Hop til indhold
  • 0

OpenHAB Startproblemer


BrianPedersen
 Share

Spørgsmål

Jeg har installeret openHab 2 på en PI og fået gang i web interfacet, og har fra denne installeret IHC og sonos add-on, men jeg kan fint opsætte sonos fra web interfacet under bindings, men IHC er ingen steder at finde, når jeg prøver at google lidt på det, så står der forskellige steder, at jeg bare skal ændre config filen med ip osv til ihc controlleren, men jeg er ikke skarp nok i ssh til at jeg kan finde denne config fil jeg skal ændre i... hvor finder jeg den, og hvad skal jeg skrive for at åbne den? og ligeledes er jeg lidt i tvivl om næste step, jeg har læst Ejvind Hald´s emne om best practice, men ved ikke helt hvordan jeg kommer dertil, vil også gerne have homekit til at virke, jeg syntes alle de steder jeg søger efter hjælpende artikler, antager skriverne lidt at man allerede er expert, og selve starten på fremgangsmåden mangler.. men måske er jeg bare et fjols der ikke har fattet det endnu...  

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
5 minutter siden, BrianPedersen skrev:

jeg syntes alle de steder jeg søger efter hjælpende artikler, antager skriverne lidt at man allerede er expert, og selve starten på fremgangsmåden mangler.. men måske er jeg bare et fjols der ikke har fattet det endnu...

Nix, det er desværre det sædvanlige når man har med den slags at gøre. Og det sker fordi at dem der laver det, de allerede er så ekstremt inde i det, at de slet ikke forstår at formulere eller kommunikere til andre. Til deres forsvar skal det siges, at oftest starter deres projekter heller ikke med henvendelse til hr og fru intet-anende, tværtimod starter projekterne oftest som en ide de har i hovedet, til deres eget niveau. For dem er fx en RasPi hverdags kost de kender ind og ud, og de kan oftest slet ikke sætte sig ind i en verden, hvor der er folk der ikke kan finde ud af det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, Kandersen skrev:

Nix, det er desværre det sædvanlige når man har med den slags at gøre. Og det sker fordi at dem der laver det, de allerede er så ekstremt inde i det, at de slet ikke forstår at formulere eller kommunikere til andre. Til deres forsvar skal det siges, at oftest starter deres projekter heller ikke med henvendelse til hr og fru intet-anende, tværtimod starter projekterne oftest som en ide de har i hovedet, til deres eget niveau. For dem er fx en RasPi hverdags kost de kender ind og ud, og de kan oftest slet ikke sætte sig ind i en verden, hvor der er folk der ikke kan finde ud af det samme.

Hvorfor skulle de bruge tid på at forklar noget så alm. mennesker kan forstå det. De fleste fora incl. dette er for nørder med interesse for det specifike område. Det er naturligt at der forventes et vist niveau af grundviden eller at man bruger mere end 10 min. på at skaffe sig grundviden før man begynder at stille spørgsmål. Det mindste man kan forlange er at spørgerne i det mindste har læst de medfølgende villedninger og quick guides før man begynder at stille spørgsmål. Quick guides er ofte på få sider.

Jeg har selv en Raspberry PI-II, og det er nok 10 år siden jeg sidst har været logget på et linux os. Det tog mig mindre end 20 min. at finde en step by step guide til hvordan jeg fik den ændret til at køre fra min USB HD i steddet for det medfølgende memory card, som ikke er designet til aktivt brug. Jeg har også fundet guides til installation af MRTG, syslog m.m. Typisk på under 1 time.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er det jo ikke fordi at jeg ikke gider at bruge tid på at læse, eller prøve mig frem, men når man intet kender til openHAB og ej heller så meget til RaspberryPI, så kan det være svært at vide hvor man skal starte og slutte, og når guiden henviser til en configurations fil, som ligger et helt andet sted (er fundet nu) så er det sgu svært for en nybegynder at finde ud af det.. og da det her smart home designer havde valgt at det ikke ville virker på min mac, så gjordet det hellerikke tingene nemmere... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Ulle skrev:

Brian, kunne du ikke lave en lille vejledning til hvor filen ligger og hvordan du fik det op at køre, jeg står med samme problemer.

ulrich 

Guide og Guide... jeg kan beskrive min fremgangsmåde.. jeg læse det her i gennem jeg blev foreslået her, og forsøgte at installere eclipse SmartHome Designer, men da den ikke ville køre på min mac, blev jeg træt af det, og forsøgte så at finde ud af det uden, og det var ikke nemt.. så fandt en windows PC frem og fik smart Home Disigner tl at virke, derforinden skal du lige have installeret et samba server på Pi´en så du kan montere den som et netværksdrev, kan ikke lige finde den guide jeg brugte til det.. men når du får samba op at køre og får monteret netværksdrevet, så fandt jeg IHC filen i openHAB-conf/Services/ihc.cfg og derefter skal du oprettet ihc.item i openHAB-conf/Items/ og her brugte jeg det eksempel her fra siden, og satte mine gene navne og værdier ind, og så kørte det med det samme... 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok