Hop til indhold
  • 0

Alarm/overvågning blok 6.2.01.h mangler udgang til lys


Kandersen
 Share

Spørgsmål

I vore alarm setup, der bruger jeg Fb 6.2.01.h blokken. Men i den blok, der savner jeg udgange fra kodetastaturet som man fx ser i Fb 6.1.03.b.
Er der nogen der kan forklare, hvorfor Fb 6.2.01.h ikke indeholder mulighed at for sende en puls, fx hver gang en kode er indtastet korrekt? (Jeg ville have brugt det til at tænde lys med). Og når nu det ikke er, så hvordan jeg kan, hvis jeg kan, kombinere det, så jeg fx kan tænde lyset i bryggerset, når en kode er indtastet korrekt? (Bemærk lyset i bryggerset er tilkoblet en Uni400 dæmper). 

Link til kommentar
Del på andre sites

24 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På ‎05‎-‎11‎-‎2017 at 22:03 , Kandersen skrev:

I vore alarm setup, der bruger jeg Fb 6.2.01.h blokken. Men i den blok, der savner jeg udgange fra kodetastaturet som man fx ser i Fb 6.1.03.b.
Er der nogen der kan forklare, hvorfor Fb 6.2.01.h ikke indeholder mulighed at for sende en puls, fx hver gang en kode er indtastet korrekt? (Jeg ville have brugt det til at tænde lys med). Og når nu det ikke er, så hvordan jeg kan, hvis jeg kan, kombinere det, så jeg fx kan tænde lyset i bryggerset, når en kode er indtastet korrekt? (Bemærk lyset i bryggerset er tilkoblet en Uni400 dæmper). 

Jeg kan ikke svare på hvorfor LK ikke har lavet den udgang, men ved at bruge en inverteret blok kan du selv lave det, f.eks. på udgangen der hedder  "Totalalarm tilkoblet".

Se i mit vedhæftede eksempel. Her tænder den lyset i din gang på mem 1 når alarmen frakobles og når den tilkobles slukker den lyset.

 

kandersen.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm ja det var selvfølgelig en mulighed. Jeg skal bare lige gennemtænke den ordentligt, for meningen var, at når vi kommer hjem om aftenen og frakobler alarmen, så ville jeg have den skulle tænde lyset i bryggerset. Men der skal også lige skumring ind over, for ellers tænder den jo også i dagtimerne. 
Men kan godt se muligheden ved selvfølgelig at bruge følg/inverter blokken.. Det giver mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja der er sikkert mange løsninger. Er lige i tænkeboks.
Ideen kom sig af, at kodetastaturet sidder i garagen. I garagen er der PIR belysning, så det er ikke det store problem med lys der. Men fra garagen skal vi videre igennem bryggers og ind i spisestue og køkkenet. Og så var det jeg tænkte, at det kunne være en ide, at når man kobler alarmen fra, så tænder lyset i bryggers og evt. køkken automatisk. Og derefter skal det manuelt slukkes. 
Loftlys i bryggerset er styret af Uni400 dæmper. Eller underskabsbelysning i bryggerset, som sidder direkte på et 230volt output modul.  
Loftlys i spisestue/køkkenet er styret af en Uni250 dæmper.
Loftlys i køkkenet er styret af ø80 dæmper.  

Det burde være muligt at tænde det på fx "Totalalarm Frakoblet", og så skal det lige ind over skumringsrelæet først. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Det burde være muligt at tænde det på fx "Totalalarm Frakoblet", og så skal det lige ind over skumringsrelæet først. 

Jeps, sådan gør du det. 

Du kan samle den udgang du nævner i en and blok med udgangen fra dit skumringsrelæ. 

Har du forresten husket at lave sluk alt når du kobler alarmen til? Det er en virkelig rar funktion. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeps, sådan gør du det. 

Du kan samle den udgang du nævner i en and blok med udgangen fra dit skumringsrelæ. 

Ja, men den der alarmblok er bare ikke skide "hjælpsom". Der er nemlig ingen udgang for Totalalarm frakoblet :angry:

 

2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeps, sådan gør du det. 

Du kan samle den udgang du nævner i en and blok med udgangen fra dit skumringsrelæ. 

Har du forresten husket at lave sluk alt når du kobler alarmen til? Det er en virkelig rar funktion. 

Niks. I det hele taget har jeg ikke rigtig gjort så meget i sluk alt funktionen som jeg burde. Men det skyldes at jeg hele tiden laver ændringer, (siges min bedre halvdel). Og så skal man jo netop huske at få den ændring med. Så det er en funktion jeg har tænkt mig at bygge på, så snart jeg har fået skruet mig mere eller mindre ind på det endelige resultat. Indtil da, så lever vi med, at huske at slukke lyset, eller gå den tunge gang, igen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Ja, men den der alarmblok er bare ikke skide "hjælpsom". Der er nemlig ingen udgang for Totalalarm frakoblet :angry:

 

Niks. I det hele taget har jeg ikke rigtig gjort så meget i sluk alt funktionen som jeg burde. Men det skyldes at jeg hele tiden laver ændringer, (siges min bedre halvdel). Og så skal man jo netop huske at få den ændring med. Så det er en funktion jeg har tænkt mig at bygge på, så snart jeg har fået skruet mig mere eller mindre ind på det endelige resultat. Indtil da, så lever vi med, at huske at slukke lyset, eller gå den tunge gang, igen :D

Du laver det bare som jeg har lavet i filen til dig. Den udgang jeg har koblet det på sætter du din and blok ind. 

Er lige på mobil nu jeg har skilt alt internet i huset og er ved at koble om i tavlen da mit edb rack og ihc tavlen skal kobles på en UPS nu.  :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Du laver det bare som jeg har lavet i filen til dig. Den udgang jeg har koblet det på sætter du din and blok ind. 

Hmm hvorfor skal jeg egentlig bruge AND blokken. Kan jeg ikke bare køre udgangen scenarie tænd/Sluk fra inverter/følg blokken direkte over på produkternes scenarie ?

Eller er det AND blokken jeg skal bruge for at få skumringsfunktionen over på den?

 

51 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Er lige på mobil nu jeg har skilt alt internet i huset og er ved at koble om i tavlen da mit edb rack og ihc tavlen skal kobles på en UPS nu.  :-)

Hehe.. "Og så hørte vi ikke mere til Bjarne for denne aften".. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Ja, men den der alarmblok er bare ikke skide "hjælpsom". Der er nemlig ingen udgang for Totalalarm frakoblet :angry:

Når Totalalarm tilkoblet er OFF, er Totalalarm jo netop frakoblet... Husk at man både kan få programmet til at udføre en handling, både når udgangen går ON & OFF. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, TorbenSørensen skrev:

Når Totalalarm tilkoblet er OFF, er Totalalarm jo netop frakoblet... Husk at man både kan få programmet til at udføre en handling, både når udgangen går ON & OFF. 

Ja, som jeg forstår Bjarne, så skal jeg bruge følg/invertering blokken.
Så når totalalarm går off, (dvs alarm frakobles) så tænder udgangen på følg/invertering blokken. Denne udgang kan jeg så bruge til at tænde lyset i bryggerset, spisestue og køkken med. 
Og egentlig gør den vel også modsat, så når alarmen tilkobles (totalalarm on), så kan jeg bruge den samme blok med "sluk scenarie" til at slukke præcis de samme steder. 

Hvis det er korrekt forstået, så mangler jeg bare: 
1. Hvad skal jeg bruge AND blokken til? Den findes i 3, 5 og 10 indgange. 
2. Hvordan får jeg skumring ind over?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja, som jeg forstår Bjarne, så skal jeg bruge følg/invertering blokken.
Så når totalalarm går off, (dvs alarm frakobles) så tænder udgangen på følg/invertering blokken. Denne udgang kan jeg så bruge til at tænde lyset i bryggerset, spisestue og køkken med. 
Og egentlig gør den vel også modsat, så når alarmen tilkobles (totalalarm on), så kan jeg bruge den samme blok med "sluk scenarie" til at slukke præcis de samme steder. 

Hvis det er korrekt forstået, så mangler jeg bare: 
1. Hvad skal jeg bruge AND blokken til? Den findes i 3, 5 og 10 indgange. 
2. Hvordan får jeg skumring ind over?

Det kan laves på mange måder... Personligt synes jeg det er nemmest at lave en FB til formålet, med lige præcis de indgange og udgange man skal bruge.

Er lige på via mobilen nu, men det er vel bare en udgang der giver en puls når alarmen tilkobles (til slukalt), og en udgang som giver en puls, hvis skumring er ON når alarmen frakobles (til velkomstlys) som du har brug for? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Det kan laves på mange måder... Personligt synes jeg det er nemmest at lave en FB til formålet, med lige præcis de indgange og udgange man skal bruge.

Er lige på via mobilen nu, men det er vel bare en udgang der giver en puls når alarmen tilkobles (til slukalt), og en udgang som giver en puls, hvis skumring er ON når alarmen frakobles (til velkomstlys) som du har brug for? 

Det ville uden tvivl være nemmest at lave Fbén selv, hvis man kan :) Jeg komme nok til det en dag. Men indtil da, så må jeg læne mig op af de eksisterende Fb eller andre som kan. 

Men ja, det er "bare" en velkomst puls on eller scenarie jeghavde i tankerne. Og med en betingelse for skumring on.
Det smarte ville så også være, hvis der var en puls off /Scenarie off, til at slukke det samme lys, når man fx tilkobler alarmen. Det synes jeg at kunne ane, at den følg/invertering blok giver mulighed for. Så i realiteten mangler der bar en blok med betingelse for skumring on.

Jeg kunne godt begynde at udskifte alle lys Fbérne så de også kom til at indeholder skumring. Meeen det må jeg erkende, det synes jeg er lige overkill nok, selvom det principielt nok ville være det mest rigtige, da al lyset i huset så altid ville være styret af skumring. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Prøv om vedhæftede kan bruges.. Har tilføjet både puls- og scenarieudgange.

Kandersen_test.vis

Det er jo fantastisk. Det virker fuldstændig som det skal. 
Lyset tænder når alarmen kobles fra og skumring er on. Lyset slukker når alarm kobles til, uanset skumring.

Tak for det Torben. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er jo fantastisk. Det virker fuldstændig som det skal. 
Lyset tænder når alarmen kobles fra og skumring er on. Lyset slukker når alarm kobles til, uanset skumring.

Tak for det Torben. 

Super at det virker... Det er faktisk bare en simpel lille funktionsblok, men synes det er meget mere overskueligt på den måde, end hvis man begynder at flette en masse funktionsblokke sammen, for at lave noget tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, TorbenSørensen skrev:

Super at det virker... Det er faktisk bare en simpel lille funktionsblok, men synes det er meget mere overskueligt på den måde, end hvis man begynder at flette en masse funktionsblokke sammen, for at lave noget tilsvarende.

Helt enig.. Og det er endda så simpelt, og så brugbart (hvis man bruger IHC alarm blokken), at man nærmest ikke fatter, at LK ikke selv har tænkt den tanke eller noget tilsvarende, inkl skumring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvilken UPS bruger du?

En APC 1000VA med display på. Uha, alt grejet bruget 58W. Men okay det er jo ikke så vildt når IHC-controlleren og 20 moduler er tilsluttet.

Alle mine telestater på på en separat 72W PSU som jeg ikke kører over UPS'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

En APC 1000VA med display på. Uha, alt grejet bruget 58W. Men okay det er jo ikke så vildt når IHC-controlleren og 20 moduler er tilsluttet.

Alle mine telestater på på en separat 72W PSU som jeg ikke kører over UPS'en.

58w er da meget lidt, hvis du både har IHC installationen, 2xRpi, 2xAP (ubiquiti formoder jeg) og routeren. Har du husket switchen? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok