Hop til indhold
  • 0

Living connect og IHC Wireless


MCB
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg håber jeg skriver dette indlæg det rette sted :)

Jeg er i gang med at installere IHC i mit hus. Jeg er ca. halvvejs og har allerede en del Wireless lampeudtag. De virker som regel super fint, men jeg oplever ind i mellem at de stopper med at svare. Det gør så at jeg ikke kan tænde eller slukke for lyset. Det er en periodisk fejl som går i sig selv igen efter lidt tid. Det er kun wireless lampeudtagene der opfører sig underligt. Jeg har også wireless tryk, enkelte steder og f.eks. på badeværelset (som er med wireless tryk og wireless lampeudtag + udsugning via output modul) starter ventilationen når jeg vil tænde lyset, men der kommer ikke noget lys. Jeg antager derfor at det kun er wireless lampeudtagene der er problemet. Når problemet opstår kan jeg godt betjene lampeudtagene direkte på lampeudtaget. Det har længe irriteret mig og jeg har forsøgt at genstarte controlleren, Unlinke alle lampeudtag og slette dem og så linke dem igen. Jeg har læst en del opslag herinde og forsøgt at fejlrette efter de forslag der har været, men det er stadig et problem. Jeg kom så for nylig i tanke om at jeg også har Danfoss Living Connect til styring af varmen. Og jeg tænkte at det kunne være de sendte på samme signal og på den måde forstyrrede hinanden. Jeg har undersøgt det og både IHC og Danfoss sender på 868MHz (danfoss 868,42MHz).

Det var en længere historie, men mit spørgsmål er egentlig "bare" om der er nogen der ved om Living connect og IHC Wireless kan forstyrre hinanden.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

Link til kommentar
Del på andre sites

24 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, MCB skrev:

Jeg har også wireless tryk, enkelte steder og f.eks. på badeværelset (som er med wireless tryk og wireless lampeudtag + udsugning via output modul) starter ventilationen når jeg vil tænde lyset, men der kommer ikke noget lys.

Jeg har ikke nogen ide om, om Living connect kan forstyrre. Jeg tvivler på det, da IHC wireless er krypteret. 
Men jeg hæfter mig derimod på ovenstående. Det kunne tyde på, at problemet måske findes i controller programmet. Medmindre det altså er bevidst, at lyset skulle tænde samtidig med ventilationen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/25/2017 at 22:44 , Kandersen skrev:

Jeg har ikke nogen ide om, om Living connect kan forstyrre. Jeg tvivler på det, da IHC wireless er krypteret. 
Men jeg hæfter mig derimod på ovenstående. Det kunne tyde på, at problemet måske findes i controller programmet. Medmindre det altså er bevidst, at lyset skulle tænde samtidig med ventilationen?

Hej Kandersen

Det er meningen at lyset tænder sammen med badeventilatoren, som så efterfølgende har et efterløb når lyset slukkes.

Men tak for input :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 9/25/2017 at 23:05 , Martin Abildgaard skrev:

Du vil kunne finde flere indlæg, hvor forskellige trådløse systemer har forstyrret hinanden, så du er på rette spor.. 

Bare fordi den ene er krypteret, betyder ikke at den anden ikke kan forstyrre.. 

Kan ikke lige på stående fod huske hvad folk har gjort for at løse problemet.

Hej Martin

Tak for dit svar, jeg havde søgt herinde efter problemet. Men havde ikke fundet noget der beskrev min udfordring. Jeg tror jeg vil udvide min søgning og se om ikke der gemmer sig et svar :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Hvilken firmware version har din controller, og hvad er det for en controller du har?

Hej Lars1

Jeg har lige for et par uger siden opdateret firmware. Så den burde være den sidst nye. Er ikke hjemme lige nu, så jeg kan ikke lige se versionen. Opdateringen af firmware har ikke ændret på mit problem. Min controller er en Visual 2, HW 6.2. Håber det var svar nok :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, MCB skrev:

Hej Lars1

Jeg har lige for et par uger siden opdateret firmware. Så den burde være den sidst nye. Er ikke hjemme lige nu, så jeg kan ikke lige se versionen. Opdateringen af firmware har ikke ændret på mit problem. Min controller er en Visual 2, HW 6.2. Håber det var svar nok :)

Tag lige et skærmdump af adminview når du er hjemme næste gang. RF modulet i controlleren er blevet firmware opgraderet på et tidspunkt, men det var ikke alle controller hvor det kunne lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 25/9/2017 at 23:05 , Martin Abildgaard skrev:

Du vil kunne finde flere indlæg, hvor forskellige trådløse systemer har forstyrret hinanden, så du er på rette spor.. 

Bare fordi den ene er krypteret, betyder ikke at den anden ikke kan forstyrre.. 

Kan ikke lige på stående fod huske hvad folk har gjort for at løse problemet.

Nu har jeg læst ufattelig mange indlæg her på forumet. Jeg synes ikke jeg kan mindes eet eneste der nævner dette problem. Det er muligt nogen har været ude i nogle teorier omkring det i et specifikt problem. Men er det påvist, at det skulle have været årsagen?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi jeg netop undre mig over, at jeg ikke har hørt/læst om dette før.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Nu har jeg læst ufattelig mange indlæg her på forumet. Jeg synes ikke jeg kan mindes eet eneste der nævner dette problem. Det er muligt nogen har været ude i nogle teorier omkring det i et specifikt problem. Men er det påvist, at det skulle have været årsagen?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi jeg netop undre mig over, at jeg ikke har hørt/læst om dette før.

Det tætteste jeg er kommet på mit problem er dette indlæg.

Men der er det gulvvarmesystemet der fejler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Nu har jeg læst ufattelig mange indlæg her på forumet. Jeg synes ikke jeg kan mindes eet eneste der nævner dette problem. Det er muligt nogen har været ude i nogle teorier omkring det i et specifikt problem. Men er det påvist, at det skulle have været årsagen?
Jeg spørger af ren nysgerrighed, fordi jeg netop undre mig over, at jeg ikke har hørt/læst om dette før.

Jeg tror du skal prøve at søge igen. Det har været oppe og vende MANGE gange. Det er et kendt problem at forskellige wireless produkter forstyre hinanden, hvad enten de køre krypteret eller ej. Det er ligesom det der er grunden til at wireless access points kan sættes op til at køre på forskellige kanaler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg tror du skal prøve at søge igen. Det har været oppe og vende MANGE gange. Det er et kendt problem at forskellige wireless produkter forstyre hinanden, hvad enten de køre krypteret eller ej. Det er ligesom det der er grunden til at wireless access points kan sættes op til at køre på forskellige kanaler.

At trådløse systemer kan generere hinanden, er ikke ens betydende med, at de også ødelægger det for hinanden. Specielt på wireless Wifi mister du heller ikke forbindelsen, fordi et andet access point bruger samme kanal. Du vil oftest miste kvalitet. Er det trådløse signal presset i forvejen pga afstanden, bygnings struktur eller lign, så er det klart at det kan få direkte "skadelige" effekt på signalet. Men der skal altså noget til. 
Ellers kan jeg garantere dig for, at der ville være vanvittig mange boliger rundt omkring med massive problemer. På 2.4ghz er der altså kun 11 kanaler at gøre godt med. Og en nyere AP breder sig over 3 kanaler ad gangen. 

Som du kan læse herover, så er det eksempel som MCB fandt ikke påvist at have noget som helst med IHC controlleren/wireless signalet at gøre. Det var det jeg var ude efter.
Vi kan alle have mistanke om hvad som helst, når vi har en trådløs enhed som ikke opfører sig korrekt. Selv micro-ovnen kan komme i spil. Og mistanke er gode nok at have til at finde en evt årsag. Men jeg vil gerne se nogen der decideret har kunnet henvise problemet til IHC wireless, eller omvendt noget der har ødelagt IHC wireless signalet.
Igen - det er ren nysgerrighed og personlig interesse i det.

Hvis der er så MANGE, så er det sgu lidt mystisk at jeg ikke kan finde nogen eller mindes at have læst nogen. Det sidste kan da skyldes min glemsomhed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når wireless signaler forstyre hinanden, så ødelægger de de også for hinanden i en eller anden grad. På wireless Ethernet ser du det ofte som at din 54Mbit wireless link kun yder 10Mbit/sec. hvilket skyldes at data pakkerne skal retransmiteres mange gange før de når frem i brugbar tilstand. Præcis det samme sker på IHC wireless. Kommunikationen mellem controlleren og wireless enheder forstyres så data pakken skal retransmiteres, hvilket du vil se som langsomt virkende wirless enheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Derfor skrev jeg:

22 timer siden, Kandersen skrev:

Du vil oftest miste kvalitet. Er det trådløse signal presset i forvejen pga afstanden, bygnings struktur eller lign, så er det klart at det kan få direkte "skadelige" effekt på signalet. Men der skal altså noget til.

Men at decideret ødelægge det, så fx et wireless ikke kan tændes. Det tvivler jeg altså på. 

Men som sagt, jeg vil gerne se nogle af de MANGE indlæg der har været, som kunne henføres direkte til, at de trådløse signaler decideret ødelægger det for hinanden . Og bemærk, når jeg skriver ødelægger, så er det som i ´ingen forbindelse´, så man fx ikke kan tænde/slukke et wireless udtag eller lign. tilfælde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
30 minutter siden, Kandersen skrev:

Derfor skrev jeg:

Men at decideret ødelægge det, så fx et wireless ikke kan tændes. Det tvivler jeg altså på. 

Men som sagt, jeg vil gerne se nogle af de MANGE indlæg der har været, som kunne henføres direkte til, at de trådløse signaler decideret ødelægger det for hinanden . Og bemærk, når jeg skriver ødelægger, så er det som i ´ingen forbindelse´, så man fx ikke kan tænde/slukke et wireless udtag eller lign. tilfælde. 

Efter som LK IHC data pakkerne er relativt små og de sandsynligvis max sendes 2-3 gange, vil jeg ikke blive forbavset hvis andre wireless enheder kan forstyre så meget at man i perioder ikke kan bruge sine wireless enheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Lars1 skrev:

Efter som LK IHC data pakkerne er relativt små og de sandsynligvis max sendes 2-3 gange, vil jeg ikke blive forbavset hvis andre wireless enheder kan forstyre så meget at man i perioder ikke kan bruge sine wireless enheder.

Jeg siger heller ikke du tager fejl. Men det ville undre mig. Derfor ville jeg gerne have set nogle indlæg, hvor nogen kunne påvise en direkte forbindelse mellem noget udstyr og IHC wireless. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som tilføjelse til problemet:

Jeg ved ikke om der er forskel på datamængden i signalerne fra wireless tryk og wireless lampeudtag. Men som jeg skrev at badeværelses udsuget godt kunne tænde selvom lyset (wireless lampeudtag) skulle tænde samtidig, har undret mig da trykket er wireless. Altså der er noget wireless der “slipper igennem”.

Derudover har jeg på danfoss “controlleren” prøvet at køre en enhedstest hvor den lige følger op på at alle enheder er inde for rækkevidde og fungerer. Og sørme om ikke mine wireless udtag stoppede med at virke. Jeg vil i weekenden flytte min wireless antenne op på loftet for at se om det ændrer på problemet.

 

Jeg er glad for at min udfordring bliver taget op, for jeg håber virkelig at kunne finde en løsning. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er et kendt problem at wireless enheder kan forstyre hinanden, især hvis de sidder for tæt. Bare fordi det virker for nogen når enhederne sidder lige ved siden af hinanden, er det ikke ensbetydende med at det virker for all. Stort set alle wireless produkter komme med en note i bruger villedningen om at der skal være x meter mellem wireless enheder hvis man har flere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er jeg langt om længe tilbage igen. Denne gang tror jeg at min udfordring er løst.:D

Jeg startede med at flytte antennen op på loftet, i håb om at det hjalp. Men det gjorde meget lidt forskel.

Sidste vinter tog jeg så kontakt til Danfoss (via en kontakt fra arbejdet), som var nysgerrige på udfordringen. De foreslog at jeg fik lavet en logning på min Danfoss living connect (via usb) og samtidigt skrev ned hver gang jeg havde problemer. Det forløb sig så over 4 uger og jeg sendte derefter mine data ind til dem. Det gennemgik de så og meldte tilbage at de ikke kunne se nogen sammenfald, og i øvrigt burde alt virke fint. Det var lidt øv, da jeg havde håbet på en løsning den vej. Men jeg blev enig med dem om at slukke helt (og pille batterier ud) for alle mine Danfoss enheder i sommerperioden.

Men da vi nåede til sommeren havde jeg ingen problemer med lyset, så derfor fik jeg ikke lavet øvelsen med at lukke ned for det. Nu er varmeperioden jo så for længst startet og det var problemerne sørme også. Jeg var ved at blive sindssyg.

Som en sidste løsning har jeg for en måned siden købt og installeret en splitter og forlængerkabel med en ekstra antenne. Så nu har jeg to antenner siddende på loftet, en ved gavlen og en ca. midt i huset. Jeg har (7-9-13) ikke haft nogen former for udfald siden, hvilket er en kæmpe lettelse.

Jeg har cirklet om splitteren i noget tid, men synes ikke jeg ville bruge penge på den da jeg tænkte at jeg bare fordelte det samme signal og i værste fald forringede det. Jeg kunne jo sagtens få fint signal på mine wireless enheder, de havde "bare" periodiske udfald.

Jeg håber at min historie kan hjælpe andre, i hvert fald takker jeg for jeres tid og kommentarer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej MCB.

Fedt at du fik skrevet en opdatering til denne post, med dine erfaringer (forhåbentlig din løsning).

Jeg har selv oplevet en del problemer med IHC Wireless over de sidste par måneder. Det er mest lysdæmperen i soveværelset (og konen er noget irriteret over at hun ikke kan slukke lyset når hun går i seng). Har oplevet et par gange at det var andre wireless lysdæmpere, der ikke fungerede, men har kun set det være problem på en enhed ad gangen. Og kan bekræfte at forbindelsen gen-etableres efter noget tid (om det er 5 eller 15 minutter ved jeg ikke).

Min gulvvarmestyring er kablet, så det er ikke dét, der er problemet. Men spørgsmålet er om det kan være naboens? Det kan jo også være noget andet end varmestyring. Fx. ved jeg at naboen fik alarm for nogle måneder siden (Verisure, som svjv. også kører på 868MHz). Så må vi jo se om problemet bliver løst når fyringssæsonen slutter, men jeg ville da meget gerne finde en løsning inden da (ikke mindst for husfredens skyld).

Jeg har antennen placeret på loftet. Installatøren havde placeret den på skrå (ikke lodret), så da jeg oplevede problemer fik jeg ændret det, så den sidder lodret - desværre uden at det hjalp.

Er det sådan en splitter du bruger: https://www.wattoo.dk/ihc-control-controller-antennesplitter-1088007383

På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Spiff.

Kender godt det med husfreden :) Den blev også udfordret herhjemme når det ikke virkede.

Ja, jeg købte LK's antennesplitter magen til den du linker til og så 10m LK antennekabel. Og så havde jeg en ekstra antenne liggende som jeg så koblede på i midten af huset (begge to på loftet)

Jeg har ikke haft nogen problemer siden (måske et enkelt lampeudtag der lige brugte et par sekunder mere om at tænde, men ellers har det kørt fejlfrit)

Jeg håber du får styr på din installation og husfreden :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok