Hop til indhold
  • 0

Ihc/elko termostat styring av vannbåren varme


B.K
 Share

Spørgsmål

Hei,

Kan noen hjelpe en dum nordmann  

Jeg har Ihc / Elko termostater til vamekabler og vannbåren varme som kan styres manuelt og styres via controller, men siden Elko overførte support til Dansk schenider finner jeg ingen programeringmodul som som tillater at jeg instiller termostaten manuelt i hvert rom, kun varmestyring som er via softwaren i controlleren. Finnes det en termostat modul som støtter manuel styring i hvert rom og finnes det en modul som støtter begge deler manuel innstilling og software instilling? Hvor finner jeg modulen og hvordan programere jeg funskjonene?

 

hva skal jeg gjøre?

 

Hilsen dum Nordmann:)

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Mig bekendt findes der ingen LK(Schneider) IHC termostater der kan indstilles manuelt i rummene. Der findes kun temp. følere som hvor setpunktet skal stilles via software.

Der var engang nogle ELKO termostater med lokalt display og knapper på, men disse har aldrig været officielle LK produkter. Der findes lign. termostater til andre platforme KNX, Smarthome/House osv. men de er ikke kompatible med IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Elko termostat er fulgt kompatibel med Ihc med er ikke med i den danke sw. pakke. De bruger samme protokol der er bare man bruger bare ikke den del der indeholder valgt temp i den danske udgave.

 

Jeg vælge at købe den svenske udgave da den er nået smartere  og så klippede de dele jeg skulle bruge fra den svenske sw. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 1/4/2017 at 10:08 , Lars Jacobsen skrev:

Ja det var faktisk også det jeg skrev. ELKO er Norsk produceret og derfor ikke officielt et LK IHC produkt, men den er kompatibel. Det er denne der er tale om:

http://proff.elko.no/getfile.php/Downloads/ELKO Living System/Quick_Guide_LS-termostat.pdf

 

Men de er temmelig pebret i pris. Ca 1800,- svenske kroner :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Men de er temmelig pebret i pris. Ca 1800,- svenske kroner :wacko:

Det er sjovt du synes den er dyr. Smart-house versionen som kan det samme koster "kun" 1062,5 DKK. De 1800 SEK er ca. 1400 DKK Og nej. Smart-house versionen funger ikke sammen med LK IHC. Den kræver en dupline bus og en Smart-House controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3/4/2017 at 19:19 , Kandersen skrev:

Taget i betragtning af, at man kan få varmestyring med lign styringer. trådløse til under halv pris, ja så synes jeg den er dyr. At smart house lander imellem, gør dem kun lidt dyrere så.

En Skoda er også billigere end en Audi, men alligevel har jeg lige købt mig en ny Audi. Hvis du vil sammenligne priser, så skal du også tage kvalitet og funktionalitet med. Jeg har også haft en trådløs Danfoss varmestyring, men den røg ud efter 1 år, da den var umulig at integrer med min IHC installation, og dermed er det f.eks. umuligt at sænke temperaturen etc. når jeg f.eks. er på forretnings rejse etc. Dertil kommer at Danfos temp. sensorne lignede noget man får smidt i nakken i USA.

Grunden til at jeg synes det er sjovt at du mener ELKO temp. sensoren er dyr, er at du i en anden tråd påstår at SmartHouse er langt dyre end LK IHC. Her har vi så en temp. sensor, som virker sammen med LK IHC, og den er dyre end den tilsvarende temp. sensor med samme funktionalitet fra SmartHouse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lars1 skrev:

En Skoda er også billigere end en Audi, men alligevel har jeg lige købt mig en ny Audi. Hvis du vil sammenligne priser, så skal du også tage kvalitet og funktionalitet med. Jeg har også haft en trådløs Danfoss varmestyring, men den røg ud efter 1 år, da den var umulig at integrer med min IHC installation, og dermed er det f.eks. umuligt at sænke temperaturen etc. når jeg f.eks. er på forretnings rejse etc. Dertil kommer at Danfos temp. sensorne lignede noget man får smidt i nakken i USA.

Grunden til at jeg synes det er sjovt at du mener ELKO temp. sensoren er dyr, er at du i en anden tråd påstår at SmartHouse er langt dyre end LK IHC. Her har vi så en temp. sensor, som virker sammen med LK IHC, og den er dyre end den tilsvarende temp. sensor med samme funktionalitet fra SmartHouse.

Jeg forstår godt hvor du vil hen. 
Men der findes varmestyringer som kan det meste, dog ikke integrere med fx IHC. 


Jeg sad og kiggede på en varmestyring hertil. Wavin ahc 9000, Styring til 13 kredse, dvs 13 telestater og 11 thermostater (11 rum) med display (uden gulvføler). Vil koste mig ca. 6500,- (samlet tilbud fra en grossist)

Alene prisen på 11 thermostater til en Smart house styring vil være mere end 100% mere. Så har jeg ikke engang moduler/resten af styringen med, eller telestaterne. 
Lign IHC styring vil være endnu dyrere, med disse ELKO thermostater. Jeg har ikke regnet på det, men vil tro det er omkring 350-400% mere. 

Det hænger ganske enkelt ikke sammen. Og slet ikke når man så ser på formålet/resultatet man får ud af det ved fx tung gulvvarme, hvor man har en reaktions-tid på omkring 24 timer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg forstår godt hvor du vil hen. 
Men der findes varmestyringer som kan det meste, dog ikke integrere med fx IHC. 


Jeg sad og kiggede på en varmestyring hertil. Wavin ahc 9000, Styring til 13 kredse, dvs 13 telestater og 11 thermostater (11 rum) med display (uden gulvføler). Vil koste mig ca. 6500,- (samlet tilbud fra en grossist)

Alene prisen på 11 thermostater til en Smart house styring vil være mere end 100% mere. Så har jeg ikke engang moduler/resten af styringen med, eller telestaterne. 
Lign IHC styring vil være endnu dyrere, med disse ELKO thermostater. Jeg har ikke regnet på det, men vil tro det er omkring 350-400% mere. 

Det hænger ganske enkelt ikke sammen. Og slet ikke når man så ser på formålet/resultatet man får ud af det ved fx tung gulvvarme, hvor man har en reaktions-tid på omkring 24 timer. 

Denne sammenligning kan du lave for stort set alle de funktioner, som findes i et moderne IHC anlæg. Tag lysstyring f.eks. Der finde masser af standalone lysstyringer, som kan det samme eller mere end et IHC anlæg, men de kan ikke integreres med andet end sig selv. Det samme gælder alarm anlæg o.s.v. Fælles for standalone anlægne er at de alle er biligere end et moderne IHC anlæg når man kun sammenligner den funktionalitet som standalone systemerne tilbyder. Men når man begynder at kigge på integration med andre ting, som f.eks. at bruge sensorne på vindue og døre til at lukke for varmen når de bliver åbnet, så taber standalone systemerne. Om man er parat til at betale den ekstra pris for integrationen er op til den enkelte at afgøre, præcis som det er op til den enkelte om man vil nøjes med den køre oplevelse en Skoda giver, eller om man vil betale for den ekstra comfort en Audi giver.

Omkring varmeanlæg, så giver det ikke meget mening at bruge mange penge på varmestyring, hvis man har tung gulvvarme. Men der findes mange løsninger med lette gulvvarme, radiator eller luft baserede varme systemer idag. For disse giver det rigtig god mening at have varmestyringen integreret i resten af husets IHC anlæg, hvad enten fabrikatet er LK, smarthouse, loxone eller noget helt trejde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Lars1 skrev:

Denne sammenligning kan du lave for stort set alle de funktioner, som findes i et moderne IHC anlæg. Tag lysstyring f.eks. Der finde masser af standalone lysstyringer, som kan det samme eller mere end et IHC anlæg, men de kan ikke integreres med andet end sig selv. Det samme gælder alarm anlæg o.s.v. Fælles for standalone anlægne er at de alle er biligere end et moderne IHC anlæg når man kun sammenligner den funktionalitet som standalone systemerne tilbyder. Men når man begynder at kigge på integration med andre ting, som f.eks. at bruge sensorne på vindue og døre til at lukke for varmen når de bliver åbnet, så taber standalone systemerne.

Jeg er ikke helt enig. IHC er et centralt styret system, som efter min mening har alle muligheder. Problemet er, at LK ikke udnytter dette. Oven i det problem, så har LK valgt at lukke systemet, eller gøre det besværligt at integrere med andre systemet. Med disse valg mener jeg, at de har savet den gren over de selv sidder på. Det er lidt det samme som Apple vs Android. Hvis Apple vælger at begrænse funktionerne, så vil du se præcis samme effekt, som du ser med IHC problemet, fordi integrationen med andre systemer samtidig er møg besværlig og til tider umulig. 
Enten må man vælge at lave et lukket fuldblods system, der kan alt og udvikler sig hele tiden. Eller så må man vælge at åbne op for integration. 
På den måde kan jeg godt se fornuften i at vælge et andet systemet, såsom Dali eller Dulphine.
Men i realiteten er det så lidt der skal til med IHC, så Lk skal bare tage det næste skridt, så flyver de reelt uden om eller mindst op på siden af andre systemer. 

Jeg har prøvet en del af de andre lysstyringer du hentyder til. Jeg er ikke imponeret. De fungere og til tider også tilpas godt. Men fleksibiliteten er stadigvæk begrænset til deres egne færdig konstrueret funktioner. Du har eksempelvis ikke relæ kontakter eller mulighed for samme med Philips Hue. Og det er først nu der er kommet egentlige sensorer. 

For mig handler det ikke bare om komfort, men derimod om funktioner og muligheder, eller mere præcist, fleksibilitet. IHC er jo ekstremt fleksibelt. 
Derfor kan jeg ikke umiddelbart sammenligne det med biler. Biler er som udgangspunkt ekstremt u-fleksible. Når først du har fået din bil, så er det begrænset hvad du kan ændre, gøre anderledes eller tilpasse til individuelt behov. 
Komfort er en bi-ting for mig. Dels er det den der koster (bør koste), men often har komfort ikke nødvendigvis relationer til funktioner.

Jeg er måske også en smule atypisk, for jeg ser fx ikke overvågning/overblik som en komfort ting. Jeg ser det som en nødvendighed. Jeg vil helst kunne overvåge alt, og helst centralt. Dvs jeg skal ikke ud i at enten bygge flere apps eller programmer sammen, bare for at få et samlet komplet overblik over alt. Hvis det sker, så er systemet dødt for mig, bare alene på det punkt. Dette er bla. en af årsager til, at jeg pt kigger efter en anden varmestyring end den vi har i dag. Selvom vi har tung gulvvarme i hele huset, så er der god mening i at skifte til noget, som netop giver overblik. 
I dag består vores varmestyring af det absolut mest minimale man kan få. En simpel dum 230/24volt trafo/kasse, hvor alle kabler fra rum thermostaterne og telestaterne går ind i. Selve rum-thermostaterne er uden visuel angivelse af temperaturen. Der er en drejeknap og en diode der lyser, når der kalder på varme. Thats it! Jeg vil have et system hvor jeg:
1. Kan se den præcise temperatur i et rum (uden gulvføler, da det ingen mening giver med tung gulvvarme).
2. Kan se aktiviteten på/til telestaterne, (dette er lidt et problem, da de åbner meget langsomt, og eneste indikation er selve hætten. Der er ingen mulighed for at se om en ventil hænger. Dertil kunne man bruge rum thermostaten´s angivelse af præcis temperatur. En telestat der ikke åbner, men jeg visuelt kan se den er aktiv, den vil lyn hurtigt kunnet findes som defekt). 
3. Overblik fra et centralt sted, samme med alt det andet.
Komfort mæssig, så vil jeg gerne have en shunt-ventil på, så der kan skabes et optimalt flow. Men det er komfort, og ikke en nødvendighed. (der kan være vis mening i det og evt noget besparelse, fordi vandet fordeles mere effektivt,(højere tryk), men det har jeg ikke regnet på). 

Pkt. 3 kan jeg ikke løse ved at skifte til Wavin styringen. Godt nok har den webinterface, men integration med andre systemer skal jeg enten selv lave ud af det web interface, eller så er det umuligt. Men pkt 2 og 1 kan jeg løse med Wavin. Og det vil i aller højeste grad give mening at gøre det.
Prismæssig vil det koste noget nær en bondegård med IHC og lidt mindre med et andet lign system. Og det er selvom det i virkeligheden er så lidt der skal til, så havde IHC styringen kunnet det, (egentlig er det bare de rum thermostater jeg skal bruge og lidt input/output moduler. Men til 1900,- stk, for rum-thermostaterne, så er det komplet vanvittigt. Det er for fanden ikke raketvidenskab sådan en rum-thermostat). Og LK kunne enten lave dem trådløse eller fortrådet (eller begge dele. Jeg foretrækker fortrådet). Igen, de har alle muligheder.

Og sådan kan man blive ved med at nævne funktioner som høre til en bolig. Altså det koncept de allerede var startet på, men ikke har udviklet og gennemført.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg er ikke helt enig. IHC er et centralt styret system, som efter min mening har alle muligheder.

Det er jo netop det der er min pointe. IHC (Inteligent House Control) anlæg som f.eks. LK IHC, SmartHouse eller Loxone er fulde anlæg med build-in integration mellem varmestyring, lys styring, alarm etc. Varmestyring som f.eks. Danfoss, Wavin etc. er standalone systemer, hvor integration med f.eks. lys styring eller alarm anlæg enten er umulig eller noget man selv skal lave fra grunden. Det er derfor ikke fair at sammenligne prisen på en standalone varmestyring med varmestyring i et IHC anlæg som LK's etc.

Jeg er fuldstændig enig i at LK satser forkert (IMHO), men jeg må også erkende at fremtiden hedder IOT (Internet Of Things) hvor man har forskellige sensor som taler sammen over lokal nettet, hvad enten dette er wireless eller fortrået. Denne fremtid er allerede en realitet i nogle af de virksomheder, hvor ISS er service partner. ISS har et samarbejde med IBM, for man udvikler løsninger med IOT sensor som et bærende element, og IBM har fornyligt søg efter over 150 IT experter i DK alene, som skal arbejde med IOT og bigdata. Mange af de løsninger som de kommer frem med, vil hurtigt finde vej ind i de private hjem.

Nogle af den løsning som samarbejdet allerede har resulteret i, er automatisk frigivelse af møde lokaler hvis ingen stole har været flyttet inden for 15 min. efter møde start, Kantine planlægning baseret på hvor mange som er kommet i gennem adgangs kontrollen inden kl. 9 etc. etc. etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Principielt:
Jeg bryder mig ikke om IoT til styring og overvågning af en privat bolig. Alene navnet i sig selv fortæller, at man ligesom deler sit hjem med resten af internettet, dvs hele jorden. Den seneste tids sager omkring hullede IoT enheder viser også, hvor sårbar man i virkeligheden gør sig.
Selvom jeg er fanatisk tilhænger af at kunne gøre og se alt, uanset hvor jeg befinder mig, så må jeg også erkende, at der er områder, hvor behovet bare ikke hører sig til. Og slet ikke i den tid vi er i, hvor man efterhånden ikke kan åbne et tidskrift uden at høre, at en eller anden er røget i problemer i forbindelse med IT, sikkerhed og internettet.
Det er et massivt dilemma, hvor jeg omvendt mener, at man drejer fokus langt væk fra problemer, som omvendt kan vise sig at give et gevaldigt bagslag!

Et tænkt scenarie:
Du har et intelligent styret hjem, som du kan styre udefra. Du har elektriske vinduer. Du tager på ferie til den anden ende af kloden. Og nu modtager du en besked om, at dine vinduer er ved at åbne, eller står åbne og din alarm er slået fra. Desværre kan du ikke lige få fat i naboen, og andre muligheder befinder sig for langt væk. Men du kontakter dem alligevel.. Få timer efter får du meldingen.. Der har været indbrud.. 
Men den store overraskelse kommer i slåskampen med forsikringen. De vil nemlig ikke erkende indbrud, da der ikke har været tegn på indbrud. Dit intelligente smart house/IoT/IHC system er desværre bare blevet hacket pga sårbarheder i dine enheder, (hvilket er svært nok i sig selv at påvise). Og tyvene har kunnet vade direkte ind og tømme din bolig uden problemer. 
Efter lidt efterforskning finder du ud af, at det var en enkelt IoT enhed, hvor producenten ikke lige synes at gide at bruge tid på at sikre enheden på en ordentlig måde. Det kunne også være, at producenten havde udsendt en opdatering. Men du havde ikke lige set det, eller haft tid til at kigge på det.. osv osv.. Som alm forbruger havde du ikke en jordiske chance for at vide dette.

Det her er et voldsomt skræk scenarie. Men det er ikke et scenarie der er langt væk. Pudsigt nok er der bare ingen der taler om det, heller ikke dem der tilbyder systemerne. De har jo travlt med at sælge funktioner. Jeg har lige siddet og skimmet en del sider igennem med firmaer som tilbyder Smart house løsninger. Jeg kunne ikke finde en eneste der kom ind på dette problem. Til gengæld har de alle enormt travlt med at fortælle, at du kan alt udefra/fra mobil/tablet osv osv.. 

Mit dilemma er, at jeg ved alt det her, og jeg skal æde nogle massive kompromisser, fordi jeg selv gerne vil det hele. Jeg har dog mine grænser. Fx er det ikke muligt at afstille alarmen i vores hus udefra, bortset fra min mobil som den eneste (endnu fordi jeg stadigvæk kører test på det). End ikke via et tryk i huset er det muligt. Det skal ske fra kodetastaturet.
Vinduerne som jeg gerne så jeg kunne styre via IHCén, dem lever jeg foreløbig med uden. Men det er også et problem, fordi de styres trådløst i forvejen. Ergo er der potentielt mulighed for, at styreenheden kan hackes. Jeg ville foretrække de var fortrådet, netop af hensyn til muligheden for at hacke. Hvad nytter en effektiv skalsikring, hvis man bare kan hacke et trådløst styret vindue!!

Nå det var et lille sidespring i forbindelse med, hvordan jeg har det med konceptet i IoT, pga navnet :)

Tilbage til smarthouse.. 
Jeg har siddet og kigget lidt på det. Men jeg kan dælme ikke finde ud af hvordan det er skruet sammen. Samtidig fik jeg forvildede mig ind i et forum, hvor der var nogle der beskrev nogle problemer, som egentlig bekymrede mig lidt. Det var omkring styringen der gik ned, både pga dårlig byggede controller, men også ved kodningen af tryk (som jeg iøvrigt opfatter, at man skal kode via et specielt instrument!?!?). Det er ret kedelige problemer at stå med, for et smarthouse intelligent styring, der i realiteten burde være sikret mod sådanne nedbrud, og dernæst have en ordentlig tilbagemelding til controlleren, i stedet for at trække den med ned.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Principielt:
Jeg bryder mig ikke om IoT til styring og overvågning af en privat bolig. Alene navnet i sig selv fortæller, at man ligesom deler sit hjem med resten af internettet, dvs hele jorden. Den seneste tids sager omkring hullede IoT enheder viser også, hvor sårbar man i virkeligheden gør sig.
Selvom jeg er fanatisk tilhænger af at kunne gøre og se alt, uanset hvor jeg befinder mig, så må jeg også erkende, at der er områder, hvor behovet bare ikke hører sig til. Og slet ikke i den tid vi er i, hvor man efterhånden ikke kan åbne et tidskrift uden at høre, at en eller anden er røget i problemer i forbindelse med IT, sikkerhed og internettet.
Det er et massivt dilemma, hvor jeg omvendt mener, at man drejer fokus langt væk fra problemer, som omvendt kan vise sig at give et gevaldigt bagslag!

Nå det var et lille sidespring i forbindelse med, hvordan jeg har det med konceptet i IoT, pga navnet :)

Selvom det hedder IoT, er der ikke noget i vejen for at sensorne kun har adgang til og kan tilgåes fra lokal nettet. Det er bare et spørgsmål om hvor man placer den server de skal kommuniker med. Det er de færreste virksomheder, som tillader IoT sensor at kommuniker frit over internettet. Enten er der en FW, som begrænser deres adgang til og fra specifike IP's eller de kommuniker med server i private clouds.

Personligt vil jeg aldrig tillade IoT devices i mit hus, og mit smartTV etc. sidder på et lukket net, hvor jeg kontroler hvilke IP's og porte det kan kommuniker på. Men jeg er også miljøskadet, eftersom jeg arbejder med design af store globale IT systemer til dagligt.

 

2 timer siden, Kandersen skrev:

Tilbage til smarthouse.. 
Jeg har siddet og kigget lidt på det. Men jeg kan dælme ikke finde ud af hvordan det er skruet sammen. Samtidig fik jeg forvildede mig ind i et forum, hvor der var nogle der beskrev nogle problemer, som egentlig bekymrede mig lidt. Det var omkring styringen der gik ned, både pga dårlig byggede controller, men også ved kodningen af tryk (som jeg iøvrigt opfatter, at man skal kode via et specielt instrument!?!?). Det er ret kedelige problemer at stå med, for et smarthouse intelligent styring, der i realiteten burde være sikret mod sådanne nedbrud, og dernæst have en ordentlig tilbagemelding til controlleren, i stedet for at trække den med ned.

Jeg må indrømme at jeg har ikke brugt meget tid på Smarthouse, men som jeg skrev tidligere, så er der flere generationer af Smarthouse på marked. Mange links på google etc. peger på de gamle versioner, hvor der ganske rigtig var problemer med controllerne og kodning skulle ske via special instrument etc. I den nyeste version sker kodning imidlertid via nettet og et stykke SW som du installer på din PC. Min eneste anke i den forbindelse er at man skal kode hvert enkelt tryk for sig, og man ikke kan kopier konfiguration fra tryk til tryk. Men jeg har kun leget med det i et par timer, da jeg ikke lige kan få mig selv til at skrotte en fungerende men mangelfuld LK IHC installation. Skulle jeg starte fra grunden idag, er der ingen tvivl. Jeg vil IKKE vælge LK IHC, men om det blev SmartHouse, Loxone eller et af de andre produkter tør jeg ikke sige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vi har meget langt hen ad vejen samme opfattelse og i øvrigt samme holdning til udskiftning af eksisterende IHC installation. Jeg føler mig hverken klædt på eller interesseret i at udskifte, med det der findes på markedet i dag. Jeg synes ikke de bidrager til væsentlig mere end IHC potentielt kan give mig. Fremtiden for IHC er dog afgørende. Og det irriterer mig grænseløst, at der hele tiden dukker rygter op om ny IHC controller, som ikke har hold i virkeligheden, (åbenbart). Nok mest fordi jeg står i en situation, hvor jeg faktisk gerne vil lave en del ændringer, som mest af alt er afhængig af, om der kommer en ny controller eller ej. 

Hvorfor er der egentlig ikke nogen der tager direkte kontakt til LK/Schneider og forespørger dem. En slags udpeget officiel repræsentant for "forbrugerne" her på forumet :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fik svar fra Schneider her til morgen.

Citat:
"Hej Kim
Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores produkter dette gælder også IHC, hvad vi arbejder på i vores udvikling ønsker vi ikke at dele, men du kan tilmelde nyhedsbrev så vil du få relevante informationer når der kommer nyt
".

Egentlig ikke et specielt overraskende svar. De sidder med en stor fordel overfor de eksisterende kunder, som ikke bare lige har nemme alternativer.

Så enten er det endnu en "and" med en ny controller, eller så ligger den så langt ude i fremtiden, så det pt slet ikke er værd at snakke om. Jeg har svært ved at se ideen med at hemmeligholde det, hvis det er tæt på. Det skulle da lige være fordi det er komplet nyt og banebrydende, og iøvrigt har en stor økonomisk konsekvens for et registreret aktieselskab. I så fald må/bør de slet ikke dele informationerne. Men så skal det dælme også være noget helt specielt!

Så min konklusion:
Tja...

For at arbejde i en lidt anden retning. Så kunne det være spændende at undersøge, dels hvor stort IHC markedet egentlig er i DK. Fx. hvor mange nye anlæg der er blevet bygget i den senere tid, (seneste år) samt hvordan ser den nærmeste fremtid ud, (planlagte anlæg).
Det kan være en lille indikation af, hvad man kan forvente, hvis der kunne komme nyt. Medmindre Schneider har taget en chance, og betalt for/fået ressourcer en helt ny udvikling, så vil antallet af solgte anlæg var en del af investeringen i den udvikling. De skal jo på en måde ud og overbevise bestyrelsen om, at det kan svare sig at investere i udviklingen :)

Men jeg er ikke helt klar over, hvem der ligger inde med sådanne informationer, udover dem der har fået opsat anlæg, og dem der har planlagt det. Og de er spredt fra alle vinde, sandsynligvis. 

Jokeren i det er, når vi ser uden for DK.
Som jeg umiddelbart ser ELKO modellen, så er det nærmest præcis det samme som IHC, bare med andre mærkater på. Det kan have stor betydning for, hvor store ressourcerne og markedet er til udvikling.

Nå, det var en lille lomme-analyse.. Det kan være rigtigt, næsten rigtigt eller helt forkert.. Lad være med at satse på hverken det ene eller det andet :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok