Hop til indhold

Næsten færdig tavle


Recommended Posts

Nu er jeg ved at være så langt med min tavle, så der kan vises frem. Der mangler stadig lidt finjusteringer samt endelige tilslutninger. IHC Net-delen mangler lidt endnu, bl.a. en medieserver, men den lader vente på sig.Tavlen er til 148 m2 bolig og så kommer der en undertavle i en 35 m2 garage.//Henrik

post-397-13549257078228_thumb.jpg

post-397-13549257078416_thumb.jpg

post-397-13549257078598_thumb.jpg

post-397-13549257078793_thumb.jpg

post-397-13549257078982_thumb.jpg

post-397-13549257079179_thumb.jpg

post-397-13549257079367_thumb.jpg

post-397-13549257079551_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Respekt! Flot arbejde, det er næsten til at få tårer i øjnene af at se ;) Gid man havde plads til en tavle i den størrelse. Så er det altid nent at montere et ekstra kabel eller modul i. Jeg måtte koge min installation ned i 3 stk UG 24 tavler til 140 m2 bolig og 80 m2 kælder. Jeg opsætter en UG18 eller UG 24 i min 50m2 garage når den bliver bygget til udvendig lys og garage, portstyring mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke undertegnede. forhåbentlig gør Henrik (HDJ).Men du kan som regel finde det på producenternes hjemmesider. Der var også links til alternative tavleberegnings/deminsionerings programmer i en gammel tråd her i forummet.Der var der flere tavlefabrikater at vælge imellem så vidt jeg húsker. Dog kunne de ikke beregne med LK´s IHC produkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det program Lars referer til er nok Unidoc - www.unidoc.dk, hvor der ganske rigtigt er mange af komponent og tavleleverandørers komponter lagt ind. Dog glimrer LK / Schneider Electric ved sit fravær. Man kan dog så vidt jeg husker selv oprette komponenter, og så mange forskellige IHC tavle komponenter er der heller ikke.Den aktuelle tavle er dog en Tabula tavle fra Eaton Electric, og de er ikke med i Unidoc samarbejdet. En Tabula tavle er modulopbygget og kan samles på mange forskellige måder, derfor kan man ikke angive en maksimalt varmetab udfra et billede. Den skal beregnes, måske ved hjælp af Eaton's eget software. Jeg hæfter mig dog ved det lille klistermærke med CE-logo på i øverste venstre hjørne af tavlen, som sandsynligvis stammer fra en tavlebygger der har bygget og dokumenteret tavlen - har jeg ret Henrik? Så der er nok højst sandsynlig lavet varmetabsberegning på tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er rigtigt - så vidt jeg ved' date=' så kræver LK også, at deres nye DIN-skinne lysdæmpere monteres med ca 1 cm luft ved hver side :s[/quote']Hvor har du den oplysning fra - ikke fordi vi er uenige om at det er en god ide, men jeg kan ikke finde kravet, hverken i vejledningen eller LK' online katalog. Jeg har kigget dem alle igennem
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg hørte det fra en kollega - men jeg tror, du har ret i, at det ikke er officielt krævet nogen steder; jeg kan i hvert fald heller ikke finde det.En UG24'er har et max på 40W. En 350 LR-dimmer har en max egen-effekt på 5W, en 600 CR ligger på 12W, mens en er på 15W. Dvs., at hvis varmetabskravene skal overholdes, så er tavlen eksempelvis 'fyldt' med 3*600CR eller 2*1000LR :sOg har man 3 UG24'ere ved siden af hinanden, som ikke er usædvanligt i en IHC-installation, reduceres den midterste tavle med en faktor 0,9 - så er den dermed nede på 36W, og så er der fileme ikke plads til ret meget!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må vist hellere lige melde ind her :-)Tavlen er fremstillet på min gamle arbejdsplads Pro/Automatic i Holsted, så der er helt styr på varmetabsberegninger, dokumentation, funktionstest samt højspændingstest. Den er også CE-mærket.For at komme af med varmen, er der i soklen og øverst i den ene låge påsat små spjæld, så luften kan cirkulere igennem.Lysdæmperne er wireless uni og er monteret i underlag på den øverste dinskinne. Der er i underlagene lavet huller for oven og for neden, så luften igen kan recirkulere. //Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså mht. varmetabs beregning etc... så er der vist noget med samtidigheds faktor, så man ikke altid regner fuld effekt sammen og så når loft...Min tavle fx. den overskrider varmetab med ret meget hvis man gjorde det...Jeg har lige prøvet min tavle i Tavlekat som regner samlet effekt ud etc... og alt det der, og den holder til godkendt alligevel :)/just my 2 cents worth

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det tilfældigvis sådan, at du ligger inde med den dokumentation? Jeg kunne godt tænke mig at vide helt præcist, hvor meget sådanne store tavler kan holde til.At bore huller i underlagene er prisværdigt og en fornuftig ting at gøre. Men jeg kan bare ikke forestille mig, at det er et parameter, man kan justere på under tavleberegningen. Hvis nu fx sikkerhedsstyrelsen kommer på 10%-eftersyn, så må der være et helt konkret varmetab, som tavlen kan kapere - og overskrides dette, så tror jeg ikke, at tavlen bliver godkendt uanset, hvordan man ellers har sikret sig med spjæld, huller o.lign.Og lidt apropos, så kunne jeg godt tænke mig, at LK lavede en form for ekstraudstyr i form en ventilator, som man så kunne montere i tavlen, og som ville hæve varmetabsniveauet for den givne tavle. For som i mit eksempel skal der dæleme ikke meget til, førend den er fyldt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej jeg har ikke den beregning liggende og det er overhovedet ikke noget sikkerhedsstyrelsen vil påpege så længe tavlen er CE mærket. Og alle de gennemgange jeg som el-installatør har haft med sikkerhedsstyrelsen har det ikke på noget tidspunkt været nævnt, når tavlerne er typegodkendt og CE-mærket.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg ikke installatør og har derfor ikke haft direkte dialog med sikkerhedsstyrelsen.Men jeg kunne da forestille mig at de gerne vil se dokumentation for den specifikke bestykning i en tavle overholder producentens foreskrifter. Alle LK tavler er jo også CE mærket, men det gør jo ikke installationen lovlig hvis man f.eks. fylder den ud med Dimmere og andet med høj egenforbrug. Der kan så ligge noget i typegodkendelsen - men den siger vel så hvordan tavlen så specifikt skal bestykkes, for at overholde godkendelsen. Hvis der ændres/tilføjes noget gælder typegeokendelsen vel ikke mere og så skal der vel laves en individuel beregning ? Og sådan som din tavle ser ud tror jeg ikke der foreligger en "standard" typegodkendelse der gælder. Men generelt er det vel også et problem at når man laver en ny tavle så sikrer man sig at der er "ledig kapacitet" både fysisk og teoretisk (elektrisk/termisk) til fremtidig udvidelser. Men ofte bliver tavlen herefter blot udbygget da der jo er fysisk plads. Men det er ikke sikkert tavlen herefter kan overholde varmetabs krav og lign. da der ikke bliver lavet en ny tavleberegning. Eller hvad ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok