Hop til indhold
  • 0

Lås/deaktiver tryk midlertidigt i børneværelse


Danny Elsby
 Share

Spørgsmål

Godt nytår!

Jeg vil høre om det er muligt at låse/deaktivere et enkelt tryk i ens installation midlertidig. Jeg har et 4-polet tryk siddende på et børneværelse og er nu i den heldige situation at jeg har en dreng på 3 år som synes at det er helt fantastisk at stå op når han er lagt i seng og tænde og slukke for lyset. For det meste ender det i med at han falder i søvn med al lyset tændt. Umiddelbart vil det være det mest optimale hvis jeg kunne deaktiverer/låse signaler fra trykket ved at f.eks. 3 hurtige tryk på en af tangenterne på trykket. Er dette muligt på nogen måde. Jeg har "googlet" frem og tilbage på forummet her og kan se at der er nogle der nævner en mulighed for at bruge et "flag". Dog sætter min mindre viden om programmering her en stopper. Men jeg er stadig aktivt i gang med at udforske IHC visual.

Hvis der en der har et forslag til hvordan det kan løses er jeg meget lydhør? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Den simple løsning vil være at sætte en and blok (4.1.01) ind mellem dit tryk og funktions blokken som styre lyset. Dermed har du frit valg for hvad den/de andre betingelser skal være for at trykket virker. Husk at sætte initial værdien til on på de indgange i and blokken, som du ikke bruger. Ellers vil udgangen aldrig gå on. :)

De 3 hurtige tryk vil jeg nok fraråde. Med mindre du ændre i din funktions blok til lysstyring, vil lyset blinke når du laver de 3 hurtige tryk, og mon ikke din 3 årige snart vil lære at det kan han da også bare gøre. Derudover skal du have en måde at låse trykket op på igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
34 minutter siden, Mikael l skrev:

Alternativt kunne du jo lave så du kunne slukke for 24v til trykket et andet sted, ved at kører 24v til trykket igennem et 24v output :) 

Nu er IHC jo "0V styret", så det vil kræve et potentialfrit relæ for at lave det nummer.. ;)

Det er også nemt at lave sådan en "lås" på trykket i softwaren, så det er da helt klart at foretrække, i stedet for at finde værktøjskassen frem. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har samme udfordring som dig, dog med en pige på 3 år :)

Vi har langt tryk efter kl 19 for at kippe lyset, som dog altid slukker efter 1 time.

Men det har tøsen allerede luret, efter et halvt år. Hun har lige spottet hvordan mor og far laver langt tryk for at tænde lyset.

Så nu bliver det nok noget med at trykke to taster ind samtidig hvis der skal tændes lys efter kl 19, med en AND-blok som andre også nævner :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3. jan. 2016 at 10:51 , Nicolas Søgaard skrev:

Hej Danny. Godt nytår, håber alt er vel hos jer. Prøv denne her

Forældrekontrol.ifb

Jo tak, det går rigtigt fint. Jeg syntes ikke at jeg kan få mine egne(dine) FB ind i visual. Jeg har lagt dem i en mappe for sig selv under c:programmer-ihc control-ihc visual-funktionsblocks (eller sådan cirka :)) Jeg har også flyttet FB lidt rundt derinde i nogle af de andre mapper. Men jeg kan på ingen måde tilgå egne FB fra visual. Nogle gode rår

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Danny Elsby skrev:

Jo tak, det går rigtigt fint. Jeg syntes ikke at jeg kan få mine egne(dine) FB ind i visual. Jeg har lagt dem i en mappe for sig selv under c:programmer-ihc control-ihc visual-funktionsblocks (eller sådan cirka :)) Jeg har også flyttet FB lidt rundt derinde i nogle af de andre mapper. Men jeg kan på ingen måde tilgå egne FB fra visual. Nogle gode rår

Du skal indsætte funktionsblokkene i den mappe der hedder noget i stil med 07 Mine egne funktionsblokke, ca. samme sted du har forsøgt.

Derefter skal du lukke Visual softwaren og genstarte Visual igen. Så skulle du gerne kunne se dem i funktionsblokbiblioteket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lyder MEGET mærkeligt. Her er et par ideer du kan prøve for at fejlsøge.

  • Prøv at downloade FB'en igen. Der kan jo være sket en fejl under DL, og så vil den muligvis ikke dukke op, hvis den ikke kan klare XML checket.
  • Prøv at flytte en af de andre FB's og genstart Visual. Dette er bare for at sikre at Visual ikke kigger et andet sted.
  • Prøv at omdøbe FB'en så den ikke indeholder danske tegn.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok