Hop til indhold
  • 0

Dimmer Ø80 250W HW2


Mogens Lunde
 Share

Spørgsmål

Købte en sådan for at se om det kan dæmpe mine LED's bedre end de gamle tavledæmpere (som ikke virker for mig) og fik min elektriker til at installere den i går. Det fungerer  bedre end den gamle 350CR dæmper, med en rimeligt blød omend lidt langsom op- og nedjustering af lysstyrken (Osram Parathom Pro PAR16 Adv 5.9-50W 927 36D GU10). Dog et stort minus synes jeg at de ikke kan dæmpes nær så meget ned som halogen - de lyser for meget ved lavest mulige trin.

Desuden undrer det mig at lyset starter ved 100% selv om jeg har sat til 40%. Kan det være på grund af LED-pærerne? Er det tilfældet er der jo ikke meget idé i at anvende scenarier.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Mogens, Jeg bruger selv de wireless ø80 dæmpere til mine LED, og jeg oplever ved konfiguration at den ikke kan finde ud af det når den står på AUTO mode, prøv at vælge CR i stedet, og se om det ikke skulle hjælpe på problemet med at de ikke kan dæmpes ret meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Mogens Lunde skrev:

Købte en sådan for at se om det kan dæmpe mine LED's bedre end de gamle tavledæmpere (som ikke virker for mig) og fik min elektriker til at installere den i går. Det fungerer  bedre end den gamle 350CR dæmper, med en rimeligt blød omend lidt langsom op- og nedjustering af lysstyrken (Osram Parathom Pro PAR16 Adv 5.9-50W 927 36D GU10). Dog et stort minus synes jeg at de ikke kan dæmpes nær så meget ned som halogen - de lyser for meget ved lavest mulige trin.

Desuden undrer det mig at lyset starter ved 100% selv om jeg har sat til 40%. Kan det være på grund af LED-pærerne? Er det tilfældet er der jo ikke meget idé i at anvende scenarier.

I forbindelse med installation af 4 Uni 250 dimmere, der opdagede jeg at rampetiden default står til 5 sekunder ved scenarie, (Guderne må vide hvorfor. At det så ikke er 5 sekunder i virkeligheden er en helt anden LK særhed, tror jeg :D), og tiden til 700ms.. 

Jeg har ændret rampetid til 1 sekund. Og så har jeg sat dem til 500ms. Sidstnævnt er den tid man holder knappen inde for at dæmpe, sådan som jeg forstår dem. Så den skal du nok lige "lege" lidt med. Men bruger du scenarier er det selvfølgelig ligegyldigt. Jeg prøvede først med 200ms, men det var en rigtig dårlig ide, da man så slet ikke kunne dæmpe, fordi dimmeren tror man vil slukke/tænde :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

1 time siden, Kandersen skrev:

I forbindelse med installation af 4 Uni 250 dimmere, der opdagede jeg at rampetiden default står til 5 sekunder ved scenarie, (Guderne må vide hvorfor. At det så ikke er 5 sekunder i virkeligheden er en helt anden LK særhed, tror jeg :D), og tiden til 700ms.. 

Jeg har ændret rampetid til 1 sekund. Og så har jeg sat dem til 500ms. Sidstnævnt er den tid man holder knappen inde for at dæmpe, sådan som jeg forstår dem. Så den skal du nok lige "lege" lidt med. Men bruger du scenarier er det selvfølgelig ligegyldigt. Jeg prøvede først med 200ms, men det var en rigtig dårlig ide, da man så slet ikke kunne dæmpe, fordi dimmeren tror man vil slukke/tænde :angry:

Kandersen...

Default 5 sek. (manuel rampetid) vedrører reguleringstid fra top til bund og omvendt. Altså den tid en betjening med langt tryk er om at nå fra det ene yderpunkt til det andet.

Soft tænd og sluk (default 700 ms) benyttes kun når fast % i scenarielink ikke benyttes (sidste niveau og sluk via dimmer blok).

Dæmpningsområdet for LED er meget forskellig og kan endda forekomme afhængig af antal.

Min. % er default 22 - denne kan nedsættes. Vær dog opmærksom på at min. kan blive så lav at en regulering også vil kunne slukke lyskilder. I den forbindelse kan lysdæmper stadig være tændt!.

/Anders

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Anders Bo skrev:

Kandersen...

Default 5 sek. (manuel rampetid) vedrører reguleringstid fra top til bund og omvendt. Altså den tid en betjening med langt tryk er om at nå fra det ene yderpunkt til det andet.

Soft tænd og sluk (default 700 ms) benyttes kun når fast % i scenarielink ikke benyttes (sidste niveau og sluk via dimmer blok).

Det undre mig en hel del, for der er pokkers til forskel på, hvor hurtigt lyset tænder alt afhængig af hvad rampetiden står til, også ved en fast % på scenarie. 
Jeg havde problemerne på mine 12 spot (9 stk nu), under overskabene i køkkenet. De kunne være 2-3 sekunder om at tænde på fast %. (2-3 sekunder ekstremt lang tid), Da jeg ændre rampetiden til 1 sekund, tændte de med det samme. På det tidspunkt stod de 2 almindelige loftlamper til default 5 sekunder. Og de er længere om at tænde op. Da jeg ændrede rampetiden på dem, så tænder de også med det samme nu. 

Fordi jeg også ændrede ms tiden, da jeg faktisk først troede det var det, til 200ms røg jeg ud i, at jeg slet ikke kunne næ at dæmpe eller skrue op for lyset uden at den opfattede det som, at jeg i stedet ville slukke/tænde. Så vidt jeg forstår, så er ms = tiden der afgøre kort/lang tryk.

Så min oplevelse er altså ret modsat det du skriver herover.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Ravni skrev:

Hej Mogens, Jeg bruger selv de wireless ø80 dæmpere til mine LED, og jeg oplever ved konfiguration at den ikke kan finde ud af det når den står på AUTO mode, prøv at vælge CR i stedet, og se om det ikke skulle hjælpe på problemet med at de ikke kan dæmpes ret meget.

Tak Ravni, det virkede! Stod default til 100% og minimum vistnok 22%, men det har jeg nu ændret til 60% og 12%. Så fungerer det :D

Noget jeg dog ikke helt forstår er hvorfor dimmeren ikke husker sidste værdi da den blev slukket. Den starter på fuldt skrald (altså nu 60%) hver gang jeg tænder uanset hvad den stod på da jeg slukkede.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Om lyset tændes på sidste niveau eller på "fuld skrald" afhænger af funktionsblokken og hvordan den er indstillet. Hvis du bruger 1.2.03.d så er den default indstillet til at tænde på det niveau du valgte da du oprettede linket.

Det er 1.2.03.d jeg bruger, men elektrikeren har lavet det sådan at der også er en "Dimmer 350LR/600CR/1000LR" i installationssiden. Sidstnævntes 230V udgang er forbundet til funktionsblok 1.2.01.c i funktionssiden. Kan ikke helt gennemskue logikken i det, men måske noget ikke spiller rigtigt sammen her? 

Har prøvet at vedhæfte vis-filen hvis du har tid til at tage et hurtigt kig :) Den ligger under "Entré"

Installation 20170504.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du ikke bruger den gamle dimmer til noget, så syntes jeg du skal slette den. 

Funktionsblokken er indstillet til "Niveau oprettet i linken" dette kan ændres til "Sidste niveau"

 

Tak for det Henning. Ændring til "Sidste niveau" løste det problem :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok