Hop til indhold
  • 0

Hvad er det største projekt (målt i MB), der kan uploades til controlleren?

Jakob Barfod
 Share

Spørgsmål

Hej -

Jeg bøvler med at få koblet flere controllere sammen.

1. De medfølgende funktionsblokke kan kun overføre 16 binære værdier mellem to controllere
  2. ...så jeg har programmeret min egne funktionsblokke, der bruger 7 af bit'ene som adresser + nogle bit til signalering. Det giver mulighed for overførsel af 128 binære værdier.
  3. Så kan man koble 128 indgande og 128 udgange på en anden controller, mens man stadig bruger "hovedcontrolleren" til at styre al logik
    (den sekundære controller bruges kun til at forbinde de ekstra ind- og udgange)
  4. Mine funktionsblokke virker ved simulering i IHC visual, men de er ret store (bl.a. har jeg implementeret en cirkulær kø for at undgå at miste signaler, mens der sendes)
  5. ...og nu kan jeg ikke uploade projektet til controlleren. Den fejler her under "sender projekt til controller"...

Har nogen en idé om den øvre grænse for, hvor stort et projekt V3-controlleren kan håndtere? Mit projekt er nu ~8MB, hvis jeg kigger på den rå .vis-fil. Eller er der fx en grænse for, hvor mange interne variable etc., controlleren kan håndtere i alt?

-- 
Jakob

Redigeret af Jakob Barfod
7 bit. Ikke 6.
Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Jeg kender ikke grænserne for hvor stort et LK IHC program må være, eller grænserne for interne variabler m.m. Men V3 controlleren har det med at dø (jeg er nu på min trejde V3 controller), og et af de første tegn er fejl på netværks interfacet, som bl.a. betyder at man mister forbindelsen fra tid til anden.
Får du samme fejl, hvis du oploader et mindre program?
Inden jeg uploader et nyt program til mine LK IHC controller, genstarter jeg dem altid via adminview. Det løser problemet på V2 controlleren, som ellers har det med at genstartet under program upload. På V3 controlleren har jeg ikke set dette problem, men jeg har heller ikke set proceduren skade noget.

Omkring brug af I/O porte til bit overførsel af binære værdier, så skal du være opmærksom på at LK IHC er event basert, hvilket vil sige at du får en event hvergang en bit eller indgang ændre sig. Man kan selvfølgelig udnytte at LK IHC controlleren normalt afvikler hændelser i den rækkefølge afsendes i programmet. Hvilket vil sige at hvis din FB først sætter bit 1, derefter bit 2 o.s.v. så er det normalt den rækkefølge de vil blive modtaget i den anden controller, hvilket gør at man kan bruge sidste bit til at trigger aflæsning af værdien. Men der er ikke nogen garanti for at der ikke har været en interrupt på afsender controlleren, som gør at bit'sne bliver afsendt i en anden rækkefølge.

I steddet vil jeg anbefale at du sender dine binære værdier som bit pulser på en enkelt I/O forbindelse. Det kræver lidt timing, men det er mere sikkert end parallel bits på I/O forbindelserne, og det er den måde som I/O modulerne og temp/lux/fugt sensorne kommuniker med controlleren. Interrupts på afsender controlleren, kan også her give problemer, men med start/stop og paritets bits, samt et OK/resend signal tilbage, bør kunne løse dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
3 timer siden, Lars1 skrev:

Men V3 controlleren har det med at dø (jeg er nu på min trejde V3 controller), og et af de første tegn er fejl på netværks interfacet, som bl.a. betyder at man mister forbindelsen fra tid til anden. Får du samme fejl, hvis du oploader et mindre program?

Argh, det lyder ikke rart. Jeg talte kort med en af de ansvarlige fra LK inde til "ElektrikerDage", hvor de præsenterede det nye KNX/IHC-modul, og det var... undervældende (måske bortset fra prisen!) - så jeg blev bekræftet i, at det er en supergod idé at blive ved med at lægge pres på LK for at kunne reparere V3-controllere, der står af...

Men sjovt, du siger det - efter at min controller afviste det "store" program, uploadede jeg den forrige (mindre) version uden problemer - men efterfølgende har der i dag været udfald, så controlleren ser offline ud - og jeg kan hverken uploade eller downloade (men jeg mistænker også selve IHV Visual-programmet for ikke at være så robust; Cflere gange i dag er programmet lukket uden nogen form for fejlbesked under forsøget på upload/download). Hmmm...

Omkring brug af I/O porte til bit overførsel af binære værdier, så skal du være opmærksom på at LK IHC er event basert, hvilket vil sige at du får en event hvergang en bit eller indgang ændre sig. 

Jeps, jeg har været temmelig omhyggelig med at indbygge tolerance for det i funktionsblokken - herunder den cirkulære kø, der gør, at man kan sætte en masse ændringer i kø (forestil dig en masse korte tryk på et svagstrømstryk efter hinanden) - og signalering frem og tilbage mellem afsender og modtager.

I steddet vil jeg anbefale at du sender dine binære værdier som bit pulser på en enkelt I/O forbindelse. Det kræver lidt timing, men det er mere sikkert end parallel bits på I/O forbindelserne, og det er den måde som I/O modulerne og temp/lux/fugt sensorne kommuniker med controlleren. Interrupts på afsender controlleren, kan også her give problemer, men med start/stop og paritets bits, samt et OK/resend signal tilbage, bør kunne løse dette.

Det overvejede jeg også, men med parallelle bit får jeg en hurtigere afvikling.

Og i modsætning til I/O-modulerne (som sender et bit-tog over noget, som vistnok også er RS485) og temp/lux/fugt-sensorerne (hvor klok-frekvens er indbygget i hardware), ville jeg selv skulle styre klokken. Min erfaring er, at en timer med nedtælling på 100 ms i praksis er mellem 100 og 500 ms - så det ville kræve laaang tid, hvis man skulle afvikle et signal serielt sikkert som et tog af pulser.

Et billede siger mere end 1.000 ord, så jeg har lige lavet en demonstrationsvideo... Det er ganske vist simulering i IHC Visual, og jeg ved godt, at det ikke afspejler 100%, hvordan det vil virke på controlleren...

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
6 minutter siden, Jakob Barfod skrev:

Argh, det lyder ikke rart. Jeg talte kort med en af de ansvarlige fra LK inde til "ElektrikerDage", hvor de præsenterede det nye KNX/IHC-modul, og det var... undervældende (måske bortset fra prisen!) - så jeg blev bekræftet i, at det er en supergod idé at blive ved med at lægge pres på LK for at kunne reparere V3-controllere, der står af...

Kan du ikke fortælle lidt mere om den nye KNX/IHC controller? Det er ikke meget som LK har frigivet indtil videre, og V3 controllerens ustabillitet er ikke rigtigt til at leve med, så jeg er MEGET nysgerig på hvad den nye KNX/IHC controller kan, og ikke kan. Specielt om LK IHC LED dimmer er understøttet.

6 minutter siden, Jakob Barfod skrev:

Men sjovt, du siger det - efter at min controller afviste det "store" program, uploadede jeg den forrige (mindre) version uden problemer - men efterfølgende har der i dag været udfald, så controlleren ser offline ud - og jeg kan hverken uploade eller downloade (men jeg mistænker også selve IHV Visual-programmet for ikke at være så robust; Cflere gange i dag er programmet lukket uden nogen form for fejlbesked under forsøget på upload/download). Hmmm...

At Visual lukker ned uden fejl melding har jeg også oplevet, men aldrig uden at der samtidig har været problemer med controlleren. Op til en V3 controller dør, stiger frekvensen i netværks problemer med controlleren, herunder også at Visual lukker ned under program upload, eller midt i at man er ved at lave ændringer, mens man har forbindelse til controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
8 minutter siden, Lars1 skrev:

Kan du ikke fortælle lidt mere om den nye KNX/IHC controller? Det er ikke meget som LK har frigivet indtil videre, og V3 controllerens ustabillitet er ikke rigtigt til at leve med, så jeg er MEGET nysgerig på hvad den nye KNX/IHC controller kan, og ikke kan. Specielt om LK IHC LED dimmer er understøttet.

Jo da - men ikke meget. Så vidt jeg forstod, er der meget, meget simpelt. KNX-dimsen erstatter controlleren og forbindes fysisk til input og outputmoduler. Al funktionalitet ligger så i KNX, og det var simpelthen så nedslående at få at vide, at det er funktioner som "tænd", "sluk", "kip", "sluk alt" der bliver understøttet. Hverken wireless, temp/lux/fugt-sensorer, specielle in- og outputmoduler (fx 0-10V converter eller IR-modtager) - eller (værst af alt) egne funktionsblokke.

Ud fra beskrivelsen gik jeg derfra med en fornemmelse af, at produktet kan erstatte ca. 2% af, hvad IHC-controlleren bruges til. Med mindre jeg har misforstået noget, er det 98% uanvendeligt i alle de use cases, jeg kender. og så er der prisen. "Regn med 10K + moms", sagde den flinke mand fra LK.

13 minutter siden, Lars1 skrev:

At Visual lukker ned uden fejl melding har jeg også oplevet, men aldrig uden at der samtidig har været problemer med controlleren. Op til en V3 controller dør, stiger frekvensen i netværks problemer med controlleren, herunder også at Visual lukker ned under program upload, eller midt i at man er ved at lave ændringer, mens man har forbindelse til controlleren.

Hulens.

Nå, jeg har oplevet et sjovt udvalg af fejl i dag. Lige nu har IHC Visual været ved at hente "projekt fra controller" i ca. 30 minutter - men den står da stadig som "online"...

1694864636_IHC-controllerhenterprojekt.thumb.jpg.19f5e23d89fa13ebffb5827cfc245cf1.jpg

...hvad siger din erfaring dig? Er det tegn på snarlig undergang og død? Jeg synes, jeg har prøvet det før - og så gik alt i orden efter upload af først et tomt projekt og derefter det rigtige via usb...

Link til kommentar
Del på andre sites