Hop til indhold
  • 0

Manglende forbindelse til moduller


Grunk
 Share

Spørgsmål

Hej, 

Som gammel elektriker er det vel kun et rigtigt system at vælge når der skal renoveres :) Når dette er sagt - Hvor var det nemt med fase, nul og jord :) 

Jeg har i forbindelse med installation af IHC-tavle problemer med at få forbindelse til mine moduller. For at sikre, at der ikke var tale om en montagefejl har jeg demonteret alle moduller, og herefter monteret et enkelt modul. Datalinjen er monteret på udgang 1 og nul på 0v lige ved siden af. Alle udgange er sat aktive, og 230v monteret. Af en eller anden årsag kommer der ikke strøm igennem relæet. Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt, eller hvad jeg kan undersøge?  

Udgangen er i programmeringen sat til datalinje 1 udgang 1 til 4.

NB! Jeg har forbindelse til alle wireless enheder og kan se statusindikatoren blinke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har anvendt samme fase til L1-4 og L5-8. Disse er sløjfet mellem klemme L1-4 og L5-8. Det er alene udgang L1-4 der er monteret, men der kommer alene krybespænding ud af klemmerne. Er der virkelig ingen måde at se, hvorvidt IHC-controlleren har fat i modullet på? 

Håber der er en der kan se fejlen. 

Udklip.PNG

IMG_0278.JPG

IMG_0280.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virker noget underligt. Har snart kigget den fulde dokumentation igennem og kan ikke se der skulle være en fejl. Ligeledes har jeg været programmeringen igennem. Ved simulering angiver den, at den er ON. 

Nogen der har en idé til, hvor jeg kan starte og slutte med fejlfindingen?

Vedlagt er programmeringen. 

installation.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Grunk skrev:

Nogen der har en idé til, hvor jeg kan starte og slutte med fejlfindingen?

Du kan ikke rigtig gøre så meget andet end:
1. Mål om du har 230volt mellem L1-4 og 230volt null.. Er der det, tjek! og gå til pkt 2.
2. Tjek om du vitterlig har 24volt på 24volt klemme på output modulet. Er der det, tjek og gå til pkt 3. 
3. I serviceview sætte udgangen ON, og så måle om du har 230volt mellem udgangen (3 - rød ledning) og null.
3a. Er der ikke 230volt, så tjek null. Er du 100% sikker på du har fat i den rigtige null, så:

4. Output modulet defekt.
5. Manglende forbindelse mellem output modul og controller (evt 24volt null/0volt)

Der er også en mulighed for, at det er controlleren der fejler. (at den simpelthen slet ikke snakker sammen med modulerne). Jeg kan ikke lige komme på, hvordan du tjekker det anderledes end med et output relæ. Om det er 230v eller 24v er for så vidt ligegyldigt. Men hvis du har et 24volt, kan du jo prøve at sætte det på samme dataline udgang på controlleren og se om du kan trække en diode på et tryk, hvis du har det.
Egentlig kunne det også være ledningerne mellem modul og controller. Husk de skal være parsnoet. De ser lidt parsnoet ud, men jeg ved ikke hvor meget parsnoet de skal være. Hellere for meget end for lidt. 

Der er desværre ingen aktiv måde at se om et modul har fat i controlleren. På den led er IHC ikke specielt brugervenligt.  
 
PS. Jeg har ikke kigget din program fil igennem endnu.. Det er ren og skær en logisk form for fejlsøgning jeg lige kan komme på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu kiggede jeg på din fil.. 
Er det korrekt at dit output modul bruger på en din alarm funktion, og meningen er at den skal tænde nogle stikkontakter?

Egentlig virker det logisk nok, men du har jo ikke sat noget indput i den 1.1.10.a. FB du har brugt. 
Det burde dog ikke have betydning, hvis du kipper udgangen 1.03 (stikk. ved vindue mod have) i venstre side i Serviceview, så bør relæet trække udgang 3..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg brugt endnu en aften på fejlfinding uden at blive klogere. Jeg har fuldt den gode guide som Kandersen har givet. 

1. Der er 230v mellem L1-4 og nulklemmen på sikringen.
2. Ligeledes er der 24 volt på modulet. 
3. Har forsøgt at ændre udgangen i serviceview - intet resultat. Relæet klikker ikke.
3a. Har tjekket flere gange end jeg nogen sinde har gjort tidligere :) 
4. Har prøvet med et andet modul - Intet resultat.

Dette leder mig til at tro at det er controlleren der fejler. Hvordan kan man kontrollere dette? Alt ser ud til at virke på den, kan sende, modtage, statuslampe ser fin ud, men det virker som om den ikke kommunikere med modulerne :(  

Nogen der har en god idé?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En mulighed kunne være at måle spændingen på dataledningerne.. Jeg kan ikke lige finde en teknisk beskrivelse på controlleren, fordi LK´s hjemmeside stadigvæk ikke fungere. Og det er slet ikke sikkert LK har angivet den sænding. Men der bør være en målebar spænding, (muligvis 2volt eller lign). Måske andre ved det. 
Hvis ikke Thomas´s forslag ændre noget, så tror jeg også mere på, at controlleren er defekt. 

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Prøv evt at koble et inputmodul direkte sammen med outputmodulet via dataledningerne. Aktiverer du indgang 1 skal output 1 tænde.

Hmm kan de snakke direkte sammen uden om controlleren på den måde? Vildt!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Hmm kan de snakke direkte sammen uden om controlleren på den måde? Vildt!

Jeps, se Side 2

Men det tyder på en defekt controller. Der var en anden bruger der oplevede det samme bare på en Visual 1 for et par måneder siden. 

Har du prøvet at lægge et tomt projekt i controlleren? Og og så lave en simpel kip, eller styre fra Serviceview?

Har du prøvet at køre Reset Firmware filen fra forummet her?

Og så opdatere til nyeste firmware derefter?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok