Hop til indhold
  • 0

IHC Visual 3


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Jeg har downloadet IHC Visual 3 - men når jeg såt på en "Lokalitet"  og vælger Indsæt i menuen og der punktet "Funktionsblokke" -> "Lysstyring" -> "Generelt" så er alle menupunkterne fint sorte, men når jeg går ned på "1.1.01.e Kip tænd sluk" så er punktet "gråt" og jeg kan ikke komme videre derfra.

Skal sige det er min første gang i IHC Visual 3 - så kan være jeg gør noget galt - ved bare ikke hvad det er :-(

 

Kan nogle hjælpe?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Det er i højre side du indsætter Fbére. Det lyder som om du forsøger gøre det i venstre side.

Tak det virkede :-) ...... Visual er nu noget anderledes Term Ihc - der skulle man ikke definere alle indgange og udgange - jo et større projekt. Må medgive at Visual i hvertfald ved de første forsøg ikke ligefrem er et fremskridt i forhold til Term IHC - havde troet at 10-15 år ville have gjort dem mere brugervenligt.

Hvor lang tid brugte I på at konvertere programmet fra Term til Visual?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvor lang tid brugte I på at konvertere programmet fra Term til Visual?

4-6 timer hvis dokumentationen er i orden. Og jeg ikke selv har lavet det oprindelige projekt /ikke kender det som mit eget. 

Du vil kunne lave det på ca samme tid da du skal lære Visual at kende først men er super godt inde i din termihc. 

Så kan man altid bruge tid senere på specielle funktioner mv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har heldigvis en fyldig og meget fyldestgørende dokumentation med alle oplysninger. Kan se det smarte i at dokumentationen kan bygges ind i controlleren. 

I forhold til min dokumentation kan jeg ikke se, hvor man dokumentere hvilken klemme jord er forbundet til i tavlen. Hvordan gør I andre det. 

Hele min 230v installation er med 5 leder kabler 3fnj. I min term dokumentation er der også angivet hvilken klemrække 0 lederen er forbundet på de mange kabler. Hvordan dokumenterer man dette. 

Kan huske da vi i sin tid havde elcheck og elektrikeren netop sagde at installationen bør eller skal indeholde en beskrivelse af installationen - herunder forbindelsen af jord i tavlen? Mener jeg ...

 

Hvad bruger I feltet noter til på Stikkontakt og noter under fanen "konfigurer udgang"?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

I forhold til min dokumentation kan jeg ikke se, hvor man dokumentere hvilken klemme jord er forbundet til i tavlen. Hvordan gør I andre det. 

Beskyttelseslederen skal mærkes så den er let at identificere. Det har jeg gjort ved at give den samme nummer som det kabel den kommer fra (små gule plasticmærker til at skubbe på lederen).

 

23 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hele min 230v installation er med 5 leder kabler 3fnj. I min term dokumentation er der også angivet hvilken klemrække 0 lederen er forbundet på de mange kabler. Hvordan dokumenterer man dette. 

Det kan du konfigurere under dit produkt, skriv det i "Idenfikation" s feltet.

 

23 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvad bruger I feltet noter til på Stikkontakt og noter under fanen "konfigurer udgang"?

Det kan være hvis du kar en samling et sted så kan du beskrive det.

Noter kan være ledningsfarve.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

I forhold til min dokumentation kan jeg ikke se, hvor man dokumentere hvilken klemme jord er forbundet til i tavlen. Hvordan gør I andre det. 

Så vidt jeg kan se i Visual, så er det er kun det som er i direkte relation til IHC styringen, som du kan dokumenter direkte. Eksempelvis jordledning kan du ikke dokumentere direkte. Hvis du vil det, så kan du evt bruge noter og kabelnummer. (hver jordledning tilhører jo et kabel). Som Bjarne siger, så kan du nummerere jordlederen ud fra kablet. Men direkte i IHC Visual, der kan du ikke dokumentere den ledning andet end i noter/beskrivelser/oa.  Eller så har jeg ikke lige fundet den mulighed i Visual. 
 
I vores IHC tavler er/var det oprindeligt lavet, som vist på det vedhæftet billede med en 12 klemme-række (kronemuffer). Det er 5 stk  3x1.5mm2  kabler der kommer nede fra garagen, hvor "hoved" tavlen sidder med alle sikringer i. Deri sidder 5 stk 2polet sikringsgrupper, som er ført op til den klemmerække du ser på billedet. Det fungere og er muligvis også lovligt. Men det ser ikke godt ud, samt at der ingen som helst overblik er over de enkelte faser/null ledninger. Elektrikeren har ikke nummereret eller angivet klemmerne. På sikringerne i garagen der er de angive som , IHC1, IHC2, IHC3 ... osv. Heldigvis hænger det også sådan sammen på klemmerækken, talt fra venstre. Men det kunne lige så vel have været anderledes, når de ikke er nummereret. Kablerne er der skrevet på, hvis ellers man kan læse  "herogryfer".

I IHC dokumentationen har man så angivet, hvilken sikringsgruppe en funktion tilhører. Så på den måde kan man godt sige det hænger sammen. Men det er bestemt ikke pænt eller optimalt, da der mangler det led imellem den klemmerække og videre til komponenterne.
Fx på 230v modul i IHC Dokumentationen kan jeg se, at den ene fase høre til IHC(x). Dvs så ved jeg at der går en ledning (fase) derfra og ned til klemmerækken som svare til IHC(x). Fair nok. Men fordi der sidder flere ledningerne (faser) på samme klemme i klemmerækken for IHC(x), så kan jeg kun finde den rigtige, ved at følge ledningen op. Det er en møg irriterende måde at gøre det på, synes jeg. Til gengæld koster det plads at gøre det "rigtigt" eller mere optimalt, hvilket nok er årsagen til, at man i sin tid har valgt denne løsning, medmindre man sætter numre på ledningerne. Det er en løsning som jeg er i gang med at ændre på. 
Jordledningerne er slet ikke dokumenteret. De er bare ført direkte til top i tavlen, som du nok kan ane på billedet.
 
(Det skal lige siges til billede, at det er taget før jeg gik i gang med at ændre det. Det ser lidt anderledes ud i dag. Men jeg er stadigvæk i gang, og derfor ikke noget nyere billede).

Sikringsgruppe_klemmer.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er nu gået i gang så småt med at sætte al dokumentation ind i Visual 3. Jeg tænker i første omgang kun at programmere kip og ventilator mv. - så jeg tager det mere avancerede efterfølgende.

Jeg blev lidt i tvivl, da man jo kan konvertere fra Visual 2 til Visual 3 - men ved I om, hvis det bare er er alm standard funktioner om man så kan konvertere fra Visual 3 til Visual 2 - altså om man kan indlæse programmet efterfølgende i en Visual 2, hvis det er lavet i Visual3?

Mest fordi jeg kan forstå et Visual 3 reelt ikke kan andet end Visual 2 og at Visual 3 er så fejlbehæftet f.x. SD kort der ikke virker mv mv. at flere fraråder at købe en Visual 3 controller. Nogle her der har fået Visual 3 der ved noget herom?

 

 

(Tak i øvrigt for gode svar)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg er nu gået i gang så småt med at sætte al dokumentation ind i Visual 3. Jeg tænker i første omgang kun at programmere kip og ventilator mv. - så jeg tager det mere avancerede efterfølgende.

Jeg blev lidt i tvivl, da man jo kan konvertere fra Visual 2 til Visual 3 - men ved I om, hvis det bare er er alm standard funktioner om man så kan konvertere fra Visual 3 til Visual 2 - altså om man kan indlæse programmet efterfølgende i en Visual 2, hvis det er lavet i Visual3?

Mest fordi jeg kan forstå et Visual 3 reelt ikke kan andet end Visual 2 og at Visual 3 er så fejlbehæftet f.x. SD kort der ikke virker mv mv. at flere fraråder at købe en Visual 3 controller. Nogle her der har fået Visual 3 der ved noget herom?

 

 

(Tak i øvrigt for gode svar)

Det er en rigtig fin fremgangsmåde du har valgt. 

Det er klart nemmest at oprette produkterne i venstre side af Visual og lave dokumentationen først. Og så starte med de nemme funktioner som kip osv. 

Du kan hente Visual 2 softwaren og selv prøve at hente den .vis fil (projektet) ind du har lavet og se om ikke det kan lade dig gøre. 

Det tror jeg slet ikke der er problemer med.  Det handler ikke om at projektfilen skal konverteres, blot hentes ind. Men indrømmet, jeg har ikke prøvet Visual 3 endnu, så du får lige til opgave at teste for dette den ene vej og den anden vej rundt :)

Jeg synes ikke man kan sige at "Visual 3 er så fejlbehæfte". Nogle personer har bare ikke ja-hatten på når der kommer sparsomt nyt fra LK, og så er der tendens til at skyde det i sænk. Drag dine egne erfaringer med Visual (3) jeg er sikker på at du nok skal blive rigtig glad for systemet. 

Når du så har alt oppe at køre kan du kigge lidt mod nogle tillægsfunktioner som f.eks. Open Hab, Ihc-Captain, IHC-Bridge osv, med dette kan du lave nogle fede funktioner og feks styre Sonos med videre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg blev lidt i tvivl, da man jo kan konvertere fra Visual 2 til Visual 3 - men ved I om, hvis det bare er er alm standard funktioner om man så kan konvertere fra Visual 3 til Visual 2 - altså om man kan indlæse programmet efterfølgende i en Visual 2, hvis det er lavet i Visual3?

Du kan jo også bare kode i Visual 2. Der er så få forskelle at du ikke vil bemærke dem hvis du ikke kigger meget nøje efter.

18 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Mest fordi jeg kan forstå et Visual 3 reelt ikke kan andet end Visual 2 og at Visual 3 er så fejlbehæftet f.x. SD kort der ikke virker mv mv. at flere fraråder at købe en Visual 3 controller. Nogle her der har fået Visual 3 der ved noget herom?

Jeg synes ikke jeg har set flere fraråde dig at købe en Visual 3 controller fordi den er fejl behæftet. Men vi er flere som mener at der er så få nyheder at det ikke berettiger en prisforkel på 1000 kr. eller derover. De fejl jeg har set er børnesygdomme, som LK nok skal få løst i løbet af et år eller 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvad er Open Hab og Ihc Captain og Bridge?

Jeg er ikke så god til at søge rundt her - men flere har da skrevet de vil vente med at købe Visual 3.

Der bliver du nødt til at søge i forummet her. Tryk på søg og skriv ordet. 

Ellers kan du Google Ihc-Captain. 

Som jeg har skrevet kan det styre Sonos over ihc bla. 

Du kan også bruge IHC-Bridge med Apples HomeKit. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24. august 2017 at 11:13 , Lars1 skrev:

Du kan jo også bare kode i Visual 2. Der er så få forskelle at du ikke vil bemærke dem hvis du ikke kigger meget nøje efter.

Jeg synes ikke jeg har set flere fraråde dig at købe en Visual 3 controller fordi den er fejl behæftet. Men vi er flere som mener at der er så få nyheder at det ikke berettiger en prisforkel på 1000 kr. eller derover. De fejl jeg har set er børnesygdomme, som LK nok skal få løst i løbet af et år eller 2.

Så har jeg prøvet at lave et program i Visual2 og Visual 3. Man kan uden problemer konvertere fra Visual 2 til 3 - men man kan IKKE konvertere programfilen fra Visual 3 til 2. Har efterfølgende ringet til LK og de siger også man ikke kan konvertere ned. Det bedste råd er derfor at lave al programmering i Visual2 og så lave en kopi heraf der læses ind i Visual 3.

Er man først kommet på Visual3 er der ingen vej tilbage :-( - så er alt forfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Er man først kommet på Visual3 er der ingen vej tilbage :-( - så er alt forfra.

Jeg har ikke selv kigget nærmere på det, men for den alm. bruger har du sikkert ret. Jeg er dog 90% sikker på at det er et spørgsmål om at rette et par referancer i XML filen, så kan man indlæse en Visual 3 file i Visual 2.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
50 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Så har jeg prøvet at lave et program i Visual2 og Visual 3. Man kan uden problemer konvertere fra Visual 2 til 3 - men man kan IKKE konvertere programfilen fra Visual 3 til 2. Har efterfølgende ringet til LK og de siger også man ikke kan konvertere ned. Det bedste råd er derfor at lave al programmering i Visual2 og så lave en kopi heraf der læses ind i Visual 3.

Er man først kommet på Visual3 er der ingen vej tilbage :-( - så er alt forfra.

Super med den iagttagelse :)

Men super lækkert at man kan lægge projektet fra en Visual 2 ind i Visual 3. Så er det jo let for alle at opgradere. Så skal du bare programmere i Visual 2 som du er inde på, hvis du ikke har lagt dig fast på controller generation endnu.

Mit forslag er dog at købe den nyeste, man køber heller ikke en pc i Bilka med Celeron processor nu hvor man kan købe en i5, i7 osv for en lille merpris. 

Pyt med at man ikke kan nedgradere sin controller fra Visual 3 til Visual 2, det tror jeg ikke på at nogle gider. 

Men hvis du er ferm med XML kan du åbne filerne fra de to Visual og sammenligne dem, og evt fjerne overskydende fra Visual 3 projektet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Mit forslag er dog at købe den nyeste, man køber heller ikke en pc i Bilka med Celeron processor nu hvor man kan købe en i5, i7 osv for en lille merpris. 

Jeg er ret sikker på at pris forskellen på en Bilka PC med Celeron processor og en med I5 eller I7 er en del mere end 1000 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Men der er jo ingen grund til at lave programmet i Visual 3 - når man lige så godt kan lave programmet i visual 2 - nu det kan læses ind uden problemer i Visual3 controlleren. 

Sålænge du køre offline har du ret, men Visual 2 softwaren vil næppe kunne kommuniker med en Visual 3 controller. Du skal derfor bruge Visual 3 softwaren til at uploade programmet i en visual 3 controller, medmindre du gider bøvle med at flytte SD kortet mellem controlleren og din PC hvergang du skal uploade en ny version af dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror i misforstår min pointe. Min pointe er at beholde programfilen i visual 2 og så kopiere den over i visual 3. Hvis man derefter skal lave ændringer til programmet i visual 3 - laver man det i visual 2 og kopiere det over i visual 3. Derved ham man altid og på en nem mulighed for at bruge programmet i en Visual 2 og i Visual 3 controller.

Giver det mening?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Sålænge du ikke har købt en ny controller ja. Når du først har en ny controller, giver det ikke mening at bruge anden visual version end den som høre til controlleren.

Jo - det er jo netop det det gør!

Hvis du har en visual 2 controller giver det ikke mening at lave programmet i visual 3

Hvis du har en visual 3 controller er det en fordel at lave programmet i visual 2 og holde det i visual 2 og så overføre det hver gang til visual 3. 

Hvis du har en visual 3 controller og laver programmet i visual 3 - kan det netop ikke føres enkelt tilbage til en visual 2 controller, f.x. hvis man finder ud at at Visual3 controlleren har for mange begynder fejl eller lignende.

Så det giver rigtig god mening at holde det i en version der er brugbart i både visual 2 og 3.  

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok