Hop til indhold

Drifttimer som selv går on ved effekt


 Share

Recommended Posts

Jeg har et pillefyr som ikke er alt for avanceret og kunne godt tænke mig at kunne logge mit forbrug. Min snegl sidder i et alm stik på selve brænderen, strømmen til dennes tændes når fyret skal ha piller ind. Findes der en dims som kan forbindes til et ihc input modul,  som så kan tælle tid der sendes strøm gennem stikket. Jeg vil så kunne afveje pille mængden som kommer ud af sneglen på et minut og der ved omregne drifttiden til g/kg piller.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Tja hvis det er en 230v motor på sneglen kan du forbinde den parallelt til et 230V input modul. Så kan du registrere det på den måde. Alternativ et 230V overdrage relæ og så køre det på et 24V input modul. Det har du sikkert i forvejen.

Kunne du lokkes til at uddybe udførelsen af en parallel forbindelse? Der er ingen tvivl om at det skal over på 24v, da det eneste ihc jeg har i fyrrummet er et link10 kabel. Dette bruges til en kapacitiv aftaster, som giver besked når min beholder er tom, og tænker at jeg kan bruge samme kabel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du montere f.eks. Sådan et her:

http://www.elsag.dk/stikbensrelae/1-pol/stikbensrel-med-sokkel-1-omskifter-led-spole-2.htm

så kobler du A1 og A2 sammen med (parallelt) med motoren. Så trækker relæet når motoren kører. 21 og 14 kobler du så på en 24v indgang og 0.

resten er programmering i Visual, med at registrere ON tid med en timer og så lave en omsætningstabel til kg piller.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Den skitserede løsning giver vel kun feedback på spænding og ikke på effekt som ønsket. Jeg har dog ikke løsningen på effekt, men mon ikke det kan løses. Hvis det "kun" skal være kontrol af spænding, kunne du overveje at lave det som ren programmering. Du sætter jo i forvejen en udgang ON for at tænde stikkontakten.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Den skitserede løsning giver vel kun feedback på spænding og ikke på effekt som ønsket. Jeg har dog ikke løsningen på effekt, men mon ikke det kan løses. Hvis det "kun" skal være kontrol af spænding, kunne du overveje at lave det som ren programmering. Du sætter jo i forvejen en udgang ON for at tænde stikkontakten.

Ja det er korrekt. Hvis det virkelig skal være på effekt, kan man montere en såkaldt effektvagt. De er bare meget dyre og står ofte ikke mål med indsatsen. Man kan dog få små "Current transformers" og noget 3. Part, men igen ... Det er omstændigt.

Det er ikke sikkert der er nogen stikkontakt, og slet ikke en IHC styret udgang så man bare kan lave det i IHC software. Jeg har forøvrigt for nogle år tilbage lavet en ren IHC pillefyr FB. Skal se om jeg kan finde den igen poste den hvis det kunne have interesse. Ikke så avanceret igen, men dog med pulsfyring osv. 

Men eller prøv i noge af de pillefyr/stoker forums der findes. Der er masser af muligheder.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

28 minutter siden, Szafranski skrev:

Det er ikke ihc som styre kontakten. På forsiden af min pillebrænder sidder der en stikkontak, der i sidder stik til sneglen som kører pillerne ind. Når brænderen skal ha piller, tænder den stikkontakten og sneglen får strøm.

Så sætter du bare et "dobbeltstik" i den stikkontakt og forbinder det ene udtag med det relæ's spole som Lars har henvist til, via en stikprop.
NO-kontaktsættet på relæet forbinder du til en indgang på et inputmodul og 0V.

Link til kommentar
Del på andre sites

28 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Så sætter du bare et "dobbeltstik" i den stikkontakt og forbinder det ene udtag med det relæ's spole som Lars har henvist til, via en stikprop.
NO-kontaktsættet på relæet forbinder du til en indgang på et inputmodul og 0V.

Det var også det jeg havde forestillet mig efter Lars indlæg, men blev lidt forvirret af Hennings indlæg (Intet ondt ment) Men tak for alle input.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok