Hop til indhold
  • 0

Nyt Forum For Alternativer Til Lk's Ihc.


Lars1
 Share

Spørgsmål

Eftersom der er andre IHC (Intelligent House Control) produkter på market, som har overhalet LK's IHC produkt var det måske en idee at oprette et forum for disse. Personligt synes jeg Smart-house (smartbuilding.dk) server meget interessant ud, især deres nye produkter (http://www.smartbuilding.dk/smarthouse/download/brochurer/BRO_HomeAutomation_EN_v03_1401.pdf) ser meget interessante ud. Desværre har jeg kun kunnet finde dem under nyheder på smartbuilding.dk. Lidt underligt eftersom de blev frigivet 1/10-2013.

 

Bottom line. Der er meget svært at finde info/erfaringer med alternativer til LK's IHC, så jeg kunne godt tænke mig et forum for dette. Hvad siger i andre?

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg står for at skulle bygge nyt hus og må indrømme jeg er i syv sind.

 

Det virker til at IHC - til trods for stilstand - STADIG leverer det mest sammenhængende produkt når man tænker home automation.

 

Mit problem er at jeg har lyst til at anvende scenarier og gerne vil have at huset kan styres ét sted fra (iphone, ipad, visility etc..) og senere også gerne vil have f.eks. styring af persienner med en solsensor osv..

 

Og så synes jeg simpelthen at Smart Building er en øjenbæ? - deres trykknapper er grimme, deres ikoner er grimme, deres salgsmateriale er grimt (efter min mening).

 

Så hvad søren skal man gøre når man står med 1001 spørgsmål?!

 

/Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg står for at skulle bygge nyt hus og må indrømme jeg er i syv sind.

 

Det virker til at IHC - til trods for stilstand - STADIG leverer det mest sammenhængende produkt når man tænker home automation.

 

Mit problem er at jeg har lyst til at anvende scenarier og gerne vil have at huset kan styres ét sted fra (iphone, ipad, visility etc..) og senere også gerne vil have f.eks. styring af persienner med en solsensor osv..

 

Og så synes jeg simpelthen at Smart Building er en øjenbæ? - deres trykknapper er grimme, deres ikoner er grimme, deres salgsmateriale er grimt (efter min mening).

 

Så hvad søren skal man gøre når man står med 1001 spørgsmål?!

 

/Kasper

Smart house har faktisk tryk, som ligner LK's IHC tryk rigtig meget (både Fuga og Opus). De er bare ikke med i den brochure, som jeg har linket til, men jeg mener du kan finde dem i nogle af de brochure som ligger under download på smartbuilding.dk. Hvis du gerne vil kunne styre det via iphone, ipad, etc. så er smart house væsentlig bedre integreret end IHC.

 

Hvis jeg skulle starte fra grunden idag, ville jeg kraftigt overveje smart-house. Primært fordi at jeg ikke tror at på at LK's IHC eksister om 5-10 år. De udmeldinger de kom med på dialog mødet var alt for vage, og den udvikling der er sket inden for LK's IHC de sidste 5-10 år er latterlig og tegner på ingen måde et billed af et produkt, som man satser på. Tværtimod. Smart-house derimod er kommet med mange nye produkter i samme periode, men de er nogle klovner til at markedsføre deres produkter.

 

Men tilbage til mit oprindelige formål med denne tråd. Er der andre en mig som gerne så et forum for alternative IHC produkter, som f.eks. Smart-house?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Google

Nåååh.. Google. Tak Lars :)

 

Spøg til side. Jeg har googlet - hvor jeg også fandt frem til det her glimrende forum.

 

Jeg synes dog stadig man får utrolig lidt når man tænker tilbage hvad der var muligt for knap 10 år siden da jeg boede i USA, bare med hensyn til alarmer, sensorer og scenarier hvor alt er integreret.

 

F.eks. har vi overvejet at få en brændeovn med 3 sider glas. En flot visuel løsning, men da huset skal opføres bla. efter BR15 og derfor har alt hvad der kan ringe af ventilation og gulvvarme, så er det lidt overkill at have en brændeovn der også varmer.

I den forbindelse har vi kigget på en Faber gasovn. En løsning der opfylder kravet omkring "levende" flammer, har høj WAF, ikke kræver jeg skal bruge tid på at skove/stable/opbevare 18 rummeter træ og som fremfor alt kan styres via et tryk (IHC) på væggen.

 

Lars1, du har ret. Det er bare via sådan noget materiale man som forbruger vælger/undersøger hvad man ønsker at installere. :)

 

..og som en note. Jo, endelig opret et forum for alternative produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, mohrsen skrev:

Hej 

Vi har en webshop med Smart House produkter, men ud over det ligger der en masse informationer vedr. systemet, Bl.a. en masse omkring Carlo Gavazzi nyeste UWP platform. Jeg svare meget gerne på spørgsmål.

www.smarthousedanmark.com

Mvh

Flemming

 

1117,50 kr for 4 digitale indgange, det var alligevel en sjat. http://www.smarthousedanmark.com/da/input/13-tavlemodul-til-digital-indgang-8030956065442.html

Det bliver 35.000 kr for de inputs jeg har i dag.
Med IHC kostede det mig kun 3424 kr
Så hvis det generelt er 10 gange så dyrt er der lang vej for alternativer.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne Sørensen 

Nu er det utroligt ærgerligt, at du ikke stiller spørgsmål og desværre drager nogle konklusioner, som ikke er korrekte.

Det er sådan er Smart House ikke bruger Input/indgangs relæer i f.eks. tavlen, da alle input/ kommer fra komponenterne, såsom trykkende, pir, Varme sensor mv.
Alle input bliver kodet via SH tools Programmet, (Så du skal ikke bruge 35000,- til Input relæer….!)

Det betyder også, at smart House mange gange fylder det halve af hvad IHC gør og specielt efter UWP platform er kommet på marked, hvor relæerne kun er 2-DIN-moduler.
Der udover er smart house baseret på 2 ledet Bus, så der skal heller ikke et hav af ledninger til komponenterne.
Så er det typisk Udgangs Moduler, som relæer og lys dimmer, som sider i tavlen.

Dette relæ, som du har vedhæftet, er til digitale indgang og bruges til spændingsfri indgange som
også kan bruges som impuls tæller eksempelvis til alarmer indgang og det kan også være eksterne 3 part produkter.

Hvis du eller andre har andre spørgsmål, vil jeg meget gerne prøve at svare på dem.
Jeg vil stadig mener at Smart House er det bedste på marked, om ikke andet det bedste alternativ til IHC. :) 

 

Go dag

Flemming

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kiggede for et par år siden på Smarthouse, men kom til den konklusion at en Smarthouse installation svarende til den IHC installation jeg har, vil koste ca. det dobbelte af min IHC installation. I min beregning brugte jeg tryk fremfor tavle input moduler. Dertil kommer at når man har en større installationer, med flere ens rum, så bliver programeringen meget hurtig tung, og risikoen for uens konfigurationer stor, da man ikke kan kopier konfigurationen fra en enhed til en anden. I LK IHC har jeg f.eks. kodet en FB for loft lys, som indeholder indgang for sluk alt, brand og indbrud, udover selve indgangen for det tryk, som bruges til at styre lyset i det daglige. Denne FB bruger jeg i alle rum, og hvis jeg vil opdater den tager det ca. 15 min. at udskifte den i alle rum. Hvis jeg skal lave en tilsvarende ændring på lysstyringen i alle rum med SmartHouse, så vil jeg skulle lave rettelserne manuelt på alle modulerne, som er brugt i forbindelse med lysstyring, og det resulter næsten altid i at indtil flere moduler ikke bliver konfigureret ens, og vil tage et par timer i min installation.

På plus siden er dog at dimmerne sidder i tavlen og man kan sætte f.eks. 25% lysstyrke. Men det er IMHO ikke nok til at opveje ovenstående 2 issues.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, mohrsen skrev:

Hej Bjarne Sørensen 

Nu er det utroligt ærgerligt, at du ikke stiller spørgsmål og desværre drager nogle konklusioner, som ikke er korrekte.

 

Det er sådan er Smart House ikke bruger Input/indgangs relæer i f.eks. tavlen, da alle input/ kommer fra komponenterne, såsom trykkende, pir, Varme sensor mv.
Alle input bliver kodet via SH tools Programmet, (Så du skal ikke bruge 35000,- til Input relæer….!)

 

 

Det betyder også, at smart House mange gange fylder det halve af hvad IHC gør og specielt efter UWP platform er kommet på marked, hvor relæerne kun er 2-DIN-moduler.
Der udover er smart house baseret på 2 ledet Bus, så der skal heller ikke et hav af ledninger til komponenterne.
Så er det typisk Udgangs Moduler, som relæer og lys dimmer, som sider i tavlen.

 

 

Dette relæ, som du har vedhæftet, er til digitale indgang og bruges til spændingsfri indgange som
også kan bruges som impuls tæller eksempelvis til alarmer indgang og det kan også være eksterne 3 part produkter.

 

 

Hvis du eller andre har andre spørgsmål, vil jeg meget gerne prøve at svare på dem.
Jeg vil stadig mener at Smart House er det bedste på marked, om ikke andet det bedste alternativ til IHC. :) 

 

 

 

 

Go dag

 

Flemming

 

Hej Flemming. 

Så er det muligt at du har et bedre egnet/billigere inputmodul jeg kan anvende. 

Det er ikke utænkeligt at jeg en gang i fremtiden vil udskifte min nuværende IHC-installation. 

Men jeg vil helt klart anvende min nuværende kabling, svagstrømstryk, gruppetavler. Det er klart at mine nuværende moduler bliver skovet og der vi være klart til Smart house moduler. Jeg har næsten fyldt alle 128 input/outputs op plus pt 13 dimmere. 

Det vil for mig være utænkeligt at montere nye tryk med sender/modtager i. Det bliver også hurtigt dyrt som Lars er inde på. Der må findes nogle alternative inputmoduler der kan køre sammen med tænker jeg. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne

Jeg kan sagtens se for dit vedkommen, at det vil være en noget af en investering at skulle skifte fra IHC til Smart House, da det selvfølgelig er to meget forskeldige systemer, netop fordi smart House er baseret på 2 ledet BUS. 

Meningen med mit indlæg, var også bare, at fortælle at der er et fantastisk alternativ hvis man står og skal vælge system/ installation.

Det der med at det er dobbelt så dyrt og tungt at programmere, er jeg bestemt ikke enig i og med den nye UWP platform er der sket så utroligt meget, så hvis man overveje Smart House, vil jeg jeg gene give et tilbud på komponenter og give gode råd og vejleding.

Men ellers kig forbi vores hjemmeside, og hvis man ikke finde informationer nok om systemet, så kontakt os meget gerne.

Flemming
Smarthousedanmark.com

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Flemming. 

Så er det muligt at du har et bedre egnet/billigere inputmodul jeg kan anvende. 

Det er ikke utænkeligt at jeg en gang i fremtiden vil udskifte min nuværende IHC-installation. 

Men jeg vil helt klart anvende min nuværende kabling, svagstrømstryk, gruppetavler. Det er klart at mine nuværende moduler bliver skovet og der vi være klart til Smart house moduler. Jeg har næsten fyldt alle 128 input/outputs op plus pt 13 dimmere. 

Det vil for mig være utænkeligt at montere nye tryk med sender/modtager i. Det bliver også hurtigt dyrt som Lars er inde på. Der må findes nogle alternative inputmoduler der kan køre sammen med tænker jeg. 

 

Jeg mener godt at du kan bruge din nuværende kabling til SmartHouse trykkene etc, men du kommer nok til at skulle købe et par dupline moduler og dele din installation i flere loops, for ikke at nå over max længden pr. loop. SmartHouse bygger jo på en bus struktur, med aktive enheder siddende rundt om i huset som perler på en snor.

Deres tryk er på den ene side smarter end LK's da du får 4 tryk og 4 dioder i hver som minimum, men de koster 500 kr. stykket, hvilket skal sammenlignes med at man 9 ud af 10 gange kun har brug for 1 eller 2 tryk og et LK input modul med 16 indgange fåes for ca. 400 kr. plus et tryk til 100 kr. Alternativt er der et decentralt input modul, som du kan lægge bag dine eksistere tryk hvis de er monteret i en dåse. Det koster 300 kr. for 4 input eller 400 hvis du skal bruge et med 4 indgange og 4 udgange. Det er billigere end trykkene, men stadigvæk en del dyre end LK IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, mohrsen skrev:

Det der med at det er dobbelt så dyrt og tungt at programmere, er jeg bestemt ikke enig i og med den nye UWP platform er der sket så utroligt meget, så hvis man overveje Smart House, vil jeg jeg gene give et tilbud på komponenter og give gode råd og vejleding.

Det vil  være dejligt hvis du her kunne forklare hvordan man nemt laver en ens konfiguration af noget så simpelt, som styring af loftlys. Scenariet er at du har et hus med 6 rum, og hvert rum har et tryk ved døren, samt 1 loft lampe. Udover alm. tænd/sluk funktionalitet skal lyset slukke i alle rum, når man forlader huset og trykker på sluk alt. Derudover skal lyset tænde i hele huset når brand alarmen bliver aktiveret, og der skal være blokering, så lyset ikke kan slukkes før alarmen er blevet afstillet.

Når alt dette er programeret, invester man i et alarm anlæg for indbrud. For at få det optimale ud af dette anlæg, skal alt lys slukke i hele huset når alarmen bliver aktiveret. Der skal samtidig være blokering, så lyset ikke kan tændes før alarmen er afstillet, og sidst men ikke mindst. Alt lys skal tændes i 30 ms hver 10 sek. så længe alarmen er aktiv. Dette vil ødelægge en tyvs nattesyn.

Brand alarmen har selvfølgelig prioritet over indbruds alarmen.

Alt dette lavede jeg på 2 timer i LK's IHC. Efterfølgende tilføjelsen af indbruds alarm tog ca. 1 time.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars 

Jeg ved ikke hvor langt tid det vil ta mig eller dig selv, at programmere sammen funktioner i SH tool for smart House. (2 timer lyder som meget lang tid :) )

Men jeg synes det skal prøve.... Hent programmet her http://www.smarthousedanmark.com/da/blog/ny-firmware-og-software-sh-tool-603-n12
Du kan sagtens programmere det hele uden at have nogen komponenter. 

 

   

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men stadigvæk, et skift vil blive dyrt. 

Jeg vil i fremtiden kigge efter et system der kan genanvende mine tryk så min kone heller ikke slår mig ihjel for at trykkene er en anden farve eller et andet design. Og kunne man genbruge strukturen i installationen med input og output moduler i tavlen vil det give mening. 

Det kan jo så godt være at løsningen bliver en ihc version 3 eller hvad ved jeg. 

Jeg synes bare at det er dumt at smide mange hundrede kr efter intelligente og aktive tryk når nu jeg har kablingen i forvejen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, mohrsen skrev:

Hej Lars 

Jeg ved ikke hvor langt tid det vil ta mig eller dig selv, at programmere sammen funktioner i SH tool for smart House. (2 timer lyder som meget lang tid :) )

Men jeg synes det skal prøve.... Hent programmet her http://www.smarthousedanmark.com/da/blog/ny-firmware-og-software-sh-tool-603-n12
Du kan sagtens programmere det hele uden at have nogen komponenter.

Det har jeg prøvet da jeg for ca. 1 år siden overvejede at skifte til Smarthouse, men opgav hurtigt. Hvis man vil lave noget, som er bare lidt mere avanceret end tænd/sluk, bliver smarthouse hurtigt meget komplex at programer, og der er ikke rigtig mulighed for at integrerer med f.eks. Nilan ventilation via modbus.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok