Hop til indhold
  • 0

"mystisk" Afsmitning Fra Enhed Til Enhed


Terne
 Share

Spørgsmål

Kender nogen til følgende problem:

 

En enheds tænd og/eller sluk kan "smitte af" på en anden enhed og slukke den, selvom der absolut ingen kobling er mellem de to enheder.

 

Eksempelvis når skumringsrelæet slukker det udvendige lys (fortrådet og via Output 400 enhed) slukker lys på badeværelse også (Wireless lampeudtag styret af kombirelæ).

 

Systemet er "pludseligt" startet på den slags nykker. Nogen der har en idé om hvad det kan skyldes?

 

Pft

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv at udskrive dokumentationen (øverste menulinie) og se om du skulle have fået konfigureret det samme input/output flere gange.

Det kan give underlige situationer.

Hej Lars

 

Tak for svar.

 

Under Dokumentation-Rapporter-Installationsdokumentation findes der nederst i dokumentet en oversigt. Der er ingen af adresserne som er de samme (venstre kolonne) - men dog er dataindgange og dataudgange af systemet ofte benævnt det samme, eksempelvis 1 01, men det er jo systemet selv som tildeler adresser (kan slet ikke se, hvorledes man skulle kunne komme til at konfigurere den samme ind- eller udgang flere gange.

 

Eller overser jeg noget?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt at samme fortløbende nummerering findes både som ind og udgange. Altså f.eks. 1.01

Hvis ikke den samme id er anvendt flere gange under f.eks. udgange er det ikke det der er problemet.

Prøv at uploade dit program så kan det være vi/nogen kan spotte et eller andet.

Er der tale om enkelstående og periodiske fejl, eller noget der kan genskabes ? De første er svære at finde, og kan gå over ligeså pludseligt som de opstod.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er korrekt at samme fortløbende nummerering findes både som ind og udgange. Altså f.eks. 1.01

Hvis ikke den samme id er anvendt flere gange under f.eks. udgange er det ikke det der er problemet.

Prøv at uploade dit program så kan det være vi/nogen kan spotte et eller andet.

Er der tale om enkelstående og periodiske fejl, eller noget der kan genskabes ? De første er svære at finde, og kan gå over ligeså pludseligt som de opstod.

 

Har nu fundet ud af, at det ER skumringsrelæet, der -når det bliver lyst om morgenen - tager andre Wireless enheder "med sig" (slukker dem uden at de er linket til skumringsrelæet). Problemet kan genskabes, dvs. virkemåden er konsistent, men er først nu bemærket (fordi det nu bliver lyst så tidligt at det "kolliderer" med et dagligt brugsmønster på lyset.)

 

Spørgsmål:

Jeg bruger under Funktioner (højre side i Visual) sommetider nogle udgange (eksempelvis 1.1.01d) som ren intern status, dvs de er ikke altid linket til venstre side (Installation). Anvendes eksempelvis til at angive "UDE"-status. Kan dette måske være årsagen til problemet? Har sommetider bemærket, at det er "sikrere" at "aflæse" status på eksempelvis en lampe end en udgang som ikke nødvendigvis er tilkoblet en fysisk enhed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det med at linke interne udgange som "virtuelle" burde ikke give problemer, med mindre du får dem konfigureret 2 gange. For så er det controlleren kan komme i tvivl om hvilken udgang der rent faktisk skal afspejle status og så går der ged i den.

En fysisk konfigureret udgang burde ikke være mere sikker, med mindre der er lavet fejl i programmeringen. Just my 2 cents.

 

Dine Wireless enheder har du der forbundet lysindikering tilbage til den styrende FB ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Enig med Lars og Clemen - det er ikke ret nemt at fejlfinde på programmeringen uden at se programmet.

Det burde ikke kunne lade sig gøre at nogle af de Wireless enheder slukkes af skumringsrelæet uden at de på en eller anden måde er programmeret til det, evt. utilsigtet baglæns gennem nogle funktionsblokke.

Når det så er sagt, mener jeg at jeg har læst om et tilfælde herinde, hvor nogle wireless enheder, som først har kørt stand-alone, ikke havde glemt den programmering, selvom de blev linket og programmeret til en controller efterfølgende. Jeg har aldrig oplevet det problem, og i følge manualen til de wireless enheder, skulle de også glemme gammel programmering når de linkes til en controller. Nu ved jeg ikke om dine wireless komponenter tidligere har kørt stand-alone drift, men hvis de har, var det måske værd at prøve at "nulstille" dem (se manual til wireless) og linke dem til controlleren igen, for at se om det ændrer noget. Ellers må det være programmeringen der driller dig, hvilket jeg tror det er.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar. Jeg oplever probelemer med 2 wireless, heraf 1 jeg brugte offline før jeg fk controller og 1 anden som aldring har "levet" offline.

 

Jeg hælder nok - efter svarene - til, at der må være en FB som på en eller anden måde via "baglæns system" får et OFF-signal fra skumringssensor, så nu vil jeg kigge hele programmeringen kritisk igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok