Hop til indhold

Recommended Posts

Hej Mikkel.

jeg har sendt mail'en til : ihccaptain@jemi.dk

 

Men jeg har lige en udfordring. Jeg har fået en mail fra TDC CSIRT :unsure:  at min IP-adresse bliver brugt til DDoS angreb på en Amerikansk virksomhed.

Jeg har RPi'en under mistanke.

 

Det er sket efter jeg åbnede port 22 så du kunne komme ind.

 

Jeg kan så regne ud at jeg skal ind på min RPi og lave et stærkt password, de Linux OS på den må være blevet hacket og bliver brugt til DDoS-angreb.

 

Min internetforbindelse har også været katastrofal langsom den sidste uges tid, fuldstændig ubrugelig specielt om aftenen, hvor det kun hjalp kort tid at genstarte router og modem.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge ovenstående til noget, men kunne du automatisk lave en ny kode på Linus OS under installationen ville det jo være smartest.

 

Jeg vil installere mit SD-kort fra ny af efter en formatering, sig lige til hvis du vil se noget data på det (fra hackerne).

 

Smid mig lige en mail på bjarne (snabelA) familiensorensen.eu.

 

Jeg kan godt lave et andet default default password - det har jeg faktisk overvejet. Overvejer faktisk om man på en eller anden måde via http://jemi.dk/findmypi/ kunne se de enheder vi har hørt også angive en ny kode til enheden som så bliver sat den vej. Men det skal være pænt sikkert jo.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Lige et dumt spørgsmål.

Nu har jeg lidt kig på Clemens udskiftnings projekt af IHC, hvor han bruger IHC Captain til at sende informationer frem og tilbage mellem IHC og andre enheder.

Skal IHC Captain/RPi'en være ude på nettet, eller kan den godt fungere i kun et LAN setup?

 

Jeg spørg fordi jeg har TDC erhverv og ikke har mulighed for at åbne porte uden at skal betale en masse for det.

Ved godt det gør funktionaliteten mindre for IHC og Captain, men ville nu bare starte i det små og lærer Captain at kende og evt. senere udvide med noget mere.

 

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Lige et dumt spørgsmål.

Nu har jeg lidt kig på Clemens udskiftnings projekt af IHC, hvor han bruger IHC Captain til at sende informationer frem og tilbage mellem IHC og andre enheder.

Skal IHC Captain/RPi'en være ude på nettet, eller kan den godt fungere i kun et LAN setup?

 

Jeg spørg fordi jeg har TDC erhverv og ikke har mulighed for at åbne porte uden at skal betale en masse for det.

Ved godt det gør funktionaliteten mindre for IHC og Captain, men ville nu bare starte i det små og lærer Captain at kende og evt. senere udvide med noget mere.

 

Mvh

Christian

 

Så længe at RPI'en kan hente data og sende data så burde det virke - det er alt sammen kun alm. web trafik så det burde virke

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Lige et dumt spørgsmål.

Nu har jeg lidt kig på Clemens udskiftnings projekt af IHC, hvor han bruger IHC Captain til at sende informationer frem og tilbage mellem IHC og andre enheder.

Skal IHC Captain/RPi'en være ude på nettet, eller kan den godt fungere i kun et LAN setup?

 

Jeg spørg fordi jeg har TDC erhverv og ikke har mulighed for at åbne porte uden at skal betale en masse for det.

Ved godt det gør funktionaliteten mindre for IHC og Captain, men ville nu bare starte i det små og lærer Captain at kende og evt. senere udvide med noget mere.

 

Mvh

Christian

 

Så længe at RPI'en kan hente data og sende data så burde det virke - det er alt sammen kun alm. web trafik så det burde virke

 

 

Fedt tak for svaret Mikkel :)

Nu det så abre lige konen der skal overtales hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Lige et dumt spørgsmål.

Nu har jeg lidt kig på Clemens udskiftnings projekt af IHC, hvor han bruger IHC Captain til at sende informationer frem og tilbage mellem IHC og andre enheder.

Skal IHC Captain/RPi'en være ude på nettet, eller kan den godt fungere i kun et LAN setup?

 

Jeg spørg fordi jeg har TDC erhverv og ikke har mulighed for at åbne porte uden at skal betale en masse for det.

Ved godt det gør funktionaliteten mindre for IHC og Captain, men ville nu bare starte i det små og lærer Captain at kende og evt. senere udvide med noget mere.

 

Mvh

Christian

 

Hej Christian.

 

Jeg har også en TDC erhvervsforbindelse, stillet til rådighed af min arbejdsgiver.

Det var også en større opgave for mig at argumentere for en fast IP-adresse, det kunne de ikke rigtig se hvad jeg skulle med, men det gik igennem.

 

Men så fik jeg et nyt modem/router, en stor blå kasse. Og der skulle firmaet betale for at få åbnet hver enkelt port. Jeg fik så ordnet det sådan så det ene stik bagpå var helt åbent.

 

Jeg gik væk fra den åndsvage boks igen, og satte det hvide Speedstream-modem på igen, og så min Apple TimeCapsule router efter, det har kørt i mange år.

 

Så måske det var løsningen for dig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt lave et andet default default password - det har jeg faktisk overvejet. Overvejer faktisk om man på en eller anden måde via http://jemi.dk/findmypi/ kunne se de enheder vi har hørt også angive en ny kode til enheden som så bliver sat den vej. Men det skal være pænt sikkert jo.

 

Ja, eller også bare så man bliver promtet for at opsætte et username og password under installationen, det ville være smartest, da der ikke er så mange der starter ud med at have den direkte synlig på nettet.

 

Jeg ringede hjem og fik min kone til at se på switchen i mit rack, og der var vild aktivitet på den port RPi'en sad på, og det samme på modemet, så slukkede hun RPi'en og modemet blev også helt stille :rolleyes:

 

Så jeg er blevet hacket (for første gang) på RPi'en :mellow: .

 

Så i andre må lige lave username og password om på selve Rpi'en

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, eller også bare så man bliver promtet for at opsætte et username og password under installationen, det ville være smartest, da der ikke er så mange der starter ud med at have den direkte synlig på nettet.

 

Jeg ringede hjem og fik min kone til at se på switchen i mit rack, og der var vild aktivitet på den port RPi'en sad på, og det samme på modemet, så slukkede hun RPi'en og modemet blev også helt stille :rolleyes:

 

Så jeg er blevet hacket (for første gang) på RPi'en :mellow: .

 

Så i andre må lige lave username og password om på selve Rpi'en

 

Ja det er altid en god ide jo :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg fået min op at køre igen, med et nyt filsæt på et nyt SD-kort :P .

 

Vedr. https://www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/users.md

Hvis jeg ikke vil have en skærm og tastatur på min Rpi, kan jeg så tilgå den via remote, som terminal fra en browser/pc?

Også bare sådan generelt så jeg ikke skal slæbe hardware frem hver gang jeg skal justere lidt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mikkel.

 

jeg har haft fornøjelsen af dit program. jeg har dog lidt udfordringer..

 

1. kan det lade sig gøre og sætte en volumen når jeg har 2 sonos enheder som er i gruppe. (da jeg gerne vil tænde radioen på en bestem volumen når jeg slå alarmen fra)

2. kan man sætte en volumen og starte afspilling på samme tryk ?

 

håber du har tid til og svare :)

 

/Nicklas

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mikkel.

jeg har haft fornøjelsen af dit program. jeg har dog lidt udfordringer..

1. kan det lade sig gøre og sætte en volumen når jeg har 2 sonos enheder som er i gruppe. (da jeg gerne vil tænde radioen på en bestem volumen når jeg slå alarmen fra)

2. kan man sætte en volumen og starte afspilling på samme tryk ?

håber du har tid til og svare :)

/Nicklas

Har svaret dig i en anden tråd mener jeg

Men svaret til begge er nok at du skal have flere handlinger på et input, det kan du gøre ved at lave en funktionsblok som har flere udgange som alle sættes til inputtet

Link til kommentar
Del på andre sites

Så lykkedes det endelig - en ny version af IHC Captain :)

 

Af vigtigste nyt er denne gang at hele det underlæggende linux styresystem er opgraderet til den nyeste version, Jessie. Det betyder en masse for den fremadrettede udvikling som bliver meget nemmere for mig - og samtidig åbner det for mange af de planlagte nye funktioner som har været længe undervejs.

 

Men først en VIGTIG meddelelse til alle de eksisterende brugere af IHC Captain:

Jeg anbefaler alle at opgradere til det helt nye SD kort image - men inden dettes gøres anbefaler jeg du opgradere din eksisterende IHC Captain når den kommer og beder om at opgradere.

 

Ved at gøre dette kan du nemlig lave en backup af dine gemte handlinger som så kan indlæses på den helt nye installation.

  1. Så start med at opgradere din IHC Captain som den beder dig om

  2. Efter opgradering så lav en backup som vist på https://youtu.be/2suNVP90sHA

  3. Installere nu SD kort image som ved ny installation - se evt. guiden: http://jemi.dk/ihc/#install

  4. Indlæs din backup i IHC Captain

  5. Alt er godt

 

Af ændringer i denne version, 0.996, er følgende:

  • Baseret på nyt jessie raspbian image - hurtigere, sikre og bedre :)

  • Backup mulighed - gem dine handlinger til backup.

    • Vigtilg til nørder: captain mappen ligger nu i: /var/www/html/captain/data pga. den nye jessie/lighttpd struktur

  • Forbedret hentning af store projekter fra controller

  • Hurtigere håndtering af IHC ressourcer (input/output)

  • Forbedret bookmark/homescreen icon til mobil enheder

  • Forbedret opstart af Findmypi

  • Forbedret håndtering af samtidige sessioner

  • Fjernet fejl ved helt ny installation af der ikke kommer en login dialog første gang

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har studeret dit IHC captain project lidt, men umiddelbart har jeg ikke det store behov for de funktioner du har pt. Men noget som jeg virkelig savner i LK's IHC er logning af puls tæller, temperaturer etc. og muligheden for at få grafer baseret på de data som bliver logget. Jeg ved ikke hvor svært dette vil være at lave, men det er noget som jeg VIRKELIG savner i LK's IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har studeret dit IHC captain project lidt, men umiddelbart har jeg ikke det store behov for de funktioner du har pt. Men noget som jeg virkelig savner i LK's IHC er logning af puls tæller, temperaturer etc. og muligheden for at få grafer baseret på de data som bliver logget. Jeg ved ikke hvor svært dette vil være at lave, men det er noget som jeg VIRKELIG savner i LK's IHC.

Det er netop noget af det den kan.

Jeg gemmer f.eks temperaturen løbende og det samme gør jeg med lux niveau udendørs

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er netop noget af det den kan.

Jeg gemmer f.eks temperaturen løbende og det samme gør jeg med lux niveau udendørs

Uha, kunne du lave en opskrift på hvordan man gør det? Og en opskrift på en visuel fremstilling på en iPad?

 

Det ville være rigtig nice :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha, kunne du lave en opskrift på hvordan man gør det? Og en opskrift på en visuel fremstilling på en iPad?

 

Det ville være rigtig nice :-)

 

Altså hvordan man gemmer dataene? 

 

http://jemi.dk/ihc/#datalog og https://www.youtube.com/watch?v=gSkvJTyf1oQ

 

Men der er ikke pt. noget der plotter det. Måske jeg skulle lave et modul der gemte dataene direkte i en database hos mig også kunne man hente det ud som data eller graf.

 

Visning på ipad vil jo blot kræve en browser eller ville kunne vise direkte fra IHC Captain brugerfladen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså hvordan man gemmer dataene? 

 

http://jemi.dk/ihc/#datalog og 

 

Men der er ikke pt. noget der plotter det. Måske jeg skulle lave et modul der gemte dataene direkte i en database hos mig også kunne man hente det ud som data eller graf.

 

Visning på ipad vil jo blot kræve en browser eller ville kunne vise direkte fra IHC Captain brugerfladen.

 

Ja, så man også selv kan vælge hvor man vil gemme data. Det kunne være følgende:

1. På en USB/disk tilsluttet RPi.

2. På en lokal NAS.

3. På sit eget webhotel man har i byen

4. Hos dig.

 

Det ville jo være toplækkert med grafer direkte i IHC Captain, og forskellige visningsformer i tabelform og lign for flere målere af gangen, da os der er lidt nørdet omkring forbrugsmåling typisk har nogle stykker ;-)

 

Men ellers i en browser eller andet der egner sig til fuldskærmsvisning på en iPad (mini)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, så man også selv kan vælge hvor man vil gemme data. Det kunne være følgende:

1. På en USB/disk tilsluttet RPi.

2. På en lokal NAS.

3. På sit eget webhotel man har i byen

4. Hos dig.

 

Det ville jo være toplækkert med grafer direkte i IHC Captain, og forskellige visningsformer i tabelform og lign for flere målere af gangen, da os der er lidt nørdet omkring forbrugsmåling typisk har nogle stykker ;-)

 

Men ellers i en browser eller andet der egner sig til fuldskærmsvisning på en iPad (mini)

 

okay lige for at besvare de "nemme":

 

1. Det kan du allerede - du skal bruge gem til disk funktionen

2. Det kan du også - du skal "mounte" din NAS harddisk direkte på Rasp og igen bruge gem til disk: http://www.stuffaboutcode.com/2012/05/raspberry-pi-connect-nas-windows-share.html

3. Du har ret - jeg får lavet en "gem til database" men den bliver pænt nørdet.

4. Den laver jeg nok også

 

Graferne kan man lave med et utal af online tjenester - hvis man har dataene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du lave det så der kan "samples" eller gem til disk efter valgfri tidsinterval. Det er ofte nemmere at vise grafer mm hvis man har data med faste intervaller og ikke kun dat hver gang der sker en event/ tilvækst på en IHC tæller.

Hvis du overvejer at lave noget database værk så for Guds skyld noget SQL baseret, og graferne kunne måske være noget JSON.

Tag evt et kik på

Stokerbot.dk

Vil tro du måske endda kan lokke noget kode ud af Jan eller lave et samarbejde om at gemme på hans "portal". Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken flere gange.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan du lave det så der kan "samples" eller gem til disk efter valgfri tidsinterval. Det er ofte nemmere at vise grafer mm hvis man har data med faste intervaller og ikke kun dat hver gang der sker en event/ tilvækst på en IHC tæller.

Hvis du overvejer at lave noget database værk så for Guds skyld noget SQL baseret, og graferne kunne måske være noget JSON.

Tag evt et kik på

Stokerbot.dk

Vil tro du måske endda kan lokke noget kode ud af Jan eller lave et samarbejde om at gemme på hans "portal". Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken flere gange.

 

Yes men det er lidt en next step ting at bare poll værdien med faste intervaller men burde være relativt nemt.

 

Hvis jeg laver database er det mySQL baseret :)

 

Al med at lave grafer kan man gøre på mange måder.

Link til kommentar
Del på andre sites

At gemme data er fint, men det er mere præsentationen i grafer etc. jeg mangler. Men jeg indrømmer blankt at jeg har været for doven til at undersøge mulighederne ret meget. :)

Altså at vise dataene - det er der også lidt eksempel på i min guide - den kan f.eks. plotte vha http://jemi.dk/ihc/sparkfungraph.php

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok