så bør det ikke kunne lade sig gøre. 
Har problemet altid været sådan?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, NikolajV skrev:

Det underlige er, at når lyset bliver slukket via den underlige "interferens", bliver udgangen stående på 'On'. Man skulle altså tro at der var strøm på udgangen.

Den her linje nager mig en del. Og jeg har nogle "vilde" teori-muligheder.. 

1. 230volt output modulet er trådet forkert. En "langt ude" mulighed. Tilgangen til den udgang som lampeudtaget sidder på i modulet, det er ikke en konstant fase.  De andre udgange på modulet bør dog også opfører sig "mystisk", hvis denne teori skulle holde. Men hvis der ikke er andre på modulet, så ville du aldrig opdage det. Og IHC controlleren opdager det slet ikke.
2. Null´en i lampeudtaget bliver "manipuleret". Det er igen en "langt ude" mulighed, men teoretisk set er det muligt. 
3. Lyskilden som sidder i lampeudtaget er defekt. Er det en form for elektronisk kilde? (evt en LED kilde). Hvis ja, prøv at sætte en almindelig glødepære/halogen i, hvis du har en. 

For pkt 1 gælder, at du skal måle udgangen på 230volt modulet. Først skal den måles mens der er lys i lampen i værelset. Når du så får fremprovokeret fejlen,  så skal du måle igen. Er der 230volt i begge tilfælde, så skal du have fokus på pkt 2 og 3. Er der IKKE 230volt på udgangen, når du har fremprovokeret fejlen, så tjek tilgangen til output modulet. Der SKAL være 230volt der. Er der det, så må output modulet være defekt eller der er noget galt med 24volt til modulet. Tjek 24volt til output modulet.

For pkt 2 gælder, at du skal måle 230volt i selve lampeudtaget på mellemledningen og null. Igen skal lyset være tændt, og så skal du fremprovokere fejlen.. Hvis du stadigvæk måler 230volt i lampeudtaget. Så er/må det være pkt 3. altså selve lyskilden. Hvis du mister 230volt her, mens du stadigvæk kunne måle 230volt i pkt 1, så er det null´en som er "forsvundet". Og det er en worse case situation, efter min mening, for så er der kun een vej tilbage. Hele kablet til/fra lampeudtaget skal gennemgås med fokus på null ledningen. 

Er du ikke selv elektriker eller har anden nødvendig viden om de her ting, så bør du ikke rode med punkt 1 og 2.
Start med pkt 3 fordi den er nemmest. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 hours ago, Kandersen said:

Umiddelbart er det ikke noget galt i det du viser her. 

Jeg tror du skal prøve at sende et TOMT projekt til din controller, og bagefter dit rigtige projekt. Af det programmet viser herover, så bør det ikke kunne lade sig gøre. 
Har problemet altid været sådan?

For lige at være sikker

1. Hent projektet fra IHC

2. Gem projekt lokalt på min pc

3. Åben nyt tomt projekt i Visual

4. Send tomt projekt til IHC

5. Åben det tidligere gemte projekt fra pc

6. Send det til IHC

Jeg ville være så ked af at miste hele projektet :-)

 

Mvh

Nikolaj 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 hours ago, Kandersen said:

Den her linje nager mig en del. Og jeg har nogle "vilde" teori-muligheder.. 

1. 230volt output modulet er trådet forkert. En "langt ude" mulighed. Tilgangen til den udgang som lampeudtaget sidder på i modulet, det er ikke en konstant fase.  De andre udgange på modulet bør dog også opfører sig "mystisk", hvis denne teori skulle holde. Men hvis der ikke er andre på modulet, så ville du aldrig opdage det. Og IHC controlleren opdager det slet ikke.
2. Null´en i lampeudtaget bliver "manipuleret". Det er igen en "langt ude" mulighed, men teoretisk set er det muligt. 
3. Lyskilden som sidder i lampeudtaget er defekt. Er det en form for elektronisk kilde? (evt en LED kilde). Hvis ja, prøv at sætte en almindelig glødepære/halogen i, hvis du har en. 

For pkt 1 gælder, at du skal måle udgangen på 230volt modulet. Først skal den måles mens der er lys i lampen i værelset. Når du så får fremprovokeret fejlen,  så skal du måle igen. Er der 230volt i begge tilfælde, så skal du have fokus på pkt 2 og 3. Er der IKKE 230volt på udgangen, når du har fremprovokeret fejlen, så tjek tilgangen til output modulet. Der SKAL være 230volt der. Er der det, så må output modulet være defekt eller der er noget galt med 24volt til modulet. Tjek 24volt til output modulet.

For pkt 2 gælder, at du skal måle 230volt i selve lampeudtaget på mellemledningen og null. Igen skal lyset være tændt, og så skal du fremprovokere fejlen.. Hvis du stadigvæk måler 230volt i lampeudtaget. Så er/må det være pkt 3. altså selve lyskilden. Hvis du mister 230volt her, mens du stadigvæk kunne måle 230volt i pkt 1, så er det null´en som er "forsvundet". Og det er en worse case situation, efter min mening, for så er der kun een vej tilbage. Hele kablet til/fra lampeudtaget skal gennemgås med fokus på null ledningen. 

Er du ikke selv elektriker eller har anden nødvendig viden om de her ting, så bør du ikke rode med punkt 1 og 2.
Start med pkt 3 fordi den er nemmest. 

Der er en LED lampe monteret på loftudtaget. Men det er der også i det andet værelse, og jeg har prøvet at bytte om på dem. Min første tanke var at lampen var defekt.

Det er en hus jeg lige har købt og fejlen har været der lige siden. 

Tak for teorierne ovenfor. Jeg finder en gammel glødepære og prøver med den :-)

Og så prøver jeg at måle lidt på 230V modulet og udtaget. Jeg er ikke elektriker (EFG, el-linje for snart 30 år siden tæller vist ikke), men din fine beskrivelse giver perfekt mening. Så ved jeg også hvad jeg skal lave i aften :-)

 

En lille bonus info... Da jeg var i gang i går aften ændrede jeg lidt i kodningen på nogle tryk, efter ungerne var gået i seng. Da jeg havde sent projektet til IHC'en for anden gang, stod der pludselig en godt gnaven datter i døren og spurgte om jeg ikke ville lade være med at lege med lyset :D. Den lampe der driller, tænder altså når jeg gemmer projektet.

 

Tak for hjælp og input. Jeg vender tilbage når jeg har målt.

 

Mvh

Nikolaj

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, NikolajV skrev:

For lige at være sikker

1. Hent projektet fra IHC

2. Gem projekt lokalt på min pc

3. Åben nyt tomt projekt i Visual

4. Send tomt projekt til IHC

5. Åben det tidligere gemte projekt fra pc

6. Send det til IHC

Jeg ville være så ked af at miste hele projektet :-)

 

Mvh

Nikolaj 

1. Ja
2. Ja (Det gør du har en lokal kopi på din computer, og mister derfor ikke projektet).
3. Ja
4. Ja
5. Ja
6. Ja

Jeg må erkende, jeg tvivler på det løser problemet. Men i følge andre, samt lidt personlige erfaringer, så kan der hænge ting "fast" i controlleren, selvom du sender et nyt projekt til den. Jeg erfarede det selv i forbindelse med temperatur sensorer. Og controlleren var komplet utilregnelig bagefter. Så det kan være værd at prøve, fordi det er en simpel operation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, NikolajV skrev:

Så lykkedes det mig ar kode det om. Det var den med drag-n-drop jeg ikke havde gennemskuet. Jeg har ledt som en gal efter en "edit" af en slags. 

Nå, jeg fik byttet om, så kontakten i den ene værelse tænder loftudtaget i det andet, og omvendt. Samme problem :-(

Sagen er den at når lyset slukker når en hvilken som helst afbryder i huset aktiveres. Om jeg tænder i soveværelset på 1. sal, slukker nogle spots i køkkenet eller hvad jeg nu kan finde på. Enhver aktivering an en afbryder slukker loftlyset på værelset. 

En nyt screenshot med venstreside:

image.thumb.png.be6ea9032f2b378d1968dfd799d7a1c6.png

 

Jeg kan også uploade en .vis fil, hvis det kan hjælpe (og den ikke indeholder data der giver alle adgang til min IHC).

Tak for hjælpen hertil :-)

 

Mvh

Nikolaj

Stop lige et øjeblik - inden du flår installationen fra hinanden. Nicolai85 spurgte faktisk om et rigtig godt spørgsmål tidligere. Og nu forstår jeg hvorfor..

Den Funktionsblok (højre side) som hedder "Loftudtag". Den er åben (sort åben kassen) og har været redigeret. Hvis du lige har købt huset, så ved du det sikkert ikke hvad der er ændret i den. Men det kunne være du skulle prøve at udskifte den med en "rigtig" Funktionsblok, som er lukket (rød kassen). Igen, bare for at være sikker på, at der ikke er lavet noget "uldent" i den Funktionsblok. 
Det er en ganske almindelig Kip funktionsblok du skal have fat i. (jeg sidder ikke ved min arbejdsmaskine, så jeg kan ikke lige huske hvad den hedder. Men den hedder vistnok noget med 1.1.10.x).
Indsæt den, og træk (flyt) de samme input og output fra den sorte funktionblok over på den nye funktionsblok på tilsvarende input og output.
Send derefter programmet til controlleren, og tjek om fejlen stadigvæk er tilstedet. Hvis den er, så er det i gang med fejlsøgning i installationen. Hvis fejlen er væk, så kunne det være sjovt at se, hvad pokker der er sket i den funktionsblok. 

Du behøver ikke slette den gamle funktionsblok fra projektet i første omgang. Men det ville være en god ide at fjerne den, hvis du ikke skal bruge den mere. Jeg anbefaler ikke du bruger den, men det skyldes mest af alt, at jeg ikke lige kan komme på, hvorfor pokker man skulle redigere i en simpel Kip funktionsblok. Netop derfor var Nicolais spørgsmål faktisk også ret relevant. Beklager jeg ikke lige var obs på denne tidligere :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den lampe der tændte da du lagde dit projekt i controlleren skal du lige se nærmere på i Visual.

Åbn produktet (lampen) i venstre vide i installationsvinduet. Dobbektklik på den og tryk på "Konfigurer udgang"

Står den til initialværdi on? Sæt den til off.

Står den til on vil den være tændt når du lægger projektet op igen.

Det vil næppe ændre noget, Bjarne.

Han kan tænde lampen, (udgangen går ON). Et andet sted i installationen er der så noget der slukker lampen igen. Men udgangen er stadigvæk ON i serviceview.
Det kan kun ske ved at fasen på/fra udgangen forsvinder, uden IHC controllerens viden om det. Altså noget slukker fasen/lampeledningen til udtaget men ikke udgangen i modulet. (teoretisk set også Null´en, men det er en temmelig langt ude mulighed). 

Derfor skal han trykke to gange på trykket, for at kunne tænde den igen. Første tryk sætter udgang OFF. Andet tryk sætter udgangen ON. 
Det forklare dog ikke, hvorfor fasen så er tilbage på udgangen efter dette. 
Og da controlleren husker udgangen, så vil lyset vende tilbage, når han sender projekt til controlleren. Og lyset tænder derfor af sig selv igen. 
Men det forklare stadigvæk ikke, hvorfor fasen kommer tilbage på udgangen. 

18 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Er det ikke det kan din udgang være konfigureret 2 steder i projektet.

Er det fysisk muligt at vælge en udgang som allerede er konfigureret? (Jeg har ikke selv forsøgt, da det ikke giver meget mening). Hvis ja, så er det i aller højeste grad en mulig årsag til problemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Kandersen skrev:

Det vil næppe ændre noget, Bjarne.

Han kan tænde lampen, (udgangen går ON). Et andet sted i installationen er der så noget der slukker lampen igen. Men udgangen er stadigvæk ON i serviceview.
Det kan kun ske ved at fasen på/fra udgangen forsvinder, uden IHC controllerens viden om det. Altså noget slukker fasen/lampeledningen til udtaget men ikke udgangen i modulet. (teoretisk set også Null´en, men det er en temmelig langt ude mulighed). 

Derfor skal han trykke to gange på trykket, for at kunne tænde den igen. Første tryk sætter udgang OFF. Andet tryk sætter udgangen ON. 
Det forklare dog ikke, hvorfor fasen så er tilbage på udgangen efter dette. 
Og da controlleren husker udgangen, så vil lyset vende tilbage, når han sender projekt til controlleren. Og lyset tænder derfor af sig selv igen. 
Men det forklare stadigvæk ikke, hvorfor fasen kommer tilbage på udgangen. 

Måske har jeg misset et (af de mange) indlæg. Men det opfører sig ligesom en logikfejl i en FB eller en udgang der er konfigureret 2 /flere gange.

 

 

Det vil næppe ændre noget, Bjarne.

Han kan tænde lampen, (udgangen går ON). Et andet sted i installationen er der så noget der slukker lampen igen. Men udgangen er stadigvæk ON i serviceview.
Det kan kun ske ved at fasen på/fra udgangen forsvinder, uden IHC controllerens viden om det. Altså noget slukker fasen/lampeledningen til udtaget men ikke udgangen i modulet. (teoretisk set også Null´en, men det er en temmelig langt ude mulighed). 

Derfor skal han trykke to gange på trykket, for at kunne tænde den igen. Første tryk sætter udgang OFF. Andet tryk sætter udgangen ON. 
Det forklare dog ikke, hvorfor fasen så er tilbage på udgangen efter dette. 
Og da controlleren husker udgangen, så vil lyset vende tilbage, når han sender projekt til controlleren. Og lyset tænder derfor af sig selv igen. 
Men det forklare stadigvæk ikke, hvorfor fasen kommer tilbage på udgangen. 

Ja, i de gamle versioner af Visual kunne man ikke se at udgangen allerede var brugt et andet sted, og det giver fejl som dette.

Henter man projektet ind i en ny Visual kan man sagtens rette andre ting i det og uploade det med fejlen igen, med fjerner man udgangen på produktet, trykker ok og går ind igen, vil de stå til optaget.

Men Mikkels værktøj er suverent til at spotte dette.

Men okay. LK's rapporter oppe i menuen i Visual kan også vise dette ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
31 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja, i de gamle versioner af Visual kunne man ikke se at udgangen allerede var brugt et andet sted, og det giver fejl som dette.

Henter man projektet ind i en ny Visual kan man sagtens rette andre ting i det og uploade det med fejlen igen, med fjerner man udgangen på produktet, trykker ok og går ind igen, vil de stå til optaget.

Det er da en lidt grotesk fejl i systemet.
På den anden side, så fortæller han, at lampeudtaget slukker uanset hvad han trykker på i resten af installationen. Så skal udgangen jo være konfigureret med temmelig mange andre andre udgange for at det skulle være muligt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Bjarne Sørensen said:

Den lampe der tændte da du lagde dit projekt i controlleren skal du lige se nærmere på i Visual.

Åbn produktet (lampen) i venstre vide i installationsvinduet. Dobbektklik på den og tryk på "Konfigurer udgang"

Står den til initialværdi on? Sæt den til off.

Står den til on vil den være tændt når du lægger projektet op igen.

Se lige om problemet er forsvundet.

Er det ikke det kan din udgang være konfigureret 2 steder i projektet. Nemmeste måde at checke din projektfil (efter du har downloadet den) med dette fede værktøj Mikkel har lavet, så ser du i oversigten under outputmoduler om udgangs nummeret er brugt 2 gange:

http://jemi.dk/ihc/docs/

Ellers er der også denne mulighed:

Gå ind i konfigurer udgang, skriv ned hvilken udgang den sidder på. Vælg så det øverste udgang "Ikke konfigureret". Tryk ok og luk. Åben igen, og se om udgangen står som ledig eller er optaget (er det en ni Visual kan du se det). Er den optaget er udgangen også konfigureret et andet sted.

 

Jeg tror vi har en vinder....

image.thumb.png.b46401b7031cb8115ed9f0c062ed5e7e.png

Det sidder i hvert fald noget dobbelt, og det er lige netop det loftudtag der giver problemer. Det andet der sidder på (Udtag på gavlvæg mod terrasse) har jeg ikke monteret nogen lampe på. Jeg testede det dog en dag med en lampe, og fandt at der var konstant spænding, uanset hvilket tryk i stuen jeg prøvede. Måske er det det...

På den anden side, kan jeg ikke se hvordan det kan gøre nogen skade at sætte to produkter på den samme udgang? Så bliver de vel bare styret af samme tryk?

Måske er det noget med det her 'Udgang fra UR'-halløj? Det ser i hvert fald lidt underligt ud. 

 

Mvh

Nikolaj

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det du ser, det er selve udgangen. Principielt kan man jo godt sætte to lampeledninger på den samme udgang, (forudsat at de også har samme fase og null). I dit eksempel virker det dog som en decideret fejl, fordi de er angivet som to forskellige lokationer. Og der ville man nok ikke vælge samme udgang, da det ikke rigtig giver nogen mening, hvis lokation er ens betydende med fysisk forskellige rum. 

Det 'Udgang fra UR' du nævner, det synes jeg ikke jeg kan se?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 12/11/2017 at 15:13 , NikolajV skrev:

Hej Forum

Jeg har et loftudtag der mildest talt opfører sig underligt. Jeg kan tænde for lampen og den lyser fint. Det bliver den ved med indtil det bliver tændt eller slukket for noget som helst andet lys i huset. Meget upraktisk. Når lyset så er blevet slukket på denne underlige måde, skal man trykke to gange på kontakten for at tænde igen. 

Jeg tænkte at det var en fejl i kodningen, men nu har jeg været inde og kigge. Jeg kan ikke se forskel på kodningen og den tilsvarrende kodning i naboværelset. 

Når jeg kigger i service view kan jeg se kontakten blive aktiveret/deaktiveret fint når man trykker. Jeg kan se at udgangen går på 'On' når man tænder.

image.png.9b09ba875c7e6d8c5d1182ecc9eaa9c7.png

Det underlige er, at når lyset bliver slukket via den underlige "interferens", bliver udgangen stående på 'On'. Man skulle altså tro at der var strøm på udgangen. 

Det forklarer jo hvorforman skal trykke 2 gange for at tænde igen. Første gang sætter output til 'Off', anden gang sætter den tilbage til 'On' og tænder lyset.

 

Er det noget nogen har set før og kender årsagen til?

Er min IHC mon gået i stykker?

 

Mvh

Nikolaj

 

 

 

Var det bare alm tænd og sluk du skulle udføre?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 hours ago, Bjarne Sørensen said:

Den lampe der tændte da du lagde dit projekt i controlleren skal du lige se nærmere på i Visual.

Åbn produktet (lampen) i venstre vide i installationsvinduet. Dobbektklik på den og tryk på "Konfigurer udgang"

Står den til initialværdi on? Sæt den til off.

Står den til on vil den være tændt når du lægger projektet op igen.

Se lige om problemet er forsvundet.

Er det ikke det kan din udgang være konfigureret 2 steder i projektet. Nemmeste måde at checke din projektfil (efter du har downloadet den) med dette fede værktøj Mikkel har lavet, så ser du i oversigten under outputmoduler om udgangs nummeret er brugt 2 gange:

http://jemi.dk/ihc/docs/

Ellers er der også denne mulighed:

Gå ind i konfigurer udgang, skriv ned hvilken udgang den sidder på. Vælg så det øverste udgang "Ikke konfigureret". Tryk ok og luk. Åben igen, og se om udgangen står som ledig eller er optaget (er det en ni Visual kan du se det). Er den optaget er udgangen også konfigureret et andet sted.

 

WOOP WOOP!!!! Det var en vinder! Nu virker det. Jeg ændrede datalinjen på loftudtaget på 1. salen (til en der var ledig). Den var simpelthen konfiguretet 2 steder. Så skal den bare kodes op til et tryk, en dag jeg skal bruge den.

 

1000 tak for hjælpen alle sammen. Ikke nok med at det virker nu, jeg er også blevet meget klogere på mit anlæg :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok