Hop til indhold
  • 0

Lås dør op vha. LK alarm tastetur


Hmlfc
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg har et LK alarm tastetur hvor jeg kan aktivere og deaktivere min alarm. Og en hoveddør med dørtelefon som låser døren ved 0 volt DC og låser døren op ved 18 VDC.

Jeg vil nu hører om man kunne lave en funktion sådan at når jeg deaktiverede min alarm på tasteturet. Så vil døren automatisk låse sig om?

Og meget gerne også omvendt. Når jeg aktivere min alarm så låser den døren....

 

På forhånd tak

 

mvh

 

hmlfc

Link til kommentar
Del på andre sites

24 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kan f.eks. bruge funktionsblok 4.1.03.a. eller 1.1.4.c. De har begge to puls udgange som pulser når indgangen går hhv. On eller Off. Hvis du har behov for et stående signal kan du anvende 2 stk 1.1.4.c. hvor den ene indstills til invertering af signalet.

Indgange forbindes til "Totalalarm tilkoblet"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Puha... Nu kan jeg godt mærke der står "Newbie" under min profil...     Dørlåsen som skal have 0 eller 18 VDC er ikke i mit IHC system. Der ligger bare en ledning i EL skabet som skal have 18 VDC. Så jeg skal skal have "omformet" et output til 0/18 VDC. Er det nemmest at bruge en 230 volt output hvor man sætter en omformer til 18 VDC?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm – det går ikke. Hvis du ”bare” samler en udgang fra IHC med udgangen fra din dørtelefon, som jeg formoder stadig skal virke, så opstår der konflikter.

F.eks. din dørtelefon afgiver 18v, altså ”Åben”. Tilkobler du nu alarmen, vil IHC give 0v, men de 18v fra dørtelefonen vil stadig stå 18v på låsen, som dermed forbliver åben.

Skal systemet køre fornuftigt, med både dørtelefon og IHC, er du nødt til at samle begge systemer i ét. Om det skal være IHC, eller du kan opbygge logikken med relæer, må være op til dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder heller ikke rigtigt - det er de færreste anlæg som bryder sig om fremmed spænding.

Hvor mange ledninger er der inde i den "ledning" du har i din tavle. Hvis der "kun" er to, så prøv at kortslutte dem - ændrede det noget på låsen? Hvis låsen skifer, så skal udgangen fra alarm funktionsblokken "bare" føres ud på en udgang, som trækker et relæ. Kontaktfunktionen i relæet forbindes til de to ledninger til dørtelefonen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Hmlfc skrev:

Okay. Den har kun en udgang for alarm tilkoblet.  Jeg var mest interesseret i at jeg både kunne lås og låse døren op... 

Som Brian skriver skal du bare koble den på "Totalalarm aktiveret". Dog med en invertering FB i mellem (1.1.04.c). Så vil den give 0V når alarmen er tændt og 24V når den er frakoblet.

2017-02-07_13-16-32.thumb.png.411b416d7440b6c3b6e9bb751a1ae21d.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.

Så har jeg haft skilt dør telefon, kaldeanlæg, selve dørlåsen mm. for at se hvordan det 100 % er forbundet (Dette var installeret i huset da jeg købte det)

Og jeg kan ved at tilføre denne omtalte ledning med 18VDC på plussen... låse døren op.  Så forslag til hvordan jeg fysisk sætter det op er meget velkomne. Jeg har de 18VDC fra en strømforsygning som følger med sættet..  

pfh tak  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Hmlfc skrev:

Hej.

Så har jeg haft skilt dør telefon, kaldeanlæg, selve dørlåsen mm. for at se hvordan det 100 % er forbundet (Dette var installeret i huset da jeg købte det)

Og jeg kan ved at tilføre denne omtalte ledning med 18VDC på plussen... låse døren op.  Så forslag til hvordan jeg fysisk sætter det op er meget velkomne. Jeg har de 18VDC fra en strømforsygning som følger med sættet..  

pfh tak  

Du skal bruge en udgang fra din IHC, om det er en 230V eller 24V er ligemeget, men på denne udgang skal du have et overdrager relæ, som matcher styrespændingen med den output type du vælger, og det skal selvfølgelig være et relæ med potentialefrit kontakt sæt, dette relæ så tager du dine 18VDC og sætter på den ene side af relæet og ledningen til døren på den anden side, når du trækker udgangen på din IHC, trækker dit overdrager relæ, og døren låser op.. da den bliver forsynet med 18vdc via overdrager relæet, derefter gør du som claus skovgård viser, så når din alarm er tilkoblet, så er udgange aktiv, men bliver inviteret, så den ikke er aktiv, dermed er overdragsrelæ ikke trukket, og døren er låst når alarm er aktiv, når du slår alarm fra, så er udgangen i blokken ikke aktiv, og bliver inverteret til aktiv, overdragerrelæet trækker, og døren er låst op...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
28 minutter siden, Brian (Badazz) skrev:

Du skal bruge en udgang fra din IHC, om det er en 230V eller 24V er ligemeget, men på denne udgang skal du have et overdrager relæ, som matcher styrespændingen med den output type du vælger, og det skal selvfølgelig være et relæ med potentialefrit kontakt sæt, dette relæ så tager du dine 18VDC og sætter på den ene side af relæet og ledningen til døren på den anden side

@Hmlfc Hvis det var mig, ville jeg finde en manual eller specifikationer på nettet om dit system. Det kan jo være at låsen også kan klare 24V, hvormed du ikke behøver relæ og strømforsyning, men kan bruge en 24V udgang direkte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Claus Skovgaard skrev:

@Hmlfc Hvis det var mig, ville jeg finde en manual eller specifikationer på nettet om dit system. Det kan jo være at låsen også kan klare 24V, hvormed du ikke behøver relæ og strømforsyning, men kan bruge en 24V udgang direkte.

Ja, det giver god mening... Men kan ikke finde noget. Så skal jeg tage låse ud af døren. Og se om der står noget på den....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

Du kan også bruge en 230v udgang som du forbinder til primær siden af din 18V strømforsyning.

Tvivler på et 24V IHC modul kan give strøm nok til en dørlås.

Hej Lars.

Det er en god tanke. Desværre driver denne forsyning også ringklokken og dørtelefonen med kameraet. Så den kan jeg ikke afbryde...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Hmlfc skrev:

Hej Lars.

Det er en god tanke. Desværre driver denne forsyning også ringklokken og dørtelefonen med kameraet. Så den kan jeg ikke afbryde...

 

Så gør som Henning skriver først..
Hiv de 18volt hen over et kontaktsæt på et eksternt relæ, som du styre via IHC 24volt. Så er du flyvende.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Tak. Den skal have fast spænding.    Har sådan én liggende (spørg mig ikke hvorfor) kan den bruges?  http://dk.rs-online.com/web/p/relaeer/7943761/

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:


 

Medmindre din dørlås trækker mere end 6A :D Så ja, så ser det rigtigt ud.

:D  Nej det håber jeg ikke :D:D      Jeg får det sat op en af dagene... Så skal jeg nok vende tilbage, når jeg behøver hjælp i Visual...

Tak for hjælpe alle... Indtil vidre...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok