Hop til indhold
  • 0

Registrer Hvem Der Er Hjemme.


Esben Uth
 Share

Spørgsmål

Hej alle..

 

Jeg sidder og roder med en masse tanker, især det at kunne aktivere nogen forskellige scenarier, alt efter hvem der er hjemme og evt. når der kommer nogen hjem.

 

Mit spørgsmål lyder så lidt på hvad gør folk egentlig selv derhjemme, hvis i overhovedet gør det.. Jeg har prøvet fx med noget ifttt med ios location recipe, og så videre med email til ihc og ja, det fungerer så overhovedet ikke da det ligner den udvider området lige rigeligt når man fx. kører lidt udenbys. (har prøvet den troede jeg var hjemme når jeg reelt var 3 km væk)

 

Har også rodet lidt med noget ios beacon på min mac og med min iphone, men dette opgav jeg lidt da det blev for teknisk.

 

Er det evt. nogen der har gang i noget rfid tags og læsere som kan komme med en løsning til dette. 

Eller ja bare alle løsninger :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Der er følgende løsninger:

 

Bluetooth - når man ser en telefon mac adr. - det er jeg ved at lave sådan at når bilen kører ud/ind af indkørsel så opdager den - da der er indbygget bluetooth i bilen er det altid tændt.

 

Wifi på telefon som også kan bruges.

 

NFC sticker - er lidt besværligt fordi man skal køre telefonen på som check ud/ind.

 

Jeg har faktisk ikke rodet med om der mon sendes noget keep alive imellem wireless tryk - jeg tror det ikke - jeg tror det er lavet sådan at når noget wireless tryk er ved at være lav på batteri så sender den nok en bestemt impuls

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg går med planer om at bruge en bluetooth enhed, som kan spotte givne mobiltelefoner (mobiltelefoner bruges tilsyneladende mere og mere som adgangsnøgle, bl,a for avisbude, hjemmehjælpere etc til låsesystemer). Jeg skal "bare lige" have fundet en tilpas billig Bluetooth-enhed til at detektere/genkende udvalgte mobiltelefoner, som så kan tilkobles mit IHC til at trigge bestemte scenarier.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg havde 2 bluetooth USB til at ligge. Begge virkede i raspberry. Jeg har lavet et helt basalt lille script der scanner efter enheder hele tiden og sætter en ihc indgang

 

Du kan da også det hele :)

 

Kan du så adskille de enheder der kommer på og trigge evt. 2 forskellige indgange? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu spørger jeg bare dumt:

Har i altid Bluetooth tændt på mobilen ?

Ideen med bilen kan jeg følge, da der er strøm nok, men jeg aktivere kun bluetooth når jeg skal bruge det til noget konkret. Ellers er det off for at spare strøm. Wifi er tilgængæld nærmest konstant on. Det har så taget 29% af batterikapaciteten siden sidste opladning.

Tror jeg vil prøve at aktivere Bluetooth og se hvor meget strøm det sa tager. Bare for nysgerrighedens skyld.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu spørger jeg bare dumt:

Har i altid Bluetooth tændt på mobilen ?

Ideen med bilen kan jeg følge, da der er strøm nok, men jeg aktivere kun bluetooth når jeg skal bruge det til noget konkret. Ellers er det off for at spare strøm. Wifi er tilgængæld nærmest konstant on. Det har så taget 29% af batterikapaciteten siden sidste opladning.

Tror jeg vil prøve at aktivere Bluetooth og se hvor meget strøm det sa tager. Bare for nysgerrighedens skyld.

Jeg bruger næsten aldrig wifi. Er alt for hård ved batteri og har fri trafik.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er der nogen der kender til en Bluetooth-enhed der kan genkende udvalgte telefoner og trigge et signal som IHC kan anvende (til "overkommelig" pris) og uden at skulle havene PC stående tændt?

Ja det er nok det samme.

Det kan jeg... Du kunne f. Eks bruge trigger app til android og få den til at gøre noget imod ihc. Kræver en raspberry pi.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan jeg... Du kunne f. Eks bruge trigger app til android og få den til at gøre noget imod ihc. Kræver en raspberry pi.

 

Haha fuck jeg hader at sige det men jeg har en iPhone og nu kan jeg også læse at i iOS 8 har de været så geniale at spoofe mac adressen på mobilen så nu er der virkeligt intet håb.

 

Fordi lige umiddelbart i android finder jeg det okay simpelt.. 

Med Ifttt kan du lave en recipe der gør præcis det med at føle efter at mobilen kommer på et netværk og herefter er der jo en milliard ting du kan gøre videre, sende mail, pushover osv. osv.

Mener faktisk du kan måle både om den connecter eller disconnecter :)

 

Det andet lød også lidt arrogant, det var ikke så meget at jeg ville have nogen til at lave noget til eller for mig.

Jeg har bare ledt forgæves efter noget jeg kunne få til at køre op imod min iphone så håbede på nogen måske havde et link eller 2 til noget jeg ikke var faldet over endnu :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Haha fuck jeg hader at sige det men jeg har en iPhone og nu kan jeg også læse at i iOS 8 har de været så geniale at spoofe mac adressen på mobilen så nu er der virkeligt intet håb.

Fordi lige umiddelbart i android finder jeg det okay simpelt..

Med Ifttt kan du lave en recipe der gør præcis det med at føle efter at mobilen kommer på et netværk og herefter er der jo en milliard ting du kan gøre videre, sende mail, pushover osv. osv.

Mener faktisk du kan måle både om den connecter eller disconnecter :)

Det andet lød også lidt arrogant, det var ikke så meget at jeg ville have nogen til at lave noget til eller for mig.

Jeg har bare ledt forgæves efter noget jeg kunne få til at køre op imod min iphone så håbede på nogen måske havde et link eller 2 til noget jeg ikke var faldet over endnu :)

Du kunne konfigurere den til fast ip hjemme wifi og når den så kan pinges på den ip er den hjemme og når den uden ping i for eksempel 5 min er du ude. Ellers er der flere andre muligheder men den der er nok den mest basic

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry for at genopfriske en gammel tråd.

Men jeg vil gerne have en besked i min controller så jeg ved hvem der kommer hjem. Vi har iPhone og en enkelt Samsung tlf.
Jeg forestiller mig en løsning hvor systemet pinger mac-adressen eller noget via wifi. Jeg vil gerne kunne se hvem der kommer hjem og ud fra det køre en handling.

Jeg har IHC-Captain kørende på en PI. @Mikkel Skovgaard har du evt noget i ærmet?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/13/2016 at 21:03 , Bjarne Sørensen skrev:

Sorry for at genopfriske en gammel tråd.

Men jeg vil gerne have en besked i min controller så jeg ved hvem der kommer hjem. Vi har iPhone og en enkelt Samsung tlf.
Jeg forestiller mig en løsning hvor systemet pinger mac-adressen eller noget via wifi. Jeg vil gerne kunne se hvem der kommer hjem og ud fra det køre en handling.

Jeg har IHC-Captain kørende på en PI. @Mikkel Skovgaard har du evt noget i ærmet?

 

 

Ikke lige pt. - det kan nok lade sig gøre men jeg tror det nemmeste er at det telefonen der trigger det fordi de løsninger vi har diskuteret herover er alle sammen dumme da de baseret sig på at se noget istedet for at enheden melder sig ind.

Det næste er nok at man kan sende en besked til IHC captain også kan du jo bruge hvad nu apps der findes til telefonerne og få dem til at sende en besked til IHC Captain.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har også lige siden og læst lidt omforskellige trigger løsninger til f.eks. IFTTT?

iphone's location service gør jo brug af flere tjenester på een gang, og kombinere dermed wifi, gps og Bluetooth. På den måde kan telefonen trigge (forskellige) events alt efter hvor den er. Ikke kun når den er hjemme.

En lokal service der "lytter" efter enheder i "nærheden" er den omvendte funktion og kan også benyttes, men kun så længe det drejer sig om den lokale position. 

Jeg vil derfor foreslå at man laver en kombi så begge "services" siger betingelsen er opfyldt. Det burde være ligetil idet der jo findes apps til telefonen og har man en RASPI kørende ligeså. Specielt med "Maker" funktionen i IFTT burde man kunne lave noget der opfylder kravet: Når x er hjemme så ....

Er det noget der skal påvirke IHC kan man f.eks. trigge ved at begge sender en mail besked/kommando og så laver en FB der holder styr på logikken, at hvis begge betingelser er opfyldt, inden for et givent tidsrum og ... osv osv. så tænd/sluk alarmen eller ...

Triggeren kunne også "bare" aktivere "noget" i IHC-Captain som så kunne sætte en IHC event og dermed bruges som "gateway" mellem alverdens devices og så IHC. Der skulle være flere af de "store" Inteligent Home Control systems som Domotiz osv. der kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har mange gode betragtninger med Lars. 

Det er bestemt til at lave noget med app'en fra IFTT. 

Systemet er bare ikke så fleksibelt når der skal køre en tjeneste på mobilen. En sådan app bruger også strøm. 

Jeg ved ikke om den ene løsning er bedre end den anden, men det er mest simpelt at kigge efter bestemte klienter på ens WiFi. Faldgrubben er dog hvis  WiFi er slået fra på mobilen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok