Hop til indhold

24V Output: Hvordan Vender Jeg Strømmen (Styring Af Vinduesmotor)


arberg
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne have automatisk åbning og lukning af vindue i soveværelse baseret på temperatur. Til det formål har jeg planlagt at købe en Climatic Vinduesåbner (C20 eller Slim-Evolution) der kører på 24V. Motoren har to ledninger (A og B ). Kobles 0v og 24V den ene vej (A = 0V, B=24V) så kører motoren ind, vender jeg ledningerne  (B = 0V, A=24V) så kører motoren ud. Hvordan får jeg gjort dette med IHC 24V udgang? 

 

IHC 24V levere op til 0.5A og motoren trækker kun 0.30-0.36A så det skulle være ok. Alternativt kan jeg evt. bruge helt anden udgangs-controller, specielt kan nævnes at jeg ikke har købt ihc 24v udgang endnu. Jeg vil helst have udgangen siddende i tavlen, men hvis det ikke er en tavlekomponent, kan jeg stadig godt koble den i værkstedet.

 

Jeg forestiller mig at der kan være to løsninger, en anden controller som kan det, eller et relæ som kan vælge retning på strømmen / vende ledninger, og som jeg kan aktivere med en ihc udgang.

 

Lidt evt relevante links

Mvh Alex

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan ikke gøre det kun med en output 24, du skal have et relæ på, afhenig af, om motoren kan stå med spænding på i åben eller lukket position, så skal du have et 2 polet omskifter relæ, eller hvis den ikke kan stå med spænding på, skal det gøres med to stk. 2-polede relæer og gerne med en mekanisk gensidig spærring imellem...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har to muligheder med IHC.

1: Anvende to stk topolede relæer som styres af hver sin udgang fra IHC. Vinduesmotoren monteres "modsat" så det ene relæ har AB = 0 & 24v og det andet har AB = 24 & 0v.

2: Anvende to udgange på et 400v modul.

Personligt ville jeg vælge nr. 1 - dog med den tilføjelse at jeg ville anvende to stk trepolede relæer. Det 3. kontaksæt ville jeg sende tilbage til IHC og så programmerer mig ud af evt. konflikter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har to muligheder med IHC.

1: Anvende to stk topolede relæer som styres af hver sin udgang fra IHC. Vinduesmotoren monteres "modsat" så det ene relæ har AB = 0 & 24v og det andet har AB = 24 & 0v.

2: Anvende to udgange på et 400v modul.

Personligt ville jeg vælge nr. 1 - dog med den tilføjelse at jeg ville anvende to stk trepolede relæer. Det 3. kontaksæt ville jeg sende tilbage til IHC og så programmerer mig ud af evt. konflikter.

 

Jeg vil nok anbefale at man nøjes med at bruge 1 udgang i løsning 1, og lader denne trække begge relæer. Derved undgår man at forsøge sig med både åben og luk på samtid. Evt. kan man bruge udgang nr. 2 til 24V forsyning, således at man kan afbryde strømmen til motoren helt.

 

Hvordan du kan nøjes med 2 udgange på et 400V modul kan jeg ikke helt gennemskue. Du skal jo bytte om på 0V og 24V. Det kræver 4 udgange såvidt jeg kan regne ud. Men risikoen for en programerings fejl er høj her, så jeg vil klart anbefale løsning 1 med 2 omskifter relæer. Ofte fåes disse som 1 relæ med 2 omskifter kontakt sæt, hvilket vil være det optimale, da man derved er 100% sikker på at de trækker samtidig etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at kikke ordentligt på Thomas skitserede løsning. 2 udgange = 4 bit/kombinationer:

 

Hvis Ingen af de 2 udgange er ON er der 0 V på begge sider af motoren => køre ikke

Hvis begge af de 2 udgange er OFF er der 24 V på begge sider af motoren => kører ikke

Hvis udgang 1 er ON er der 0&24V på motoren => den kører den ene vej

Hvis udgang 2 er ON er der 24&0V på motoren => den kører den anden vej

 

Altså elektrisk set en OK og sikker løsning.

Resten er så op til programmøren med hvilken udgang skal trække hvornår og hvor længe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at kikke ordentligt på Thomas skitserede løsning. 2 udgange = 4 bit/kombinationer:

 

Hvis Ingen af de 2 udgange er ON er der 0 V på begge sider af motoren => køre ikke

Hvis begge af de 2 udgange er OFF er der 24 V på begge sider af motoren => kører ikke

Hvis udgang 1 er ON er der 0&24V på motoren => den kører den ene vej

Hvis udgang 2 er ON er der 24&0V på motoren => den kører den anden vej

 

Altså elektrisk set en OK og sikker løsning.

Resten er så op til programmøren med hvilken udgang skal trække hvornår og hvor længe.

 

Jeg skrev ikke at det ikke ville virke, og at løsningen ikke er ok. Jeg skrev at det vil være en bedre løsning at nøjes med 1 udgang, som trækker begge relæer. Derved får man også muligheden for at bruge et relæ med 2 kontaktsæt.

 

Kommentaren om at forsøge at åbne og lukke på sammetid, er set fra programmets side. Hvis begge udgange er ON, sker der ingen ting, men set fra IHC controllerens side, forsøger man at åbne og lukke samtidig, hvilket jo ikke giver mening. Denne situation kan man undgå ved kun at bruge 1 udgang til at trækker begge relæer, eller 1 relæ med 2 kontaktsæt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt korrekt, men uanset hvad så kommer man nok ikke uden om at skulle anvende 2 udgange hvis ikke motorerne er forsynet med endestop. For med en udgang kan det jo kune lade sig gøre at bestemme retningen, ON = den ene vej, OFF = den anden vej. Og så vil de jo og kører hele tiden. Så skal du afligevel have noget til at tænde og slukke for forsyningen, som du skal bruge en udgang til. Metoden med at bestemme retning vha 1 udgang (kontakt) og så kørsel vha en anden, er meget almindelig på persienner, markiser og lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fornemt, tusind tak for alle foreslagene. Fantastisk med en løsning som Hening beskriver og Thomas tegner hvor den ene udgang åbner, og den anden udgang lukker, og at der ikke er noget der kortslutter hvis begge udgange tændes ved en fejl.

 

Vil et relæ som dette være et godt forslag: 

 

http://billigihc.dk/stikbensrelae-ry2sul-dc-24v-2-polet-1-stk

 

Er det korrekt forstået at relæet er 'on' men der er strøm på relæet, og off når der ikke er strøm på?

 

 

Lars1: Jeg forstår ikke løsningen med en udgang som styrer begge relæer. Jeg synes det er smukt hvis der ikke er strøm på relæet hele tiden når motoren ikke kører, men det er måske heller ikke tilfældet.

 

EDIT: Fixed link

 

Mvh Alex

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars1: Jeg forstår ikke løsningen med en udgang som styrer begge relæer. Jeg synes det er smukt hvis der ikke er strøm på relæet hele tiden når motoren ikke kører, men det er måske heller ikke tilfældet.

 

Ligegyldigt hvilken metode du vælger kan du alt efter hvordan du programer det ende med strøm på et relæ konstant i enten åbne eller lukket tilstand, og i alle metoder er det muligt at programer det sådan at du slukker for strømmen til relæet efter en vis periode.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ah, beklager. Jeg har rettet linket i ovenstående post, så I kan se om jeg er på rette spor mht relæ. Evt. hints/forslag til kasser jeg kunne montere relæene i ville også være værdsat, men nu strammer jeg den måske lidt :)

 

@Henning: Jeg havde ikke set PM, jeg har svaret...

 

Ahh, nu tror jeg endelig jeg forstod løsning med kun to udgange som Lars1 foreslår. Det er blot et spørgsmål om at bytte om på de to ledninger på det ene relæs udgang, se vedhæftet billede. Bliver det ikke rigtigt: Når der er spænding på udgang 1 så kører motoren, og udgang 2 bestemmer retning. 

 
Alex

post-6646-0-23135700-1443511118_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Ah, beklager. Jeg har rettet linket i ovenstående post, så I kan se om jeg er på rette spor mht relæ. Evt. hints/forslag til kasser jeg kunne montere relæene i ville også være værdsat, men nu strammer jeg den måske lidt :)

 

@Henning: Jeg havde ikke set PM, jeg har svaret...

 

Ahh, nu tror jeg endelig jeg forstod løsning med kun to udgange som Lars1 foreslår. Det er blot et spørgsmål om at bytte om på de to ledninger på det ene relæs udgang, se vedhæftet billede. Bliver det ikke rigtigt: Når der er spænding på udgang 1 så kører motoren, og udgang 2 bestemmer retning. 

 
Alex

 

 

Dit relæ link virker fortsat ikke. Men her er et eksempel på et relæ, fra Brinck elektronik, som du kan bruge. https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H15272. Husk at få en din skinne sokkel med hvis du køber dette relæ. Der findes også omskrifter relæer i M36 modul udførsel. De plejre bare at være en del dyre.

Lidt spøjst med den website jeg linker til. Her er det samme relæ på samme site, men hvor man kan afhente det i KBH også. https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H36107

 

Din tegning er korrekt.

Hvis du vil lave en rigtig god løsning, så læg en pause på 1/2 sek. ind mellem at du sætter retningen, og slutter strømmen til motoren, og omvendt 1/2 sek. mellem at du slukker strømmen til motoren, og du slukker for retningen. Så undgår du et lille ryk i motoren, hvis IHC controlleren skulle slutte strømmen til motoren før du får sat retningen, eller ændre retningen før du får slukket for strømmen til motoren.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok