Hop til indhold
  • 0

Konvertering fra gammel DOS controller


sstaunp
 Share

Spørgsmål

Hej IHC fæller,

Jeg har lige skiftet til den nyeste Visual 2 med nyeste firmware, og har et par udfordringer ift. min gamle kode i min DOS kontroller.

Jeg er desværre indtil videre rimelig blank på at lave andet end simple Kip funktion (de virker og er testet!)

Men jeg har et par funktioner jeg har svært ved at oversætte:

OnU001 FolU011 (anvendes 3 steder hvor jeg har lysdæmpere...)

KipU022 Kip018 IF: Off-U003 THEN KipU012

LaON1 OffG001 KoON KipU004

Ser ud som om Scenarier har ersttatet de gamle grupper? har I nogen beskrivelser af hvordan de scenarier anvendes? I gamle dage smed jeg alle de lamper jeg ønskede der slukkede i en gruppe (G001) og køre OffG001 på den, done. Hvad gør jeg nu?

Pft.

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Der er garanteret ikke noget fra den gamle DOS, men du bør altid sende et tomt projekt i først, inden du lægger det nye ned. Det går forøvrigt også meget hurtigere.

Der er altid fejlmuligheder, klemme et forbindes til udgang på 24v modulet, klemme to til 24v nul.

Hvis dette er korrekt monteret så prøv at betjene dæmperen direkte - med en løs ledning som er tilsluttet 24v+, direkte ind på klemme et.

Et kort tryk skal skiftevis tænde og slukke, og et langt tryk skal regulerer lyset op/ned.

Hvis det ikke giver et resultat så prøv at genstarte dæmperen

til sidst kan du prøve at demonter 24v på dæmperen og lave samme øvelse med en 230v ledning på klemme 3. - (skal være samme fase som er monteret på L) hvis det virker er din 24v regulering defekt, men har du et 230 output modul på samme fase kan du brug det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Hvis L på din dæmper sidder på en udgang, virker dæmperen kun hvis denne udgang er on. Det virker som om den udgang kun er on når du trykker på trykket for at dæmpe. Hvis du havde sluk alt før ,er den helt sikkert på en udgang, så den skal programeres. Dine 3 dæmpere sidder nok på samme udgang.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har aldrig rodet med den gamle dos version, men Da en udgang kun bør styres af een FB bør du nok oprette en special "gruppe FB" som så styrer indgangene på de FB'r hvor lamperne er tilsluttede. Nøjagtig som med sluk alt. Her bør man også påvirke de styrende FB'r og ikke "kortslutte" og slukke lamper/udtag/stikkontakter direkte. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,

Tak for svaret. Jeg fik rodet min egen custom blok sammen der håndterede udendørsbelysningen helt perfekt nu. Lidt timere og sådan lidt betingelser og lidt - så virkede det!

MEN, har stadig problemer med at finde ud af hvad jeg skal oversætte FolU blokkede fra DOS kontrolleren til... nogen ideer? Har søgt her på forummet, men har ikke fundet er svar endnu.

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, sstaunp skrev:

Hej IHC fæller,

Jeg har lige skiftet til den nyeste Visual 2 med nyeste firmware, og har et par udfordringer ift. min gamle kode i min DOS kontroller.

Jeg er desværre indtil videre rimelig blank på at lave andet end simple Kip funktion (de virker og er testet!)

Men jeg har et par funktioner jeg har svært ved at oversætte:

OnU001 FolU011 (anvendes 3 steder hvor jeg har lysdæmpere...)

KipU022 Kip018 IF: Off-U003 THEN KipU012

LaON1 OffG001 KoON KipU004

Ser ud som om Scenarier har ersttatet de gamle grupper? har I nogen beskrivelser af hvordan de scenarier anvendes? I gamle dage smed jeg alle de lamper jeg ønskede der slukkede i en gruppe (G001) og køre OffG001 på den, done. Hvad gør jeg nu?

Pft.

Søren

Det er din dæmper styring:

Tænder udgang 1:OnU001

Følger udgang 11: FolU011 (anvendes 3 steder hvor jeg har lysdæmpere...)

Kipper udgang 22: KipU022

Kipper udgang 18: Kip018 Hvis udgang 3 er off: IF: Off-U003 Så skal udgang 12 kippe: THEN KipU012

Vad langt tryk: LaON1 Sluk gruppe 1: OffG001 Kort tryk: KoON Kipper udgang 4: KipU004

 

Manualen er HER der er det rigtig fint beskrevet.

 

Mvh Bjarne

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så kom vi så langt! :-)

Nu har jeg fået konfigureret en Dimmer 350LR ud fra et Mini Model 1 tryk (jeg har kun 1 knap til at styre dimmer), men den ser ikke ud til at ville holde strøm når jeg fjerner fingeren fra kontakten. Det er en Dimmer 350LR jeg har i talen, så det passer fint med den konfiguration jeg har inde i Visual editoren.

Se dokumentationen som jeg også har vedhæftet, ser umiddelbart rigtigt ud? Jeg har ikke en knap mere til Sluk.

Så når jeg holder fingeren inde på lysdæmperen tænder pæren, men i det sekund jeg slipper slukker den. Nogen idéer?

mvh

Søren

2016-11-25 09_43_21-IHC_Projekt_T4B - LK IHC Visual.png

2016-11-25 09_45_08-1.2.01.pdf - Foxit Reader.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Thomas og Henning,

Thomas, som jeg læser dokumentationen så

Quote

"kan udgangen for sluk af 230 V anvendes hvis der ønskeds ”Sluk alt” funktion"

Det betyder vel at den ikke behøves? Jeg forstår nok ikke helt hvordan den 350LR virker, da den lyser fint op med fuld lysstyrke og derefter blot slukker igen? Det får mig til at sige at den har den strøm den skal bruge?

Henning, det er en spritny controller, jeg lige revet den gamle DOS ud af tavlen og erstattet den med den nye visual, så der BURDE ikke være noget fra den gamle tilbage (den ligger slukket 1.5 meter den nye - så er det ihvertfald tankeoverførsel! :D Og angående fejlmontering - den virkede før med DOS'en? Så det er vel næppe muligt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal konfigurere den udgang for 230V på lysdæmperen i venstre skærmhalvdel som udgang 3.01. Så skal du trække Udgang for sluk af 230V udgang i din funktionsblok til udgangen på lysdæmperen. Se vedhæftede billede.

Bemærk at konfiguration af udgangen kun bør laves på én lysdæmper, selvom den deler udgang med en anden. Hvis man konfigurerer det samme udgangsnummer til flere produkter, kan det give problemer.

dimmer.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,

Din insisteren på denne plan fik mig til at tude da jeg ikke kunne få det til at virke som du beskrev det. I ren desperation byttede jeg om på de to udgange - og så virkede det sgu!

Touch er nu sat til 3.01 (altså L udgangen) og 230V udgangen er sat til 1.01. Jeg skriver blot her for lige at dokumentere løsningen til andre 350 LR ejere der undrer sig.

(Du skal selvfølgelig finde dine egne porte og ikke bruge mine numre)

Tilføjelse! Du havde ganske ret i at Visual programmet ikke tillod at have to dimmers med samme udgang, men ved at hacke i XML'en i projektfilen fil jeg den alligevel til at æde at det kunne man godt (checket ligger i LK IHC Visual når man opretter Dimmer 350LR i venstre side), men hvis den allerede ligger i XML filen checker den det ikke yderligere. Nu virker alle tre, selv med lus i tavlen!

mvh

Søren 

2016-11-26 18_37_51-Dimmer 350LR_600CR_1000LR.png

2016-11-26 18_38_13-Dimmer 350LR_600CR_1000LR.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det virker formentlig fint med fælles udgang for 230v når nu du ikke benytter den til noget. 

Men hvis du begynder at benytte indgang sluk på en FB ja så virker den på den måde at den afbryder 230V. og dermed også for de 2 øvrige dimmere såfremt de er tændt. Det er selvfølgelig OK hvis der er tale om sluk alt, men almindelig "tvungen sluk" (ikke kip) bør jo kun påvirke den enkelte dimmer, ikke alle 3.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok