Hop til indhold

Antennekabel eller RJ45 til hus med IHC Net Basic


Recommended Posts

Hej,Vi er i gang med at bygge et nyt hus, som får IHC Net Basic. Vi skal placere netudtag rundt omkring i huset, og kan naturligvis vælge mellem tv, internet eller telefon.Da det koster penge for hvert netudtag, vil vi gerne begrænse os - og her har vi tænkt på, om det er muligt at forbinde fjernsynet via netværkskabel, således at vi på den måde kan nøjes med netværkskabel udtag i alle rum.Jeg har nemlig fundet følgende produkt på nettet, men vil gerne høre mere om praktiske erfaringer:http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerksadapter/ihc_net_basic_tv_r_kabel_3_m_5347_da.htmlPå forhånd tak :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Brix..Formålet med ich net basic er at i alle stik der har man tv, Tlf og edb hele tiden, og afhængig af hvad man sætter i stikket får man et signal.Har du læst LKs vejledninger, f.eks? http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9871322_01.pdfHvis du kigger rundt her på forummet, kan du læse mange erfaringer omkring de forskellige typer net, ellers har LK også forskellige beskrivelser.Men svaret på dit spørgsmål ville være ja.Abildg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Abildg,Tak for dit svar.Jeg har kort tid efter mit indlæg selv fundet det materiale, der svarer på spørgsmålet, men mange tak, fordi du bekræfter det!Jeg synes at videoerne hos LK er især gode til at forstå det:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/ihc/film/prof-video-net-basic.page?Vi bygger hus med Lind & Risør, og har desværre her ikke modtaget tilstrækkelig rådgivning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det var forudsigeligt, at der ville komme en kommentar om IHC Net Basic i et superbruger forum af større IHC som her. :-)Men vi har simpelthen ikke set behovet, selvom vi har set alle videoer på LKs hjemmeside. Vi har især ikke fundet en "killer feature", som man bare må have. Det er da smart, at man kan styre lys i alle rum, temperatur m.v. fra en computer. Og det er da smart med en "sluk alt" knap, men vi føler ikke at det er noget vi har behov for.Der er mange ekstra udgifter man kan vælge til i forbindelse med et nybyggeri, og her har vi valgt fra.Hos Lind & Risør har man også frarådet os løsningen, da de ofte oplever at folk bruger en masse penge på det, uden at udnytte fordelene i dagligdagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu skal vi skille tingene lidt ad. Der er 3 teknologier:1. IHC Control. Styrer lys etc. i huset2. IHC Net Basic. fordeler data, antenne og lyd3. IHC Net. Det samme som Basic, men en lidt mere proffesionel udgaveIngen af de tre teknologier kræver at de andre er installeret.Hvis i ikke ønsker at styre lys osv. kan i bare nøjes med IHC Net eller IHC Net Basic. Her er det at jeg pointerer at, hvis i alligevel skal trække IHC net kabler, lige så godt kan få den fremtidssikrede udgave dvs. IHC Net. Med det installeret slipper i for at trække seperate antennekabler/kabelTVkabler/telekableer/netkabler. Samme kabel og udtag kan benyttes til det hele. I skal dog vide at det ikke umiddelbart kan benyttes til at fremføre sattelit signaler

Link til kommentar
Del på andre sites

Det som du beskriver der med IHC Net, kan man også med IHC Net Basic. Ifølge hvad vi har set på LKs hjemmeside og hvad vi læser i Lind & Risørs udbudsmateriale.Dette beskrives af følgende video som netop har overskriften IHC Net Basic:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/ihc/film/prof-video-net-basic.page?For at anvende alle 3 muligheder på én gang igennem samme udtag, så kan man anvende triple play splitter, også med IHC Net Basic.Så jeg er stadig uforstående overfor hvorfor man bør opgradere til IHC Net.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu skal vi lige skille tinegene ad. Der er 3 teknologier inden for IHC1. IHC Control. Styrer lys osv2. IHC Net Basic. Fordeler data, antenne, lyd, tele3. IHC Net. Samme som basic, men en lidt mere proffesionel udgaveIngen af de tre teknologier kræver at en af de andre er installeret.Hvis i ikke ønsker ast styre lys kan i bare nøjes med IHC Net eller IHC Net BasicHer er det at jeg siger at når i alligevel er i gang lige så godt kan installere IHC Net, da det er mere fremtidssikret. Med IHC Net kan i fremføre data/antenne/kabelTV/tele over det samme kabel. I slipper derfor for at trække separate antenne og telekablerBemærk at i IKKE umiddelbart kan bruge kablerne til sattelit TV

Link til kommentar
Del på andre sites

Det som du beskriver der med IHC Net' date=' kan man også med IHC Net Basic. Ifølge hvad vi har set på LKs hjemmeside og hvad vi læser i Lind & Risørs udbudsmateriale.Dette beskrives af følgende video som netop har overskriften IHC Net Basic:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/ihc/film/prof-video-net-basic.page?For at anvende alle 3 muligheder på én gang igennem samme udtag, så kan man anvende triple play splitter, også med IHC Net Basic.Så jeg er stadig uforstående overfor hvorfor man bør opgradere til IHC Net.[/quote']Ja jeg har postet dobbelt. Der skete det at da jeg svarede kom der en fejl 404, måtte så skrive det hele forfra, men det ser ud til at første post kom igennem alligevelDen væsentligste forskel på Net og Net Basic er hastighed. IHC Net kører i modsætning til Basic med CAT 7 kabler og udtag (1000 mhz vs. 900 mhz). Hvis du benytter triple play kablerne kan du desuden kun køre 100 mbit netværk
Link til kommentar
Del på andre sites

Den væsentligste forskel på Net og Net Basic er hastighed. IHC Net kører i modsætning til Basic med CAT 7 kabler og udtag (1000 mhz vs. 900 mhz). Hvis du benytter triple play kablerne kan du desuden kun køre 100 mbit netværk
Ok. Det er jo meget relevant viden! Tak. Så er det bare spørgsmålet om hvad prisdifferencen er...
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja' date=' det var forudsigeligt, at der ville komme en kommentar om IHC Net Basic i et superbruger forum af større IHC som her. :-)Men vi har simpelthen ikke set behovet, selvom vi har set alle videoer på LKs hjemmeside. Vi har især ikke fundet en "killer feature", som man bare må have. Det er da smart, at man kan styre lys i alle rum, temperatur m.v. fra en computer. Og det er da smart med en "sluk alt" knap, men vi føler ikke at det er noget vi har behov for.[/quote']Jeg vil give dig ret i at set isoleret på den enkelte funktioner i IHC, så er det dyrt legetøj, men når man får koblet det hele sammen giver det pludselig mening og "killer feature"Jeg er gået all in, og har installeret IHC control, med varmestyring og alarm. Det giver mig bl.a. følgende "killer features"[ol] [li]Når jeg går i seng om aften, sætter jeg huset i "nat" tilstand. Det sker via et tryk på en enkelt knap ved min seng. Herefter bliver temperaturen sænket 3 grader, og der bliver slukket for strømmen til radio og fjernsyn i stuen, opvaske maskinen, komfuret, stikkontakterne over køkken bordet, samt vaskemaskinen og tøretumpleren. Ca. 1 time før jeg plejre at stå op, tænder det hele igen automatisk, og temperaturen bliver hævet.[/li] [li]Når jeg går om morgen, sætter jeg huset i "på arbejde" tilstand. Det sker via et tryk på en enkelt knap ved min hoveddør. Herefter bliver alarmen er slået til efter 10 min. og temperaturen bliver sænket 5 grader, og strømmen slukket som ved "nat" tilstand. 1 time før jeg plejre at komme hjem hæves temperaturen automatisk til normal beboet temperatur, og når alarmen bliver slået fra tændes alt det som blev slukket, da jeg gik om morgen. Bliver jeg forsinket, eller kommer jeg tidligere hjem, kan jeg via web eller en IPhone ændre tidspunktet for hjemkomst.[/li] [li]Når jeg tager afsted på en længere rejse, (mere end et par dage) sætter jeg huset i "bortrejst". Det sker via et tryk på en enkelt knap ved min hoveddør. Herefter sænkes temperaturen til 10 grader, der bliver lukket for vandet, der bliver slukket for strømmen som ved "nat" tilstand og alarmen bliver tilkoblet efter 10 min. 1 døgn før jeg kommer hjem hæves temperaturen automatisk til normal beboet temperatur, og når alarmen bliver slået fra bliver der automatisk åbnet for vandet, og alt hvad der blev slukket da jeg tog af sted bliver tændt igen.[/li] [li]Hvis brandalarmen bliver aktiveret tænder lyset i hele huset automatisk, samtidig med at sirenen går i gang. Det er en stor fordel hvis man sover når branden bryder ud.[/li] [li]Hvis der sker indbrud i huset, slukker alt lys, og alle afbryder bliver blokeret, så lyset ikke kan tændes før alarmen er afstillet. Hvert min. tænder lyst i 1 sek. hvilket er nok til at ødelægge nattesynet hos en tyv. Alt udendørs lys tænder samtidig på fuldt blus, og når jeg får sat mine overvågnings kamera op, vil de selvfølgelig blive sat til at optage alt fra alarmen går og til 1 time efter. Til sammen gør det det meget besværligt for en tyv at finde de ting han vil have med sig, samt øger sandsynligheden for at han bliver fanget.[/li] [li]Min garage ligger ca. 20M fra huset. Her har jeg fået installeret brand og indbruds alarm, som er koblet sammen med brand og indbruds alarmen i huset. Garagen og huset er hver deres alarmzone, men styret fra den samme central. Det kan ikke lade sig gøre med de hjemme alarm anlæg, som stor sælges til private. Med IHC har det kostet 2 ekstra PIR, 1 ekstra brandmelder og et ekstra kodetastatur. Et professionelt alarmanlæg, som kan det samme koster nemt mere end 10.000, og du vil ikke kunne koble din lys styring på.[/li][/ol]
Der er mange ekstra udgifter man kan vælge til i forbindelse med et nybyggeri' date=' og her har vi valgt fra.Hos Lind & Risør har man også frarådet os løsningen, da de ofte oplever at folk bruger en masse penge på det, uden at udnytte fordelene i dagligdagen.[/quote']Det har de fuld stændig ret i, for de løsninger som Lind og Risør sælger er grundigt amputerede. Jeg har set standard løsninger fra dem, hvor samtlige stikkontakter er på IHC, og hvor de tilgengæld har valgt at lave alm. tænding på toiletterne. Netop et toilet er et af de stedder, hvor man ofte glemmer at slukke lyset, og hvor en sluk alt funktion giver mening. Tilgengæld vil man sjældent have brug for IHC styring af samtlige stikkontakter. Alle små 50 stikkontakter i mit hus er parallelt forbindet på fuldstændig normal vis, og så har jeg sat wireless IHC stikkontakter i de 5 stikkontakter, hvor det giver mening at styre dem med IHC. Derudover har jeg aldrig set løsninger fra Lind og Risør, som indeholder alarm eller varmestyring, og uden de 2 ting kan man godt kalde IHC for dyrt legetøj.
Link til kommentar
Del på andre sites

Den væsentligste forskel på Net og Net Basic er hastighed. IHC Net kører i modsætning til Basic med CAT 7 kabler og udtag (1000 mhz vs. 900 mhz). Hvis du benytter triple play kablerne kan du desuden kun køre 100 mbit netværk
Det er ikke netværks kablerne som er problemet. Man kan sagtens bruge CAT7 kabler sammen med IHC Net Basis. Problemet er at med IHC Net Basis benyttes der altid 1 par til telefoni, 1 par til TV/Radio. Herefter er der kun 2 par tilbage, hvilket er nok til 100Mbit, mens 1Gbit kræver 4 par.Med den professionelle IHC net installation, vælger man om man vil køre telefoni, antenne eller data i et stik, og dermed har man adgang til all 4 par når man har brug for det. Såvidt jeg ved findes der splitter på market, således at man kan samle tele, antenne og data i samme kabel, men så kan man max køre 100Mbit i det kabel.I en normal hus installation kan man godt køre 1Gbit på alm. CAT5 kabler og stik. Jeg vil dog alligevel anbefale CAT6 eller 7 hvis man ønsker at køre mere end 100Mbit.
Link til kommentar
Del på andre sites

Ok. Det er jo meget relevant viden! Tak. Så er det bare spørgsmålet om hvad prisdifferencen er...
Det afhænger af hvordan du havde tænkt dig at IHC Net Basis installationen skulle laves.Med IHC Net Basis, skal du bruge en IHC Net Basis fordeler enhed, samt CAT5 kabler og stik. Du kan yderlig vælge at placere din IHC Net Basis enhed i en LK gruppe tavle, så den er lidt skjult.Med IHC Net skal ikke bruge nogen IHC Net Basis fordeling enhed. Tilgengæld skal du bruge CAT7 kabler og stik, men kan også vælge de billigere CAT5 produkter, med den reducerede garanterede hastighed tilfølge.Derudover skal du bruge en IHC Net gruppe tavle.IHC Net Basis fordeler enheden, og splitter kablerne er relativ dyre, mens CAT7 produkterne er dyre CAT5 produkterne, så umiddelbart vil jeg tro at det går lige op. Men IHC Net installationen er meget mere flexibel end IHC Net Basis.
Link til kommentar
Del på andre sites

Det afhænger af hvordan du havde tænkt dig at IHC Net Basis installationen skulle laves.
Den vi kigger på' date=' som er standardløsningen hos Lind & Risør, er med 5 netudtag (3 værelser, 1 kontor, 1 stue). Fordelingsenheden vil blive placeret i teknikskabet i bryggers. Der følger kun meget få tilslutningskabler med, så eventuelt triple play splitter skal man selv investere i - men vi snakker måske max 3.000 ekstra for kabler og splittere, ifølge min hovedregning.
IHC Net Basis fordeler enheden' date=' og splitter kablerne er relativ dyre, mens CAT7 produkterne er dyre CAT5 produkterne, så umiddelbart vil jeg tro at det går lige op. Men IHC Net installationen er meget mere flexibel end IHC Net Basis.[/quote']Jeg stiller mig noget tvivlende om, at det skulle gå lige op. Så kan man jo hurtigt spørge sig selv, hvorfor man ikke har den mere fleksible løsning som standard.Med IHC Net er det min forståelse at der skal trækkes en del ekstra kabler (3 til hvert udtag). Og som du selv skriver, så får man ikke rigtig den store værdi, hvis man ikke også kombinererer det med varme- og alarmstyring, hvilket så kræver endnu flere kabler, tilslutninger og enheder.
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg stiller mig noget tvivlende om' date=' at det skulle gå lige op. Så kan man jo hurtigt spørge sig selv, hvorfor man ikke har den mere fleksible løsning som standard.[/quote']Den fleksible løsning er samtidig mere besværlig for den alm. forbruger, da man kun har telefoni, antenne eller data i de stik, hvor man patcher det i sin fordeligs tavle.
Med IHC Net er det min forståelse at der skal trækkes en del ekstra kabler (3 til hvert udtag).
Hvis du kun har brug for antenne i et stik' date=' skal du stadigvæk kun trække 1 kabel. Til et fjernsyn skal man efterhånden bruge både antenne og data, så her kan du med IHC Net Basis nøjes med 1 kabel, mens du med IHC Net skal bruge 2 kabler, medmindre du kan finde en splitter, så du i din fordeling tavle kan samle de 2 signaler i samme kabel. Det er i praktis det eneste din IHC Net Basis fordelings enhed gør for dig.Jeg ved 100% sikkert at der findes splitter til data og telefoni, så hvis du har stedder, hvor du skal bruge både telefoni og data, kan du nøjes med 1 kabel, ligegyldigt om du installer IHC Net eller IHC Net Basis. Det kræver dog at du kan nøjes med 100Mbit data hastighed. Skal du bruge 1Gbit data hastighed er der kun IHC Net uden splitter kabler, som kan løse opgaven for dig.
Og som du selv skriver' date=' så får man ikke rigtig den store værdi, hvis man ikke også kombinererer det med varme- og alarmstyring, hvilket så kræver endnu flere kabler, tilslutninger og enheder.[/quote']Du blander 2 ting sammen her.IHC Net og IHC Net Basis har i bund og grund intet med IHC at gøre, men er af LK markedsført sammen med IHC control, og derfor kaldes de IHC produkter. IHC Net og IHC Net Basis kan intet andet end at distribuer tele, antenne og data signaler.IHC Control bruges til lys styring, alarm, varmestyring o.s.v. IHC control kan ikke distribuer tele, antenne eller data signaler. Det kan kun styre og kontroler afbryder, PIR og temperatur sensore, stikkontakter, lampeudtag o.s.v.En IHC Control installation uden alarm og varmestyring, er efter min mening et stykke dyrt legetøj, men dog stadigvæk langt billigere end en bil, som man kan ligge og køre ræs i. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke hvad min IHC Control installation har kostet. Den er blevet udbygget flere gange. Varmestyring er f.eks. først blevet frigivet fra LK for mindre end 1 år siden. Dertil kommer at jeg som gammel elektriker (er ikke længere i branchen) selv har udført alt arbejdet, og har adgang til komponenterne til en noget anden pris end du skal give hos din lokale elektriker.Men såvidt jeg husker købte jeg IHC komponenter for omkring 50.000 kr. for 4 år siden da jeg gik i gang med at renover mit hus. Det dækker en IHC Controler, ca. 20 I/O moduler, 2 backup moduler, 10 brand melder, 12 alarm PIR, div. IHC tryk, 3 kasser IHC link kabler, 2 IHC Net fordelings tavler, 2 kasser IHC Net kabel, 40 IHC net stik + div. stumper. Siden har jeg udvidet med endnu en IHC controler, 6 I/O moduler, 10 temp. sensore m.m. I alt vil jeg tro at jeg har IHC HW for omkring 70.000 kr.Tilgengæld har jeg kunnet sænke mit el forbrug fra omkring 11.000 KWh pr. år til omkring 8.000 KWh pr. år, alene p.gr.af den aktive brug af IHC. El forbruget ligger så højt, da jeg har el varme mens jeg bygger om, hvilket indtil videre har taget 4 år. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for din uddybning.På stående fod er min konklusion' date=' at gigabit netværk er den eneste ting der kunne få mig til at opgradere fra IHC Net Basic til IHC Net.[/quote']En anden overvejelse er om man kommer til at bruge kablerne til andet en tv/Tlf/data.. Et eksempel kunne være hdmi over cat5 kabel. Jeg arbejder på vores renovering og der er også integreret lyd med Jamos A-bus løsning, som også bruger min. Cat5 kabler. Der afslutter jeg så alle kabler, som jo så er af samme type, på samme måde ved mit krydsfelt hvor jeg så selv bestemmer hvad de enkelte kabler så skal bruges til...Men korrekt, det kræver flere kabler... Og når man så kigger på tegningen, så kunne det jo også være smart der og der og der og....
Link til kommentar
Del på andre sites

En anden overvejelse er om man kommer til at bruge kablerne til andet en tv/Tlf/data.. Et eksempel kunne være hdmi over cat5 kabel.
Ved HDMI over CAT5 skal du være opmærksom på at HDMI standarden ikke tillader kabler over svjh. 1' date='5M. Men jeg mindes at have set HDMI booster, som benytter CAT5 kabler mellem de 2 enheder, og her er afstanden 100M.
Jeg arbejder på vores renovering og der er også integreret lyd med Jamos A-bus løsning' date=' som også bruger min. Cat5 kabler. Der afslutter jeg så alle kabler, som jo så er af samme type, på samme måde ved mit krydsfelt hvor jeg så selv bestemmer hvad de enkelte kabler så skal bruges til...Men korrekt, det kræver flere kabler... Og når man så kigger på tegningen, så kunne det jo også være smart der og der og der og....[/quote']Mig bekendt vil der ikke være noget i vejen for at bruge IHC Net (ikke IHC Net Basis) til Jamo A-bus. Du vil så få det hele samlet i et og samme x-felt, og dermed være mere fleksibel, når konen om 14 dage synes i igen skal flytte rundt på det hele. :)
Link til kommentar
Del på andre sites

IHC Net Basis fordeler enheden' date=' og splitter kablerne er relativ dyre, mens CAT7 produkterne er dyre CAT5 produkterne, så umiddelbart vil jeg tro at det går lige op. Men IHC Net installationen er meget mere flexibel end IHC Net Basis.[/quote']Så har vi fået en pris oplyst af Lind & Risør vedrørende opgradering af IHC Net Basic til IHC Net. Ekstraprisen er ca. 24.000,-, på en installation med 10 CAT 7 kabler fordelt ud til 7 rum, antennemodul m.v.
Link til kommentar
Del på andre sites

Så er det også betalt.Hvad med at få rummene forberedt med dåser og tomrør, og så få det eftermonteret, så er jeg sikker på at du slipper meget billigere.

IHC Net Basis fordeler enheden' date=' og splitter kablerne er relativ dyre' date=' mens CAT7 produkterne er dyre CAT5 produkterne, så umiddelbart vil jeg tro at det går lige op. Men IHC Net installationen er meget mere flexibel end IHC Net Basis.[/quote'']Så har vi fået en pris oplyst af Lind & Risør vedrørende opgradering af IHC Net Basic til IHC Net. Ekstraprisen er ca. 24.000,-, på en installation med 10 CAT 7 kabler fordelt ud til 7 rum, antennemodul m.v.
Link til kommentar
Del på andre sites

Så har vi fået en pris oplyst af Lind & Risør vedrørende opgradering af IHC Net Basic til IHC Net. Ekstraprisen er ca. 24.000' date='-, på en installation med 10 CAT 7 kabler fordelt ud til 7 rum, antennemodul m.v.[/quote']Den pris er helt hen i vejret. Det ligner mere prisen på IHC Net, end opgradering fra IHC Net Basis til IHC Net. Installations arbejdet er det samme, så det er reelt kun pris forskellen på materialerne de kan tage sig betalt for, og det er ikke 24.000.Men jeg kender godt metoden. Da jeg selv arbejde som elektriker for mere end 15 år siden, blev der afgivet mange tilbud, som ikke hang sammen. Det kom de dog somregl til når der skulle laves ekstra arbejde. En alm. fuga stikkontakt monteret i et underlag ved siden af en el-tavle kostede f.eks. 1.500 kr. + moms. hvis den ikke var med på tegningerne som blev brugt til at udregne tilbudet :)
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det virker som om det er hele prisen på IHC Net, og ikke kun differencen.For et par år siden kostede et dobbelt alm. Kat.5 drop stik Inc. 230v stikkontakt ca. 3.500,- Den pris var baseret på 3-4 timers arbejde Inc. materialer og 30-40m kabel. Godt nok var det ofte i erhverv/kontor hvor der var eksisterende føringsvej.Så det må de kunne gøre bedre. Konfronter dem med prisen på de materialer de skal bruge og regn så på hvor mange timer der bliver tilbage hvis du f.eks. bruger en time pris på kr. 400. Det bliver rigtig mange timer og som insins er inde på så er det ikke hele prisen/tiden du skal betale igen. Kun difference. Ellers ville jeg finde nogle andre til at lave den del af arbejdet.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok