Hop til indhold
  • 0

Spot i Udhæng dæmpet men med pir også?


Raverlution
 Share

Spørgsmål

Hej 

Jeg håber der er en der kan svare mig på om dette kan lade sig gøre og hvad jeg evt. skal købe:)

Jeg har spot i mit udhæng (8 stk) 5w dæmpbar led og vil gerne have at de automatisk tænder når det bliver mørkt (skumringssensor?) men kun dæmpet dvs måske kun 20% lysstyrke, når der så kommer en ind i indkørslen skal de blænde fuldt op (100%) og efter 1 min el. lignende gå tilbage til de 20% lysstyrke

kan det lade sig gøre? og hvad skal jeg bruge? lysdæmper, skumringssensor, pir sensor? og hvordan programmerer jeg det nemmest? :)

pft

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej 

Det kommer an på hvilket udstyr du har i forvejen.

Du skal nok bruge en Wireless dimmer, da den muliggør det at indstille lysets styrke i procent.

Så skal du have en Pir melder på dit indgangsmodul. 

har set an nogen bruger et virtuelt skumringsrelæ (en FB der kender op og nedgangstider på solen) hvis ikke denne FB virker skal du også have et skumringsrelæ også på dit indgangsmodul.

derefter sætter du et ur samt Skumring til at fremkalde et scenarie 20% når du ønsker at lyset skal tænde. derefter bruger du din Pirmelder til at fremkalde et scenarie på 100% når der er bevægelse. på sammetid starter den en timer der til efter 1 min. fremkalder scenarie 20% igen. 

 

dette er mit bud på hvordan det kan laves. 

håber det kan hjælpe dig lidt i dit projekt.

 

-Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Latter skriver så afhænger dine indkøb af dit nuværende udstyr, men det afhænger også af dine ønsker til fremtiden. Hvis du ikke har et skumringsrelæ, så ville jeg vælge en temperatur/lux sensor fordi du dermed får langt flere muligheder for at styre dit indvendige lys.

Du skal bruge følgende: (hvis du intet har i dag)

  1. To ledig indgange på et 24v indgangs modul
  2. Et stk. skumringssensor eller en temperatur/lux sensor
  3. Et stk. PIR
  4. Et stk. wireless lysdæmper Ø80 + evt. dåse til denne
  5. Kabel

Der findes desværre ikke standart funktionsblokke som kan løse dit ønske, men læg dit Visual projekt herop når du er klar til programmering – så laver jeg det for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super, så har jeg lidt at gå videre med :)

Den FB med virtuelt skumringsrelæ har du mere info på den? for den vil jeg meget gerne bruge indtil jeg får købt det her hvad jeg skal bruge til projektet. 

P.t. har jeg programmeret en timer som tænder/slukker, men hver 14dag skal jeg jo ind og ændre tiderne fordi det går så stærkt ned af bakke med solen :)

Ok jeg får købt en Wireless Ø80mm lysdæmper - men findes der ikke en der kan monteres i tavlen?

Og selvf. en PIR - kan i linke til en? 

 

Henning - Tak - jeg tager dig nok på ordet med hjælp til programmeringen når det kommer så vidt :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan se at der er flere som gerne vil have samme funktion som jeg har på mit udendørs lys, og det undre mig lidt at LK ikke har lavet en standard FB for det endnu. Men her er min FB for udendørs lys. Alle er velkommen til at bruge den og lægge den op til DL her (Kan ikke finde ud af det). I er også velkommen til at forbedre den. Den er kodet for snart 5 år siden, og stortset ikke rørt siden.

FB understøtter f.eks.

  • Brand/indbruds scenarie. Hos mig går lyset på 100% hvis denne tilstand indtræder.
  • Automatik on/off
  • Indstillelig lysstyrke ved automatik off
  • Lav styrke når skumring indtræder
  • Fuld styrke når PIR bliver påvirket
  • Indikation for automatik on/off
  • Ledelys (Tænder hos mig dioden på trykket inden for døren, når man kommer sent hjem)
  • Mulighed for at sætte hvor lang tid der skal gå fra PIR'en ikke længere er påvirket og til lyset går på lav styrke.

FB'en understøtter f.eks. ikke.

  • At lyset slukkes helt mellem f.eks. kl. 23 og 05:00. Man kunne selvfølgelig gøre dette ved at afbryde skumrings signalet i den periode, men så vil lyset heller ikke tænde når PIR bliver påvirket.

 

7.1.08.c. Udv. lys.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar,

Ja det er lidt underligt det ikke er en std. FB?

Din FB ville være perfekt til mig hvis bare man kunne slukke lyset helt mellem 00 og 06.00 (lyset skulle selvfølgelig tænde når PIR blev aktiveret) men på den anden side så bruger led der er dæmpet vel så lidt, at det nærmest er pjat at slukke det for de var timer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selv med dæmpede alm. gløde pære er strømforbruget så lavt at jeg med vilje har valgt at lade lyset være tændt hele natten. Alt andet lige skulle det give en bedre tyveri sikring at udendørs lyset er tændt hele nattet, og så synes jeg at dæmpet udendørs lys gør huset hyggeligt at se på om natten.

Hvis man regner på dine udæmpede LED's så vil de bruge 40W*12 timer i snit pr. dag døgnet rundt*365 dage. Det er ca. 175KWH eller ca. 350kr. pr. år. Hvis du slukker lyset helt mellem 00-06, så spare du 40*6*365 ca. 87KWH eller ca. 175kr pr. år. Med dæmpede dimmer er det ca. 1/3 af ovenstående.

Jeg dæmper mine udendørs lamper for hyggens skyld. Ikke for økonomien.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Raverlution skrev:

Tak for svar,

Ja det er lidt underligt det ikke er en std. FB?

Din FB ville være perfekt til mig hvis bare man kunne slukke lyset helt mellem 00 og 06.00 (lyset skulle selvfølgelig tænde når PIR blev aktiveret) men på den anden side så bruger led der er dæmpet vel så lidt, at det nærmest er pjat at slukke det for de var timer.

De havde en blok for nogen år tilbage, men mærkeligt nok så er den ikke længere i deres katalog. Se vedhæftede. den har indgange for pir og skumring, samt et ur som du efterspørger.

1.2.06.d. Aftenslys.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Allan Nissen skrev:

De havde en blok for nogen år tilbage, men mærkeligt nok så er den ikke længere i deres katalog. Se vedhæftede.

1.2.06.d. Aftenslys.ifb

Jeg bruger samme funktionsblok til 4 dæmpere, for udv. lys. Virker gangske fint, så undrer mig også over, hvorfor den ikke eksistere længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 4/10/2016 at 08:04 , Allan Nissen skrev:

De havde en blok for nogen år tilbage, men mærkeligt nok så er den ikke længere i deres katalog. Se vedhæftede. den har indgange for pir og skumring, samt et ur som du efterspørger.

1.2.06.d. Aftenslys.ifb

Jeg fik en uni 400 dimmer af min bror, som jeg har sluttet til her til aften, og da passer denne FB jo perfekt da den tager udgangspunkt i en dimmer med mem1 og mem2, så mange tak for den:)

Så nu kører det udvendige lys med den virtuelle skumringssensor som giver 1.2.06.d aftenslys.ifb besked. Når det bliver mørkt starter den lyser på laveste blus (programmeret som mem1) og bliver den aktiveret af PIR´en hopper den over på højeste blus (programmeret som mem2)

så mangler jeg bare lige at købe og tilslutte en PIR, men for sjov skyld har jeg ladet en kontakt aktivere PIR indgangen og det virker perfekt

Mange tak for hjælpen alle sammen:D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok