Hop til indhold
  • 0

LED spots og dimmere.


Rasmus1354922271
 Share

Spørgsmål

Jeg starter lige med at fortælle at jeg er helt ny inden for det her IHC.Og så er jeg VVS montør, så jeg skal sku nok ha' det hele skåret ud i pap.Jeg har spots i hele hytten, og har lige bestilt LED SMD pærer til det hele.Jeg har til mine 2 stuer monteret IHC Dimmer 350 LR.De kan jo så ikke køre med mine nye pærer, da de jo kun bruger ca. 19w i hvert rum, og dimmerne duer først fra 40w.Kan jeg få en tilsvarende dimmer, som duer ved de lave watt?RPP@

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

HejDet er ikke alle LED som kan dæmpes, så det skal du naturligvis først være sikker på at din kan. Jeg har anvendt "TCI Jolly Dæmpbar Konverter" til de dæmpbare LED jeg har. Jeg vil dog lige sige at med denne dæmper er det kun mulig at bruge 1-tryk dæmpning, og den reager noget langsom ift. de normale IHC dæmper.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du kun har bestil og endnu ikke fået LED pærene vil jeg anbefale dig at sætte ordren på hold, og så nøjes med 1 stk. i første omgang. Monter den istedet for én af dine normale pærer for at se om det er muligt at dæmpe den. Mange LED pærer kan nemlig ikke dæmpes, men bliver ved med at lyse - også ved lave spændinger - indtil de på et tidspunkt slukker. Og de kan ikke tænde igen hvis "sidste" niveau er for lavt.Hvis LED pæren er dæmpbar kan man evt. lade én alm. pære blive siddene for at belaste dimmeren med min. forbruget. 19-20w er dog formentlig nok i praksis, men jeg forstår udemærket din bekymring/overvejelser. Men man sparer vel afligevel en del selvom man har en 25/35w pære siddende parrelet og samlet buger omkring 40w i forhold til måske 350w.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er godt med på løsningen med at lade en normal halogen blive.Men det er bare ikke det jeg vil ha' ;) Pærerne er dæmpbare.Den løsning jeg leder efter, skal helst virke som det jeg har nu, eller så tæt på som muligt.Og jo, SMD spots har lige så bred spredning(120 grader) og lige så kraftigt(15-20w) lys som en alm. halogen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er nok en god ide, hvis du har mulighed for at teste dem før du køber. For farverne er ikke altid som man forventer dem. Du skal kigge på Ra-taller som skal være så højt som mulig. Det er hvor gode de er til at gengive de forskellige farver. Jeg har selv nogle LED med Ra=83 og de er lige "blå-hvide" nok, efter min mening. Du skal helst over 90 vil jeg tro. Men så begynder prisen at stige og udvalget at blive mindre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kongefwj skrev:

Det er nok en god ide, hvis du har mulighed for at teste dem før du køber. For farverne er ikke altid som man forventer dem. Du skal kigge på Ra-taller som skal være så højt som mulig. Det er hvor gode de er til at gengive de forskellige farver. Jeg har selv nogle LED med Ra=83 og de er lige "blå-hvide" nok, efter min mening. Du skal helst over 90 vil jeg tro. Men så begynder prisen at stige og udvalget at blive mindre.
Helt rigtigt at man skal gå efter en høj RA-værdi. Men over 80 betragtes generelt som godt. Det svarer til samme farvegengivelse som en god sparepære eller lysstofrør.Grunden til at du oplever at de er blå-hvide, er farvetemperaturen. En almindelig glødepære har en farvetemperatur på 2200-2400K, hvor en halogenpære ligger på lige knap 3000k kelvin. En god sparepære ligger på ca 2700k. LED lyskilder fås fra 2700k(varm hvid) til 6000k(dagslys). Prisen er omvendt af farvetemperaturen, dvs. varm hvid er den dyreste, da det er den dyreste at producere. Grunden til dette er at LED i deres rå form er meget kolde i farven, altså høj farvetemperatur. For at lave de lavere farvetemperaturer, filtrerer man noget af det kolde lys væk. Det koster at lave, og koster desuden også lysstyrke. Derfor er mange af LED-lyskilderne meget kolde i farven, specielt de billige. Philips og Osram (og sikkert også andre) laver LED-lyskilder med en RA værdi over 80, og en farvetemperatur på 2700k, men så koster de også flere 100kr stykket.Pris og kvalitet hænger også sammen.Vær også opmærksom på at der findes mange kinaprodukter på markedet, som lover en masse de ikke kan holde.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu kan jeg se at det er en gammel tråd men synes det er væsentligt at påpege seriøse fejloplysninger i ovenstående.Ra værdier over 80 betragtes ikke generelt som godt! Det er ikke tilladt at benytte lyskilder under Ra 80 hvor det er beregnet at mennesker skal opholde sig! Derudover er det fornærmende at snakke om "gode" sparepærer hvad angår farvegengivelse, for det bliver ikke meget værre end dem!Ra>90 er iorden og pt. kan LED(De seriøst dyre) godt fås med Ra=93-94.Derudover er der som nævnt lysfarven som gerne skal ligge omkring glødepæren (2700K) Sidst men ikke mindst er der lysstrømmen lm/w som for LED stadig er ekstrem dårlig, dvs. at for at opnå samme belysning som glødepærer, Halogenspots og ikke mindst lysstofrør som har en enorm lysstrøm, skal der med LED benyttes seriøst mange lyskilder for at opnå samme belysningsstyrke.Et sidste råd til "smeden" er at du skal huske at skifte din trafo ud da LED´ere har det bedst med en DC trafo istedet for halogenernes AC trafo.MvhDaniel

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

claus82 skrev:

Helt rigtigt at man skal gå efter en høj RA-værdi. Men over 80 betragtes generelt som godt.
Dette passer altså slet ikke; alt under Ra93 kan ikke betegnes som godt. Ra80 er tåleligt, men heller ikke mere. Personligt ville jeg aldrig sætte Ra80 pærer op i mit hjem.
Vær også opmærksom på at der findes mange kinaprodukter på markedet, som lover en masse de ikke kan holde.
Ja det er korrekt. Det danske marked er oversvømmet med dårlige produkter. Kvalitet koster penge, men husk: om pæren koster 50 kr eller 200 kr betyder ikke ret meget når man tænker på at den holder mere end 10 år!!Der findes gode produkter på det danske marked. De fleste af de større danske webshops har dem i deres sortiment - men de kan være svære at finde!Et sted hvor de er lette at finde er hos http://www.godtlys.dk de har et meget lille produktudvalg da de har fokus på de bedste produkter der findes pt.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kvalitet koster, desværre.har set eksempler på "kina" modeller der skulle optage 5W men når man måler bruger den 13W, samt de brænder hurtigere ud, efter 12000 timer er lysstrømmen faldet med 40-60%, mens de dyrere kun er faldet 10%..jeg ville aldrig spare på LED pærer, ikke efter hvad jeg har set derude

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt enig, det kan ikke betale sig at spare på LED pærer. En ting er at de billige ikke holder ordenligt og/eller bruger mere strøm end opgivet, hvad meget værre er at de giver et dårligt lys.Med tanke på at LED pærer holder +10år så er det altså ærgeligt at skulle leve med en dårlig belysning i alle de år.Gå efter pærer med Ra93 og 2600K, og glemt alle de "luftige ord" som "varmt hvidt" og "næsten ligesågodt som..." og hvad producenterne ellers finder på at skrive. Kig på specs, de lyver ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hold da op, den side kendte jeg ikke... det er godt nok nogle gode specifikationer på de LED pærer..Før jeg fandt den side her havde jeg sagt, at skulle jeg købe noget, så skulle det minimum være RA 83 og 2800K, hvilket heller ikke er dårligt, men dog ikke helt iorden (derfor jeg ikke har nogle endnu).Men de her pærer giver jo nyt "lys" over LED situationen:-) Tak for link siger jeg bare:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja jeg siger også tak for link.Nu kender jeg ikke butikken, men et af problemerne på det danske marked er at de opgivne værdier somregel ikke er dokumenteret. Derfor er det meget svært at bevise om deres LED er bedre end de andres.Der findes også www.rafa.dk som får testet mange af deres LED hos teknologisk institut og offentliggører den på hjemmesiden ved siden af de respektive lyskilder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er et interessant indlæg, som nu er gået mere over i standarder end egentligt at vejlede VVS’eren om hans nyindkøbte LED-pærer med SMD lysdioder. Mange har allerede nævnt, at der skal prøves med et par pærer inden, at der købes pærer til hele huset. Det er en rigtig god idé. Der findes især indenfor SMD og LB lysdioder nemlig mange ikke kvalitetsbaserede LED-erstatningslyskilder. Vi har igennem tiden haft mange vare til test, hvor de hyppigste problemer indenfor erstatningslyskilder opstod med LB- eller SMD-baserede erstatningslyskilder. Det har vist sig, at lysdioderne begynder at brænde ud typisk pga. overophedning. Således haves en pærer hvor kun halvdelen af lysdioderne lyser. Pærerne er perfekte til udhæng rundt om huset – de er billige og giver det lys der er behov for. Så snart LED-pærer skal installeres i boligen, skal det gøres klart, at HB eller high power lysdioder er det rigtige valg. Ikke mindst pga. deres bedre stabilitet, men ligeledes pga. deres evne til at skabe en belysningsinstallation der er så meget bedre. Du kender forskel på de forskellige typer ved at kvalitets LED-pærer typisk anvender 1 eller 3 HB lysdioder frem for 10 til 78 LB- eller SMD lysdioder. Bemærk, at der findes forskellige HB lysdioder på markedet. Står du med en LED-pærer der har 3 lysdioder til kr. 100,00,- og en anden LED-pærer til kr. 200,00,- bør du se på de tekniske specifikationer frem for prisen. Det kan sammenlignes med, at du for eksempel ikke får samme bil, hvis du køber en Skoda frem for en Bentley. Skodaen kan være god til rigtig mange opgaver, men Bentleyen kan give dig meget bedre komfort. DTU Risø har test af LED-pærer og armaturer i deres laboratorium. Jeg har selv været derude en del gange og kan kun anbefale stedet. Nu er det sådan, at lysdioder bliver produceret i forskellige lysfarver (et andet ord er opdeling i bins). Farvegengivelsen kan variere alt efter om der er tale om kolde- eller varme lysfarver. De typiske lysdioder på markedet har en farvegengivelse på CRI85 hvilket vil sige noget bedre end sparepæren. Denne farvegengivelse haves typisk ved farvetemperaturer fra 2700-3000K hvor farvetemperaturer på f.eks. 5000K giver omkring CRI75. Det kan forklares ved, at større dele af bølgelængderne (de korte) der bliver genereret ligger nær det blålige område. LED-pærer der besidder en farvetemperatur på 5000K vil således have en mere markant generering af de lave bølgelængder – og derved gengive de blålige farver bedre end LED-pæren på f.eks. 2700K. Dette er meget enkelt sat op for at give forståelsen for, at lysdioder med forskellig farvetemperatur ikke behøver at have samme farvegengivelse – også selvom de er fra samme fabrikat. Der findes metoder til at skabe en farvegengivelse der ligger nær glødepæren: LED CRI98 ved 2700K. Ligger der ikke dokumentation fra Risø DTU eller mange af de andre der giver uvildig vejledning om kvaliteten af lyset, vil det være en god idé, at spørge hvor lysdioden kommer fra. Altså hvilket mærke eller brand. Såfremt leverandøren kan beskrive dette og samtidigt vedhæfte datablad for lysdioden, der er anvendt, er disse oplysninger – (hvad angår farvegengivelse) tilnærmelsesvis ligeså god som at få målt hos nogle af instanserne. Dog skal man være opmærksom på at lumenpakken kan variere fra databladet til selve pæren. Med det menes, at udsender lysdioden ud fra databladet f.eks. 97lm – udsender pæren ikke 97lm. Der er tab i optik, termisk konstruktion og driver. Derfor kan dette tal ikke bare ganges op med det antal lysdioder der måtte være monteret i sådan LED-pærer.Jeg fungerer som uvildig vejleder indenfor LED-baserede produkter. henvisning og link til egen hjemmeside med salg er ikke tilladt. læs venligst vores regelsæt\thomasbl

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok